НА ГОЛОВНУ | |
№ 2/2020
САЛІХОВА Олена Борисівна1, ГОНЧАРЕНКО Дар’я Олегівна2
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
2Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України
ПОЛІТИКА ЕНДОГЕННОГО РОЗВИТКУ ФАРМАЦЕВТИКИ В КИТАЇ: УРОКИ ДЛЯ УКРАЇНИ
Ekon. prognozuvannâ 2020; 2:139-157 | https://doi.org/10.15407/eip2020.02.139 |
АНОТАЦІЯ ▼
Представлено огляд програм, планів, інструментів науково-технологічної, інноваційної та промислової політики, спрямованої на створення і випуск нових лікарських препаратів; обґрунтовано, що уряд Китаю використовує комплексний підхід щодо реалізації механізмів захисту та зростання фармацевтичної галузі, особливу увагу приділяє біотехнологічним розробкам в інтересах галузі. Продемонстровано, що в країні запроваджено політичні механізми спрямовані на підтримку бізнесу у вигляді субсидій, податкових пільг, створення спеціальних зон розвитку високотехнологічної промисловості, сприяє залученню прямих іноземних інвестицій у контрактне виробництво та дослідження і розробки, що супроводжуються трансфером технологій; через систему публічних закупівель реалізується програма розвитку ендогенних інновацій за допомогою надання цінових преференцій, а також залучаються передові іноземні технології. Значне місце займають ініціативи зі створення кадрового ресурсу, залучення іноземних фахівців і повернення висококваліфікованих китайських мігрантів.
Зроблено наголос на тому, що державна підтримка забезпечила нарощування рівня локалізації виробництва і збільшення числа робочих місць, імпортозаміщення і зниження залежності від імпорту технологій, зростання доданої вартості фармацевтичної промисловості і конкурентоспроможності її продукції. Сформовані науково-технічні компетенції та розвиток технологій сприяли створенню об’єктів прав інтелектуальної власності, поліпшенню споживчих якостей лікарських засобів, виходу фармацевтичних проміжних товарів і кінцевих продуктів на нові зарубіжні ринки. Обґрунтовано, що китайська модель інвестиційно-інноваційного розвитку, що підтримує економічне зростання протягом останніх 40 років, надала можливість сформувати високотехнологічний фармацевтичний сектор на засадах національних інноваційних надбань.
У статті викладено авторське бачення визначальних чинників успіху уряду Китаю у нарощуванні інноваційного потенціалу місцевої фармацевтичної промисловості та стійкості галузі в умовах кризи, викликаної COVID-19.
Публікацію підготовлено за виконання цільової комплексної програми наукових досліджень НАН України «Макроперспективи ендогенізації економічного розвитку України» (державний реєстраційний № 0117U006435).
Ключові слова:Китай, фармацевтична промисловість, технології, інновації, державна допомога, податкові пільги, субсидії, публічні закупівлі, промислова політика
Стаття українською мовою (cтор. 139 - 157) | Завантажити | Завантажень : 641 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2.Schwarz P. European Union to spend half a trillion euros on imperialist interests in coronavirus bailout. World Socialist Web Site. 2020, April 13. URL: www.wsws.org/en/articles/2020/04/13/euro-a13.html
3.The State of U. S. Science and Engineering 2020 / NSF. URL: ncses.nsf.gov/pubs/nsb20201
4.宏观事件点评 —2020 年 1-3 月工业企业利润数据点评. URL: pdf.dfcfw.com/pdf/H3_AP202004271378716988_1.pdf
5.Кораблін С.О. Китай: інвестиційні амбіції, обмеження та можливості Економіка і прогнозування. 2019. № 3. С. 138–157. doi.org/10.15407/eip2019.03.138
6.Прудка О.В. Китайський досвід державного стимулювання інноваційної діяльності. Наука, технології, інновації. 2017. № 4 (4). С. 35–45.
7.Голубка В.М. Механізми регулювання фармацевтичного ринку в Україні: автореф. дис. ... канд. екон. наук: спец. 08.00.03 / Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2016. 20 с.
8.Геєць В.М. Скрипниченко М.І. Від екзогенно залежної до ендогенно орієнтованої стратегії розвитку економіки. Економіка і прогнозування. 2003. № 1. С. 34–46.
9.Геєць В.М. Ендогенізація розвитку економіки у вимірі рівноправності відносин держави, бізнесу та суб’єктів голосування. Економіка України. 2018. № 7. С. 3–19. doi.org/10.15407/economyukr.2018.07.003
10.Саліхова О.Б. Високотехнологічні виробництва: від методології оцінки до піднесення в Україні / НАН України, ДУ "Ін-т економіки та прогнозування НАН України". Київ, 2012. 621 c.
11.Feigenbaum Evan A. Who's Behind China's High-Technology “Revolution”? How Bomb Makers Remade Beijing's Priorities, Policies, and Institutions. International Security. 1999. Vol. 24, № 1. Р. 95–126. doi.org/10.1162/016228899560068
12.药都简介. URL: www.cnmc.gov.cn/ (дата звернення – 21 січня 2020 р.).
13.国家发展改革委关于辽宁药都 发展有限公司发行公司债券核准的批复. 发改企业债券〔2019〕132号. URL: www.ndrc.gov.cn/xxgk/zcfb/qt/201909/t20190929_1181955.html
14.国家中长期科学和技术发展规划纲要 (2006━2020年). URL: ww.gov.cn/jrzg/2006-02/09/content_183787.htmw
15.新药创制专项为百姓健康护航. URL: www.gov.cn/zhengce/2018-10/10/content_5329091.htm
16.新药创制专项为百姓健康护航. URL: www.gov.cn/xinwen/2019-08/01/content_5417723.htm
17.国务院关于印发《中国制造2025》的通知.国发〔2015〕28号. URL: www.gov.cn/zhengce/content/2015-05/19/content_9784.htm
18.六部门关于印发《医药工业发展规划指南》的通知. URL: www.gov.cn/xinwen/2016-11/09/content_5130391.htm
19.Салихова Е. ТурбоНяни. Левый берег. 2020. 2 февраля. URL: lb.ua/economics/2020/02/25/450866_turbonyani_.html
20.《国家重点支持的高新技术领域》全文. URL: www.waizi.org.cn/law/6441.html
21.Liu Huiling, Xing Fei, Yakshtas Kseniya, and Li Bo. Does the high-tech enterprise certification policy promote innovation in China? Economics-ejournal. 2018. December 13. URL: www.economics-ejournal.org/economics/discussionpapers/2018-85
22.Саліхова О.Б. Методичні підходи до оцінки потенціалу виробництва в Україні високотехнологічної продукції, конкурентоспроможної на світовому ринку. Наука та наукознавство. 2007. № 4. Додаток. С. 130–134.
23.Саліхова О.Б. Адресна державна підтримка як чинник стимулювання розвитку високотехнологічних виробництв в Україні. Економіка та прогнозування. 2011. № 2. С. 9–23.
24.财政部 税务总局 科技部 关于提高研究开发费用税前加计扣除比例的通知财税〔2018〕99号. URL: www.chinatax.gov.cn/n810341/n810755/c3754895/content.html
25.国家税务总局关于固定资产加速折旧税收政策有关问题的公告. 国家税务总局公告2014年第64号. URL: www.chinaacc.com/zyssfg/hu2014111718511263263436.shtml
26.鼓励外商投资产业目录(2019年版). URL: www.pkulaw.com/chl/2e6fab8549042788bdfb.html
27.Qing Xia Vicky, Cai Yang Leo. Contract BioManufacturing in China: Creating a New Segment. Contractpharma. 2018. URL: www.contractpharma.com/issues/2018-04-01/view_features/contract-biomanufacturing-in-china-creating-a-new-segment/
28.科技人才队伍建设 . URL: www.gov.cn/gzdt/att/att/site1/20120428/001e3741a558110595fa01.pdf
29.Доклад Юнеско по науке – 2015 – На пути к 2030 году / ITMO University. UNESCO Publishing, 2017. 794 р.
30.中华人民共和国政府采购法(2014年修订)URL: fgw.yinchuan.gov.cn/fgzc/flfg/201812/t20181221_1224321.htm
31.《国家卫生健康委员会关于印发政府采购管理暂行办法的通知》 国卫财务发〔2018〕17号. URL: www.waizi.org.cn/doc/38884.html
32.Public Procurement in China: European Business Experiences Competing for Public Contracts in China. Public Procurement Study. European Chamber, 2011. URL: cbi.typepad.com/files/euccc-public-procurement-in-china-april-2011.pdf
33. 财政部关于印发《自主创新产品政府采购评审办法》的通知 . 财库[2007]30号. URL: www.gov.cn/ztzl/kjfzgh/content_883671.htm
34.財政部關於印發《自主創新産品政府採購合同管理辦法》的通知 財庫[2007]31號. URL: big5.www.gov.cn/gate/big5/www.gov.cn/ztzl/kjfzgh/content_883701.htm
35《中国统计年鉴-2019》. URL: www.stats.gov.cn/ (дата звернення – 17квітня 2020 р.).
36.《中国统计年鉴-2007》. URL: www.stats.gov.cn (дата звернення – 17 квітня 2020 р.).
№ 4/2020
САЛІХОВА Олена Борисівна1, ГОНЧАРЕНКО Дар’я Олегівна2
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
2Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України
ФАРМАЦЕВТИКА УКРАЇНИ: ВІД ЗАЛЕЖНОСТІ ДО ЕНДОГЕННОГО РОЗВИТКУ
Ekon. prognozuvannâ 2020; 4:7-35 | https://doi.org/10.15407/eip2020.04.007 |
АНОТАЦІЯ ▼
Обґрунтовано теоретико-прикладні засади розбудови високотехнологічних фармацевтичних виробництв (ВТФВ); встановлено, що ключовою проблемою країн, які розвиваються, у цій сфері є залежність від ресурсів та ринків розвинених країн, а залучення передових іноземних технологій може стати каталізатором нарощування технологічного потенціалу ВТФВ приймаючих країн за умови активної державної політики з посилення абсорбційної здатності галузі до інновацій, нагромадження знань та людського капіталу, змін інституційного середовища, покращення рамкових умов для інновацій. У контексті розбудови ВТФВ показано значення мережевого характеру набуття фармкомпаніями стійких конкурентних переваг, що базуються на ресурсах, які складно зімітувати або замістити; обґрунтовано, що мережі, вибудовані із місцевими науковими установами, ЗВО, дослідницькими підрозділами інших компаній, дають фармвиробникам можливість отримати доступ до комплементарних активів і стають їх специфічним ресурсом, що забезпечує унікальні конкурентні переваги.
Виявлено методико-статистичні особливості категоризації індустрій за рівнем технологічності в умовах глобалізації; обґрунтовано, що сьогоднішнє низьке значення співвідношення витрат на дослідження і розробки (ДіР) та доданої вартості фармацевтики окремих країн не є ознакою її невисокої технологічності, оскільки отримані нині доходи галузі є результатом довготривалих ДіР та узгоджувальних процедур із виведення на ринок нових лікарських засобів із лагом у 10–15 років. Запропоновано новий інструмент дослідження міжнародної торгівлі високотехнологічними фармацевтичними товарами, особливість якого полягає у категоризації номенклатурних позицій за кінцевим використанням; сформовано Перелік високотехнологічних медичних та фармацевтичних проміжних товарів – ВТ ФПТ (за SITC Rev.4 та УКТ ЗЕД); запропоновано показники: коефіцієнт імпортозалежності фармацевтичного виробництва, «очищений» експорт фармацевтичних товарів та коефіцієнт покриття імпорту ВТ ФПТ, подано формули їх обчислення. Авторський підхід уперше надав можливість оцінити масштаби витрат та залежність фарміндустрії від імпортних компонентів, що втілюють передові технології та є вихідними для ВТФВ.
Виявлено, що в Україні частка іноземних проміжних високотехнологічних товарів у споживанні галузі сягає 82,2%; галузь, працюючи на імпортних субстанціях, виготовляє переважно продукцію для внутрішнього ринку, не заробляючи у валюті навіть для покриття видатків на придбання необхідних інгредієнтів; виробники не спираються на синтезовані хімічні продукти вітчизняного виробництва передусім через те, що продуктів хімічної індустрії для потреб фармацевтики в Україні вже практично немає; нарощування обсягів виробництва відбувається під впливом іноземних технологій та проміжних товарів. Обґрунтовано, що фармацевтичне виробництво має критичну залежність від імпортних поставок для забезпечення безперебійної роботи підприємств та галузі охорони здоров'я.
Виявлено ключові ендогенні бар'єри, що перешкоджають розвитку ВТФВ, серед яких – проблеми у підготовці фахівців та брак вчених, компетенції яких сприятимуть вирішенню завдань ендогенного розвитку галузі; відсутність державної допомоги суб’єктам господарювання на проведення наукових досліджень, технологічну та інноваційну діяльність; брак власних коштів для нарощування видатків на ДіР та реалізацію масштабних інвестиційно-інноваційних проєктів; брак дешевих кредитів, через що українські фармвиробники потрапляють у нерівні умови порівняно із іноземними конкурентами.
Запропоновано концептуальні засади розбудови ВТФВ в Україні; обґрунтовано доцільність нормативно-правових змін, визначення стратегічних пріоритетів та запровадження заходів розвитку ВТФВ в Україні на базі комплексного підходу, що охоплюватиме створення та освоєння у виробництві: фармацевтичних інгредієнтів для лікарських засобів (хімічних та біотехнологічних товарів), медичних виробів, наповнювачів, пакувальних матеріалів, машин та обладнання для фармацевтики, – це сприятиме зменшенню залежності від іноземних технологій, підвищенню рівня локалізації виробництва, зайнятості та надходжень до бюджетів усіх рівнів.
Ключові слова:високотехнологічне виробництво, фармацевтика, промисловість, технології, інновації, ендогенні інновації, технологічна залежність, державна політика
Стаття українською мовою (cтор. 7 - 35) | Завантажити | Завантажень : 646 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. A New Industrial Strategy for Europe. Brussels, 10.3.2020 COM(2020) 102 final. URL: ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-euindustrial-strategy-march-2020_en.pdf
3. Pharmaceutical Strategy – Timely Patient Access to Affordable Medicines. URL: heatinformatics.com/posts/pharmaceutical-strategy-timely-patient-access-affordable-medicines
4. Covid-19 exposes EU’s reliance on drug imports. URL: www.ft.com/content/c30eb13a-f49e-4d42-b2a8-1c6f70bb4d55
5. Геєць В.М. Ендогенізація розвитку економіки у вимірі рівноправності відносин держави, бізнесу та суб’єктів голосування. Економіка України. 2018. № 7. С. 3–19.
6. Промышленная политика и управление развитием промышленности в условиях системных дисбалансов: концептуальные основы: монография / Вишневський В.П., Амоша А.И., Збаразская Л.А. и др. Донецк, 2013. 180 с.
7. Кіндзерський Ю.В. Антикризова промислова політика: варіант вітчизняного концепту. Вісник Національної академії наук України. 2016. № 10. С. 27–42. doi.org/10.15407/visn2016.10.027
8. Доровський О.В. Обгрунтування вибору стратегії розвитку фармацевтичної галузі України: автореф. дис ... д-ра екон. наук: 08.00.03. Харків, 2015. 32 с.
9. Костюк Г., Маргітич В. Про національну стратегію забезпечення ліками в Україні. Дзеркало тижня. Україна. 20 січня 2017 р. URL: zn.ua/ukr/promyshli-. ennost/pro-nacionalnu-strategiyu-zabezpechennyalikami-v-ukrayini-_.html
10. Обговорення проєкту Стратегії розвитку фармацевтичної промисловості України на 2010–2020 роки. 18 травня 2010 р. URL: oormmpu. at.ua/news/obgovorennja_proektu_strategiji_ rozvitku_farmacevtichnoji_promislovosti_ukrajini_ na_2010_2020_roki/2010-05-18-124
11. Розвиток промисловості для забезпечення зростання та оновлення української економіки: наук.-аналіт. доповідь / за ред. Л.В. Дейнеко; НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». Київ, 2018. 158 с.
12. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Політика розбудови фармацевтичної індустрії в Німеччині: Уроки для України. Економіка України. 2020. № 10. С. 63–86. doi.org/10.15407/economyukr.2020.10.063
13. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Фармацевтична промисловість Франції. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. №2. С. 67–85.
14. Постанова КМУ № 534 від 27 травня 2020 р. Про затвердження Державної програми стимулювання економіки для подолання негативних наслідків, спричинених обмежувальними заходами щодо запобігання виникненню і поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на 2020–2022 роки. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/534-2020-%D0%BF#Text
15. Gerschenkron A. Economic Backwardness in Historical Perspective. — Cambridge: The Belknap Press of Harvard University, 1962. 456 p.
16. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Політика ендогенного розвитку фармацевтики в Китаї: уроки для України. Економіка та прогнозування. 2020. № 2. С. 139–157.
17. Veblen T. Imperial Germany and Th e Industrial Revolution. URL: core.ac.uk/download/pdf/7048899.pdf
18. Honcharenko D.O. New Approaches to the Assess-s ment of Foreign Trade in High-Tech Pharmaceuticals. Статистика України. 2020. № 1. С. 35–41. doi.org/10.31767/ su.1(88)2020.01.04
19. Саліхова О.Б., Бак Г.О. Концепції впливу трансферу технологій транснаціональних корпорацій на економіку приймаючої країни. Історія народного господарства та економічної думки України. 2015. Вип. 48. С. 270–295.
20. Геєць В.М. Інституційна обумовленість інноваційних процесів у промисловому розвитку України. Економіка України. 2014. № 12. С. 4–19.
21. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Фармацевтична індустрія Мексики: урок для України. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. № 4. С. 47–69.
22. Crafts N.F.R. Exogenous or Endogenous Growth? The Industrial Revolution Reconsidered. The Journal of Economic History / Cambridge University Press. Dec., 1995.Vol. 55, No. 4. Р. 745–772. doi.org/10.1017/S0022050700042145
23. Simurina J., Tolic I. Dynamics of the technology progress in economic development . Ekonomska Istraživanja/ Economic Research. January 2008. No. 21(3). Р.12–24.
24. Mayer J. Implications of new trade and endogenous growth theories for diversification policies of commodity-dependent countries. December, 1996. No. 122. UNCTAD/OSG/DP/122. URL: core.ac.uk/download/pdf/7043238.pdf
25. Romer Paul M. Endogenous Technological Change. Journal of Political Economy. Oct. 1990. Vol. 98, No. 5. Part 2: The Problem of Development: A Conference of the Institute for the Study of Free Enterprise Systems. P. 71–102. URL: web.stanford.edu/~klenow/Romer_1990.pdf;
doi.org/10.1086/261725
26. Romer Paul M. Growth Based on Increasing Returns Due to Specialization. The American Economic Review. May, 1987. Vol. 77, No. 2. / Papers and Proceedings of the NinetyNinth Annual Meeting of the American Economic Association. P. 56–62. URL: eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/ECON206/Course%20material/Romer%20Growth%20Increasing%20Returns%20AER%201987.pdf
27. Grossman Gene M., Helpman E. Growth, trade and inequality. Econometrica. January, 2018. Vol. 86, No. 1. Р. 37–83. URL: www.princeton.edu/~grossman/GrowthTradeInequality.pdf;
doi.org/10.3982/ECTA14518
28. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Концептуальні засади стратегії розвитку високотехнологічної індустрії лікарських засобів та медичних виробів в Україні до 2030 р. Бізнес Інформ. 2020. № 7. C. 28–35. URL:
doi.org/10.32983/2222-4459-2020-7-28-35
29. Frascati M. Proposed Standard Practice for Surveys on Research and Experimental Development. Paris: OECD, 2002. 256 р.
30. Саліхова О.Б. Високотехнологічні виробництва: від методології оцінки до піднесення в Україні: монографія / НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". Київ, 2012. 621 c.
31. Annual detailed enterprise statistics for industry (NACE Rev. 2, B-E) / European Commission. URL: ec.europa.eu/
32. Business expenditure on R&D (BERD) by NACE. Rev. 2 activity. URL: ec.europa.eu/
33. Corporation tax in the Republic of Ireland. URL: en.wikipedia.org/wiki/Corporation_tax_in_the_Republic_of_Ireland
34. Why Ireland Is Attracting The World’s Top Pharmaceutical Companies and How You Can Benefit. URL: www.innopharmaeducation.com/news/why-ireland-attracting-the-worlds-top-pharmaceutical-companies-and-how-you-can-benefit
35. The Pharmaceutical Industry in Figures. Key Data 2020. Brussels: EFPIA, 2020. 28 р. URL: www.efpia.eu/media/554521/efpia_pharmafigures_2020_web.pdf
36. EvaluatePharma® World Preview 2020, Outlook to 2026. URL: info.evaluategroup.com/
37. Наукова та інноваційна діяльність України за 2018 рік. URL: www.ukrstat.gov.ua/
38. Наукова та інноваційна діяльність України за 2019 рік. URL: www.ukrstat.gov.ua/
39. Стратегія розвитку медичної освіти в Україні від 27.02.2019. URL: moz.gov.ua/uploads/1/8475-medical_education_analytics.pdf
40. Національні рахунки України за 2018 рік. URL: www.ukrstat.gov.ua/
41. Саліхова О. Високотехнологічні товари виробничого призначення в структурі імпорту України. Економіст. 2011. № 9. С. 28–32. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/econ_2011_9_7
42. Саліхова О. Імпорт високотехнологічних товарів в Україну та його визначальні детермінанти. Наука та наукознавство. 2012. № 4. С. 40–56. URL: dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/85921/05-Salikhova.pdf?sequence=1
43. UN Comtrade Database. (2020). comtrade.un.org. URL: comtrade.un.org/data/ [Appeal data: March 1. 2020].
44. Статистичний щорічник за 2018 рік: стат. зб. / Державна служба статистики України. Житомир: ТОВ "БУК-ДРУК", 2019. URL: www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2019/zb/11/zb_yearbook_2018.pdf
45. Science and Engineering Indicators 2020. URL: nsf.gov/statistics/seind/
46. Global life sciences outlook. Focus and transform. Accelerating change in life sciences. 2019. URL: www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Life-Sciences-Health-Care/gx-lshc-ls-outlook-2019.pdf
№ 3/2021
САЛІХОВА Олена Борисівна1, ГОНЧАРЕНКО Дар’я Олегівна2
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
2Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України
ВИКЛИКИ СОVID-19 ФАРМАЦЕВТИЧНІЙ ПРОМИСЛОВОСТІ: ВІДПОВІДІ ЄС ТА УКРАЇНИ
Ekon. prognozuvannâ 2021; 3:93-117 | https://doi.org/10.15407/eip2021.03.093 |
АНОТАЦІЯ ▼
Глобальна пандемія COVID-19, яка призвела до дефіциту лікарських засобів і медичних виробів, а також вихідних товарів фармацевтичного виробництва, насамперед активних фармацевтичних інгредієнтів, продемонструвала неготовність України до таких викликів і загроз. Це спонукає до пошуку дієвих механізмів зменшення уразливості, забезпечення стабільності та розвитку фармацевтичної діяльності.
Мета статті – спираючись на досвід ЄС, обґрунтувати необхідність запровадження заходів політики стимулювання розвитку фармацевтики України задля зменшення залежності галузі та системи охорони здоров'я від імпорту. Для досягнення зазначеної мети використано методи аналізу та синтезу, логіко-діалектичний метод та метод компаративного аналізу, зокрема порівняльно-історичного.
У статті показано характер та масштаби існуючих залежностей фармацевтичного виробництва; виявлено особливості політики ЄС щодо фармацевтики. Встановлено, що керівництво ЄС, дотримуючись багаторічної позиції щодо пріоритетності галузі, активно сприяє її розвитку; нові стратегічні документи ЄС, ухвалені у відповідь на кризу COVID-19, заклали підґрунтя для усунення вразливості та зовнішньої торговельної залежності галузі. Вперше запропоновано концептуальний підхід до формування дуалістичної державної політики та стратегії розбудови високотехнологічного фармацевтичного виробництва України, що базується на синергії та комплементарних заходах політики забезпечення населення лікарськими засобами та промислової політики, орієнтований як на стимулювання розробки та випуску нових фармацевтичних товарів на базі передових технологій та зменшення залежності системи охорони здоров'я від імпорту; так і на посилення конкурентоспроможності фармацевтичного виробництва, збільшення рівня локалізації через використання продукції місцевого виробництв, активізацію суміжних видів діяльності, забезпечення стабільності постачання фармацевтичних товарів та перетворення галузі на стратегічний актив зростання економіки, зайнятості, національної безпеки. Запропоновано концептуальний підхід до визначення пріоритетних напрямів та програмних завдань політики розвитку високотехнологічного фармацевтичного виробництва України, який базується на засадах поліаспектності та комплексності, охоплюючи розробку та випуск не лише лікарських засобів та медичних виробів, а й фармацевтичних інгредієнтів (хімічних та біотехнологічних), наповнювачів та пакувальних матеріалів, обладнання та апаратури для фармацевтичного виробництва.
Обґрунтовано засади формування стратегії розвитку високотехнологічного фармацевтичного виробництва України, що базуються на балансі інтересів споживачів та виробників фармацевтичних товарів із інтересами держави, з огляду на її цілі: дбати про здоров'я нації; забезпечити ефективність економічної системи та соціальну стабільність; сприяти появі нових ефективних ліків на базі передових технологій; зменшити залежність від імпорту та загрози національній безпеці.
Ключові слова:євроінтеграція, фармацевтична індустрія, фармацевтична політика, промислова політика, технологічна залежність, високотехнологічне виробництво
Стаття українською мовою (cтор. 93 - 117) | Завантажити | Завантажень : 584 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Фармацевтика України: від залежності до ендогенного розвитку. Економіка і прогнозування. 2020. №4. С. 7–35. doi.org/10.15407/eip2020.04.007
3. Відкрите звернення асоціації "Виробники ліків України" до президента, прем'єр-міністра, інших високопосадовців. ULR: ua.interfax.com.ua/news/press-release/651870.html
4. Черних В. Фармацевтична галузь за роки незалежності України. Вісник фармації. 2002. №3. С. 3–12.
5. Грошовий Т.А., Підгірний В.В., Тригубчак О.В. Деякі питання розвитку фармацевтичної галузі України. Збірник праць ТО НТШ. Тернопіль: ТДМУ, Укрмедкнига, 2011. Т. 6: Актуальні питання екології та охорони здоров’я. С. 154–172.
6. Хоменко В.М. Теоретичне обґрунтування та реалізація сучасних принципів державного управління фармацією в Україні: автореф. дис. на здобуття наукового ступеня д.фарм.н.: 15.00.01. Харків, 2008. 42 с.
7. Доровський О.В. Обгрунтування вибору стратегії розвитку фармацевтичної галузі України: автореф. дис ... д-ра екон. наук: 08.00.03. Харків, 2015. 32 с.
8. Карамишев Д.В., Сотнікова Л.В. Реалізація державної політики України щодо забезпечення населення лікарськими засобами в умовах інтеграції до Європейського Союзу. Теорія та практика державного управління. 2021. № 1(72). С. 145–157.
9. Сіденко В.Р. Концептуальні засади стратегії інтеграції України в структури Європейського Союзу. Економіка і прогнозування. 2001. № 2. С. 26–41.
10. Кіндзерський Ю.В. Індустріальна дивергенція України з ЄС та проблеми її подолання. Економіка та держава. 2021. № 6. С. 9–18. doi.org/10.32702/2306-6806.2021.6.9
11. Кораблін С.О. Державне регулювання як чинник протидії COVID-19. Економіка України. 2021. №7. С. 27–40. doi.org/10.15407/economyukr.2021.07.027
12. Саліхова О. Локалізація фармацевтичного виробництва в Європі як відповідь на зростаючу зовнішню стратегічну торговельну залежність. Перспективи посткоронавірусних економічних трансформацій та їх вплив на розвиток країн. Місце України у посткризовому світі / наук. ред. В.Юрчишин. Київ: Заповіт, 2021. С. 118–124.
13. Саліхова О.Б. Порівняльні переваги фармацевтичних індустрій країн крізь призму нових індикаторів. Статистика України. 2020. № 2–3. С. 48–58. doi.org/10.31767/su.2-3(89-90)2020.02-03.06
14. EU unveils strategy to reduce dependency on China ULR: www.eiu.com/n/eu-unveils-strategy-to-reduce-dependency-on-china/
15. Special meeting of the European Council (1 and 2 October 2020) – Conclusions. Brussels, 2 October 2020. ULR: www.consilium.europa.eu/media/45910/021020-euco-final-conclusions.pdf
16. Gereffi G. The Pharmaceutical Industry and Dependency in the Third World. Princeton University Press, 2017. 306 р.
17. Саліхова О.Б., Гончаренко Д. О. Фармацевтична індустрія Мексики: урок для України. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. №4. С. 47–68. doi.org/10.31617/zt.knute.2020(109)04
18. Chamarik S. Goonatilake S.Technological independence - The Asian experience. The United Nations University, 1994. 372 р. URL: digitallibrary.un.org/record/177101
19. Woher kommen unsere Wirkstoffe? Eine Weltkarte der API-Produktion. Kurzreport. Pro Generika. Berlin, September 2020. 16 р.
20. Arnum Р. The EU’s API Supply Chain Under Focus. ULR: www.dcatvci.org/7143-the-eu-s-api-supply-chain-under-focus
21. Commission communication to the Council and Parliament on the outlines of an industrial policy for the pharmaceutical sector in the European Community. COM (93) 718. 02.03.94. URL: op.europa.eu/mt/publication-detail/-/publication/6af1ca21-939d-11e9-9369-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-search
22. Council Resolution designed to implement the outlines of an industrial policy in the pharmaceutical sector in the European Union. 1996. URL: op.europa.eu/ga/publication-detail/-/publication/bf15f43c-6a8b-4953-8155-04fc004a1be3/language-en
23. Pharmaceutical Industry: A Strategic Sector for the European Economy / European Commission, Commission Staff Working Document. 2014. URL: ec.europa.eu/growth/content/pharmaceutical-industry-strategic-sector-european-economy-0_en
24. Affordable, accessible and safe medicines for all: the Commission presents a Pharmaceutical Strategy for Europe. URL: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_2173
25. Updating the 2020 Industrial Strategy: towards a stronger Single Market for Europe's recovery. URL: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_1884
26. EU research and innovation in action against the coronavirus: funding, results and impact. ULR: ec.europa.eu/info/sites/default/files/research_and_innovation/research_by_area/documents/ec_rtd_eu-research-innovation-against-covid.pdf
27. INNO4COV-19 – Boosting Innovations for COVID-19 Diagnostic, Prevention and Surveillance URL: idw-online.de/de/news757837
28. EU Strategy for COVID-19 vaccines. Brussels, 17.6.2020 COM(2020) 245 final. Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council, the Council and the European Investment Bank. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0245&from=EN
29. Safe COVID-19 vaccines for Europeans. URL: ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/safe-covid-19-vaccines-europeans_en#check-the-facts
30. COVID-19 Therapeutics Strategy: Commission identifies five promising candidate therapeutics. URL: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_3299
31. Дуюн (Гончаренко) Д.О. Загрози фармацевтичного виробництва України в контексті аналізу зовнішньої торгівлі високотехнологічними товарами. Проблеми науки. 2016. № 2. С. 23–33.
32. Рекомендації слухань у Комітеті від 15 червня 2016 року «Законодавче забезпечення розвитку Національної інноваційної системи: стан та шляхи вирішення» (15 червня 2016 року). Схвалено Рішенням Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти від 6 липня 2016 року, протокол № 46 ULR: kno.rada.gov.ua/news/Robota_Kom/Parl_Kom_slukh/Kom_slukh/8_skl/74403.html
33. Проект концепції Державної цільової програми «Розвиток імпортозамінних виробництв в Україні та заміщення імпортованих лікарських засобів вітчизняними, у тому числі біотехнологічними препаратами та вакцинами на 2011–2021 роки». URL: www.apteka.ua/article/78579
34. Гончаренко Д.О. Розбудова фармацевтики України в умовах євроінтеграції: засади, заходи, пріоритети. Інтеграція наукових досліджень та розробок у практичну діяльність: збірник матеріалів ІІІ всеукраїнської мультидисциплінарної науково-практичної інтернет-конференції (30 червня 2021, Харків). Київ: Яроче́нко Я.В., 2021. С. 30–38 . doi.org/10.51500/7826-09-4
35. Концепція розвитку імпортозамінних виробництв – загроза фармацевтичній галузі та безпеці населення України. Інтерфакс-Україна 2011. URL:ua.interfax.com.ua/news/press-release/68941.html
36. Підбито підсумки реалізації Державної науково-технічної програми розроблення новітніх технологій створення вітчизняних ліків у 2012 р. URL: www.apteka.ua/article/201885
37. Корж Б. Фонд на COVID-19: як використали коронавірусні гроші. URL: voxukraine.org/fond-na-covid-19-yak-vikoristali-koronavirusni-groshi/
38. Проект розпорядження Кабінету Міністрів України "Про схвалення Концепції Державної цільової програми створення та розвитку внутрішнього виробництва високоякісних лікарських засобів для профілактики і лікування особливо небезпечних інфекційних та інших хвороб для забезпечення державних потреб України на 2021–2026 роки. URL: moz.gov.ua/
39. Засідання Президії НАН України 9 червня 2021 року. URL: www.nas.gov.ua/UA/Messages/Pages/View.aspx?MessageID=7891
40. Постанова КМУ "Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року" № 179 від 03 березня 2021 р. URL: www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-nacionalnoyi-eko-a179
41. Сімонов Д. Майже як політ на Марс. Чи може Україна створити власну вакцину проти коронавірусу. URL: hromadske.ua/posts/majzhe-yak-polit-na-mars-chi-mozhe-ukrayina-stvoriti-vlasnu-vakcinu-proti-koronavirusu
42. Маємо потужності, щоб виготовляти вакцину проти COVID в Україні – розробники. URL: www.radiosvoboda.org/a/meyemo-potuzhnosti-aby-vyhotovliaty-vaksinu-proty-covid-v-ukraini/30917997.html
43. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Політика розбудови фармацевтичної індустрії в Німеччині: уроки для України. Економіка України. 2020. № 10. С. 63–86. doi.org/10.15407/economyukr.2020.10.063
44. Гончаренко Д.О. Теоретичні підходи та методологічні засади розвитку фармацевтики України в умовах європейської інтеграції. Бізнес Інформ. 2021. № 5. C. 194–201. doi.org/10.32983/2222-4459-2021-5-194-201
45. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Концептуальні засади стратегії розвитку високотехнологічної індустрії лікарських засобів та медичних виробів в Україні до 2030 р. Бізнес Інформ. 2020. № 7. C. 28–35. doi.org/10.32983/2222-4459-2020-7-28-35
46. Саліхова О.Б., Гончаренко Д. О. Фармацевтична промисловість Франції. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. № 2. С. 67–84. doi.org/10.31617/zt.knute.2020(109)05
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |