НА ГОЛОВНУ | |
№ 1/2014
ПОДОЛЕЦЬ Роман Здиславович1, ДЯЧУК Олександр Анатолійович2, ЮХИМЕЦЬ Роман Сергійович3
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
3ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Особливості ціноутворення в міжнародній торгівлі природним газом
Ekon. prognozuvannâ 2014; 1:53-66 |
АНОТАЦІЯ ▼
Досліджено характер і обумовленість існуючої практики формування цін у міжнародній торгівлі природним газом за довгостроковими контрактами та на спотових ринках. Показано напрями трансформації формульного ціноутворення у країнах Європи та визначено цінові ризики забезпечення природним газом вітчизняних споживачів унаслідок імплементації Україною міжнародних зобов'язань в енергетичній сфері
Ключові слова: природний газ, трансфертне ціноутворення, європей-ський ринок газу, вітчизняний ринок газу, лібералізація, довгострокові газові контракти, спотові ціни
Стаття українською мовою (cтор. 53 - 66) | Завантажити | Завантажень : 803 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Petroleum&Other Liquids [Електронний ресурс] / US Energy Information Administration. – Доступний з : <www.eia.gov/petroleum/data.cfm>.
3. Energy Sector Inquiry [Електронний ресурс]. – Доступний з : <ec.europa.eu/competition/sectors/energy/inquiry/>.
4. Експорт-імпорт окремих видів товарів за країнами світу [Електронний ресурс] / Державна служба статистики України. – Доступний з : <ukrstat.gov.ua/>.
5. Розпорядження КМУ від 29 квітня 2013 р. № 327-р «Про затвердження прогнозного балансу надходження та розподілу природного газу в Україні на 2013 рік». [Електронний ресурс]. – Доступний з : <zakon4.rada.gov.ua/laws/show/327-2013-%D1%80>.
№ 1/2017
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Особливості запровадження тарифної моделі 'вхід-вихід' на ринку природного газу України
Ekon. prognozuvannâ 2017; 1:128-145 | https://doi.org/10.15407/eip2017.01.128 |
АНОТАЦІЯ ▼
Досліджено обумовленість формування та умови функціонування ринку послуг з транспортування природного газу в європейських країнах. Виділено основні функціональні особливості моделі "вхід-вихід", що визначають можливості її впровадження в Україні. Розглянуто особливості вітчизняного ринку природного газу, що створюють бар'єри для результативного впровадження моделі "вхід-вихід" та подальшої ефективної інтеграції в єдиний європейський ринок.
Ключові слова: ринок природного газу, транспортний оператор, модель &amp;quot;вхід-вихід&amp;quot;, довгострокові транзитні договори
Стаття українською мовою (cтор. 128 - 145) | Завантажити | Завантажень : 774 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Постанова Кабінету Міністрів України № 510 "Про вдосконалення державної політики у сфері регулювання діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами територією України". Офіційний вісник України. 2014. № 82. C. 28.
3. Директива 2003/55/ЄС "Про спільні правила для внутрішнього ринку приро-дного газу". Інформаційний бюлетень НКРЕ. 2005. № 3. C. 45.
4. Регламент 1775/2005 "Про умови доступу до систем транспортування приро-дного газу". Official Journal of the European Union. URL: www.energy-community.org/pls/portal/docs/36280.PDF
5. DNV Kema&Cowi: Study on Entry-Exit Regimesin Gas. Part B: Entry-Exit Market Area Integration. URL: ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/201307-entry-exit-regimes-in-gas-partb.pdf
6. Захманн Г., Рустер С. Удосконалення регулювання газотранспортної системи України шляхом впровадження правил Енергетичного Співтовариства – спе-ціально розроблена пропозиція. Презентація. Берлін/Київ: Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, 2014. С. 21.
7. Чепелєв М.Г. Моделювання та оцінка економічних наслідків зміни політики субсидіювання на ринку природного газу України. Економіка промисловості. 2014. № 3. С. 25–42.
8. Судове рішення Європейського Суду European Commission v Slovak Republic (CaseC-264/09). URL: curia.europa.eu/juris/liste.jsf?language=en&num=C-264/09
9. Левицька І.О. Енергоефективність тарифоутворення енергопостачальних компаній. Економічні науки. Серія "Облік і фінанси". 2012. Вип. 9 (33). Ч. 4. С. 222–232.
10. Методологія застосування моделі RIIO. URL: www.ofgem.gov.uk/network-regulation-riio-model
11. Подолець Р.З. Газовий ринок у контексті геополітичних балансів. Віче. 2009. № 4. С. 8–12.
12. Закон України "Про ринок природного газу". Офіційний вісник України. 2015. № 37. С. 67.
13. Мережевий Кодекс механізмів розподілу пропускної здатності в газотранспортних системах ЄС 984/2013. Official Journal of the European Union. URL: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:273:0005:0017:en:PDF
14. Європейська мережа операторів газотранспортних систем ENTSO-G Transparency Platform. URL: www.gas-roads.eu/point
15. Постанова НКРЕКП № 3158 "Про встановлення тарифів для ПАТ "Укртран-сгаз" на послуги транспортування природного газу транскордонними газоп-роводами для точок входу і точок виходу". URL: www.nerc.gov.ua/?id=18635
№ 1/2019
ПОДОЛЕЦЬ Роман Здиславович1, ЮХИМЕЦЬ Роман Сергійович2
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Альтернативні варіанти запровадження транспортної тарифної моделі «вхід-вихід» в Україні
Ekon. prognozuvannâ 2019; 1:86-108 | https://doi.org/10.15407/eip2019.01.086 |
АНОТАЦІЯ ▼
Дотримання принципів вільного доступу до мереж на ринкових засадах, об'єктивності відображення витрат системи, прозорості та прогнозованості роботи учасників ринку потребує зміну правил тарифоутворення на послуги транспортування. Впровадження тарифної моделі "вхід-вихід" покликано забезпечити досягнення нових вимог ринку та встановлення єдиних європейських правил ведення економічної діяльності. Зміна внутрішньої моделі транспортування газу зумовлює також зміну принципів тарифоутворення на послуги, що надаються оператором ГТС. Відтепер плата за послуги з транспортування повинна братися не за протранспортовану відстань, а за потужність у вхідних та вихідних точках системи, причому продаж потужностей на вхідних і вихідних точках здійснюється незалежно. Це дозволяє об'єктивніше враховувати операційні витрати обслуговування системи та забезпечувати більшу комерційну варіативність у замовленні системних послуг господарюючими суб'єктами.
Однак європейське законодавство не визначає єдиної типової форми моделі "вхід-вихід". Залежно від технічних особливостей мережі та пріоритетів національної політики розвитку сектора кожна країна визначає для себе оптимальний варіант. У роботі з використанням комплексу математичних моделей нами було оцінено наслідки від впровадження трьох альтернативних варіантів тарифної моделі за двома варіантами завантаженості ГТС (оптимістичний та песимістичний сценарії): повна модель "вхід-вихід", створення двох ринкових зон та модель "вхід-вихід" із довгостроковим бронюванням. Результати розрахунків порівнювалися з базовим сценарієм, що не передбачає зміну ринкової моделі, а транзит газу за якого здійснюється відповідно до умов довгострокових контрактів 2009 р.
Загалом зміна моделі забезпечення транспортних послуг на ринку газу повинна зумовити кардинальні інституційні перетворення контрактних відносин між усіма суб'єктами ринку та й, власне, самих принципів функціонування ринку.
Ключові слова: ринок природного газу, транспортний оператор, модель &quot;вхід-вихід&quot;, довгострокові транзитні договори
Стаття українською мовою (cтор. 86 - 108) | Завантажити | Завантажень : 764 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. International Energy Outlook 2016 / U.S. Energy Information Administration. URL: www.eia.gov/outlooks/ieo/nat_gas.cfm
3. Третій енергетичний пакет. Official Journal of the European Union. URL: www2.nationalgrid.com/UK/Industry-information/Europe/Third-energy-package/
4. Статистика постачання / офіційний сайт ПАО "Газпром". URL: www.gazpromexport.ru/statistics/
5. International Energy Outlook 2016 / U.S. Energy Information Administration. URL: www.eia.gov/outlooks/ieo/nat_gas.cfm
6. EU Reference Scenario 2016 Energy, Transport and GHG Emissions Trends to 2050 / Енергетична Комісія. URL: ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/ref2016_report_final-web.pdf
7. Лінчевський М.П., Луцик О.Е., Лінчевська Н.М. Аналіз методик, що застосовуються при розрахунку тарифів на транзит та транспортування газу в країнах ЄС та Україні. Науковий вісник ІФНТУНГ. 2012. № 2(32). С. 10–17.
8. Кодекс газотранспортної системи. Принципи взаємодії з оператором ГРС. Пре-зентація Укртрансгазу. URL: www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwisz5y0i9vUAhXrJJoKHcEdAMEQFgglMAA&url=http%3A%2F%2Futg.ua%2Fimg%2Fmenu%2Fbusinessinfo%2Fprinciples%2FDSO%2FCode-netw-DSO.pptx&usg=AFQjCNE13vIQvV2TmmCvXMVo5kfpa6XezQ
9. Типовий договір на транспортування. URL: www.nerc.gov.ua/index.php?id=18033
10. Павлова С.І., Юхимчук І.О. RAB-Регулювання тарифів як метод підвищення інвестиційної привабливості підприємств енергетичної галузі. Вісник ЖДТУ. 2010. № 3(53). С. 278–281.
11. Звітність ПАТ "Укратрансгаз". URL: utg.ua/utg/about-company/reports.html
12. Звітність НАК "Нафтогаз України". URL: www.naftogaz.com/www/3/nakweb.nsf/0/9B0566E71C6B0F9CC2257EDD006E558B?OpenDocument&Expand=2&
13. Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг "Про затвердження Плану розвитку газотранспортної системи ПАТ "Укртрансгаз" на 2016–2025 роки" від 24.03.2016 р. № 389. URL: h8.nerc.gov.ua/?id=19543
14. Макропрогноз розвитку економіки України у 2018–2021 рр. / ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України". URL: ief.org.ua/?p=6317
15. Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг "Про затвердження порядку визначення регуляторної бази активів суб'єктів природних монополій у сфері електроенергетики" від 11.07.2013 р. № 899. Офіційний вісник України. 2013. № 60. С. 238.
16. Юхимець Р.С. Особливості запровадження тарифної моделі "вхід-вихід" на ринку природного газу України. Економіка і прогнозування. 2017. № 1. С. 128–145. doi: doi.org/10.15407/eip2017.01.128
17. Енергетична безпека та стабільність транзиту в ЄС вимагають прозорих правил / офіц. сайт Кабінету Міністрів України. URL: www.kmu.gov.ua/control/publish/article?art_id=247520638
18. Energy charter: Transit Protocol. URL: www.energycharter.org/what-we-do/trade-and-transit/transit-protocol/
19. Артус М.М. Формування механізму ціноутворення в умовах ринкової економіки: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2002. 353 с.
20. Вітренко Ю.Ю. Економічне обґрунтування розрахунку ставки транзиту газу та вартості імпортного газу. Дзеркало тижня. 2008. № 2. С. 15–16.
21. Подолець Р.З., Дячук О.А., Чепелєв М.Г. Інтегрований підхід до моделювання розвитку енергетичної системи України. Вісник Інституту економіки та прогнозування. 2015. С. 50–59.
22. Чепелєв М.Г. Моделювання та оцінка економічних наслідків субсидіювання побутових споживачів енергетичних ресурсів: дис. канд. екон. наук: 08.00.11 / ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України". Київ, 2015. 266 с. С. 195–230.
23. Чепелєв М.Г. Моделювання та оцінка економічних наслідків зміни політики субсидіювання на ринку природного газу. Економіка промисловості. 2014. № 3. С. 25–42.
24. Чепелєв М.Г. Моделювання та оцінка економічних наслідків зміни тарифної політики в електроенергетиці України. Економіка і прогнозування. 2014. № 1. С. 121–138.
25. Trinh B., Phong N.V. A Short Note on RAS Method. Advances in Management & Applied Economics. 2013. Vol. 3, No. 4. P. 133–137. URL: www.scienpress.com/Upload/AMAE/Vol%203_4_12.pdf
26. Чепелєв М.Г., Юхимець Р.С. Оцінка наслідків впровадження тарифоутворюючої системи "вхід-вихід" на ринку природного газу України. Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції "Проблеми сталого розвитку економіки в умовах посилення глобалізаційних процесів". Полтава, 2017. С. 9–13.
№ 3/2019
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Вплив трансакційних витрат на трансформацію ринку природного газу України
Ekon. prognozuvannâ 2019; 3:60-77 | https://doi.org/10.15407/eip2019.03.060 |
АНОТАЦІЯ ▼
Прагнення інтегруватися в європейську модель розвитку зумовило добровільне прийняття Україною міжнародних зобов'язань щодо трансформації інституційного середовища за європейським зразком як в економічній площині, так і в політичній. У політичному сенсі зміст необхідних змін та шляхів забезпечення міжгалузевої збалансованості часто усвідомлювався надто спрощено через відсутність ґрунтовних оцінок наслідків задекларованих секторальних реформ, у тому числі для різних суб'єктів економічних відносин. Однак для енергетичного сектора потреба його реформування обумовлювалася не лише щойно прийнятими міжнародними зобов'язаннями, а й наявністю внутрішніх проблем, накопичених за попередні роки, які без впровадження системних змін з часом перетворювалися б на бар'єри для усього подальшого економічного розвитку держави. Основний зміст імплементації європейських директив в енергетичному секторі саме й був покликаний системно трансформувати економічні відносини за рахунок зміни правил функціонування ринку, що мало би зумовити вирішення основних кризових проблем у різних сферах енергетичного сектора. Існуючій до останнього часу моделі ринку природного газу України були притаманні всі недоліки дореформеного стану ринків країн Європи: система тарифоутворення не сприяла раціональній поведінці споживачів, що посилювало тиск на державний бюджет; правила постачання не гарантували надання належної якості послуг; відсутність достатніх інвестицій у газотранспортний сектор унеможливлювала розширене відтворення основних фондів; сформовані правила транспортування та розподілення ставали бар'єром для вільного доступу до мереж третіх сторін та розвитку конкуренції в сегменті постачання.
Фактична імплементація норм Другого та Третього енергетичних пакетів ЄС у газовому секторі розпочалася у 2015 р. з ухваленням Закону України "Про ринок природного газу", який передбачає надання доступу незалежним постачальникам до газотранспортної інфраструктури, право кінцевих споживачів змінювати постачальників, встановлення ринкового ціноутворення та загальну лібералізацію економічних відносин на ринку. Оскільки накопичені проблеми попередньої моделі ринку природного газу були зумовлені неефективністю функціонування інститутів, у статті було здійснено спробу оцінити ефективність процесу трансформації газового сектора й проаналізувати результативність змін на певних сегментах ринку з позиції саме неоінституціональної теорії та аналізу трансакційних витрат.
Ключові слова: ринок природного газу, трансакційні витрати, трансформація галузевих ринків, лібералізація
Стаття українською мовою (cтор. 60 - 77) | Завантажити | Завантажень : 519 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Коуз Р. Фирма, рынок и право / пер. с англ. Б. Пинскер; под. науч. ред. Р. Капелюшникова. Москва: Новое издательство, 2007. 224 с.
3. Пустовойт О.В. Інституційна природа економічних циклів. Досвід України: монографія / НАН України, ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України". Київ, 2016. 388 с.
4. Уильямсон О. Экономические институты капитализма: фирмы, рынки, отношения, контрактация / пер. с англ. Санкт-Петербург: Лениздат; CEV Press, 1996. 702 c.
5. Архієреєв С.І. Державна трансакційна політика та структурні перетворення економіки України. Харків: Константа, 2006. 108 c.
6. Архієреєв С.І. Трансакційний сектор економіки України: монографія. Харків: Константа, 2003. 56 с.
7. Juris A. Market Development in the U.K. Natural Gas Industry. Washington D.C.: The World Bank Group, 1998. 48 p.
8. Річний звіт НКРЕКП 2015–2018. URL: www.nerc.gov.ua/index.php/map_9/data/filearch/Materialy_zasidan/data/filearch/Catalog3/Richnyi_zvit_NKREKP_2018.pdf
9. Казда С. Через 5 років аварійність розподільних газопроводів в Україні зросте в 10 разів. URL: 104.ua
10. Уильямсон О. Природа фирмы / под ред. О.И. Уильямсона и С.Дж. Уинтера. Москва: Дело, 2001. 360 c.
11. Інформаційний сайт газорозподільних компаній "104". URL: 104.ua/ua/gas/id/chto-takoe-proizvodstvenno-tehnologicheskie-poteri-25117
12. Рибіцький І.В., Трофімчук В.І. Енергозатратність газотранспортної системи (ГТС) України та основні чинники, які на неї впливають. Сучасні прилади, матеріали і технології для неруйнівного контролю і технічної діагностики машинобудівного і нафтогазопромислового обладнання: зб. матеріалів доп. 8-ої наук.-техн. конф. Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2017. С. 169–171.
13. Zachmann Georg, Golovin Sergiy. Accounting for gas distribution losses – German Advisory Group. URL: www.beratergruppe-ukraine.de/wordpress/wp-content/uploads/2014/06/TN_02_2015_en.pdf
14. Архієреєв С.І. Розвиток трансакцій кредитування та заходи регулювання їх витрат в Україні. Харків: Константа, 2007. 152 с.
15. Юхимець Р.С. Особливості запровадження тарифної моделі "вхід-вихід" на ринку природного газу України. Економіка і прогнозування. 2017. № 1. С. 128–145. doi: doi.org/10.15407/eip2017.01.128
16. Williamson Oliver E. The New Institutional Economics: Taking Stock, Looking Ahead. Journal of Economic Literature. 2000. No. 38 (3). P. 595. doi: doi.org/10.1257/jel.38.3.595
17. Stigler George J. The process and progress of economics. Nobel Memorial Lecture by Graduate School of Business. University of Chicago, 8 December, 1982. 20 p.
18. Чепелєв М.Г. Моделювання та оцінка економічних наслідків зміни політики субсидіювання на ринку природного газу України. Економіка промисловості. 2014. № 3 (67). С. 32–40.
19. Державна служба статистики України. URL: www.ukrstat.gov.ua/
№ 1/2021
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
БОРГОВА КРИЗА НА РИНКУ ПРИРОДНОГО ГАЗУ УКРАЇНИ ТА ШЛЯХИ ЇЇ ВИРІШЕННЯ
Ekon. prognozuvannâ 2021; 1:32-48 | https://doi.org/10.15407/eip2021.01.032 |
АНОТАЦІЯ ▼
Розглянуто основні причини, що зумовили виникнення боргової кризи на ринку природного газу України через накопичення заборгованості у газопостачальних та газорозподільчих підприємств. Мета дослідження полягає у виявлені основних передумов до формування заборгованостей на різних сегментах під час реформування ринку природного газу шляхом вибіркової імплементації вимог європейського енергетичного законодавства.
Україна, обравши європейський вектор розвитку, зацікавлена в рамках своїх міжнародних зобов’язань та євроінтеграційних прагнень відповідати вимогам європейської політики. Це зумовлює потребу адаптації національного інституційного середовища до основних вимог Другого та Третього енергетичних пакетів. Відповідно до наявних міжнародних зобов’язань на національному ринку природного газу відбуваються значні зміни у напрямі лібералізації та розвитку конкурентного середовища. Разом з тим, у сегменті роздрібного ринку та постачання природного газу побутовим споживачам необхідні зміни інституційного середовища не відбувалися упродовж довгого періоду або ухвалювалися тимчасові рішення, що не сприяли вирішенню кризових проблем сектору, а лише заморожували існуючу модель взаємовідносин між різними суб’єктами ринку. Небажання реалізовувати непопулярні рішення у сфері постачання природного газу побутовим споживачам та намагання перекласти зростання вартості тарифів газопостачання для потреб населення на інші категорії споживачів призводило до постійного перерозподілу монопольного впливу та накопичення значної заборгованості між різними суб’єктами ринку.
У статті проводиться аналіз причин формування заборгованості між різними учасниками на роздрібному сегменті ринку природного газу, що дозволив виявити основні чинники такої заборгованості: відсутність достатнього рівня прозорості у тарифоутворенні на послуги постачання та транспортування природного газу; відсутність 100% обліку для різних категорій споживачів, що обумовлює потребу встановлення норм споживання, які в подальшому стають об'єктом значних зловживань; модель спеціальних обов'язків, яка, з урахуванням значних обсягів перерозподілу природного газу, призводить до значних викривлень на ринку; недосконалий підхід нарахування витрат газорозподільчих підприємств у частині температурних коефіцієнтів у тарифі за умови існування обліку газу не в енергетичних одиницях, а в кубічних метрах. На основі отриманих результатів у статті надаються рекомендації щодо реалізації заходів, головний зміст яких передбачає усунення інституційних передумов, що обумовлюють ризики ринкових провалів, які призводять до формування заборгованості.
Ключові слова:ринок природного газу, побутові споживачі, газорозподільчі підприємства, газопостачальні підприємства, заборгованість
Стаття українською мовою (cтор. 32 - 48) | Завантажити | Завантажень : 408 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Regulation (EC) No 1775/2005 of the European Parliament and of the Council of 28 September 2005 on conditions for access to the natural gas transmission networks. Official Journal of the European Union. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32005R1775
3. Третій Енергетичний Пакет. Official Journal of the European Union. URL: www2.nationalgrid.com/UK/Industry-information/Europe/Third-energy-package/
4. Інтеграційні фактори трансформації інституційного середовища та структури ринків енергоресурсів України: кол. моногр. / Подолець Р.З., Письменна У. Є. та ін.; за ред. канд. екон. наук Р.З. Подольця; НАН України, ДУ "Інситут економіки та прогнозування НАН України". Київ, 2017. 208 с.
5. Закон України "Про ратифікацію Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства" від 2011 р. № 24. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2787-17#Text
6. Закон України. "Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони". від 2014 р. № 40. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1678-18#n2
7. Закон України "Про ринок природного газу" від 2015 р. № 27. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/329-19#Text
8. Звіт про результати діяльності НКРЕКП у 2019 році. URL: www.nerc.gov.ua/?id=51822
9. Офіційний сайт Регіональної газової компанії. URL: 104.ua/ua/rgc/id/regionalna-gazova-kompanija-9539
10. Офіційний сайт НАК “Нафтогаз України. URL: www.naftogaz.com/www/3/nakweb.nsf/0/3C668C575B741E89C225865C004B2095?OpenDocument&year=2021&month=01&nt=%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8&
11. Постанова КМУ № 219 від 24 березня 1995 р. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/219-95-%D0%BF#Text
12. Постанова КМУ № 619 від 8 червня 1996 р. URL : zakon.rada.gov.ua/laws/show/619-96-%D0%BF#Text
13. Закон України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" від 20.01.2018 р. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/3533-17#Text
14. Проєкт постанови "Деякі питання споживання природного газу побуто-вими споживачами" / Міністерство енергетики та захисту довкілля України (Міністерство енергетики). URL: www.drs.gov.ua/wp-content/uploads/2020/05/3586.pdf
15. Актуалізація порівняльного аналізу розрахункових та фактичних витрат природного газу для побутових споживачів з метою визначення обґрунтованої кількості газу, що споживається без індивідуальних / УкрНДІінжпроет. 2019. URL: mineco.gov.ua/files/images/news_2020/06052020/ra-ramazanov-06052020/%D0%90%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D1%83.pdf
16. Голяк Ю. Що не так з нормою споживання газу. Бізнес НВ. 2018. URL: nv.ua/ukr/biz/experts/shcho-ne-tak-z-normoyu-spozhivannya-gazu-2515828.html
17. Офіційний сайт Міністерства енергетики України. URL: mpe.kmu.gov.ua/minugol/control/publish/article?art_id=245481542
18. Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг "Про затвердження Кодексу газорозподільних систем" від 30.09.2015 р. № 2494. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1379-15#Text
19. Офіційний сайт Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. URL: www.nerc.gov.ua/?news=9681
20. Офіційний сайт Антимонопольного комітету України. URL: amcu.gov.ua/news/amku-oshtrafuvav-16-oblgaziv-na-278-mln-grn-ta-zobovyazav-porushnikiv-zdijsniti-pererahunok-pobutovim-spozhivacham
21. Офіційний сайт АТ “Укртрансгаз”. URL: utg.ua/utg/media/news/2020/06/ukrtransgaz-iniciyuvav-ponad-sto-sudovih-pozoviv-na-zagalnu-sumu-31-mlrd-grn-po-styagnennyu-borgiv-za-poslugi-balansuvannya-gazu.html
22. Постанова КМУ "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" від 18 січня 2021 р. № 25. URL: www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennya-zmin-do-deyakih-postanov-kabinetu-ministriv-t180121
23. Проєкт Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження на ринку природного газу обліку та розрахунків за обся-гом газу в одиницях енергії" від 06.12.2019 р. № 2553. URL: w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67572
24. Юхимець Р.С. Вплив трансакційних витрат на трансформацію ринку природного газу України. Економіка і прогнозування. 2019. № 3. С. 60–77. doi.org/10.15407/eip2019.03.060
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |