НА ГОЛОВНУ | |
№ 3/2012
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
Інструменти та механізми модернізації транспортної інфраструктури: зарубіжний досвід і українські реалії
Ekon. prognozuvannâ 2012; 3:64-78 |
АНОТАЦІЯ ▼
На основі вивчення зарубіжного досвіду модернізації транспортної інфраструктури обґрунтовано необхідність державної підтримки цієї сфери в Україні. Систематизовано сучасні інструменти та механізми, що застосовують для модернізації та розвитку транспортної інфраструктури в світі. Визначено пріоритетні напрями фінансування транспортної інфраструктури в Україні
Ключові слова:транспортна інфраструктура, транспортна стратегія, інструменти та механізми модернізації
Стаття українською мовою | Завантажити | Завантажень : 549 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
№ 4/2013
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
Політика модернізації транспорту та його інфраструктури в Україні
Ekon. prognozuvannâ 2013; 4:62-78 |
АНОТАЦІЯ ▼
Проведено аналіз державних документів, на підставі яких здійснюється модернізація транспорту та його інфраструктури в Україні. Проаналізовано виконання середньострокових завдань щодо модернізації транспорту в Україні, поставлених в офіційних документах. Виявлено актуальні проблеми в політиці модернізації транспорту та його інфраструктури
Ключові слова:модернізація, транспорт, інфраструктура, державна політика, актуальні проблеми
Стаття українською мовою (cтор. 62 - 78) | Завантажити | Завантажень : 656 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Тенденції розвитку транспортно-дорожнього комплексу України // Соціально-економічний стан України: наслідки для народу та держави : національна доповідь / за ред. В.М.Гейця [та ін.]. – К. : НВЦ НБУВ, 2009. – С. 81–93.
3. Лібанова Е.М. Соціальні проблеми модернізації української економіки / Е.М. Лібанова // Демографія та соціальна економіка. – № 1. – 2012. – С. 5–22.
4. Жаліло Я.А. Перспективи інноваційного розвитку України (аналітична допо-відь) [Електронний ресурс] // Перспективи розвитку інноваційного розвитку України : зб. наук. праць / ред. Я.А.Жаліло. – Доступний з : <www.niss.gov.ua>.
5. Кузнецова А.И. Инфраструктура. Вопросы теории, методологии и прикладные аспекты инфраструктурного обустройства. Геоэкономический поход / А. И. Кузнецо-ва. – М. : Комкнига. – 2006. – 456 с.
6. Транспортна стратегія України на період до 2020 року, ухвалена Розпоря-дженням Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2010 р. N 2174-р [Електронний ресурс] // Офіційний вісник України. – № 92. – 2010 (10.12.10). – Доступний з :
7. Federal Transport Infrastructure Plan 2003 [Електронний ресурс]. – Доступний з : <www.bmvbs.de/SharedDocs/EN/Artikel/UI/federal-transport-infrastructure-plan-2003.html>.
8. Транспортная стратегия Российской Федерации на период до 2030 года, утверждена распоряжением Правительства Российской Федерации от 22 ноября 2008 г. № 1734-р. [Електронний ресурс]. – Доступний з : <www.mintrans.ru:8080/pressa/ TS_Proekt_16102008.pdf>.
9. White Paper. Roadmap to a Single European Transport Area – Towards a competi-tive and resource efficient transport system [Електронний ресурс]. – Доступний з :
10. Transportation Vision for 2030. Ensuring personal freedom and economic vitality for a Nation on the move. U.S. Department of Transportation Research and Innovative Technology Administration [Електронний ресурс]. – Доступний з : <www.rita.dot. gov/publications/transportation_vision_2030/pdf/entire.pdf>.
11. Стратегия развития морской портовой инфраструктуры России до 2030 года [Електронний ресурс]. – Доступний з : <www.rosmorport.ru/media/File/State-Private_Partnership/strategy_2030.pdf>.
12. Никифорук О.І. Державна стратегія модернізації та розвитку транспортної ін-фраструктури: принципи розробки і реалізації / О.І. Никифорук // Формування рин-кових відносин в Україні. – 2012. – № 3. – С. 83–91.
13. Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава. Програма економічних і соціальних реформ на 2010–2014 роки [Електронний ре-сурс]. – Доступний з : <www.president.gov.ua/docs/Programa_reform_FINAL_ 1.pdf>.
14. Державне агентство з інвестицій та управління національними проектами України. Національні проекти. Нова інфраструктура [Електронний ресурс]. – Доступ¬ний з : <www.ukrproject.gov.ua/projects/45>.
15. Національні проекти в стратегії економічної модернізації України. – К. : НІСД, 2013. – 57 с.
16. Никифорук О.І. Інструменти та механізми модернізації транспортної інфра-структури: зарубіжний досвід і українські реалії/ О. І. Никифорук // Економіка і про-гнозування. – 2012. – № 3. – С. 64–78.
17. Закон України "Про джерела фінансування дорожнього господарства Украї-ни" № 1562-XII від 18 вересня 1991 року [Електронний ресурс]. – Доступний з : <zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1562-12>.
18. Мельникова Е.П. Перспективы финансирования дорожного строительства в Украине / Е.П. Мельникова, Т.В. Скрыпник [Електронний ресурс]. – Доступний з : <ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/11850/1/статья%205.pdf>.
19. Сталинград 2013-го. Украинские дороги не выдержали безденежья, воровства и разгильдяйства [Електронний ресурс] // Кореспондент. – Доступний з :
20. Гаценко А. Куда уходят собранные с водителей "дорожные" деньги? // Ком-сомольская правда. Украина. – 2013. – 25 февраля. – С. 8.
№ 4/2014
НИКИФОРУК Олена Ігорівна1, ЧМИРЬОВА Лариса Юріївна2
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
Зміна моделі фінансування дорожньої інфраструктури в Україні
Ekon. prognozuvannâ 2014; 4:38-56 |
АНОТАЦІЯ ▼
Досліджено сучасну систему управління автомобільними дорогами України, що занадто централізована та зосереджена в Державному агентстві автомобільних доріг України. Розглянуто систему фінансового забезпечення автодоріг, що відбувається наразі за рахунок бюджетних коштів (державного бюджету та місцевих бюджетів), а також залучених ресурсів. Виокремлено два етапи реформування моделі бюджетного фінансування транспортно-дорожньої інфраструктури, запропоновано удосконалення загального підходу до фінансування дорожнього господарства через зміну моделі бюджетного фінансування. Даються рекомендації щодо вдосконалення нормативно-правової бази стосовно реформування автодорожньої галузі.
Ключові слова: транспортна інфраструктура, автомобільні дороги, реформування, система управління, бюджетна модель фінансування
Стаття українською мовою (cтор. 38 - 56) | Завантажити | Завантажень : 623 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Регіони України: проблеми та пріоритети соціально-економічного розвитку : монографія / за ред. З.С. Варналія. – К. : Знання України, 2005. – 498 с.
3. Майнзюк К. Фіскальна децентралізація і ризики для державної єдності в Україні / К.Майнзюк, Ю.Джигир [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.fisco-id.com/?module =an&action=view&id=98
4. Юрій Ганущак: Реформа зробить місцеві бюджети самодостатніми [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.logincee.org/file/13628/library
5. Вдовенко Ю. Інтеграційно-інвестиційний механізм розвитку автодорожньої сфери / Ю. Вдо-венко // Зб. наук. пр. Державного економіко-технологічного університету. Серія "Економіка і управління". – 2007. – Вип. 10. – С. 177–182.
6. Захаров В. Фінансовий механізм системи державного управління автомобільними дорогами України / В.Захаров // Ефективність державного управління : зб. наук. пр. – 2013. – Вип. 36. – С. 225–231.
7. Жулин О. Ризики публічно-приватного партнерства в Україні / О. Жулин // Управління про-ектами, системний аналіз і логістика. – Вип. №10. – К. : НТУ, 2012. – С. 526.
8. Троян О. Інноваційна складова введення платних доріг в Україні [Електронний ресурс] / О. Троян та А. Острик. – Доступний з : www.zgia.zp.ua/gazeta/evzdia_6_084.pdf
9. Крилова Н. Міжнародні стратегії розвитку державно-приватного партнерства в транспортній галузі [Електронний ресурс] / Н.Крилова. – Доступний з : www.sworld.com.ua/index.php/ ru/economy-113/world-economy-and-international-economic-relations-113/16850-113-0849
10. Закон України "Про автомобільні дороги" [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2862-15
11. Положення про Державне агентство автомобільних доріг України [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon2.rada.gov.ua/laws/show/439-2014-п
12. Про утворення відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Ав-томобільні дороги України" [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – До-ступний з : zakon2.rada.gov.ua/laws/show/221-2002-п
13. Офіц. сайт Державної акціонерної компанії "Автомобільні дороги України" [Електронний ресурс]. - Доступний з : www.adu.org.ua/?q=node/99
14. Офіційний сайт Рахункової палати України [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.ac-rada.gov.ua/control/main/uk/publish/article/39301
15. Мова вже не про якість, а можливість просто проїхати [Електронний ресурс] // Дзеркало тижня. – Доступний з : gazeta.dt.ua/promyshliennost/oleksandr-malin-ukravtodor-mova-vzhe-ne-pro-yakist-a-mozhlivist-prosto-proyihati-_.html
16. Закон України "Про джерела фінансування дорожнього господарства України" [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/1562-12
17. Про затвердження Порядку спрямування коштів державного бюджету, призначених для фінансування розвитку мережі і утримання автомобільних доріг загального користування [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon4.rada. gov.ua/laws/show/1731-2003-п
18. "Без Дорожнього фонду в Україні європейських доріг не буде", – громадськість і перевіз-ники [Електронний ресурс] / офіц. сайт Держ. агентства автомобільних доріг України. – До-ступний з : www.ukravtodor.gov.ua/novini/с_"bez-dorozhnogo-fondu-v-ukraini-єvropeiskikh-dorig-ne-bude",-–-gromadskist-i-perevizniki.html
19. "Состояние дел и перспективы дорожной отрасли Украины" [Електронний ресурс]. – До¬ступ-ний з : transport-journal.com/transportna-politika/sostoyanye-del-y-perspektyvyi-dorozh¬noj-otrasly-ukraynyi/
20. Концепція реформування системи державного управління автомобільними дорогами за-гального користування [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon4.rada.gov.ua/laws/show/739-2011-р
21. Нардеп от Одесской области поддержал законопроект о передаче управления автодорогами местным властям [Електронний ресурс]. – Доступний з : trassae95.com/all/popular/2013/ 11/15/nardep-ot-odesskoj-oblasti-podderzhal-zakonoproekt-o-peredache-upravleniya-avtodorogami-mestnym-vlastyam-10741.html
22. Офіційний сайт Укравтодору [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.ukravtodor. gov.ua/novini/с_oblasni,-raionni-ta-silski-avtomobilni-dorogi-stanut-vlasnistyu-mistsevikh-organiv-radi.html
23. Мінінфраструктури та Укравтодор презентували народним депутатам законопроект щодо створення Державного дорожнього фонду [Електронний ресурс] / офіц. сайт Міністерства ін-фраструктури України. – Доступний з : mtu.gov.ua/uk/news/38271.html
24. Щодо розгляду проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного дорожнього фонду [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : budget.rada.gov.ua/kombjudjet/control/uk/publish/article; jsessionid=C177A5A3D73CB166CFDBF340968FCFC3?art_id=51093&cat_id=44731
25. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування системи управління автомобільними дорогами загального користування [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_1?pf3511=47905
26. Яценюк: Завдання нового уряду – децентралізація влади в Україні [Електронний ресурс] / сайт телеканалу ТВІ. – Доступний з : tvi.ua/new/2014/03/05/yacenyuk_zavdannya_novoho_ uryadu__decentralizaciya_vlady_v_ukrayini
27. Потрібна не федералізація Україні, а децентралізація влади – фахівці [Електронний ресурс] / сайт радіо "Свобода". – Доступний з : www.radiosvoboda.org/content/article/ 25333142.html
№ 4/2016
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
Реконструктивний розвиток транспорту України на сучасному етапі
Ekon. prognozuvannâ 2016; 4:81-90 | https://doi.org/10.15407/eip2016.04.081 |
АНОТАЦІЯ ▼
Визначено роль транспортної інфраструктури у реконструкції економіки. Показані особливості транспортної інфраструктури нової техно-економічної парадигми та здійснено узагальнення основних аспектів її формування.
Ключові слова: транспортна інфраструктура, реконструкція економіки, техно-економічна парадигма
Стаття українською мовою (cтор. 81 - 90) | Завантажити | Завантажень : 853 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Perez C. Technological Revolutions and Techno-economic paradigms // Cambridge Journal of Economics. – 2010. – Vol. 34. – No.1. – P. 185–202. doi: doi.org/10.1093/cje/bep051
3. Dosi G. Technological paradigms and technological trajectories // Research policy. – 1982. – № 11. – P. 147–162. doi: doi.org/10.1016/0048-7333(82)90016-6
4. Малинецкий Г.Г. Проектирование будущего и модернизация России [Електронний ресурс] / Г.Г. Малинецкий // Препринты ИПМ им. М.В.Келдыша. – 2010. – № 41. – 32 с. – Режим доступу : library.keldysh.ru/preprint.asp?id=2010-41
5. Четыре супертехнологии [Електронний ресурс] – Режим доступу : www.popmech.ru/techno-evolution/17189-4-supertekhnologii-kotorye-mogut-priyti-v-samolety/
6. Никифорук О.І. Модернізація наземних транспортних систем України / О.І. Никифорук ; НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". – К., 2014. – 414 с.
7. Кабашкин И.В. Интеллектуальные транспортные системы: интеграция глобальных технологий будущего / И.В. Кабашкин // Транспорт Российской Федерации. – 2010. – № 2. – С. 34–38.
8. Reggiani A., Cattaneo S., Janic M., Nijkamp P. Freight transport in Europe: Policy Issues and Future Scenarios on Trans-Border Alpine Connections // IATSS Research. – 2000. – № 1. – Т. 24. – P. 48–59. doi: doi.org/10.1016/S0386-1112(14)60017-0
9. Харламова Ю.А. Скоростной железнодорожный транспорт – новые инновационные возможности для современной России / Ю.А. Харламова // Проблемный анализ и государственно-управленческое проектирование. – 2011. – Вып. 3. – С. 39–44.
10. Інтегральна ефективність швидкісних залізничних магістралей : монографія / [Пащенко Ю.Є., Гончаров М.Ю., Кранц Й.М. та ін.] ; за ред. С.І. Дорогунцова. – К. : РВПС України НАН України, 2005. – 266 с.
11. Сотников Е.А. Железные дороги мира из XIX в XXI век / Е.А. Сотников. – М. : Транспорт, 1993. – 200 с.
12. Strategic Transport Infrastructure needs to 2030 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/economics/strategic-transport-infrastructure-needs-to-2030_9789264114425-en
№ 3/2018
НИКИФОРУК Олена Ігорівна1, ГУСЄВ Ю. В.2, ЧМИРЬОВА Лариса Юріївна3
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2Міністерство інфраструктури України
3ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
Державно-приватне партнерство: інституціональне середовище для розвитку та модернізації інфраструктури України
Ekon. prognozuvannâ 2018; 3:79-101 | https://doi.org/10.15407/eip2018.03.079 |
АНОТАЦІЯ ▼
Систематизовано ієрархічні рівні інституціонального середовища запровадження державно-приватного партнерства (ДПП) в Україні: мегаекономіка, макроекономіка, мезоекономіка та мікроекономіка. Виявлено учасників інституціонального середовища, яких представлено регуляторними інститутами, що визначають норми відносин, прав і зобов'язання учасників, а також конструктивними та інвестиційними інститутами. На рівні мегаекономіки регуляторні інститути представлено: принципами та нормами міжнародного права стосовно ДПП, міжнародними угодами, ринком міжнародних проектів ДПП; Стратегією сталого розвитку 2030. Конструктивні інститути цього ж рівня – це інтеграція національних інфраструктурних мереж, інститути міжнародних інфраструктурних проектів (наприклад, Великого шовкового шляху). Інвестиційні інститути – міжнародні фінансові організації, міжнародні інвестиційні банки, світовий фондовий ринок, інфраструктурні банки тощо.
Регуляторними інститутами макроекономічного рівня є Конституція України, урядові програми, закони, нормативно-правові акти стосовно ДПП, концесій, Стратегія сталого розвитку України 2030, ринок вітчизняних інфраструктурних проектів, інститут публічних закупівель; конструктивними інститутами – Міністерство економічного розвитку і торгівлі, Міністерство інфраструктури, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, проектні офіси, інститут державного програмно-цільового планування; інвестиційними інститутами – бюджетні кошти, цільове фінансування, субсидування, приватні інвестиції, проектне фінансування.
Проаналізовано дані щодо кількості та якості проектів ДПП в Україні та світі. Проведено зіставлення даних щодо виконання проектів ДПП в Україні за даними Світового банку та вітчизняними джерелами і виявлено фрагментарність обліку даних щодо договорів ДПП та договорів концесій. Зроблено висновок про необхідність систематизації та уніфікації даних на різних рівнях ієрархічної структури інституціонального середовища впровадження ДПП в Україні: на рівні мегаекономіки та макроекономіки, макроекономіки та мезоекономіки.
Зауважується, що наявність інституційних пасток обумовлює активізацію подальших наукових досліджень та розроблення рекомендацій у сфері запровадження та розвитку механізмів ДПП у фінансуванні розвитку та модернізації інфраструктури в таких напрямах, як: нормативно-правове забезпечення розвитку ДПП в Україні шляхом подальшої деталізації положень Закону України "Про державно-приватне партнерство"; дослідження питань доцільності та ефективності різних форм реалізації ДПП (концесії, оренди, лізингу тощо) у фінансуванні великих національних проектів, у тому числі й проектів щодо розвитку інфраструктури економіки України, а також наукове обґрунтування їх використання; дослідження регіональних особливостей застосування механізмів ДПП у країні у фінансуванні стратегічних інвестиційних проектів, зокрема, великих інфраструктурних проектів, соціальних та гуманітарних проектів у рамках реалізації нової регіональної політики; додаткові дослідження передового міжнародного досвіду запровадження та розвитку механізмів ДПП у фінансуванні національних проектів, зокрема щодо залучення до цього процесу МФО та інших недержавних організацій.
Ключові слова: державно-приватне партнерство, інституціональне середовище, інфраструктура, транспорт, проекти, інвестиції
Стаття українською мовою (cтор. 79 - 101) | Завантажити | Завантажень : 1088 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Eggers W., Startup T. Closing the Infrastructure Gap: The Role of Public-Private Partnerships. A Deloitte Research Study. The global report. 2006. 40 p. Р. 8.
3. Державно-приватне партнерство в системі регулювання економіки / НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2012. 372 с.
4. Публічно-приватне партнерство у відносинах держави з міжнародними організаціями та транснаціональними компаніями / НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2015. 444 с.
5. Gerrard M.B., Michael B. What are public-private partnerships, and how do they differ from privatizations? Finance & Development. 2001. Vol. 38. № 3. URL: www.imf.org/external/pubind.htm
6. Вінницький Б., Лендьел М., Онищук Б., Сегварі П. Досвід та перспективи впровадження державно-приватних партнерств в Україні та за кордоном. Київ: К.І.С., 2008. 146 с. С. 118.
7. Уайт Е., Дезілець Б., Маслюківська О., Шевчук Ю. Посібник з публічно-приват¬них партнерств. Київ: USAID, 2009. 79 с.
8. Запатріна І.В. Публічно-приватне партнерство: потенціал для економік, що розвиваються. Lambert Academic Publishing – Saarbrucken, 2013. 197 c.
9. Сімсон О.Е. Правова модель державно-приватного партнерства як інструмент гармонізації публічних і приватних інтересів в інноваційній стратегії України: автореф. дис. …д-ра юрид. наук: 12.00.04, 12.00.03 / Нац. юр. Ун-т ім. Ярослава Мудрого. Харків, 2015. – 42 с.
10. Пильтяй О.В. Сучасні концепції та підходи до визначення державно-приватного партнерства. Економіка. Управління. Інновації. 2011. № 2. URL: nbuv.gov.ua/j-pdf/eui_2011_2_40.pdf/
11. Бондар Н.М. Державно-приватне партнерство: сутність та принципи. Вісник Національного транспортного університету. 2010. № 21 (1).
12. Квітка С.А. Публічно-приватне партнерство як дієвий механізм взаємодії влади та бізнесу. Аспекти публічного управління. 2015. № 7–8 (21–22). С. 47–56.
13. Грищенко С. Підготовка та реалізація проектів публічно-приватного партнерства. Практичний посібник для органів місцевої влади та бізнесу. 2011. 140 с.
14. Ризики та перспективи розвитку України у період посткризового відновлення / НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2012. С. 243–265.
15. Черевиков Є.Л., Богдан І.В., Іголкін І.В. Фінансове забезпечення стратегічних інфраструктурних проектів на засадах державно-приватного партнерства. Державний бюджет і бюджетна стратегія: від стабілізації до сталого розвитку в умовах економіч¬них реформ: у 4-х т. Т. 1: Стабілізація державних фінансів у контексті стратегії реформ / ДННУ "Академія фінансового управління. Київ, 2011. 1016 с.
16. Запатріна І.В. Публічно-приватне партнерство в Україні: перспективи застосування для реалізації інфраструктурних проектів і надання публічних послуг. Економіка і прогнозування. 2010. № 4. С. 62–90.
17. Реалізація проектів державно-приватного партнерства в Україні. ДПП як механізм ефективної співпраці між державою та приватними партнерами у галузі інфраструктури. 2017. URL: mtu.gov.ua/files.pdf
18. The European PPP Report 2009. EPEC, DLA Piper, 2010. URL: www.eib.org/ epec/infocentre/documents/FINAL%20FINAL%20EUROPEAN%20PPP%20REPORT%202009.pdf
19. Павел Г. Государственно-частное партнерство как инструмент реализации мас-штабных проектов. Аналитическое исследование. 2013. URL: www.webcitation. org/6FclsScjo?url=www.gradient-alpha.ru/assets/docs/PPP-Research-14.03.2014.pdf
20. Никифорук О.І., Чукаєва І.К. Інфраструктурні облігації як інструмент залучення інвестицій для модернізації в практиці зарубіжних країн. Ефективна економіка. 2014. № 4.
21. Мельник А.Ф. Державно-приватне партнерство в системі інститутів національної економіки: механізми розвитку. Економічна думка ТНЕУ. 2017. 302 с.
22. Степанова О. В. Інституційні механізми розвитку державно-приватного партнерства в Україні. Ефективна економіка. 2012. № 6.
23. Алсуф'єва О.О. Механізм узгодження економічних інтересів суб'єктів національної економіки: рівні та засоби координації. Економічний вісник НГУ. 2015. № 1 (49). С. 34–43.
24. Posner А., Shin В., Tkachenko N. Public-Private Partnerships: The Relevance of Budgeting. OECD Journal on Budgeting. 2008. Vol. 9. № 1. doi: doi.org/10.1787/budget-v9-art3-en
25. Щодо розвитку державно-приватного партнерства як механізму активізації інвестиційної діяльності в Україні / Національний інститут стратегічних досліджень. URL: www.niss.gov.ua/articles/816
26. Никифорук О.І. Інструменти та механізми модернізації транспортної інфраструктури: зарубіжний досвід і українські реалії. Економіка і прогнозування. 2012. № 3. С. 64–78.
27. Taylor R.J. Contracting for Health Services. Private Participation in Health Services Handbook. Washington, DC: World Bank, 2003. P. 195–204.
28. Osborne S.Р. Managing Public-Private Partnerships for Public Services: An International Perspective. London: Routledge, 2000. Р. 29–38.
29. Єгорова О. Державно-приватне партнерство в портовому сегменті економіки України. Радикальний крок чи необхідність. Юрбізнес. 2008. № 20(155). URL: yur-gazeta.com/article/1570
30. Державно-приватне партнерство як альтернатива приватизації, на прикладі ВАТ "Укртелеком". URL: ierpc.org/ierpc/papers/
31. Вдовенко Ю.С. Приватно-державне партнерство в автодорожній сфері. Чернігів: Вид-во ЧДТ, 2009. 198 с.
32. Безбах Н.В., Брагінський В.В. Державно-приватне партнерство в реалізації проектів транспортної інфраструктури. Економіка та держава. 2011. № 8. С. 115–118.
33. Риски бизнеса в частно-государственном партнерстве. Национальный доклад. 116 с. URL: www.google.com.ua/url?sa
34. Andres N., Foster J., Guasch S., Haven J. The Impact of Private Sector Participation in Infrastructure: Lights, Shadows, and the Road Ahead. Washington DC: World Bank, 2009. Р. 118–121.
35. Mandri-Perrott C. (Ed.). A Practical Guide to Private Participation in Infrastructure: Using Government Resources as Effective PPP Stimulus. World Bank. 2009. 324 р.
36. Delmon J. (Ed.). Private Sector Investment in Infrastructure. Project Finance, PPP Projects and Risk. 2009. 668 р.
37. Доценко-Білоус Н. Чи потрібен державі партнер. Економічна правда. 2011. URL: www.epravda.com.ua/columns/2011/10/6/300711/
38. Крилова Н.В. Міжнародні стратегії розвитку державно-приватного партнерства в транспортній галузі. URL: www.sworld.com.ua/index.php/ru/conference/the-content-of-conferences/archives-of-individual-conferences/march-2013
39. Розпорядження КМУ від 04.03.2015 № 213-р. "Про затвердження плану заходів з виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та Стратегії сталого розвитку "Україна-2020" у 2015 році". URL: zakon4.rada.gov.ua/laws/show/213-2015-%D1%80
40. Постанова Верховної Ради України від 14.04.2016 № 1099-VIII "Про Програму діяльності Кабінету Міністрів України". URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 1099-19
41. Аналітична доповідь до Щорічного послання Президента України до Верховної Ради України "Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2017 році. Київ: НІСД, 2017. С. 604–612. URL: www.niss.gov.ua/articles/2684/
42. Розпорядження КМУ від 30.05.2018 № 430-р "Про схвалення Національної транспортної стратегії на період до 2030 року". URL: www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-shvalennya-nacionalnoyi-transportnoyi-strategiyi-ukrayini-na-period-do-2030-roku
43. Національна доповідь "Цілі сталого розвитку: Україна" 2017. URL: un.org. ua/images/SDGs_NationalReportUA_Web_1.pdf
44. Крилова Н.В. Міжнародні стратегії розвитку державно-приватного партнерства в транспортній галузі. URL: www.sworld.com.ua/index.php/ru/conference/the-content-of-conferences/archives-of-individual-conferences/march-2013
45. Ukraine – Private Infrastructure Projects. The World Bank & PPIAF. URL: ppi.worldbank.org/snapshots/country/ukraine
46. Офіційний веб-сайт Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. URL: www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=ed00a2ba-480a-4979-84eb-d610a0827a8c&title=ZagalniiOgliad
47. Реєстр концесійних проектів / сайт Фонду державного майна України. URL: www.spfu.gov.ua/ru/content/spf-rent-consessions.html
48. Державно-приватне партнерство в контексті управління державними інвестиціями в Україні. Оцінка. 2015. Міжнародний банк реконструкції та розвитку / Світовий банк. 2016. URL: documents.worldbank.org/curated/en/495131467995051959/pdf/ 106249-UKRANIAN-WP-P153935-PUBLIC-Public-Investment-UKR-Web-cover.pdf
49. Чукаєва І.К., Бган Л.Г. Державно-приватне партнерство у реалізації проектів енергетичної інфраструктури Економіка і прогнозування. 2012. URL: eip.org.ua/ docs/EP_12_4_46_uk.pdf
№ 1/2021
НИКИФОРУК Олена Ігорівна1, ЛЯШЕНКО Ольга Федорівна2
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2ДУ " Інститут економіки та прогнозування" НАН України
ПІДХОДИ ДО ОПТИМІЗАЦІЇ ПРОЦЕДУР АНАЛІЗУ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ: СВІТОВИЙ ДОСВІД ТА РЕАЛІЇ УКРАЇНИ
Ekon. prognozuvannâ 2021; 1:71-87 | https://doi.org/10.15407/eip2021.01.071 |
АНОТАЦІЯ ▼
Досліджено досвід оптимізації інституту АРВ у розвинених країнах ОЕСР та Європейській Комісії, що дозволило виокремити два основні підходи до здійснення оцінки регуляторного впливу – проведення повної (класичної) або спрощеної моделей АРВ. Особливу увагу приділено впровадженому в розвинених країнах принципу пропорційності, сутність якого полягає у тому, що глибина аналізу та оцінок має бути пропорційною ступеню впливу регуляторного акта на економіку, окремі зацікавлені групи, суспільні інтереси. Розглянуто важливість відбору економічно значимих регуляторних актів.
Здійснено аналіз впровадження специфічних фільтрів відбору регуляторних актів для проведення АРВ у розвинених країнах, а саме: 1) визначення видів нормативно-правових актів або сфер регулювання, що підлягають АРВ; 2) класифікація та відбір актів за ступенем значимості; 3) наявність винятків у сфері проведення АРВ відповідно до чинного законодавства.
Для встановлення другого фільтру, а саме для здійснення відбору регуляторних актів за їх значимістю, в Україні запропоновано використовувати, по-перше, впровадження принципу пропорційності, що дозволить увести в практику оцінки регуляторних актів спрощену та повну моделі АРВ; по-друге, увести комбіновані (кількісні та якісні) критерії оцінки значимості проєктів регуляторних актів із визначенням можливих економічних наслідків їх прийняття та відповідності критеріям забезпечення пріоритету суспільних інтересів (підтримки економічного зростання шляхом оптимізації витрат і відповідного збільшення доданої вартості, дохідної частини державного і місцевих бюджетів тощо); по-третє, покроковий алгоритм імплементації кращих світових практик АРВ у практику державного регулювання в Україні.
Ключові слова:аналіз регуляторного впливу (АРВ), принцип пропорційності, ступінь регуляторного впливу, спрощена модель АРВ
Стаття українською мовою (cтор. 71 - 87) | Завантажити | Завантажень : 445 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Jacobs S. Current Trends in Regulatory Impact Analysis: The Challenges of Mainstreaming RIA into Policy-making. Washington, DC: Jacobs and Associates; The International Trade Center. 30 May. 2006. URL: www.wbginvestmentcli-mate.org/uploads/6.CurrentTrends.pdf
3. Renda A. Law and Economics in the RIA World: Improving the Use of Economic Analysis in Public Policy and Legislation. Utrecht: Science Shop of Law, Eco-nomics and Governance. Utrecht University, 2011.
4. Глушко А. Оцінка ефективності державної регуляторної політики у сфері внутрішньої торгівлі в Україні. URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/ cgiirbis_64.exe%3_file_name%3DPDF/ econrig_2012_6_17.p
5. Положення про Державну регуляторну службу України (ДРС), затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2014 р. №724. URL:
6. Закон України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". 2004. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1160-15#Text
7. Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта" від 11 березня 2004 року № 308. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/308-2004-п#Text
8. Making it Work: "RIA Light" for Developing countries. URL: documents.worldbank.org/ curated/en/184141468167049021/Making-it-work-Ria-light-fordeveloping-countries
9. European Commission. Impact Assessment Guidelines. 15 January. 2009. URL: ec.europa.eu/smart-regulation/impact/commission_ guidelines/docs/ iag_2009_en.pdf
10. European Commission Better Regulation Guidelines. 2015. URL: ec.europa.eu/smart-regulation/guidelines/docs/ swd_br_guidelines_en.pdf
11. Department for Business Innovation and Skills. Better Regulation Framework Manual. Practical Guidance for UK Government Officials. July 2013. URL: https:// www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/211981/ bis-13-1038-better-regulation-framework-manual-guidance-for-officials.pdf
12. Canadian Cost-Benefit Analysis Guide: Regulatory Proposals. 2007. URL: www. tbs-sct.gc.ca/rtrap-parfa/analys/analystb-eng.asp
13. Presidential Documents. Executive Order 12866 of September 30, 1993. Regulatory Planning and Review. Federal Register. 1993. Vol. 58. No 190. URL: www.whitehouse.gov/sites/default/files/omb/inforeg/eo12866/eo12866_100419 93.pdf.
14. Australian Government The Australian Government Guide to Regulation. Commonwealth of Australia, Department of the Prime Minister and Cabinet. 2014. URL: www.cuttingredtape.gov.au/sites/default/files/documents/australian_ government_guide_regulation.pdf
15. Рекомендації Державної регуляторної служби України щодо оцінки регуляторного впливу проекту регуляторного акта на конкуренцію в рамках проведення аналізу регуляторного впливу. URL: 4www.drs.gov.ua/ regulatory_policy/rekomendatsiyi-derzhavnoyi-regu lyatornoyi-sluzhby-ukrayiny-shhodo-otsinky-regulyatornogo-vplyvu-proek tu-regulyatornogo-akta-na-konkurentsiyu-v-ramkah-provedennya-analizu-regulyatornogo-vplyvu/
16. Методичні рекомендації щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію / АМКУ. 2017. URL: amcu.gov.ua/news/metodichni-rekomendatsii-shchodo-otsinki-vplivu-normativno-pravovikh-aktiv-ta-proektiv-aktiv-na-konkurentsiyu
№ 1/2023
НИКИФОРУК Олена Ігорівна1, КУЧЕР Сергій Владиславович2, СТАСЮК Ольга Миколаївна3, ФЕДЯЙ Наталія Олександрівна4
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2ПрАТ "Укргідроенерго"
3ДУ ”Інститут економіки та прогнозування НАН України”
4ДУ ”Інститут економіки та прогнозування НАН України”
Мультиплікаційні ефекти від інвестування в суспільно значущий інфраструктурний проєкт
Ekon. prognozuvannâ 2023; 1:97-114 | https://doi.org/10.15407/eip2023.01.097 |
АНОТАЦІЯ ▼
Представлено результати оцінки мультиплікаційних ефектів для національної економіки від реалізації проєкту будівництва першої черги об?єкта виробничого призначення – Дністровської ГАЕС за період 2010?2019 рр. Для цього було опрацьовано макроекономічну статистику, на базі якої сформовано інформаційну систему первинних та розрахункових показників із використанням даних проєктної документації, що стала основою для проведення розрахунків. Розроблено методичний підхід до оцінки мультиплікаційних ефектів на макроекономічному рівні з використанням міжгалузевого балансу, що відображений у симетричній таблиці "витрати-випуск". Виокремлено основні показники, впливу реалізації цього проєкту на національну економіку, які дають змогу оцінити його суспільно-економічне значення: мультиплікатор приросту випуску виду економічної діяльності (ВЕД) "Будівництво" за рахунок інвестицій проєкту, мультиплікатор ВДВ по всіх ВЕД від інвестицій проєкту, мультиплікатор ВВП (мультиплікатор державних витрат). За цим підходом мультиплікаційні ефекти для економіки розраховуються через додатковий приріст випуску, додатковий приріст доданої вартості та приріст ВВП від інвестицій проєкту.
На основі отриманих результатів доведено, що: 1) реалізація проєкту будівництва першої черги Дністровської ГАЕС дозволила акумулювати мультиплікаційний ефект для національної економіки, підтвердивши теорію мультиплікаційних ефектів на практиці та довівши ефективність державних капітальних інвестицій; 2) найбільшою мірою мультиплікаційний ефект від додаткового приросту інвестицій цього проєкту генерується всередині виду економічної діяльності "Будівництво", що пояснюється збільшенням попиту на будівельну продукцію вітчизняного виробництва.
Ключові слова:мультиплікаційний ефект, мультиплікатор, інвестиції, таблиця &amp;amp;amp;amp;quot;витрати-випуск&amp;amp;amp;amp;quot;, міжгалузевий баланс, інфраструктурний проєкт
Стаття українською мовою (cтор. 97 - 114) | Завантажити | Завантажень : 84 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Keynes J.M. The General Theory of Employment. The Quarterly Journal of Economics. 1937. Р. 472. doi.org/10.2307/1882087
3. Бойко М. Ефект мультиплікації у туризмі: обмеження та можливості. Інтеграційні процеси на світових ринках. 2016. № 4. С. 23–32.
4. Шоломицький Ю., Дейсан І., Шоломицька О., Онопрієнко А., Шаповал Н. Оцінка економічних ефектів програми «Велике будівництво» в 2020–2023 роках / Укравтодор; Київська школа економіки. 2021. URL: kse.ua/wp-content/uploads/2021/02/GC_roads_construction_impact_final_compressed-1.pdf
5. Одінцов О.М. Мультиплікативний ефект збільшення внутрішніх резервів аграрного виробництва. Економіка АПК. 2015. № 3. С. 34.
6. Трусова Н.В., Демко В.С. Світова практика оцінювання мультиплікативного ефекту від інвестицій в індустрії туристичних послуг. Збірник наукових праць ТДАТУ імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2020. № 1(41). С. 99–107. doi.org/10.31388/2519-884X-2020-41-99-107
7. Литвиненко К.О. Мультиплікативна модель впливу інвестування на підприємницький сектор (на прикладі комерційної нерухомості). Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 16. С. 41–41.
8. Дорогань О.Д. Мультиплікатор в будівництві. Дискусія. Погляд BRDO. Наші Гроші. 2021. URL: nashigroshi.org/2021/01/26/mul-typlikator-v-budivnytstvi-dyskusiia-pohliad-brdo/
9. Чепелєв М.Г. Оцінка мультиплікативних ефектів для галузей економіки України: ретроспективний аналіз на базі таблиць «витрати-випуск». Економiст. 2012. № 11. С. 74–76.
10. Західна О.Р., Патицька Х.О. Визначення потенціалу інвестиційних проектів та конкурентних переваг регіону на основі ефекту мультиплікації. Ефективна економіка. 2014. № 8. URL: www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3265
11. Одінцов М.М., Одінцов О.М. Мультиплікативний вплив інвестицій на ефективність розвитку регіону. Інвестиції: практика та досвід. 2011. № 9. С. 4–6.
12. Прокопов О.А. Мультиплікаційний ефект конкурентоспроможності національної економіки на міжнародному ринку інформаційних послуг. Журнал Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут". 2011. URL: economy.kpi.ua/uk/node/265.
13. Наказ Державної служби статистики України "Методологічні положення з організації державного статистичного спостереження "таблиця "витрати-випуск" від 01.11.2018 № 236 / Державна служба статистики України. URL: www.ukrstat.gov.ua/metod_polog/metod_doc/2018/236/mp_tvv.pdf
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |