НА ГЛАВНУЮ | |
№ 3/2012
1ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
Инструменты и механизмы модернизации транспортной инфраструктуры: зарубежный опыт и украинские реалии
Ekon. prognozuvannâ 2012; 3:64-78 |
АННОТАЦИЯ ▼
На основании изучения зарубежного опыта модернизации транспортной инфраструктуры обоснована необ-ходимость государственной поддержки этой сферы в Украине. Систематизированы современные инстру-менты и механизмы, использующиеся для модернизации и развития транспортной инфраструктуры в мире. Определены приоритетные направления финансирования транспортной инфраструктуры в Украине
Ключевые слова:транспортная инфраструктура, транспортная стратегия, инструменты и механизмы модернизации
Статья на украинском языке | Загрузить | Загрузок : 549 |
ПЕРЕЧЕНЬ ЛИТЕРАТУРЫ ▼
№ 4/2013
1ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
Политика модернизации транспорта и его инфраструктуры в Украине
Ekon. prognozuvannâ 2013; 4:62-78 |
АННОТАЦИЯ ▼
Проведен анализ государственных документов, на основе которых осуществляется модернизация транспорта и его инфраструктуры в Украине. Проанализировано выполнение среднесрочных задач относительно модернизации транспорта в Украине, поставленных в официальных документах. Выявлены актуальные проблемы в политике модернизации транспорта и его инфраструктуры.
Ключевые слова:модернизация, транспорт, инфраструктура, государственная политика, актуальные проблемы
Статья на украинском языке (cтр. 62 - 78) | Загрузить | Загрузок : 656 |
ПЕРЕЧЕНЬ ЛИТЕРАТУРЫ ▼
2. Тенденції розвитку транспортно-дорожнього комплексу України // Соціально-економічний стан України: наслідки для народу та держави : національна доповідь / за ред. В.М.Гейця [та ін.]. – К. : НВЦ НБУВ, 2009. – С. 81–93.
3. Лібанова Е.М. Соціальні проблеми модернізації української економіки / Е.М. Лібанова // Демографія та соціальна економіка. – № 1. – 2012. – С. 5–22.
4. Жаліло Я.А. Перспективи інноваційного розвитку України (аналітична допо-відь) [Електронний ресурс] // Перспективи розвитку інноваційного розвитку України : зб. наук. праць / ред. Я.А.Жаліло. – Доступний з : <www.niss.gov.ua>.
5. Кузнецова А.И. Инфраструктура. Вопросы теории, методологии и прикладные аспекты инфраструктурного обустройства. Геоэкономический поход / А. И. Кузнецо-ва. – М. : Комкнига. – 2006. – 456 с.
6. Транспортна стратегія України на період до 2020 року, ухвалена Розпоря-дженням Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2010 р. N 2174-р [Електронний ресурс] // Офіційний вісник України. – № 92. – 2010 (10.12.10). – Доступний з :
7. Federal Transport Infrastructure Plan 2003 [Електронний ресурс]. – Доступний з : <www.bmvbs.de/SharedDocs/EN/Artikel/UI/federal-transport-infrastructure-plan-2003.html>.
8. Транспортная стратегия Российской Федерации на период до 2030 года, утверждена распоряжением Правительства Российской Федерации от 22 ноября 2008 г. № 1734-р. [Електронний ресурс]. – Доступний з : <www.mintrans.ru:8080/pressa/ TS_Proekt_16102008.pdf>.
9. White Paper. Roadmap to a Single European Transport Area – Towards a competi-tive and resource efficient transport system [Електронний ресурс]. – Доступний з :
10. Transportation Vision for 2030. Ensuring personal freedom and economic vitality for a Nation on the move. U.S. Department of Transportation Research and Innovative Technology Administration [Електронний ресурс]. – Доступний з : <www.rita.dot. gov/publications/transportation_vision_2030/pdf/entire.pdf>.
11. Стратегия развития морской портовой инфраструктуры России до 2030 года [Електронний ресурс]. – Доступний з : <www.rosmorport.ru/media/File/State-Private_Partnership/strategy_2030.pdf>.
12. Никифорук О.І. Державна стратегія модернізації та розвитку транспортної ін-фраструктури: принципи розробки і реалізації / О.І. Никифорук // Формування рин-кових відносин в Україні. – 2012. – № 3. – С. 83–91.
13. Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава. Програма економічних і соціальних реформ на 2010–2014 роки [Електронний ре-сурс]. – Доступний з : <www.president.gov.ua/docs/Programa_reform_FINAL_ 1.pdf>.
14. Державне агентство з інвестицій та управління національними проектами України. Національні проекти. Нова інфраструктура [Електронний ресурс]. – Доступ¬ний з : <www.ukrproject.gov.ua/projects/45>.
15. Національні проекти в стратегії економічної модернізації України. – К. : НІСД, 2013. – 57 с.
16. Никифорук О.І. Інструменти та механізми модернізації транспортної інфра-структури: зарубіжний досвід і українські реалії/ О. І. Никифорук // Економіка і про-гнозування. – 2012. – № 3. – С. 64–78.
17. Закон України "Про джерела фінансування дорожнього господарства Украї-ни" № 1562-XII від 18 вересня 1991 року [Електронний ресурс]. – Доступний з : <zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1562-12>.
18. Мельникова Е.П. Перспективы финансирования дорожного строительства в Украине / Е.П. Мельникова, Т.В. Скрыпник [Електронний ресурс]. – Доступний з : <ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/11850/1/статья%205.pdf>.
19. Сталинград 2013-го. Украинские дороги не выдержали безденежья, воровства и разгильдяйства [Електронний ресурс] // Кореспондент. – Доступний з :
20. Гаценко А. Куда уходят собранные с водителей "дорожные" деньги? // Ком-сомольская правда. Украина. – 2013. – 25 февраля. – С. 8.
№ 4/2014
НИКИФОРУК Елена Игоревна1, ЧМЫРЕВА Лариса Юрьевна2
1ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
2ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
Изменение модели финансирования дорожной инфраструктуры в Украине
Ekon. prognozuvannâ 2014; 4:38-56 |
АННОТАЦИЯ ▼
Исследована современная система управления автомобильными дорогами Украины, которая слишком централизована и сосредоточена в Государственном агентстве автомобильных дорог Украины. Рассмотрена система финансового обеспечения автодорог, которое сейчас осуществляется за счет бюджетных средств (государственного бюджета и местных бюджетов), а также привлеченных ресурсов. Выделены два этапа реформирования модели бюджетного финансирования транспортно-дорожной инфраструктуры, предложено усовершенствование общего подхода к финансированию дорожного хозяйства путем изменения модели бюджетного финансирования. Даются рекомендации по совершенствованию нормативно-правовой базы относительно реформирования автодорожной отрасли.
Ключевые слова: транспортная инфраструктура, автомобильные дороги, реформирование, система управления, бюджетная модель финансирования
Статья на украинском языке (cтр. 38 - 56) | Загрузить | Загрузок : 623 |
ПЕРЕЧЕНЬ ЛИТЕРАТУРЫ ▼
2. Регіони України: проблеми та пріоритети соціально-економічного розвитку : монографія / за ред. З.С. Варналія. – К. : Знання України, 2005. – 498 с.
3. Майнзюк К. Фіскальна децентралізація і ризики для державної єдності в Україні / К.Майнзюк, Ю.Джигир [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.fisco-id.com/?module =an&action=view&id=98
4. Юрій Ганущак: Реформа зробить місцеві бюджети самодостатніми [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.logincee.org/file/13628/library
5. Вдовенко Ю. Інтеграційно-інвестиційний механізм розвитку автодорожньої сфери / Ю. Вдо-венко // Зб. наук. пр. Державного економіко-технологічного університету. Серія "Економіка і управління". – 2007. – Вип. 10. – С. 177–182.
6. Захаров В. Фінансовий механізм системи державного управління автомобільними дорогами України / В.Захаров // Ефективність державного управління : зб. наук. пр. – 2013. – Вип. 36. – С. 225–231.
7. Жулин О. Ризики публічно-приватного партнерства в Україні / О. Жулин // Управління про-ектами, системний аналіз і логістика. – Вип. №10. – К. : НТУ, 2012. – С. 526.
8. Троян О. Інноваційна складова введення платних доріг в Україні [Електронний ресурс] / О. Троян та А. Острик. – Доступний з : www.zgia.zp.ua/gazeta/evzdia_6_084.pdf
9. Крилова Н. Міжнародні стратегії розвитку державно-приватного партнерства в транспортній галузі [Електронний ресурс] / Н.Крилова. – Доступний з : www.sworld.com.ua/index.php/ ru/economy-113/world-economy-and-international-economic-relations-113/16850-113-0849
10. Закон України "Про автомобільні дороги" [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2862-15
11. Положення про Державне агентство автомобільних доріг України [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon2.rada.gov.ua/laws/show/439-2014-п
12. Про утворення відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Ав-томобільні дороги України" [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – До-ступний з : zakon2.rada.gov.ua/laws/show/221-2002-п
13. Офіц. сайт Державної акціонерної компанії "Автомобільні дороги України" [Електронний ресурс]. - Доступний з : www.adu.org.ua/?q=node/99
14. Офіційний сайт Рахункової палати України [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.ac-rada.gov.ua/control/main/uk/publish/article/39301
15. Мова вже не про якість, а можливість просто проїхати [Електронний ресурс] // Дзеркало тижня. – Доступний з : gazeta.dt.ua/promyshliennost/oleksandr-malin-ukravtodor-mova-vzhe-ne-pro-yakist-a-mozhlivist-prosto-proyihati-_.html
16. Закон України "Про джерела фінансування дорожнього господарства України" [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/1562-12
17. Про затвердження Порядку спрямування коштів державного бюджету, призначених для фінансування розвитку мережі і утримання автомобільних доріг загального користування [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon4.rada. gov.ua/laws/show/1731-2003-п
18. "Без Дорожнього фонду в Україні європейських доріг не буде", – громадськість і перевіз-ники [Електронний ресурс] / офіц. сайт Держ. агентства автомобільних доріг України. – До-ступний з : www.ukravtodor.gov.ua/novini/с_"bez-dorozhnogo-fondu-v-ukraini-єvropeiskikh-dorig-ne-bude",-–-gromadskist-i-perevizniki.html
19. "Состояние дел и перспективы дорожной отрасли Украины" [Електронний ресурс]. – До¬ступ-ний з : transport-journal.com/transportna-politika/sostoyanye-del-y-perspektyvyi-dorozh¬noj-otrasly-ukraynyi/
20. Концепція реформування системи державного управління автомобільними дорогами за-гального користування [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon4.rada.gov.ua/laws/show/739-2011-р
21. Нардеп от Одесской области поддержал законопроект о передаче управления автодорогами местным властям [Електронний ресурс]. – Доступний з : trassae95.com/all/popular/2013/ 11/15/nardep-ot-odesskoj-oblasti-podderzhal-zakonoproekt-o-peredache-upravleniya-avtodorogami-mestnym-vlastyam-10741.html
22. Офіційний сайт Укравтодору [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.ukravtodor. gov.ua/novini/с_oblasni,-raionni-ta-silski-avtomobilni-dorogi-stanut-vlasnistyu-mistsevikh-organiv-radi.html
23. Мінінфраструктури та Укравтодор презентували народним депутатам законопроект щодо створення Державного дорожнього фонду [Електронний ресурс] / офіц. сайт Міністерства ін-фраструктури України. – Доступний з : mtu.gov.ua/uk/news/38271.html
24. Щодо розгляду проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного дорожнього фонду [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : budget.rada.gov.ua/kombjudjet/control/uk/publish/article; jsessionid=C177A5A3D73CB166CFDBF340968FCFC3?art_id=51093&cat_id=44731
25. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування системи управління автомобільними дорогами загального користування [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_1?pf3511=47905
26. Яценюк: Завдання нового уряду – децентралізація влади в Україні [Електронний ресурс] / сайт телеканалу ТВІ. – Доступний з : tvi.ua/new/2014/03/05/yacenyuk_zavdannya_novoho_ uryadu__decentralizaciya_vlady_v_ukrayini
27. Потрібна не федералізація Україні, а децентралізація влади – фахівці [Електронний ресурс] / сайт радіо "Свобода". – Доступний з : www.radiosvoboda.org/content/article/ 25333142.html
№ 4/2016
1ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
Реконструктивное развитие транспорта Украины на современном этапе
Ekon. prognozuvannâ 2016; 4:81-90 | https://doi.org/10.15407/eip2016.04.081 |
АННОТАЦИЯ ▼
Определена роль транспортной инфраструктуры в реконструкции экономики. Показаны особенности транспортной инфраструктуры новой техно-экономической парадигмы и обобщены основные аспекты формирования транспортной инфраструктуры новой техно-экономической парадигмы.
Ключевые слова: транспортная инфраструктура, реконструкция экономики, техно-экономическая парадигма
Статья на украинском языке (cтр. 81 - 90) | Загрузить | Загрузок : 853 |
ПЕРЕЧЕНЬ ЛИТЕРАТУРЫ ▼
2. Perez C. Technological Revolutions and Techno-economic paradigms // Cambridge Journal of Economics. – 2010. – Vol. 34. – No.1. – P. 185–202. doi: doi.org/10.1093/cje/bep051
3. Dosi G. Technological paradigms and technological trajectories // Research policy. – 1982. – № 11. – P. 147–162. doi: doi.org/10.1016/0048-7333(82)90016-6
4. Малинецкий Г.Г. Проектирование будущего и модернизация России [Електронний ресурс] / Г.Г. Малинецкий // Препринты ИПМ им. М.В.Келдыша. – 2010. – № 41. – 32 с. – Режим доступу : library.keldysh.ru/preprint.asp?id=2010-41
5. Четыре супертехнологии [Електронний ресурс] – Режим доступу : www.popmech.ru/techno-evolution/17189-4-supertekhnologii-kotorye-mogut-priyti-v-samolety/
6. Никифорук О.І. Модернізація наземних транспортних систем України / О.І. Никифорук ; НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". – К., 2014. – 414 с.
7. Кабашкин И.В. Интеллектуальные транспортные системы: интеграция глобальных технологий будущего / И.В. Кабашкин // Транспорт Российской Федерации. – 2010. – № 2. – С. 34–38.
8. Reggiani A., Cattaneo S., Janic M., Nijkamp P. Freight transport in Europe: Policy Issues and Future Scenarios on Trans-Border Alpine Connections // IATSS Research. – 2000. – № 1. – Т. 24. – P. 48–59. doi: doi.org/10.1016/S0386-1112(14)60017-0
9. Харламова Ю.А. Скоростной железнодорожный транспорт – новые инновационные возможности для современной России / Ю.А. Харламова // Проблемный анализ и государственно-управленческое проектирование. – 2011. – Вып. 3. – С. 39–44.
10. Інтегральна ефективність швидкісних залізничних магістралей : монографія / [Пащенко Ю.Є., Гончаров М.Ю., Кранц Й.М. та ін.] ; за ред. С.І. Дорогунцова. – К. : РВПС України НАН України, 2005. – 266 с.
11. Сотников Е.А. Железные дороги мира из XIX в XXI век / Е.А. Сотников. – М. : Транспорт, 1993. – 200 с.
12. Strategic Transport Infrastructure needs to 2030 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/economics/strategic-transport-infrastructure-needs-to-2030_9789264114425-en
№ 3/2018
НИКИФОРУК Елена Игоревна1, ГУСЕВ Ю. В.2, ЧМЫРЕВА Лариса Юрьевна3
1ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
2Министерство инфраструктуры Украины
3ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
Государственно-частное партнерство: институциональная среда для развития и модернизации инфраструктуры Украины
Ekon. prognozuvannâ 2018; 3:79-101 | https://doi.org/10.15407/eip2018.03.079 |
АННОТАЦИЯ ▼
Систематизированы иерархические уровни институциональной среды введения государственно-частного партнерства (ГЧП) в Украине: мегаэкономика, макроэкономика, мезоэкономика и микроэкономика. Выявлены участники институциональной среды, которые представлены регуляторными институтами, определяющими нормы отношений, прав и обязательств участников, а также конструктивными и инвестиционными институтами. На уровне мегаэкономики регуляторные институты представлены: принципами и нормами международного права относительно ГЧП, международными соглашениями, рынком международных проектов ГЧП; Стратегией устойчивого развития 2030. Конструктивные институты этого же уровня – это интеграция национальных инфраструктурных сетей, институты международных инфраструктурных проектов (например, Великого шелкового пути). Инвестиционные институты – международные финансовые организации, международные инвестиционные банки, мировой фондовый рынок, инфраструктурные банки и другие.
Регуляторными институтами макроэкономического уровня выступают Конституция Украины, правительственные программы, законы, нормативно-правовые акты относительно ГЧП, концессий, Стратегия устойчивого развития Украины 2030, рынок отечественных инфраструктурных проектов, институт публичных закупок; конструктивными институтами – Министерство экономического развития и торговли, Министерство инфраструктуры, Министерство регионального развития, строительства и жилищно-коммунального хозяйства Украины, проектные офисы, институт государственного программно-целевого планирования, институт взаимодействия между органами государственной власти; инвестиционными институтами – бюджетные средства, целевое финансирование, субсидирование, частные инвестиции, проектное финансирование. Проведен анализ данных относительно количества и качества проектов ГЧП в Украине и мире. Сопоставлены данные относительно выполнения проектов ГЧП в Украине по данным Всемирного банка и отечественных источников и выявлена фрагментарность учета данных по договорам ГЧП и договорам концессий. Сделан вывод о необходимости систематизации и унификации данных на разных уровнях иерархической структуры институциональной среды внедрения ГЧП в Украине: на уровне мегаэкономики и макроэкономики, макроэкономики и мезоэкономики.
Отмечается, что наличие институциональных ловушек обусловливает активизацию дальнейших научных исследований и разработку рекомендаций в сфере внедрения и развития механизмов ГЧП в финансировании развития и модернизации инфраструктуры в таких направлениях, как: нормативно-правовое обеспечение развития ГЧП в Украине путем дальнейшей детализации положений Закона Украины "О государственно-частном партнерстве"; исследование вопросов целесообразности и эффективности различных форм реализации ГЧП (концессии, аренды, лизинга и т.п.) в финансировании крупных национальных проектов, в том числе и проектов по развитию инфраструктуры экономики Украины, а также научное обоснование их использования; исследования региональных особенностей применения механизмов ГЧП в стране в финансировании стратегических инвестиционных проектов, в том числе крупных инфраструктурных проектов, социальных и гуманитарных проектов в рамках реализации новой региональной политики; дополнительные исследования передового международного опыта внедрения и развития механизмов ГЧП в финансировании национальных проектов, в частности относительно привлечению к этому процессу МФО и других негосударственных организаций.
Ключевые слова: государственно-частное партнерство, институциональная среда, инфраструктура, транспорт, проекты, инвестиции
Статья на украинском языке (cтр. 79 - 101) | Загрузить | Загрузок : 1088 |
ПЕРЕЧЕНЬ ЛИТЕРАТУРЫ ▼
2. Eggers W., Startup T. Closing the Infrastructure Gap: The Role of Public-Private Partnerships. A Deloitte Research Study. The global report. 2006. 40 p. Р. 8.
3. Державно-приватне партнерство в системі регулювання економіки / НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2012. 372 с.
4. Публічно-приватне партнерство у відносинах держави з міжнародними організаціями та транснаціональними компаніями / НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2015. 444 с.
5. Gerrard M.B., Michael B. What are public-private partnerships, and how do they differ from privatizations? Finance & Development. 2001. Vol. 38. № 3. URL: www.imf.org/external/pubind.htm
6. Вінницький Б., Лендьел М., Онищук Б., Сегварі П. Досвід та перспективи впровадження державно-приватних партнерств в Україні та за кордоном. Київ: К.І.С., 2008. 146 с. С. 118.
7. Уайт Е., Дезілець Б., Маслюківська О., Шевчук Ю. Посібник з публічно-приват¬них партнерств. Київ: USAID, 2009. 79 с.
8. Запатріна І.В. Публічно-приватне партнерство: потенціал для економік, що розвиваються. Lambert Academic Publishing – Saarbrucken, 2013. 197 c.
9. Сімсон О.Е. Правова модель державно-приватного партнерства як інструмент гармонізації публічних і приватних інтересів в інноваційній стратегії України: автореф. дис. …д-ра юрид. наук: 12.00.04, 12.00.03 / Нац. юр. Ун-т ім. Ярослава Мудрого. Харків, 2015. – 42 с.
10. Пильтяй О.В. Сучасні концепції та підходи до визначення державно-приватного партнерства. Економіка. Управління. Інновації. 2011. № 2. URL: nbuv.gov.ua/j-pdf/eui_2011_2_40.pdf/
11. Бондар Н.М. Державно-приватне партнерство: сутність та принципи. Вісник Національного транспортного університету. 2010. № 21 (1).
12. Квітка С.А. Публічно-приватне партнерство як дієвий механізм взаємодії влади та бізнесу. Аспекти публічного управління. 2015. № 7–8 (21–22). С. 47–56.
13. Грищенко С. Підготовка та реалізація проектів публічно-приватного партнерства. Практичний посібник для органів місцевої влади та бізнесу. 2011. 140 с.
14. Ризики та перспективи розвитку України у період посткризового відновлення / НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2012. С. 243–265.
15. Черевиков Є.Л., Богдан І.В., Іголкін І.В. Фінансове забезпечення стратегічних інфраструктурних проектів на засадах державно-приватного партнерства. Державний бюджет і бюджетна стратегія: від стабілізації до сталого розвитку в умовах економіч¬них реформ: у 4-х т. Т. 1: Стабілізація державних фінансів у контексті стратегії реформ / ДННУ "Академія фінансового управління. Київ, 2011. 1016 с.
16. Запатріна І.В. Публічно-приватне партнерство в Україні: перспективи застосування для реалізації інфраструктурних проектів і надання публічних послуг. Економіка і прогнозування. 2010. № 4. С. 62–90.
17. Реалізація проектів державно-приватного партнерства в Україні. ДПП як механізм ефективної співпраці між державою та приватними партнерами у галузі інфраструктури. 2017. URL: mtu.gov.ua/files.pdf
18. The European PPP Report 2009. EPEC, DLA Piper, 2010. URL: www.eib.org/ epec/infocentre/documents/FINAL%20FINAL%20EUROPEAN%20PPP%20REPORT%202009.pdf
19. Павел Г. Государственно-частное партнерство как инструмент реализации мас-штабных проектов. Аналитическое исследование. 2013. URL: www.webcitation. org/6FclsScjo?url=www.gradient-alpha.ru/assets/docs/PPP-Research-14.03.2014.pdf
20. Никифорук О.І., Чукаєва І.К. Інфраструктурні облігації як інструмент залучення інвестицій для модернізації в практиці зарубіжних країн. Ефективна економіка. 2014. № 4.
21. Мельник А.Ф. Державно-приватне партнерство в системі інститутів національної економіки: механізми розвитку. Економічна думка ТНЕУ. 2017. 302 с.
22. Степанова О. В. Інституційні механізми розвитку державно-приватного партнерства в Україні. Ефективна економіка. 2012. № 6.
23. Алсуф'єва О.О. Механізм узгодження економічних інтересів суб'єктів національної економіки: рівні та засоби координації. Економічний вісник НГУ. 2015. № 1 (49). С. 34–43.
24. Posner А., Shin В., Tkachenko N. Public-Private Partnerships: The Relevance of Budgeting. OECD Journal on Budgeting. 2008. Vol. 9. № 1. doi: doi.org/10.1787/budget-v9-art3-en
25. Щодо розвитку державно-приватного партнерства як механізму активізації інвестиційної діяльності в Україні / Національний інститут стратегічних досліджень. URL: www.niss.gov.ua/articles/816
26. Никифорук О.І. Інструменти та механізми модернізації транспортної інфраструктури: зарубіжний досвід і українські реалії. Економіка і прогнозування. 2012. № 3. С. 64–78.
27. Taylor R.J. Contracting for Health Services. Private Participation in Health Services Handbook. Washington, DC: World Bank, 2003. P. 195–204.
28. Osborne S.Р. Managing Public-Private Partnerships for Public Services: An International Perspective. London: Routledge, 2000. Р. 29–38.
29. Єгорова О. Державно-приватне партнерство в портовому сегменті економіки України. Радикальний крок чи необхідність. Юрбізнес. 2008. № 20(155). URL: yur-gazeta.com/article/1570
30. Державно-приватне партнерство як альтернатива приватизації, на прикладі ВАТ "Укртелеком". URL: ierpc.org/ierpc/papers/
31. Вдовенко Ю.С. Приватно-державне партнерство в автодорожній сфері. Чернігів: Вид-во ЧДТ, 2009. 198 с.
32. Безбах Н.В., Брагінський В.В. Державно-приватне партнерство в реалізації проектів транспортної інфраструктури. Економіка та держава. 2011. № 8. С. 115–118.
33. Риски бизнеса в частно-государственном партнерстве. Национальный доклад. 116 с. URL: www.google.com.ua/url?sa
34. Andres N., Foster J., Guasch S., Haven J. The Impact of Private Sector Participation in Infrastructure: Lights, Shadows, and the Road Ahead. Washington DC: World Bank, 2009. Р. 118–121.
35. Mandri-Perrott C. (Ed.). A Practical Guide to Private Participation in Infrastructure: Using Government Resources as Effective PPP Stimulus. World Bank. 2009. 324 р.
36. Delmon J. (Ed.). Private Sector Investment in Infrastructure. Project Finance, PPP Projects and Risk. 2009. 668 р.
37. Доценко-Білоус Н. Чи потрібен державі партнер. Економічна правда. 2011. URL: www.epravda.com.ua/columns/2011/10/6/300711/
38. Крилова Н.В. Міжнародні стратегії розвитку державно-приватного партнерства в транспортній галузі. URL: www.sworld.com.ua/index.php/ru/conference/the-content-of-conferences/archives-of-individual-conferences/march-2013
39. Розпорядження КМУ від 04.03.2015 № 213-р. "Про затвердження плану заходів з виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та Стратегії сталого розвитку "Україна-2020" у 2015 році". URL: zakon4.rada.gov.ua/laws/show/213-2015-%D1%80
40. Постанова Верховної Ради України від 14.04.2016 № 1099-VIII "Про Програму діяльності Кабінету Міністрів України". URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 1099-19
41. Аналітична доповідь до Щорічного послання Президента України до Верховної Ради України "Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2017 році. Київ: НІСД, 2017. С. 604–612. URL: www.niss.gov.ua/articles/2684/
42. Розпорядження КМУ від 30.05.2018 № 430-р "Про схвалення Національної транспортної стратегії на період до 2030 року". URL: www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-shvalennya-nacionalnoyi-transportnoyi-strategiyi-ukrayini-na-period-do-2030-roku
43. Національна доповідь "Цілі сталого розвитку: Україна" 2017. URL: un.org. ua/images/SDGs_NationalReportUA_Web_1.pdf
44. Крилова Н.В. Міжнародні стратегії розвитку державно-приватного партнерства в транспортній галузі. URL: www.sworld.com.ua/index.php/ru/conference/the-content-of-conferences/archives-of-individual-conferences/march-2013
45. Ukraine – Private Infrastructure Projects. The World Bank & PPIAF. URL: ppi.worldbank.org/snapshots/country/ukraine
46. Офіційний веб-сайт Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. URL: www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=ed00a2ba-480a-4979-84eb-d610a0827a8c&title=ZagalniiOgliad
47. Реєстр концесійних проектів / сайт Фонду державного майна України. URL: www.spfu.gov.ua/ru/content/spf-rent-consessions.html
48. Державно-приватне партнерство в контексті управління державними інвестиціями в Україні. Оцінка. 2015. Міжнародний банк реконструкції та розвитку / Світовий банк. 2016. URL: documents.worldbank.org/curated/en/495131467995051959/pdf/ 106249-UKRANIAN-WP-P153935-PUBLIC-Public-Investment-UKR-Web-cover.pdf
49. Чукаєва І.К., Бган Л.Г. Державно-приватне партнерство у реалізації проектів енергетичної інфраструктури Економіка і прогнозування. 2012. URL: eip.org.ua/ docs/EP_12_4_46_uk.pdf
№ 1/2021
НИКИФОРУК Елена Игоревна1, ЛЯШЕНКО Ольга Федоровна2
1ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
2ГУ " Институт экономики и прогнозирования НАН Украины "
ПОДХОДЫ К ОПТИМИЗАЦИИ ПРОЦЕДУР АНАЛИЗА РЕГУЛЯТОРНОГО ВЛИЯНИЯ: МИРОВОЙ ОПЫТ И РЕАЛИИ УКРАИНЫ
Ekon. prognozuvannâ 2021; 1:71-87 | https://doi.org/10.15407/eip2021.01.071 |
АННОТАЦИЯ ▼
Исследован опыт оптимизации института АРВ в развитых странах ОЭСР и Европейской Комиссии, что позволило выделить два основных подхода к осуществлению оценки регуляторного воздействия – проведение полной (классической) или упрощенной моделей АРВ. Особое внимание уделено введенному в развитых странах принципу пропорциональности, сущность которого заключается в том, что глубина анализа и оценок должна быть пропорциональной степени влияния регуляторного акта на экономику, отдельные заинтересованные группы, общественные интересы. Рассмотрены важность отбора экономически значимых регуляторных актов.
Осуществлен анализ внедрения специфических фильтров отбора регуляторных актов для проведения АРВ в развитых странах, а именно: 1) определение видов нормативно-правовых актов или сфер регулирования, подлежащих АРВ; 2) классификация и отбор актов по степени значимости; 3) наличие исключений в сфере проведения АРВ в соответствии с действующим законодательством.
Для установки второго фильтра, а именно для осуществления отбора регуляторных актов по их значимости, в Украине предложено использовать, во-первых, внедрение принципа пропорциональности, что позволит ввести в практику оценки регуляторных актов упрощенную и полную модели АРВ; во-вторых, ввести комбинированные (количественные и качественные) критерии оценки значимости проектов регуляторных актов с определением возможных экономических последствий их принятия и соответствия критериям обеспечения приоритета общественных интересов (поддержания экономического роста путем оптимизации расходов и соответствующего увеличения добавленной стоимости, доходной части государственного и местных бюджетов и т.п.); в-третьих, пошаговый алгоритм имплементации лучших мировых практик АРВ в практику государственного регулирования в Украине.
Ключевые слова:анализ регуляторного воздействия (АРВ), принцип пропорциональности, степень регуляторного влияния, упрощенная модель АРВ
Статья на украинском языке (cтр. 71 - 87) | Загрузить | Загрузок : 445 |
ПЕРЕЧЕНЬ ЛИТЕРАТУРЫ ▼
2. Jacobs S. Current Trends in Regulatory Impact Analysis: The Challenges of Mainstreaming RIA into Policy-making. Washington, DC: Jacobs and Associates; The International Trade Center. 30 May. 2006. URL: www.wbginvestmentcli-mate.org/uploads/6.CurrentTrends.pdf
3. Renda A. Law and Economics in the RIA World: Improving the Use of Economic Analysis in Public Policy and Legislation. Utrecht: Science Shop of Law, Eco-nomics and Governance. Utrecht University, 2011.
4. Глушко А. Оцінка ефективності державної регуляторної політики у сфері внутрішньої торгівлі в Україні. URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/ cgiirbis_64.exe%3_file_name%3DPDF/ econrig_2012_6_17.p
5. Положення про Державну регуляторну службу України (ДРС), затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2014 р. №724. URL:
6. Закон України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". 2004. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1160-15#Text
7. Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта" від 11 березня 2004 року № 308. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/308-2004-п#Text
8. Making it Work: "RIA Light" for Developing countries. URL: documents.worldbank.org/ curated/en/184141468167049021/Making-it-work-Ria-light-fordeveloping-countries
9. European Commission. Impact Assessment Guidelines. 15 January. 2009. URL: ec.europa.eu/smart-regulation/impact/commission_ guidelines/docs/ iag_2009_en.pdf
10. European Commission Better Regulation Guidelines. 2015. URL: ec.europa.eu/smart-regulation/guidelines/docs/ swd_br_guidelines_en.pdf
11. Department for Business Innovation and Skills. Better Regulation Framework Manual. Practical Guidance for UK Government Officials. July 2013. URL: https:// www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/211981/ bis-13-1038-better-regulation-framework-manual-guidance-for-officials.pdf
12. Canadian Cost-Benefit Analysis Guide: Regulatory Proposals. 2007. URL: www. tbs-sct.gc.ca/rtrap-parfa/analys/analystb-eng.asp
13. Presidential Documents. Executive Order 12866 of September 30, 1993. Regulatory Planning and Review. Federal Register. 1993. Vol. 58. No 190. URL: www.whitehouse.gov/sites/default/files/omb/inforeg/eo12866/eo12866_100419 93.pdf.
14. Australian Government The Australian Government Guide to Regulation. Commonwealth of Australia, Department of the Prime Minister and Cabinet. 2014. URL: www.cuttingredtape.gov.au/sites/default/files/documents/australian_ government_guide_regulation.pdf
15. Рекомендації Державної регуляторної служби України щодо оцінки регуляторного впливу проекту регуляторного акта на конкуренцію в рамках проведення аналізу регуляторного впливу. URL: 4www.drs.gov.ua/ regulatory_policy/rekomendatsiyi-derzhavnoyi-regu lyatornoyi-sluzhby-ukrayiny-shhodo-otsinky-regulyatornogo-vplyvu-proek tu-regulyatornogo-akta-na-konkurentsiyu-v-ramkah-provedennya-analizu-regulyatornogo-vplyvu/
16. Методичні рекомендації щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію / АМКУ. 2017. URL: amcu.gov.ua/news/metodichni-rekomendatsii-shchodo-otsinki-vplivu-normativno-pravovikh-aktiv-ta-proektiv-aktiv-na-konkurentsiyu
№ 1/2023
НИКИФОРУК Елена Игоревна1, КУЧЕР Сергей Владиславович2, СТАСЮК Ольга Николаевна3, ФЕДЯЙ Наталья Александровна4
1ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
2ЧАО "Укргидроэнерго"
3ГУ ”Институт экономики и прогнозирования НАН Украины”
4ГУ ”Інститут экономики и прогнозирования НАН Украины”
Multiplication effects of investment in a publicly significant infrastructure project
Ekon. prognozuvannâ 2023; 1:97-114 | https://doi.org/10.15407/eip2023.01.097 |
АННОТАЦИЯ ▼
The article features results of the assessment of the multiplier effects for the national economy from the implementation of construction project of the first stage of production facility of the Dniester HPP for the period 2010-2019. For this purpose, macroeconomic statistics were processes, on whose basis an information system of primary and calculated indicators was created using the data from the project documentation, which became the basis for calculations. A methodological approach was developed to assess multiplier effects at the macroeconomic level using the input-output balance, which is reflected in the symmetrical "input-output" table. The authors highlight the main indicators, through which the impact of the implementation of the construction project of the Dniester HPP on Ukraine’s economy is manifested, and which allow assessing its socio-economic significance: the multiplier of the output growth of the economic activity "Construction" at the expense of project investments, the GVA multiplier for all economic activities from project investments, and the GDP multiplier (public expenditure multiplier). According to the implemented approach, multiplier effects for the economy are calculated via additional output growth, additional value added growth, and GDP growth on project investments.
Based on the obtained results, it is proved that: 1) the implementation of the construction project of the first stage of the production facility of the Dniester HPP had made it possible to accumulate a multiplier effect for Ukraine’s economy, confirming in practice the theory of multiplier effects and proving the efficiency of public capital investments; 2) to the greatest extent, the multiplier effect from the additional investment growth in this project is generated within the economic activity "Construction", which is explained by increased demand for domestically produced construction products.
Ключевые слова:multiplier effect, multiplier, investments, input-output tables, input-output balance, infrastructure project
Статья на украинском языке (cтр. 97 - 114) | Загрузить | Загрузок : 84 |
ПЕРЕЧЕНЬ ЛИТЕРАТУРЫ ▼
2. Keynes J.M. The General Theory of Employment. The Quarterly Journal of Economics. 1937. Р. 472. doi.org/10.2307/1882087
3. Бойко М. Ефект мультиплікації у туризмі: обмеження та можливості. Інтеграційні процеси на світових ринках. 2016. № 4. С. 23–32.
4. Шоломицький Ю., Дейсан І., Шоломицька О., Онопрієнко А., Шаповал Н. Оцінка економічних ефектів програми «Велике будівництво» в 2020–2023 роках / Укравтодор; Київська школа економіки. 2021. URL: kse.ua/wp-content/uploads/2021/02/GC_roads_construction_impact_final_compressed-1.pdf
5. Одінцов О.М. Мультиплікативний ефект збільшення внутрішніх резервів аграрного виробництва. Економіка АПК. 2015. № 3. С. 34.
6. Трусова Н.В., Демко В.С. Світова практика оцінювання мультиплікативного ефекту від інвестицій в індустрії туристичних послуг. Збірник наукових праць ТДАТУ імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2020. № 1(41). С. 99–107. doi.org/10.31388/2519-884X-2020-41-99-107
7. Литвиненко К.О. Мультиплікативна модель впливу інвестування на підприємницький сектор (на прикладі комерційної нерухомості). Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 16. С. 41–41.
8. Дорогань О.Д. Мультиплікатор в будівництві. Дискусія. Погляд BRDO. Наші Гроші. 2021. URL: nashigroshi.org/2021/01/26/mul-typlikator-v-budivnytstvi-dyskusiia-pohliad-brdo/
9. Чепелєв М.Г. Оцінка мультиплікативних ефектів для галузей економіки України: ретроспективний аналіз на базі таблиць «витрати-випуск». Економiст. 2012. № 11. С. 74–76.
10. Західна О.Р., Патицька Х.О. Визначення потенціалу інвестиційних проектів та конкурентних переваг регіону на основі ефекту мультиплікації. Ефективна економіка. 2014. № 8. URL: www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3265
11. Одінцов М.М., Одінцов О.М. Мультиплікативний вплив інвестицій на ефективність розвитку регіону. Інвестиції: практика та досвід. 2011. № 9. С. 4–6.
12. Прокопов О.А. Мультиплікаційний ефект конкурентоспроможності національної економіки на міжнародному ринку інформаційних послуг. Журнал Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут". 2011. URL: economy.kpi.ua/uk/node/265.
13. Наказ Державної служби статистики України "Методологічні положення з організації державного статистичного спостереження "таблиця "витрати-випуск" від 01.11.2018 № 236 / Державна служба статистики України. URL: www.ukrstat.gov.ua/metod_polog/metod_doc/2018/236/mp_tvv.pdf
Календарь событий
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Вс |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |