Статті автора : Єгоров Ігор Юрійович№ 3/2018
Економіка в умовах сучасних трансформаційЄГОРОВ Ігор Юрійович1, РИЖКОВА Юлія Олександрівна2
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
2ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Інноваційна політика та імплементація розумної спеціалізації в Україні
АНОТАЦІЯ ▼
Підписання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом (ЄС) визначає необхідність наближення національної практики використання інструментів інноваційної політики до європейських. На сьогодні у країнах ЄС особливу увагу приділяють інноваційному розвитку регіонів на основі розумної спеціалізації. Розумна спеціалізація для дослідницьких та інноваційних стратегій (S3) застосовується переважно у країнах та регіонах ЄС та є основною вимогою для регіонів ЄС, що реалізують програми розвитку за рахунок коштів Європейських структурних та інвестиційних фондів (ESIF).
Ключовою особливістю концепції S3 є те, що вона орієнтована на підтримку унікальних галузей або видів економічної діяльності, які мають бути пов'язані зі спеціалізацією регіонів. У ЄС S3 розглядають як новий інструмент підтримки, що сприятиме зростанню знань у розвинених регіонах, а також стимулюванню розвитку менш розвинених регіонів та країн.
Відповідно до рекомендацій Керівництва з розроблення стратегії S3, цей процес відбувається у шість етапів: 1) аналіз регіонального/національного контексту та потенціалу для інновацій; 2) управління; 3) спільне бачення; 4) визначення пріоритетів; 5) політика, дорожні карти та план дій; 6) інтеграція механізмів моніторингу та оцінки. Тож основна мета дослідження – застосування методології формування S3 для розроблення стратегії розумної спеціалізації в Україні. У статті представлено оцінку наукової та інноваційної системи на національному рівні відповідно до зазначених рекомендацій за кожним із шести етапів, виявлено їх сильні та слабкі сторони. Також репрезентовано т.зв. "колесо оцінювання", що дозволяє візуально представити великий обсяг інформації, отриманої в результаті оцінювання можливостей застосування розумної спеціалізації.
У висновках автори значну увагу приділили головним бар'єрам на етапах розроблення стратегії, які необхідно подолати для успішної імплементації розумної спеціалізації в Україні як на національному так і на регіональному рівнях.
Ключові слова: інноваційна політика, науково-технічна політика, розумна (смарт) спеціалізація, стратегія розумної спеціалізації, регіональна політика, інноваційна система, інноваційна діяльність, пріоритети розвитку
Стаття англійською мовою (cтор. 48 - 64) | Завантажити | Завантажень : 924 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Foray, D., David, P. and Hall, B. (2009). Smart Specialisation – The Concept. Retrieved from
ec.europa.eu/invest-in-research/monitoring/knowledge_en.htm
2. McCann, P. (2015). The Regional and Urban Policy of the European Union: Cohesion, Results - Orientation and Smart Specialisation. Edward Elgar, Cheltenham and Northampton, MA. doi:
doi.org/10.4337/9781783479511
3. Organisation for Economic Cooperation and Development. Regional Outlook: Productive Regions for Inclusive Societies (2016). OECD, Paris. Retrieved from
www.oecd.org/publications/oecd-regional-outlook-2016-9789264260245-en.htm
4. Gianelle, C., Kyriakou, D., Cohen, C., Przeor, M. (Eds.). (2016). Implementing Smart Specialisation Strategies. JRC IPTS, Luxembourg. Retrieved from
s3platform.jrc.ec.europa.eu/documents/20182/154972/Implementing+Smart+Specialisation+Strategies+A+Handbook/2a0c4f81-3d67-4ef7-97e1-dcbad00e1cc9
5. Smart specialization platform. Retrieved from
s3platform.jrc.ec.europa.eu/s3-guide
6. State Statistical Service of Ukraine. Retrieved from
www.ukrstat.gov.ua/
7. Innovation and Entrepreneurship Ecosystem Diagnostics. Ukraine (2017). World Bank. Washington DC.
8. UNECE. Innovation Performance Review. Ukraine (2013). United Nations: N.Y. and Geneva.
9. BILAT-UKR*AINA (2015) - EU FP7 project Bilateral cooperation in Science, Technology and Innovation (STI) between the EU and Ukraine. Retrieved from
www.bilat-ukraina.eu/
10. The Center for International Projects Eurovision. Retrieved from
www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=4708
11. State Programme of Creation of Innovation Infrastructure in Ukraine in 2009-2013 (2008). Retrieved from
zakon0.rada.gov.ua/laws/show/447-2008-%D0%BF
12. Innovation Ukraine - 2020. National Report (2015). Kyiv: NAS of Ukraine [in Ukrainian].
13. Yershova, H. (2017). Innovation activities in Ukraine: main trends and problems. Ekon. prognozuvannâ – Economy and forecasting, 4, 137-148 [in Ukrainian].
14. European Commission: Innovation Union Scoreboard (2016). Retrieved from
ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards_en
15. Prozorro – Government of Ukraine Electronic System of Public Procurement (2016). Retrieved from
prozorro.gov.ua/
16. Law of Ukraine "On scientific and technical activity". Retrieved from
zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19
17. OECD Oslo Manual (2005). OECD: Paris.
18. Presidential Strategy of Reforms – 2020 (2015). Retrieved from
nbnews.com.ua/ru/news/132934/
19. National Council Reform. Retrieved from
reforms.in.ua/ua/proekty/2020
20. Law of Ukraine "On Priorities in Science and Technology Development". Retrieved from
zakon.rada.gov.ua/laws/show/2623-14/ed20160116
21. Innovation Policy: European Benchmarking for Ukraine (2011). 3d Vol. Innovation in Ukraine: Policy Option for Action. EU Project Enhance Innovation Strategies, Policies and Regulation in Ukraine. Kyiv: Feniks.