НА ГОЛОВНУ
|
|
|
Статті автора : Чобану Михаїл Сергійович№ 2/2022Міжнародна економікаКОЛЕСНИКОВА Тетяна Володимирівна1, ЧОБАНУ Михаїл Сергійович2 1Національний інститут економічних досліджень 2Національний інститут економічних досліджень СПОЖИВЧІ ВИТРАТИ ГРОМАДЯН МОЛДОВИ У ПЕРІОД ПАНДЕМІЇ COVID-19: ГЕНДЕРНИЙ АНАЛІЗ
АНОТАЦІЯ ▼ У 2020 р. через вірус SARS-CoV-2, що викликав пандемію COVID-19, було вжито різноманітних заходів для стримування його поширення та захисту населення від зараження. Ці заходи певним чином обмежили господарську діяльність, за якої було необхідно скорочувати витрати, у тому числі на персонал, на оренду та адміністративні витрати, згортати робочу/виробничу програму, відстрочувати поточні та/або стратегічні інвестиції або навіть повністю припиняти економічну діяльність. Усе це призвело до зменшення наявних доходів населення і, відповідно, – зменшення споживчих витрат. Навіть якщо наявний дохід деякої частини населення у період пандемії залишився на колишньому рівні або зріс, побоювання щодо напрямів майбутнього соціального та економічного розвитку також можуть впливати на споживчі витрати у бік обмеження. Як і інші країни, Республіка Молдова також не оминула такого розвитку подій. Але головною метою проведеного дослідження стало визначення напрямів змін у еволюції споживчих витрат населення Республіки Молдова саме у гендерному аспекті, адже споживчій поведінці притаманні гендерні відмінності. І хоча в Республіці Молдова проводилися певні дослідження, які висвітлювали окремі аспекти еволюції споживання під час пандемії COVID-19, вони зосереджувалися на загальній споживчій поведінці населення або на конкретних групах продуктів і послуг і не відзначалися гендерною чутливістю. Тож у цій статті викладено гендерний аналіз споживчих витрат громадян Молдови на велику різноманітність продуктів і послуг, які були розподілені на групи: продукти харчування; одяг та предмети розкоші; довгострокові товари; інші споживчі товари; медицина та охорона здоров'я; житло; спорт і відпочинок; транспортування. Дані було зібрано в результаті проведеного авторами соціологічного опитування. Аналіз даних опитування показав, що загалом серед чоловіків спостерігалося збільшення витрат, серед жінок – їх зменшення на більшість видів товарів і послуг.
Це дослідження було розроблене та профінансоване у рамках Наукового проєкту на період 2020–2023 рр., зареєстрованого в Державному реєстрі проєктів у галузі науки та інновацій Республіки Молдова під кодом 20.80009.0807.29 Proiect Program de Stat "Perfec?ionarea mecaniselor de aplicare a instrumentelor inova?ionale orientate spre cre?terea durabil? a bunest?rii populaei Republicii Moldova" / Проєкт Державної програми "Удосконалення механізмів застосування інноваційних інструментів, спрямованих на стійке підвищення добробуту населення Республіки Молдова". Ключові слова:споживчі витрати, стать, пандемія COVID-19, Республіка Молдова Стаття українською мовою (cтор. 123 - 150) | Завантажити | Завантажень : 92 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼ 1. Agence Europe. (2020, May 16). Europe Daily Bulletin, 12488.
2. Johns Hopkins University & Medicine (2022). COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU). Retrieved from coronavirus.jhu.edu/map.html
3. BCG (2020, June). True - luxury global consumer insights, 7th edition. Retrieved from image-src.bcg.com/Images/True-Luxury-Global-Consumer-Insight-2020-PR_tcm9-252200.pdf
4. Bain & Company. (2021, November 11). Luxury market rebounds in 2021, set to return to historic growth trajectory. Retrieved from www.bain.com/about/media-center/press-releases/2021/luxury-report-2021/
5. ACEA (2020, May 19). Press embargo. New passenger car registrations European Union. Retrieved from www.acea.auto/files/20200519_PRPC_2004-FINAL.pdf
6. UNWTO (2020, May 7). International tourist numbers could fall 60-80% in 2020. UNWTO Reports. Retrieved from www.unwto.org/news/covid-19-international-tourist-numbers-could-fall-60-80-in-2020
7. Laato, S., Islam, A.K.M.N., Farooq, A., Dhir, A. (2020). Unusual purchasing behavior during the early stages of the COVID-19 pandemic: the stimulus-organism-response approach. Journal of Retailing and Consumer Services, 57. doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102224
8. De Groef, A., Hallemans, A., Gebruers, N., Meirte, J., Saeys, W., Truijen, S., Haenen, V., Johnson, C., Meert, L., Peeters, L., Fransen, E., Meeus, M., Durnez, L. (2022, February 12). The impact of COVID-19 lockdown on the general health status of people with chronic health conditions in Belgium: a cross-sectional survey study. Journal Physiotherapy Theory and Practice, 1-16. doi.org/10.1080/09593985.2022.2036278
9. Sheth, J.N. (2020). Impact of Covid-19 on consumer behavior: will the old habits return or die? Journal of Business Research, 117, 280-283. doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.059
10. Loxton, M., Truskett, R., Scarf, B., Sindone, L., Baldry, G., Zhao, Y. (2020). Consumer Behaviour during Crises: Preliminary Research on How Coronavirus Has Manifested Consumer Panic Buying, Herd Mentality, Changing Discretionary Spending and the Role of the Media in Influencing Behaviour. Journal Risk Financial Management, 13, 166. Retrieved from www.mdpi.com/1911-8074/13/8/166; doi.org/10.3390/jrfm13080166
11. Stanciu, S., Radu, R.I., Sapira, V., Bratoveanu, B.D., Florea, A.M. (2020, May). Consumer Behavior in Crisis Situations. Research on the Effects of COVID-19 in Romania. Annals of Dunarea de Jos University. Fascicle I: Economics and Applied Informatics, 26: 1, 5-13. Retrieved from doaj.org/article/01063ad89b2e497eb7e57027fb05320b; doi.org/10.35219/eai1584040975
12. Omar, N.A., Nazri, M.A., Ali, M.H., Alam, S.S. (2021). The panic buying behavior of consumers during the COVID-19 pandemic: Examining the influences of uncertainty, perceptions of severity, perceptions of scarcity, and anxiety. Journal of Retailing and Consumer Services, 62. doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102600
13. Migliore, G., Rizzo, G., Schifani, G., Quatrosi, G., Vetri, L., Testa, R. (2021). Ethnocentrism Effects on Consumers' Behavior during COVID-19 Pandemic. Economies, 9(4), 160. Retrieved from www.mdpi.com/2227-7099/9/4/160/htm; doi.org/10.3390/economies9040160 14. Muhammad, A., Boeuf, B., Senecal, S. (2021). Does consumer ethnocentrism impact international shopping? A theory of social class divide. Psychology & Marketing 38: 735-44. doi.org/10.1002/mar.21461
15. Centre for Demographic Research. (2021, May 13). Family with children during the pandemic, Study carried out within the project 20.70086.27/COV "Mitigation of the negative effects of the COVID-19 pandemic on families", (2020-2021). Retrieved from ince.md/uploads/files/1620980773_studiu_prezentare_10.05-1.pdf [in Romanian].
16. Gutium, T., Ciobanu, M. (2021). The new paradigm of consumer behavior during the COVID-19 pandemic period. Economica, 2 (116), 36-46. Retrieved from ase.md/files/publicatii/economica/ec_2021_2_v2.pdf; doi.org/10.53486/econ.2021.116.036
17. Colesnicova, T., Gutium, T., Ciobanu, M., Gutium, M. (2021). Living standard of the population of the Republic of Moldova. National Institute for Economic Research, Ministry of Education, Culture and Research. Chisinau: NIER. Retrieved from dspace.ince.md/jspui/bitstream/123456789/1314/1/Nivelul_de_trai_al_populatiei_Republicii_Moldova.pdf [in Romanian].
18. National Bureau of Statistics of Moldova (2022). Statistical databank "Statbank", Social statistics, Living standard of the population/ Retrieved from statbank.statistica.md/pxweb/pxweb/en/30%20Statistica%20sociala/?rxid=b2ff27d7-0b96-43c9-934b-42e1a2a9a774
|