Розглядаються причини боргової кризи у ЄС і проблеми фіскальних консолідацій, які ведуть до скорочення величини державного боргу, але водночас стримують темпи економічного зростання у країнах ЄС. У загальноєвропейському контексті загострення протиріч боргових економік аналізуються проблеми стійкості державного боргу та ефектів фіскальної консолідації в Україні, гострота яких у нашій країні була підсилена внутрішніми економічними дисбалансами і зовнішньою воєнною агресією. Автором розраховано величину циклічно скоригованого первинного балансу Зведеного бюджету України у 2014–2015 рр., що засвідчує вплив дискреційної фіскальної політики на сукупний попит, очищений від впливу макроекономічних тенденцій на показники доходів і видатків бюджету. Встановлено, що за розміром циклічно скоригованого первинного балансу Зведеного бюджету (6,2% ВВП) у 2015 р. Україна стала "чемпіоном" серед країн з ринками, що формуються, і розвинених країн, які звітують до "Fiscal Monitor" МВФ, а величина фіскального імпульсу в Україні того ж року становила 4,3% ВВП. Автор оцінює набір інструментів фіскальної консолідації, що застосовувалися в Україні, на предмет їх відповідності цілям соціальної справедливості і підтримки темпів економічного зростання у довгостроковому періоді. Автор також класифікує заходи зі збільшення доходів бюджету чи скорочення його видатків як корисні та шкідливі для економічного зростання країни. У статті узагальнено макроекономічні та фінансові фактори, які впливають на величину фіскального мультиплікатора, а також з використанням методичного підходу Н.Батіні та ін. оцінено короткостроковий та середньостроковий фіскальні мультиплікатори в Україні. Розміри мультиплікаторів – 0,4 та 1,3 відповідно – дозволили оцінити економічні ефекти фіскальної консолідації в Україні у 2014–2015 рр. Зокрема, встановлено, що фіскальне стиснення у зазначений період стане причиною зменшення реального ВВП України на 8,9% в цілому упродовж 2014–2018 рр. На основі отриманих кількісних оцінок і якісних висновків запропоновано ряд практичних заходів для відновлення боргової стійкості та мінімізації негативних економічних наслідків фіскальної консолідації.
Ключові слова: фіскальне регулювання, державний борг, циклічно скоригований баланс, фіскальний мультиплікатор
1. International Monetary Fund (2015a). Central, Eastern, and Southeastern Europe: Reconciling Fiscal Consolidation and Growth. Regional Economic Issues, November.
2. International Monetary Fund (2014). Back to Work: How Fiscal Policy Can Help. Fiscal Monitor, October.
3. Bohdan, I.V., Yara, T.Yu., Konovalenko, D.V. (2016). Diagnostics of General government sector in Ukraine. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, 4, 27-49 [in Ukrainian].
4. International Monetary Fund (2015b). Debt Sustainability Analysis (MOOC). Retrieved from
www.edx.org/course/debt-sustainability-analysis-imfx-dsax
5. International Monetary Fund (2016b). Acting Now, Acting Together. Fiscal Monitor, April. Retrieved from
www.imf.org/external/pubs/ft/fm/2016/01/fmindex.htm
6. Ball, L., Furceri, D., Leigh, D., and Loungani, P. (2013). The Distributional Effects of Fiscal Consolidation. IMF Working Paper, June. doi:
doi.org/10.5089/9781475551945.001
7. Baunsgaard, T., Mineshima, A., Poplawski-Ribeiro, M. and Weber, A. (2012). Fiscal Multipliers In Cottarelli, C., Gerson, P., and Senhadji, A. (Eds.). Post-crisis Fiscal Policy. Washington: International Monetary Fund.
8. Eyraud, L., Weber, A. (2013). The Challenge of Debt Reduction during Fiscal Consolidation. IMF Working Paper, March. doi:
doi.org/10.5089/9781475553864.001
9. Ilzetzki, E., Mendoza, E.G., Vegh, C.A. (2013). How Big (Small?) Are Fiscal Multipliers? Journal of Monetary Economics, 60, 239–54.
10. Kraay, A. (2012). How large is the Government Spending Multiplier? Evidence from World Bank Lending. Quarterly Journal of Economics, 127: 2, 829-87. doi:
doi.org/10.1093/qje/qjs008
11. Estevão, M., Samake, I. (2013). The Economic Effects of Fiscal Consolidation with Debt Feedback. IMF Working Paper, May. doi:
doi.org/10.5089/9781484304488.001
12. Auerbach, A., Gorodnichenko, Y. (2012). Fiscal multipliers in recession and expansion. In Alesina, A. and Giavazzi, F. (Eds). Fiscal Policy after the Financial Crisis. University of Chicago Press, Chicago.
13. Fazzari, S.M., Morley, J. and Panovska, I. (2012). State dependent effects of fiscal policy. Australian School of Business Research Paper, 2012 ECON 27. doi:
doi.org/10.2139/ssrn.2045192
14. International Monetary Fund (2016a). The Fiscal Multiplier in a Small Open Economy: The Role of Liquidity Frictions. IMF Working Paper, July.
15. Mitra, P., Poghosyan, T. (2015). Fiscal Multipliers in Ukraine. IMF Working Paper, March. doi:
doi.org/10.5089/9781484305898.001
16. Batini, N., Eyraud, L., and Weber, A. (2014). A Simple Method to Compute Fiscal Multipliers. IMF Working Paper, June. doi:
doi.org/10.5089/9781498357999.001
17. Mineshima, A., Poplawski-Ribeiro, M., and Weber, A. (2014). Fiscal Multipliers. In Cottarelli, C., Gerson, P. and Senhadji, A. (Eds). Post-Crisis Fiscal Policy. Cambridge: MIT Press.
18. OECD (2013). Choosing fiscal consolidation instruments compatible with growth and equity. Retrieved from
www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/5k43nxq6dzd4.pdf? Expires =414161792&id=id&accname=guest&checksum=4EC0009D3F98487D5A7F34AF7252433B.
19. Hasanov, S.S., Kudriashov, V.P., Balakin, R.L. (2014). The EU experience in crisis management of public finances and its application in Ukraine. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, 7, 17-30 [in Ukrainian].