№ 2021/3
Економіка в умовах сучасних трансформаційНАЗУКОВА Наталія Миколаївна1
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
ІНСТРУМЕНТАРІЙ ОЦІНКИ НАПРЯМІВ БЮДЖЕТНОГО ФІНАНСУВАННЯ ОСВІТИ У ПОСТКРИЗОВИХ УМОВАХ
АНОТАЦІЯ ▼
Державне фінансування освіти належить до найважливіших фіскальних інструментів реагування на виклики постпандемічного відновлення економіки. Інвестиції у вищу та професійну освіту формують основу для зростання загальної факторної продуктивності, а отже – й економічного зростання. Водночас в умовах жорсткої бюджетної економії, яка визначатиме напрями бюджетної політики країн, що розвиваються, у середньостроковій перспективі, потребують ідентифікації ключові напрями фіскальної активізації чинників економічного зростання. До інструментарію оцінки напрямів державного фінансування освіти як одного з найважливіших чинників постпандемічного економічного відновлення в умовах жорсткої бюджетної економії запропоновано віднести показники віддачі від інвестицій в освіту різних рівнів. Різниці в оцінках віддачі від різних освітніх рівнів можуть бути враховані при розробленні державної політики фінансування освіти.
У статті здійснено апробацію для України підходу Центру європейських економічних досліджень до розрахунку віддачі від інвестицій у вищу та професійно-технічну освіту. Особливістю запропонованого підходу є можливість симуляції достатньої кількості даних щодо рівня доходів фізичних осіб в умовах обмеженої інформації. Окрім даних щодо рівня заробітної плати осіб з вищою та професійно-технічною освітою, розрахунки у статті базуються на розмірах бюджетних видатків на освіту протягом усього навчання у розрахунку на одного учня/студента, ставках податків з доходів фізичних осіб, сум допомоги по безробіттю і державної соціальної допомоги на одну особу. Запропонований підхід дозволяє здійснювати сценарні оцінки віддачі від інвестицій в освіту, які базуються на макроекономічних прогнозах та враховують зміни у податковому законодавстві. З'ясовано, що в Україні віддача від інвестицій у вищу та професійну освіту відповідає середнім показникам країн ОЕСР. Окреслено напрями розвитку запропонованого методичного підходу та визначено актуальні сфери для його застосування.
Публікацію підготовлено в рамках виконання НДР "Розвиток фіскального простору для забезпечення економічного зростання" (№ держреєстрації 0119U003650).
Ключові слова:бюджетне фінансування освіти, віддача від інвестицій в освіту, економічна криза, пандемія COVID-19, державна допомога, податкові надходження
Стаття українською мовою (cтор. 118 - 130) | Завантажити | Завантажень : 392 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Lunina, Inna; Bilousova, Olena; Nazukova, Nataliia. Modern challenges and new opportunities for fiscal activation of economic growth factors. Publishing House "Baltija Publishing", 2021.
doi.org/10.30525/978-9934-26-108-4-3
2. World Economic Outlook: A Long and Difficult Ascent / International Monetary Fund. Washington, DC, October 2020.
3. Psacharopoulos George & Patrinos Harry Anthony. Returns to investment in education: a decennial review of the global literature. Education Economics. 2018. Vol. 26. Is. 5. P. 445–458. URL:
www.researchgate.net/publication/325629937_Returns_to_investment_in_education_a_decennial_review_of_the_global_literature; doi.org/10.1080/09645292.2018.1484426
4. Psacharopoulos G. The Profitability of Investment in Education: Concepts and Methods. World Bank, Human Capital Development and Operations Policy, Working Papers. 1995. No. 63.
(PDF) Returns to investment in education: a decennial review of the global literature. URL:
www.researchgate.net/publication/325629937_Returns_to_investment_in_education_a_decennial_review_of_the_global_literature
5. Nonneman W. and Cortens I. A Note on the Rate of Return to Investment in Education in Belgium. Applied Economics Letters. 1997. № 4(3). P. 167–171.
doi.org/10.1080/135048597355447
6. Trostel P.A. The Fiscal Impacts of College Attainment. Research in Higher Education. 2010. № 51(3). P. 220–247.
doi.org/10.1007/s11162-009-9156-5
7. Education at a Glance 2020: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, 2020. URL:
doi.org/10.1787/69096873-en
8. Flannery D., and O'Donoghue C. Utilizing Microsimulation to Estimate the Private and Fiscal Returns to Education: Ireland 1987–2011. The Manchester School. 2016. № 84(1). Р. 55–80.
doi.org/10.1111/manc.12088
9. O'Donoghue C. Estimating the Rate of Return to Education using Microsimulation. Economic and Social Review. 1999. № 30(3). Р. 249–266.
10. De la Fuente A. and Jimeno J.F. The Private and Fiscal Returns to Schooling in the European Union. Journal of the European Economic Association. 2009. № 7(6). Р. 1319–1360.
doi.org/10.1162/JEEA.2009.7.6.1319
11. Pfeiffer Friedhelm & Stichnoth Holger.. Fiskalische und individuelle Bildungsrenditen: Aktuelle Befunde für Deutschland. ZEW Discussion Papers / Leibniz Centre for European Economic Research. 2015. No. 15-010.
doi.org/10.1515/pwp-2015-0023
12. Національна стандартна класифікація освіти. URL:
naps.gov.ua/uploads/files/sod/NSKO.pdf
13. Національні рахунки освіти України у 2016 році: стат. зб. / Державна служба статистики України. Київ, 2018.
14. Загальноосвітні та професійно-технічні навчальні заклади:. стат. зб. Київ, 2018.
15. The Ukrainian Longitudinal Monitoring Survey. Research Data Center of Institute of Labor Economics (IDSC). Version 1.0. 2014.
doi.org/10.15185/izadp.7090.1
16. Державна казначейська служба України. URL:
www.treasury.gov.ua/ua