НА ГОЛОВНУ | |
№ 4/2015
ТВЕРДОХЛІБОВА Діна Вікторівна1
1ДУ ”Інститут економіки та прогнозування НАН України”
Вплив кредитних операцій корпоративного сектора на доходи бюджету України
Ekon. prognozuvannâ 2015; 4:118-132 | https://doi.org/10.15407/eip2015.04.118 |
АНОТАЦІЯ ▼
Показано, що кредити, надані банками-резидентами корпоративному сектору, впливають на прибуток корпоративного сектора, отже, на його платежі з податку на прибуток, а значить, на доходи бюджету України. Розраховано оцінки впливу кредитних операцій корпоративного сектора на доходи бюджету України за 2006–2015 рр., у тому числі в розрізі валют кредитів та в розрізі п'яти компонент прибутку корпоративного сектора від кредитних операцій.
Ключові слова: кредитні операції корпоративного сектора, доходи бюджету, прибуток, податок на прибуток, нараховані відсотки за кредитами, курсові різниці, страхові резерви банків
Стаття українською мовою (cтор. 118 - 132) | Завантажити | Завантажень : 735 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (у редакції, чинній до 01.01.2015 р.) [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon4.rada. gov.ua/laws/show/2755-17
3. Закон України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 28.12.1994 р. № 334/94-ВР [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon4.rada. gov.ua/laws/show/334/94-вр
4. Наказ Міністерства фінансів України "Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 21 "Вплив змін валютних курсів"" від 10.08.2000 р. № 193 (реєстр. № 515/4736 від 17.08.2000 р.) [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon4.rada. gov.ua/laws/show/z0515-00
5. Постанова Правління НБУ "Положення про порядок формування та використання банками України резервів для відшкодування можливих втрат за активними банківськими операціями" від 25.01.2012 р. № 23 (реєстр. № 231/20544 від 15.02.2012 р.) [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0231-12
6. Твердохлібова Д.В. Оцінка впливу зовнішніх корпоративних запозичень на доходи бюджету України : наук. доповідь [Електронний ресурс] / Д.В.Твердохлібова ; НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". – К., 2014. – 110 с. – С. 92–93. – Доступний з : http:// ief.org.ua/docs/sr/283.pdf
7. Бюлетень [Електронний ресурс] / офіц. сайт Національного банку України. – Доступний з : www.bank.gov.ua/control/uk/publish/category?cat_id=57897
8. Додатки 2–4. Фінансові звіти сектора депозитних корпорацій [Електронний ресурс] // Статистика індикаторів фінансової стійкості/ офіц. сайт Національного банку України. – Доступний з : www.bank.gov.ua/control/uk/publish/category?cat_id=44575
9. Наказ Державної податкової служби України "Узагальнююча податкова консультація щодо особливостей подання декларацій з податку на прибуток та сплати податку у 2013 році" від 21.12.2012 р. № 1171 [Електронний ресурс] / офіц. сайт Державної фіскальної служби України. – Доступний з : sfs.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/nakazi/62201.html
№ 3/2018
ТВЕРДОХЛІБОВА Діна Вікторівна1
1ДУ ”Інститут економіки та прогнозування НАН України”
Теорія і практика використання індикаторів бюджетної стійкості
Ekon. prognozuvannâ 2018; 3:7-47 | https://doi.org/10.15407/eip2018.03.007 |
АНОТАЦІЯ ▼
У своїх дослідженнях бюджетно-податкової політики українські вчені долучаються до практики використання індикаторів бюджетної стійкості. Проте деякі дослідники дозволяють собі вільне поводження з формулами цих індикаторів (відкидають окремі складові або вводять нові змінні), що ставить під сумнів результати розрахунків і зроблені на їх основі висновки. У статті розкрито походження формул індикаторів бюджетної стійкості. Наведено виведення одноперіодного бюджетного обмеження у відносних показниках, бюджетного обмеження для скінченого проміжку часу та бюджетного обмеження для нескінченного проміжку часу (міжчасового бюджетного обмеження). Розкрито зміст умови відсутності гри Понці. Показано, як з обмеження для скінченого проміжку часу виводиться формула розрахунку індикатора середньострокової бюджетної стійкості S1, а з міжчасового бюджетного обмеження – формула розрахунку індикатора довгострокової бюджетної стійкості S2. Пояснено значення цих індикаторів та їх складових відповідно до трактувань Європейської Комісії. Виділено параметри, значення яких впливають на значення індикаторів бюджетної стійкості. Показано, які цільові значення державного боргу обирають країни, що складають звіти про бюджетну стійкість. Наведено статті доходів та видатків, вплив яких на стійкість бюджету досліджується різними країнами. Визначено базовий та альтернативний сценарії розрахунків. На прикладі Канади та Європейського Союзу показано, якими є значення параметрів індикатора середньострокової бюджетної стійкості S1 у базовому сценарії та яких значень ці параметри можуть набувати в альтернативних сценаріях. Зазначено, що за допомогою індикаторів бюджетної стійкості оцінюється стійкість бюджету як загального уряду, так і бюджетів нижчих рівнів, а також бюджетів державних фондів соціального страхування. Наведено класифікацію ризиків бюджетній стійкості в середньостроковому та довгостроковому періодах, яку застосовує Європейська Комісія. На прикладі України показана чутливість індикатора середньострокової бюджетної стійкості S1 до зміни значень його параметрів. Проілюстровано процес прийняття рішень з питань бюджетно-податкової політики за допомогою індикаторів бюджетної стійкості S1 та S2. Виділено моменти, на які необхідно звертати увагу при обчисленні значень цих індикаторів .
Ключові слова: бюджетно-податкова політика, бюджетний розрив, бюджетна стійкість, індикатори бюджетної стійкості, бюджетні обмеження
Стаття українською мовою (cтор. 7 - 47) | Завантажити | Завантажень : 686 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. European Commission. Sustainability Report – 2009. European Economy. 2009. № 9. URL: ec.europa.eu/economy_finance/publications/pages/publication15998_en.pdf
3. European Commission. Fiscal Sustainability Report 2012. European Economy. 2012. № 8/2012. URL: ec.europa.eu/economy_finance/publications/european_economy/ 2012/pdf/ee-2012-8_en.pdf
4. European Commission. Fiscal Sustainability Report 2015. European Economy Institutional Paper. January 2016. № 018. URL: ec.europa.eu/info/sites/info/files/ file_import/ip018_en_2.pdf
5. Debt Sustainability Monitor 2016. European Economy Institutional Paper. January 2017. № 047. 236 p. URL: ec.europa.eu/info/sites/info/files/ip047_en.pdf
6. Debt Sustainability Monitor 2017. European Economy Institutional Paper. January 2018. № 071. 256 p. URL: ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ip071_en.pdf
7. Bericht zur Tragfähigkeit der öffentlichen Finanzen / Bundesministerium der Finanzen. Berlin, 2005. 64 p. URL: www.bundesfinanzministerium.de/Content/DE/Standardar-tikel/Themen/Oeffentliche_Finanzen/Tragfaehige_Staatsfinanzen/2005-06-17-1-tragfaehig keitsbericht-anlage.pdf?__blob=publicationFile&v=3
8. Zweiter Bericht zur Tragfähigkeit der öffentlichen Finanzen / Bundesministerium der Finanzen. Berlin, 2008. 74 p. URL: www.bundesfinanzministerium.de/Content/DE/ Standardartikel/Themen/Oeffentliche_Finanzen/Tragfaehige_Staatsfinanzen/2008-06-04-2-tragfaehigkeitsbericht-anlage.pdf?__blob=publicationFile&v=9
9. Third Report on the Sustainability of Public Finances / Federal Ministry of Finance (BMF). Berlin, October 2011. 60 p. URL: www.bundesfinanzministerium.de/Content/ EN/Standardartikel/Press_Room/Publications/Brochures/2011-10-31-third-report-on-the-sustainability.pdf?__blob=publicationFile&v=3
10. Fourth Report on the Sustainability of Public Finances / Federal Ministry of Finance (BMF). Berlin, February 2016. 66 p. URL: www.bundesfinanzministerium.de/Content/ EN/Standardartikel/Press_Room/Publications/Brochures/2016-09-15-Fourth-Report-on-Sustainability.pdf?__blob=publicationFile&v=7
11. Fiscal sustainability report / Office for Budget Responsibility. London, July 2011. URL: obr.uk/docs/dlm_uploads/FSR2011.pdf
12. Fiscal sustainability report / Office for Budget Responsibility. London, July 2012. URL: obr.uk/docs/dlm_uploads/FSR2012WEB.pdf
13. Fiscal sustainability report / Office for Budget Responsibility. London, July 2013. URL: obr.uk/docs/dlm_uploads/2013-FSR_OBR_web.pdf
14. Fiscal sustainability report / Office for Budget Responsibility. London, July 2014. URL: cdn.obr.uk/41298-OBR-accessible.pdf
15. Fiscal sustainability report / Office for Budget Responsibility. London, June 2015. URL: obr.uk/docs/dlm_uploads/49753_OBR-Fiscal-Report-Web-Accessible.pdf
16. Fiscal sustainability report / Office for Budget Responsibility. London, January 2017. URL: cdn.obr.uk/FSR_Jan17.pdf
17. Konjunkturinstitutet. Förstudie: Konjunkturinstitutets berakning av S2-indikatorn. Specialstudier. January 2012. № 29. URL: www.konj.se/download/18.75c1a082150f472 195814b96/1447232178730/Specialstudie-29.pdf
18. National Institute of Economic Research. Is an Unchanged Public Sector Commitment a Sustainable Commitment? An assessment of the long-term sustainability of Swedish public finances. Occasional Studies. March 2014. № 39. URL: www.konj.se/download/18. 2de531e0151549bd6822c520/1448876059815/occasional-study-39.pdf
19. National Institute of Economic Research. The long-term sustainability of Sweden's public finances. Occasional Studies. March 2015. № 43. URL: www.konj.se/download/ 18.2de531e0151549bd6822b9af/1448875883622/The-long-term-sustainability-of-swedens-public-finances.pdf
20. National Institute of Economic Research. Fiscal sustainability report 2016. Occasional Studies. March 2016. № 47. URL: www.konj.se/download/18.2988ec81154205dcb 0fc8c51/1461069918567/Occasional-study-47-Fiscal-sustainability-report-2016.pdf
21. National Institute of Economic Research. Fiscal sustainability report 2017. Occasional Studies. April 2017. № 48. URL: www.konj.se/download/18.1756a71015b3ef099b 193e77/1491568627591/FiscalSustainabilityReport2017.pdf
22. National Institute of Economic Research. Fiscal sustainability report 2018. Occasional Studies. April 2018. № 48. URL: www.konj.se/download/18.11094cd61630080e00 2f21d/1524816375000/Hållbarhetsrapport engelsk.pdf
23. Report on the long-term sustainability of public finances in Switzerland / Federal Finance Administration. Bern, April 2008. 34 p. URL: www.efv.admin.ch/e/dokumentation/ downlo-ads/themen/wirtschaft/oekonomenteam/OE_Langfristperspektive_en.pdf
24. Report on the Long-Term Sustainability of Public Finances in Switzerland / Federal Department of Finance. Bern, 25 January 2012. 48 p. URL: www.alexandria.admin. ch/Langfristperspektive_e_web.pdf
25. Report on the Long-Term Sustainability of Public Finances in Switzerland / Federal Department of Finance. Bern, 28 April 2016. 80 p. URL: www.efd.admin.ch/dam/ efd/en/dokumente/home/dokumentation/publikationen/Langfristperspektiven2016.pdf.down¬load.pdf/Langfristperspektive-e.pdf
26. The Long-Term Budget Outlook / Congressional Budget Office. Washington, D.C., June 2010 (Revised August 2010). 90 p. URL: www.cbo.gov/sites/default/files/ 111th-congress-2009-2010/reports/06-30-ltbo.pdf
27. CBO's 2011 Long-Term Budget Outlook / Congressional Budget Office. Washington, D.C., June 2011. 108 p. URL: www.cbo.gov/sites/default/files/112th-congress-2011-2012/reports/06-21-Long-Term_Budget_Outlook.pdf
28. The 2012 Long-Term Budget Outlook / Congressional Budget Office. Washington, D.C., June 2012. 109 p. URL: www.cbo.gov/sites/default/files/112th-congress-2011-2012/reports/06-05-Long-Term_Budget_Outlook_2.pdf
29. The 2013 Long-Term Budget Outlook / Congressional Budget Office. Washington, D.C., September 2013. 126 p. URL: www.cbo.gov/sites/default/files/113th-congress-2013-2014/reports/44521-ltbo20130.pdf
30. The 2014 Long-Term Budget Outlook / Congressional Budget Office. Washington, D.C., July 2014. 140 p. URL: www.cbo.gov/sites/default/files/113th-congress-2013-2014/reports/45471-long-termbudgetoutlook7-29.pdf
31. The 2015 Long-Term Budget Outlook / Congressional Budget Office. Washington, D.C., June 2015. 132 p. URL: www.cbo.gov/sites/default/files/114th-congress-2015-2016/reports/50250-longtermbudgetoutlook-4.pdf
32. The 2016 Long-Term Budget Outlook / Congressional Budget Office. Washington, D.C., July 2016. 118 p. URL: www.cbo.gov/sites/default/files/114th-congress-2015-2016/reports/51580-ltbo-2.pdf
33. The 2017 Long-Term Budget Outlook / Congressional Budget Office. Washington, D.C., March 2017. 55 p. URL: www.cbo.gov/system/files/115th-congress-2017-2018/reports/52480-ltbo.pdf
34. Financial Report of the United States Government 2010 / Department of the Treasury. Washington, D.C., 2010. 268 p. URL: www.fiscal.treasury.gov/fsreports/rpt/finrep/ fr/10frusg/10frusg.pdf
35. Financial Report of the United States Government 2011 / Department of the Treasury. Washington, D.C., 2011. 254 p. URL: www.fiscal.treasury.gov/fsreports/rpt/finrep/ fr/11frusg/11frusg.pdf
36. Financial Report of the United States Government 2012 / Department of the Treasury. Washington, D.C., 2013. 260 p. URL: www.fiscal.treasury.gov/fsreports/rpt/finrep/ fr/12frusg/12frusg.pdf
37. Financial Report of the United States Government 2013 / Department of the Treasury. Washington, D.C., 2014. 260 p. URL: www.fiscal.treasury.gov/fsreports/rpt/finrep/ fr/13frusg/FR-Summary-2013.pdf
38. Financial Report of the United States Government 2014 / Department of the Treasury. Washington, D.C., 2015. 268 p. URL: www.fiscal.treasury.gov/fsreports/rpt/finrep/ fr/14frusg/FR_02252015_Final.pdf
39. Financial Report of the United States Government 2015 / Department of the Treasury. Washington, D.C., 2016. 274 p. URL: www.fiscal.treasury.gov/fsreports/rpt/finrep/ fr/15frusg/02242016_FR(Final).pdf
40. Financial Report of the United States Government 2016/ Department of the Treasury. Washington, D.C., 2017. 274 p. URL: www.fiscal.treasury.gov/fsreports/rpt/finrep/ fr/16frusg/01112017FR_(Final).pdf
41. Financial Report of the United States Government 2017 / Department of the Treasury. Washington, D.C., 2018. 256 p. URL: www.fiscal.treasury.gov/fsreports/rpt/finrep/ fr/17frusg/02142018_FR(Final).pdf
42. Fiscal Sustainability Report / Office of the Parliamentary Budget Officer. Ottawa, 18 February 2010. 47 p. URL: www.pbo-dpb.gc.ca/web/default/files/files/files/ Publications/FSR_2010.pdf
43. Fiscal Sustainability Report 2011 / Office of the Parliamentary Budget Officer. Ottawa, 29 September 2011. 43 p. URL: www.pbo-dpb.gc.ca/web/default/files/files/files/ Publications/FSR_2011.pdf
44. Fiscal Sustainability Report 2012 / Office of the Parliamentary Budget Officer. Ottawa, 27 September 2012. 56 p. URL: www.pbo-dpb.gc.ca/web/default/files/files/files/ FSR_2012.pdf
45. Fiscal Sustainability Report 2013 / Office of the Parliamentary Budget Officer. Ottawa, 26 September 2013. 46 p. URL: www.pbo-dpb.gc.ca/web/default/files/files/files/ FSR_2013.pdf
46. Fiscal Sustainability Report 2014 / Office of the Parliamentary Budget Officer. Ottawa, 30 September 2014. 46 p. URL: www.pbo-dpb.gc.ca/web/default/files/files/files/ FSR_2014.pdf
47. Fiscal Sustainability Report 2015 / Office of the Parliamentary Budget Officer. Ottawa, 21 July 2015. 18 p. URL: www.pbo-dpb.gc.ca/web/default/files/files/files/FSR_ 2015_EN.pdf
48. Fiscal Sustainability Report 2016 / Office of the Parliamentary Budget Officer. Ottawa, 28 June 2016. 31 p. URL: www.pbo-dpb.gc.ca/web/default/files/Documents/Reports/ 2016/FSR_2016/FSR_2016_EN.pdf
49. Fiscal Sustainability Report 2017 / Office of the Parliamentary Budget Officer. Ottawa, 5 October 2017. 125 p. URL: www.pbo-dpb.gc.ca/web/default/files/Documents/Re¬ports/2017/FSR Oct 2017/FSR_2017_FINAL_EN.pdf
50. Гасанов С.С., Кудряшов В.П., Балакін Р.Л. Формування системи індикаторів фінансової стійкості сектору загального державного управління. Фінанси України. 2012. № 9. С. 18–36. URL: finukr.org.ua/docs/FU_12_09_018_uk.pdf
51. Тимошенко М.В. Фіскальна стійкість як підґрунтя середньострокового бюджетного планування. Наукові записки Національного університету "Острозька академія", серія "Економіка". 2013. Вип. 23. С. 189–193. URL: ecj.oa.edu.ua/articles/2013/ n23/37.pdf
52. Лактіонова О.А. Методичний підхід до оцінки гнучкості фіскальної політики в умовах циклічного розвитку економіки. Проблеми економіки. 2014. № 3. С. 124–138. URL: www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2014-3_0-pages-124_138.pdf
53. Уманський І.І. Стійкість державних фінансів в умовах євроінтеграційних процесів. Фінанси України. 2015. № 1. С. 9–28. URL: finukr.org.ua/docs/FU_15_01_ 009_uk.pdf
54. Богдан І.В. Стійкість державних фінансів України та оцінка фіскального розриву на період до 2020 року. Фінанси України. 2015. № 9. С. 61–77. URL: finukr.org. ua/docs/FU_15_09_061_uk.pdf
55. Bogdan T., Landesmann M. From Fiscal Austerity towards Growth-Enhancing Fiscal Policy in Ukraine. wiiw Research Reports. April 2017. № 417.. 76 p. URL: wiiw.ac. at/from-fiscal-austerity-towards-growth-enhancing-fiscal-policy-in-ukraine-dlp-4189.pdf
56. Башко В. Й. Фіскальна стійкість та бюджетні правила в Україні. Фінанси України. 2017. № 6. C. 26–37. URL: finukr.org.ua/docs/FU_17_06_026_uk.pdf
57. Степанова О.В. Фінансування охорони здоров'я та фіскальна стійкість. Фінанси України. 2018. № 7. C. 64–80. URL: finukr.org.ua/?page_id=723&aid=4532&lang=uk
58. Escolano J. A Practical Guide to Public Debt Dynamics, Fiscal Sustainability, and Cyclical Adjustment of Budgetary Aggregates. IMF Technical Notes and Manuals. January 2010. № 10/02. 26 p. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/tnm/2010/tnm1002.pdf
59. Горюнов Е.Л., Котликофф Л., Синельников-Мурылев С.Г. Теоретические основы бюджетного разрыва как показателя долгосрочной фискальной устойчивости и его оценка для России. Научные труды. № 168P. Москва: Изд-во Ин-та Гайдара, 2015. 60 с. URL: iep.ru/files/text/working_papers/Nauchnye_trudy-168.pdf
60. European Commission. The impact of ageing on public expenditure: projections for the EU-25 Member States on pensions, healthcare, long-term care, education and unemployment transfers (2004-2050) – Annex. Special Reports. 2006. № 1/2006-Annex. URL: ec.europa.eu/economy_finance/publications/pages/publication6662_en.pdf
61. World Economic Outlook Database, April 2018. / World Economic Outlook database: Tab Delimited Values: By Countries. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/weo/ 2018/01/weodata/download.aspx
62. Звітність про виконання бюджетів України за 2017 рік. URL: www.treasury. gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=400657.
63. Економічні та фінансові показники України. URL: www.ukrstat.gov.ua/imf/ Pokaz.html
№ 4/2019
ТВЕРДОХЛІБОВА Діна Вікторівна1
1ДУ ”Інститут економіки та прогнозування НАН України”
Особливості побудови індикаторів бюджетної стійкості в Україні
Ekon. prognozuvannâ 2019; 4:24-55 | https://doi.org/10.15407/eip2019.04.024 |
АНОТАЦІЯ ▼
Для оцінювання бюджетної стійкості Європейська Комісія використовує індикатори середньострокової та довгострокової бюджетної стійкості S1 та S2. Показники у формулах цих індикаторів формуються за методологією Європейської системи національних та регіональних рахунків 2010 р. згідно з Керівництвом Євростату з державного дефіциту та боргу. Україна формує статистику державних фінансів відповідно до Керівництва МВФ зі статистики державних фінансів у редакції 1986 р. Однойменні показники статистики державних фінансів, сформовані за різними методологіями, мають різне охоплення даних. Тому в Україні не можна беззастережно використовувати формули індикаторів бюджетної стійкості S1 та S2, показники яких формуються за європейською методологією. У статті індикатори бюджетної стійкості S1 та S2 адаптовано до статистики державних фінансів, сформованої за українською методологією. Адаптовані індикатори середньострокової та довгострокової бюджетної стійкості S1а та S2а відрізняються від своїх європейських аналогів тим, що в них замість показника первинного сальдо бюджету використовується показник скоригованого первинного сальдо бюджету. Побудовано адаптовані індикатори середньострокової та довгострокової бюджетної стійкості S1ав та S2ав, які враховують валютну структуру державного боргу. Останні відрізняються від адаптованих індикаторів S1а та S2а, що не враховують валютну структуру державного боргу, тим, що в них замість фактичної номінальної процентної ставки обслуговування державного боргу використовується скоригована фактична номінальна процентна ставка обслуговування державного боргу. Різниця між адаптованими середньостроковими індикаторами бюджетної стійкості, що враховують та не враховують валютну структуру державного боргу (S1ав–S1а), а також різниця між адаптованими довгостроковими індикаторами бюджетної стійкості, що враховують та не враховують валютну структуру державного боргу (S2ав–S2а) показують величини, на які додатково потрібно скоригувати видатки бюджету на обслуговування державного боргу для того, щоб такі видатки відповідали цільовій валютній структурі державного боргу в середньостроковому та довгостроковому періодах відповідно. На ретроспективних даних статистики державних фінансів України (2005–2018 рр.), сформованої за українською методологією, показано, наскільки хибними є оцінки середньострокової бюджетної стійкості, одержані з використанням європейської формули індикатора середньострокової бюджетної стійкості S1, а також обчислено оцінки додаткового коригування видатків Державного бюджету України на обслуговування державного боргу України для різних сценаріїв формування валютної структури державного боргу України у 2006–2018 рр.
Ключові слова:бюджетний розрив, бюджетна стійкість, індикатори бюджетної стійкості, адаптовані індикатори бюджетної стійкості, валютна структура державного боргу
Стаття українською мовою (cтор. 24 - 55) | Завантажити | Завантажень : 462 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. European Commission. Fiscal Sustainability Report 2018: Volume 2 – Country Analysis. European Economy Institutional Paper. January 2019. № 094. URL: ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ip094_en_vol_2.pdf
3. European System of National and Regional Accounts, 2010 (ESA 2010) / Eurostat. 2013. URL ec.europa.eu/eurostat/documents/3859598/5925693/KS-02-13-269-EN.PDF/44cd9d01-bc64-40e5-bd40-d17df0c69334
4. Manual on Government Deficit and Debt / Eurostat. 2019. URL: ec.europa.eu/eurostat/documents/3859598/10042108/KS-GQ-19-007-EN-N.pdf/5d6fc8f4-58e3-4354-acd3-a29a66f2e00c
5. System of National Accounts, 2008 (SNA 2008) / European Communities, International Monetary Fund, Organisation for Economic Co-operation and Development, United Nations, World Bank. New York, 2009. URL: unstats.un.org/unsd/nationalaccount/docs/SNA2008.pdf
6. Government Finance Statistics Manual, 1986 (GFSM 1986) / International Monetary Fund. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/gfs/manual/1986/eng/index.htm
7. Огляд ССПД : Категорія: операції органів загального державного управління. URL: www.ukrstat.gov.ua/imf/meta/BP&DF_GGO_ukr_09_2002.html
8. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI. URL: < www.imf.org/external/pubs/ft/gfs/manual/1986/eng/index.htm
9. Government finance statistics: compilation guide for developing countries / International Monetary Fund. Washington, D.C., 2011. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/gfs/manual/compil.pdf
10. Government Finance Statistics Manual, 2001 (GFSM 2001) / International Monetary Fund. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/gfs/manual/index.htm
11. Government Finance Statistics Manual, 2014 (GFSM 2014) / International Monetary Fund. URL: www.imf.org/external/Pubs/FT/GFS/Manual/2014/gfsfinal.pdf
12. Михайлов В.С., Пугачова М.В., Ященко Л.О. Деякі методологічні проблеми статистичного оцінювання державних фінансів України. Науковий вісник Національної академії статистики, обліку та аудиту. 2012. № 4 (37). С. 4−15. URL: 194.44.12.92:8080/jspui/handle/123456789/1872
13. Момотюк Л.Є. Статистика державних фінансів та її гармонізація з міжнародними стандартами. Облік і фінанси. 2013. № 2 (60). С. 93−99. URL: www.afj.org.ua/ru/article/73/
14. Гончаренко М. В. Методологічні засади формування міжнародних стандартів статистики державних фінансів. Теорія та практика державного управління. 2015. Вип. 4 (51). С. 187–193. URL: www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/tpdu/2015-4/doc/5/02.pdf
15. Мярковський А.Я. Інновації в інформаційному забезпеченні управління державними фінансами. Фінанси України. 2016. № 9. С.7–28. URL: finukr.org.ua/docs/FU_16_09_007_uk.pdf
16. Богдан І.В., Коноваленко Д.В., Яра Т.Ю. Діагностика стану сектору загального державного управління України. Фінанси України. 2016. № 4. С.27–49. URL: finukr.org.ua/docs/FU_16_04_027_uk.pdf
17. Богдан І.В., Коноваленко Д.В., Яра Т.Ю. Сектор загального державного управління України у 2015 році. Фінанси України. 2016. № 8. С. 106–127. URL: finukr.org.ua/docs/FU_16_08_106_uk.pdf
18. Богдан І.В., Коноваленко Д.В., Яра Т.Ю. Класифікація доходів сектору загального державного управління України згідно з GFSM 2014. Фінанси України. 2017. № 8. С. 33–57. doi.org/10.33763/finukr2017.08.033
19. Твердохлібова Д.В. Теорія і практика використання індикаторів бюджетної стійкості. Економіка і прогнозування. 2018. № 3. С. 7−47. doi.org/10.15407/eip2018.03.007
20. Класифікація фінансування бюджету за типом боргового зобов'язання, затверджена наказом Міністерства фінансів України “Про бюджетну класифікацію” від 14.01.2011 р. № 11. URL: zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0011201-11/ed20180329#n64
21. Річний звіт про виконання Державного бюджету України. URL: www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu
22. Валовий внутрішній продукт. URL: www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/vvp/vvp_ric/vvp_u.htm
23. Державний та гарантований державою борг України. URL: mof.gov.ua/uk/derzhavnij-borg-ta-garantovanij-derzhavju-borg
24. Результати проведення розміщень облігацій внутрішньої державної позики. URL: mof.gov.ua/uk/ogoloshennja-ta-rezultati-aukcioniv
25. Дані : Статистика фінансових ринків : Фондовий ринок : Щоденні дані : ОВДП, які знаходяться в обігу, за сумою основного боргу. URL: bank.gov.ua/statistic/sector-financial/data-sector-financial#1ms
26. Розпочато продаж казначейських зобов’язань населенню в установах АТ “Ощадбанк”. URL: old.bank.gov.ua/control/en/publish/article?art_id=123207&cat_id=92542
27. Олександр Дубихвіст: про результати розміщення казначейських зобов’язань серії "А" та початок розміщення серії "Б". URL: old.bank.gov.ua/control/en/publish/article?art_id=127391
28. Олександр Дубихвіст: казначейські зобов’язання сприяють розвитку українського фондового ринку. URL: old.bank.gov.ua/control/en/publish/article?art_id=1087039
29. Розрахунки за борговими зобов'язаннями держави по загальному фонду державного бюджету за січень–грудень 2012 року. URL: www.treasury.gov.ua/ua/news/rozrakhunki-za-borgovimi-zobovyazannyami-derzhavi-po-zagalnomu-fondu-derzhavnogo-byudzhetu-za-sichen-gruden-2012-roku
№ 1/2023
ТВЕРДОХЛІБОВА Діна Вікторівна1
1ДУ ”Інститут економіки та прогнозування НАН України”
Діагностика поточного стану Державного бюджету України
Ekon. prognozuvannâ 2023; 1:115-145 | https://doi.org/10.15407/eip2023.01.115 |
АНОТАЦІЯ ▼
На прикладі України показано, що індикатор бюджетної стійкості s1a для одного року може використовуватися для діагностики поточного стану державного бюджету. Розглянуто шість засад побудови такого індикатора, які включають: 1) побудову індикатора s1a для поточного року; 2) розрахунок значення індикатора s1a для поточного року щомісяця, тобто з тією періодичністю, з якою оприлюднюється інформація про виконання Державного бюджету України за період з початку поточного року до поточного місяця поточного року; 3) обчислення індикатора s1a на основі планового значення державного боргу України на кінець поточного року, фактичного значення державного боргу України на кінець попереднього року, планового та прогнозних значень на поточний рік решти його показників-складових; 4) припущення, що планові значення показників – складових індикатора s1a – це ті їх значення, які затверджені в нормативно-правових актах України на поточний рік (а саме: постанові Кабінету Міністрів України про схвалення прогнозу економічного й соціального розвитку України щодо номінального ВВП України та законі України про Державний бюджет України на поточний рік щодо решти показників-складових) або розраховані на основі таких затверджених значень; 5) припущення, що планові значення показників – складових індикатора s1a на місяць поточного року дорівнюють одній дванадцятій їх планових значень на поточний рік; 6) припущення, що прогнозні значення показників – складових індикатора s1a на поточний рік дорівнюють сумі їх фактичних значень за період з початку поточного року до поточного місяця поточного року та їх планових значень на поточний місяць та наступні місяці поточного року. Вказано, що при побудові індикатора s1a на зазначених засадах він може обчислюватися не тільки як бюджетний розрив однорічного бюджетного обмеження, а й двома альтернативними способами: шляхом розрахунку різниці між фактичним значенням приросту державного боргу України за період з початку поточного року до поточного місяця поточного року та його плановим значенням на цей період, а також шляхом розрахунку різниці між фактичним значенням скоригованого сальдо Державного бюджету України за період з початку поточного року до поточного місяця поточного року та його плановим значенням на цей період, взятій з протилежним знаком. Розкрито діагностичні можливості індикатора s1a, а саме: здатність відображати поточний стан у секторі державних фінансів, а також у фінансовому секторі загалом, здатність визначати вплив на нього його показників-складових, здатність визначати вплив на нього змін до закону України про Державний бюджет України на поточний рік та постанови Кабінету Міністрів України про схвалення прогнозу економічного й соціального розвитку України. Зазначено, що використання індикатора s1a посилить обгрунтованість рішень з питань бюджетно-податкової та боргової політики.
Ключові слова:бюджетний розрив, бюджетна стійкість, індикатор бюджетної стійкості, Державний бюджет України, бюджетно-податкова політика, боргова політика
Стаття українською мовою (cтор. 115 - 145) | Завантажити | Завантажень : 59 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Fiscal Sustainability Report 2021: Volume 2 – Country analysis / European Commission. European Economy Institutional Paper. April 2022. № 171. URL: economy-finance.ec.europa.eu/system/files/2022-04/dp171_en_vol2_upd.pdf; DOI: doi.org/10.2765/12529
3. Fiscal Sustainability Report 2022 / Office of the Parliamentary Budget Officer. Ottawa, 28 July 2022. 39 p. URL: distribution-a617274656661637473.pbo-dpb.ca/faf2336e3e33f177db17e07f924f79858bc02357a5d58b1c77a55afc3d0598d8
4. Fiscal risks and sustainability / Office for Budget Responsibility. London, July 2022. URL: obr.uk/docs/dlm_uploads/Fiscal_risks_and_sustainability_2022-1.pdf
5. The 2022 Long-Term Budget Outlook / Congressional Budget Office. Washington, D.C., July 2022. 65 p. URL: www.cbo.gov/file-download/download/private/164631
6. Financial Report of the United States Government 2022 / Department of the Treasury. Washington, D.C., 2023. 251 p. URL: fiscal.treasury.gov/files/reports-statements/financial-report/2022/02-16-2023-FR-(Final).pdf
7. Стійкість державних фінансів України у довгостроковій перспективі: кол. моногр. / І.О. Луніна, О.С. Білоусова, Д.В. Твердохлібова та ін.; за ред. д.е.н. І.О. Луніної; НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". Київ, 2020. 364 с. URL: ief.org.ua/docs/mg/333.pdf)
8. Твердохлібова Д.В. Державний бюджет України в 2005–2020 рр.: оцінка бюджетного простору: наук. доповідь / НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". Київ, 2021. 212 с. URL: ief.org.ua/docs/sr/308.pdf
9. Filatov V. A new financial stress index for Ukraine. Visnyk of the National Bank of Ukraine. 2021. № 251. P. 37–54. URL: doi.org/10.26531/vnbu2021.251.03
10. Звіт про фінансову стабільність, грудень 2022 року : Таблиці і графіки у тексті звіту, грудень 2022 року. URL: bank.gov.ua/ua/news/all/zvit-pro-finansovu-stabilnist-gruden-2022-roku
11. Закон України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" від 02.12.2021 р. № 1928-IX (зі змінами та доповненнями). База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1928-20#Text
12. EDP Notification Tables. URL: ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/excessive-deficit-procedure/edp-notification-tables
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |