НА ГОЛОВНУ | |
№ 2/2017
СОКОЛОВСЬКА Алла Михайлівна1, РАЙНОВА Л. Б.2
1НДФІ ДННУ "Академія фінансового управління"
2НДФІ ДННУ "Академія фінансового управління"
Гармонізація акцизного оподаткування тютюнових виробів
Ekon. prognozuvannâ 2017; 2:93-115 | https://doi.org/10.15407/eip2017.02.093 |
АНОТАЦІЯ ▼
Досліджено основні проблемні аспекти політики гармонізації акцизного оподаткування сигарет у постсоціалістичних країнах ЄС, детальніше на прикладі Болгарії. Розглянуто наслідки зазначеної політики в контексті її впливу на ринок сигарет, досягнення цілей у сферах охорони здоров'я та забезпечення бюджетних надходжень. Обґрунтовано доцільність врахування в Україні досвіду постсоціалістичних країн ЄС у частині забезпечення виконання мінімальних вимог щодо рівня акцизного оподаткування сигарет. Проаналізовано особливості акцизної політики в Україні та запропоновано напрями її удосконалення .
Ключові слова: податкова гармонізація, акцизний податок, адвалорний акциз, специфічний акциз, мінімальне акцизне зобов'язання, акцизний дохід
Стаття українською мовою (cтор. 93 - 115) | Завантажити | Завантажень : 903 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Jha P., Chaloupka F.J. Curbing the epidemic: Governments and the economics of tobacco control. Washington, DC: World Bank, 1999. 122 р. URL: www.cghr.org/wordpress/wp-content/uploads/Curbing-the-Epidemic-Tobacco-Control-World-Bank-1999-Prabhat-Jha.pdf
3. Blecher E., Ross H., Stoklosa M. Lessons learned from cigarette tax harmonization in the European Union. 2013. URL: www.researchgate.net/profile/Evan_Blecher/publication/235620229_Lessons_learned_from_cigarette_tax_harmonisation_in_the_European_Union/links/5559b4b208ae980ca6107c70.pdf
4. David P. Selected aspects of taxation of cigarettes in the EU member states. Agricultural Economics (AGRICECON). 2009. № 1. Р. 40–50. URL: agriculturejournals.cz/publicFiles/03752.pdf
5. Ganev P. Excise Taxation of Tobacco Products in Bulgaria – Review and Recommendations. Review and Analysis of Excise Taxation of Tobacco Products in Bulgaria in the 2007–2013 Period and Recommendations in view of Achieving New EU Requirements by 2018. IME Analysis. 2013. URL: ime.bg/var/images/IME_excise_tobacco_report_2013_EN.pdf
6. Cooper A., Witt D. The linkage between tax burden and illicit trade of excisable products: the example of tobacco.World Customs Journal. 2012. Vol. 6, Nо 2. Р. 41–58. URL: worldcustomsjournal.org/Archives/Volume%206,%20Number%202%20(Sep%202012)/06%20Cooper_Witt.pdf
7. Красовський К.С. Аналіз політики щодо тютюнових акцизів в Україні у 2013–2016 роках з точки зору охорони здоров'я. Економіка і право охорони здоров'я. 2016. № 2 (4). С. 100–107.
8. Трансформація акцизної політики України. Ірпінь: Видавництво Національного універ-ситету ДПС України, 2015. 404 с.
9. Балакін Р.Л. Акциз неоподаткування тютюнових виробів у державах–членах Європей-ського Союзу та в Україні. Фінанси України. 2007. № 10. С. 96–110.
10. Кощук Т.В. Адаптація податкового законодавства України стосовно справляння акци-зного податку до Директив ЄС. Наукові праці НДФІ. 2015. № 3(72). С. 52–67.
11. Боярчук Д., Лєщенко Н. Сигарети, контрабанда і акцизи: європейські практики гармо-нізації акцизних ставок /Бізнес-рада "Ціни держави". 15 липня 2015 р. URL: costua.com/files/cigarettes-smuggling-excise.pdf
12. Revenues Reports of Bulgaria 2010–2015. The official website of the Ministry of Finance of Bulgaria.URL: www.minfin.bg/en/page/1143
13. Excise duty tables. Part III – Manufactured Tobacco / European Commission, 2003–2016.URL: www.ec.europa.eu
14. Project Star, 2010 Results. KPMG Report. 22 August 2011. URL: www.pmi.com/eng/tobacco_regulation/illicit_trade/Documents/SUN%20Report%202014.pdf
15. Project SUN. A study of the illicit cigarette market in the European Union, Norway and Switzerland. KPMG Report, 2015. Results. URL: www.pmi.com/eng/tobacco_regulation/illicit_trade/Documents/project-sun-report2015.pdf
16. Excise Duty Tables (Tax receipts – Manufactured Tobacco). REF 1046. / European Commission. July 2016.. URL: ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/docs/body/excise_duties_tobacco_en.pdf
17. Eurostat (Tax revenue statistics; National accounts and GDP). URL: ec.europa.eu/eurostat
18. WHO Technical Manual On Tobacco Tax Administration. Geneva: World Health Organiza-tion, 2010. 143 р. URL: apps.who.int/iris/bitstream/10665/44316/1/9789241563994_eng.pdf
19. A Review of the WHO Technical Manual onTobacco Tax Administration: One Size Does Not Fit All. Special Report / ITIC and Oxford Economics. December 2011. URL: www.iticnet.org/images/WHO%20Technical%20Manual-Final.pdf
20. The importance of fiscal sovereignty in tobacco taxation: Comments on the draft guidelines for implementation of Article 6 of the WHO Framework Convention on Tobacco Control (FCTC). Special Report /International Tax & Investment Center and Oxford Economics. Sep-tember 2014. URL: www.iticnet.org/images/COP6SpecialReport.pdf
21. Ross H.Z., Shariff S., Gilmore A. Economics of tobacco taxation in Russia. Paris: Interna-tional Union Against Tuberculosis and Lung Disease, 2008. URL: global.tobaccofreekids.org/files/pdfs/en/Russia_tobacco_taxes_full_en.pdf
22. Ross H.Z, Shariff S., Gilmore A. Economics of tobacco taxation in Ukraine. Paris: Interna-tional Union Against Tuberculosis and Lung Disease, 2009. URL: global.tobaccofreekids.org/files/pdfs/en/Ukraine_tobacco_taxes_report_en.pdf
23. Tax policies on tobacco products in Thailand: the way forward. WHO Regional Office for South-East Asia. New Delhi. URL: www.smoke-free.ca/trade-and-tobacco/Thailand/TFI_TaxPolicies.pdf
24. Draft guidelines for implementation of Article 6 of the WHO Framework Convention on Tobacco Control. Report of the open-ended intersessional drafting group. Conference of the Parties to the WHO Framework Conventionon Tobacco Control. World Health Organization. FCTC/COP/6/7, 27 March 2014. URL: apps.who.int/iris/bitstream/10665/146952/1/FCTC_COP6_7-en.pdf
25. Global "Best Practice" in Tobacco Tax Policy: Insight from Tax Practitioners Around the World. Special Report / ITIC and Oxford Economics. September 2013. URL: www.iticnet.org/images/Global__Best_Practice__in_Tobacco_Tax_Policy__Insight_from_Tax_Practitioners_Around_the_World.pdf
26. Моніторинг незаконного обігу сигарет промислового виробництва в Україні. Звіт TNS Ukraine. KANTAR. Серпень 2016 р.
27. Yurekli A. Economics of Tobacco Toolkit, Tool 4: Design and Administer Tobacco Taxes / World Bank, Washington, DC, 2013. URL: openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/16268/805770NWP040To0ox0379807B00PUBLIC00.pdf?sequence=1&isAllowed=y
№ 2/2021
1НДФІ ДННУ "Академія фінансового управління"
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ПОДАТКОВИХ ПІЛЬГ ТА ПРАКТИКА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Ekon. prognozuvannâ 2021; 2:32-51 | https://doi.org/10.15407/eip2021.02.032 |
АНОТАЦІЯ ▼
Податкові пільги, зважаючи на їх наслідки для економіки та бюджетної системи, є найбільш суперечливим елементом будь-якого податку. Тому прийняття політичних рішень щодо запровадження нових, продовження використання чи скасування існуючих податкових пільг має ґрунтуватися на достовірній інформації про їх очікувану або фактичну результативність та ефективність. Метою цієї статті є визначення методологічних підходів до оцінювання використання податкових пільг як передумови підвищення обґрунтованості податкової політики та ефективності державного управління фінансовою системою.
У статті на основі аналізу західних літературних джерел розглянуто методологічні підходи до оцінювання використання податкових пільг у контексті їх результативності (досягнення цілей та виконання умов надання, вплив на поведінку економічних агентів та результати їхньої діяльності), ефективності (порівняння вигід та витрат) і відносної ефективності (порівняння ефективності податкових пільг та інших інструментів політики) (effectiveness, efficiency and relative efficiency), а також методів та інструментів оцінювання. Практичне застосування зазначених методологічних підходів розглянуто на прикладі інвестиційних та інноваційних пільг з податку на прибуток підприємств та пільг з ПДВ (зниженої ставки податку на трудомісткі послуги). Відзначено, що оцінювання наслідків запровадження податкових пільг може забезпечуватись з використанням методів порівняльного аналізу поведінки фірми-бенефіціара до і після запровадження податкового стимулу; опитування менеджерів фірми щодо того, як податкова пільга вплинула на ті чи інші аспекти їхньої поведінки (інвестиційні рішення, впровадження ДіР, політику у сфері зайнятості та оплати праці тощо); економетричного аналізу.
За наслідками дослідження зроблено висновок, що у кінцевому підсумку вибір того чи іншого підходу до оцінювання застосування податкових пільг, а також методів та інструментів аналізу визначається наявною інформаційною базою у відкритих джерелах та доступом до інформації, що не оприлюднюється. Крім того, достовірність результатів оцінювання застосування податкових пільг значною мірою залежить від дотримання вимог і процедур під час їх запровадження, зокрема, визначення цілей, а – за необхідності – й умов їх надання, а також від якості та повноти обліку наданих пільг. Саме останнє, а також наявність необхідної інформації та її оприлюднення становить одну з основних проблем оцінювання застосування податкових пільг у країнах із трансформаційною економікою.
Ключові слова:податкові пільги; результативність, ефективність та відносна ефективність застосування податкових пільг; модель граничної ефективної податкової ставки; податкові витрати
Стаття українською мовою (cтор. 32 - 51) | Завантажити | Завантажень : 782 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Roca J. Evaluation of the Effectiveness and Efficiency of Tax Benefits. Discussion Paper. 2010. № IDB-DP-136. URL: publications.iadb.org/publications/ english/document/ Evaluation-of-the-Effectiveness-and-Efficiency-of-Tax-Benefits.pdf;
doi.org/10.1016/S0305-750X(02)00050-5
3. Bolnick B. Effectiveness and Economic Impact of Tax Incentives in the SADC Region. Technical Report submitted to USAID/RCSA. February 2004. URL: www.nathaninc.com/wp-content/uploads/2017/10/Effectiveness_and_Econo mic_Impact_of_Tax_Incentives_in_the_SADC_Region.pdf
4. Caiumi A. The Evaluation of the Effectiveness of Tax Expenditures – A Novel Approach: An Application to the Regional Tax Incentives for Business Investments in Italy. OECD Taxation Working Papers. 2011. № 5. doi.org/10.1787/5kg3h0trjmr8-en
5. Серебрянський Д.М., Жовнер В.В. Ефективність пільг з ПДВ і податку на прибуток підприємств в Україні. Вісник Університету банківської справи Національного банку України. 2014. № 1. С. 42–47.
6. Иванов Ю., Майбуров И., Назаренко А. Методологические основы оценки и моделирования эффективности налоговых льгот. Общество и экономика. 2016. № 10. С. 80–96.
7. Busom I. An Empirical Evaluation of the Effects of R&D Subsidies. University of California, Berkeley, Burch Center Working Paper. 1999. № B99/05. URL: eml.berkeley.edu/~burch/rdsub.pdf;
doi.org/10.2139/ssrn.170561
8. Hall B., Van Reenen J. How effective are fiscal incentives for R&D? A review of the evidence. Research Policy. 2000. Vol. 29. № 4–5. Р. 449–469. URL: eml.berkeley.edu//~bhhall/papers/HallVanReenan%20RP00.pdf;
doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00085-2
9. Parisi M.L., Sembenelli А. Is Private R&D Spending Sensitive to Its Price? Empirical Evidence on Panel Data for Italy. February 15, 2001. URL: fmwww.bc.edu/EC-P/wp493.pdf;
doi.org/10.2139/ssrn.265394
10. Mulkay B., Mairesse J. The Effect of the R&D Tax Credit in France. Preliminary Draft. February 14, 2003. URL: www.researchgate.net/publication/ 228602501_The_Effect_of_the_RD_Tax_Credit_in_France
11. Gonzalez X., Jaumandreu J., Pazo С. Barriers to Innovation and Subsidy Effectiveness. RAND Journal of Economics. 2005. Vol. 36. № 4. Р. 930–950. URL: www.researchgate.net/publication/24049332_Barriers_to_Innovation_and_Subsidy_Effectiveness
12. Duvigneau J.С., Prasad R.N. Guidelines for Calculating Financial and Economic Rates of Return for DFC Projects. World Bank Technical Report. 1984. № 33. URL: documents1.worldbank.org/curated/en/567991468782148724/pdf/Guidelines- for-calculating-financial-and-economic-rates-of-return-for-DFC-projects.pdf
13. Council Directive 2006/112/EC of 28 November 2006 on the common system of value added tax. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX: 02006L0112-20201212&from=EN
14. Evaluation report on the experimental application of a reduced rate of VAT to certain labour-intensive services. Commission Staff Working Paper, COM (2003) 309 final. 2 June 2003. URL: ec.europa.eu/taxation_customs/ sites/taxation/files/resources/documents/ evaluation_en.pdf
15. Experimental application of a reduced rate of VAT to certain labour-intensive services. Report from the Commission to the Council and to the European Parliament, COM (2003) 309 final. 2 June 2003. URL: ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2003/EN/1-2003-309-EN-F1-1.Pdf
16. Council Directive 1999/85/EC of 22 October 1999 amending Directive 77/388/EEC as regards the possibility of applying on an experiment basis a reduced VAT rate on labour-intensive services. URL: eur-lex.europa.eu/legalсontent/
en/ALL/?uri=CELEX:31999L0085
17. Study on reduced VAT applied to goods and services in the Member States of the European Union. Final report. 21 June 2007. URL: ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/study_reduced_vat.pdf
18. Council Directive 2009/47/EC of 5 May 2009 amending Directive 2006/112/EC as regards reduced rates of value added tax. URL: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:116:0018:0020:EN:PDF
№ 1/2022
1НДФІ ДННУ "Академія фінансового управління"
БАЗОВА СТРУКТУРА І ПОДАТКОВІ ВИТРАТИ З ПДВ В УКРАЇНІ: МЕТОДОЛОГІЧНИЙ І ПРАГМАТИЧНИЙ АСПЕКТИ
Ekon. prognozuvannâ 2022; 1:78-106 | https://doi.org/10.15407/eip2022.01.078 |
АНОТАЦІЯ ▼
Попри те, що Державна податкова служба (ДПС) України готує звіти про податкові витрати – податкові пільги, що є втратою доходів бюджету, і це свідчить про певні кроки на шляху упровадження концепції податкових витрат у бюджетний процес, питання щодо якості цих звітів залишається відкритим – через невизначеність принципів розподілу податкових пільг на такі, що є втратами доходів бюджету, та інші податкові пільги, а також алгоритму розрахунку втрат бюджету від надання податкових пільг. Тому метою статті є визначення методологічних підходів до формування довідників і, відповідно, звітів ДПС України про податкові пільги (на прикладі пільг з ПДВ), що є втратами доходів бюджету, і про інші податкові пільги та обґрунтування напрямів підвищення якості таких звітів.
На основі аналізу концепцій базової податкової системи (податку) і податкових витрат та підходів до визначення їх основних елементів у статті сформульовано вимоги до структури довідників податкових пільг та звітів про податкові пільги, зокрема, встановлено, що якщо Довідник податкових пільг, які є втратами доходів бюджету, має включати лише податкові витрати, то у структурі Довідника інших податкових пільг можна виокремити дві складові – "структурні пільги", які є елементами базової структури податкової системи, і спеціальні пільги, які не призводять до втрат бюджетних надходжень. З метою полегшення ідентифікації та аналізу визначено основні складові структурних пільг з ПДВ в Україні, а також види (групи) пільг, які не призводять до бюджетних втрат, розглянуто випадки необґрунтованої класифікації податкових пільг у довідниках ДПС та обґрунтовано пропозиції до зміни їх класифікації. На основі проведених розрахунків виявлено, які групи пільг переважають у системі інших пільг, а також пільг, які є втратами доходів бюджету.
За наслідками дослідження зроблено висновок, що сума структурних пільг з ПДВ в Україні у 4,5 раза перевищує суму податкових витрат, які, за потреби, можуть розглядатись як резерв збільшення надходжень податку до державного бюджету України. Визначено недоліки системного обліку пільг з ПДВ у довідниках податкових пільг та розроблено пропозиції, спрямовані на підвищення коректності та повноти їх обліку.
Ключові слова:базова структура податкової системи; податкові витрати, структурні пільги, пільги з ПДВ, облік податкових пільг, довідники податкових пільг
Стаття українською мовою (cтор. 78 - 106) | Завантажити | Завантажень : 275 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Global tax expenditures database. URL: gted.net/country-profile
3. Redonda A., Von Haldenwang C. Tax expenditures: The hidden side of government spending. VoxEU. 16 June 2021. URL: voxeu.org/article/tax-expenditures-hidden-side-government-spending
4. Постанова Кабінету Міністрів України "Порядок обліку сум податків і зборів, не сплачених суб'єктом господарювання до бюджету у зв'язку з отриманням податкових пільг" №1233 від 27.12.2010. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1233-2010-%D0%BF#Text
5. Heady C., Mansour М. Tax Expenditure Reporting and Its Use in Fiscal Management: A Guide for Developing Economies / International Monetary Fund. 2019. URL: www.imf.org/en/Publications/Fiscal-Affairs-Department-How-To-Notes/Issues/2019/03/27/Tax-Expenditure-Reporting-and-Its-Use-in-Fiscal-Management-A-Guide-for-Developing-Economies-46676
6. Sugin L. Tax Expenditure Analysis and Constitutional Decisions. 1998. Р. 408–474. URL: ir.lawnet.fordham.edu/faculty_scholarship/57/
7. Fleming J.C., Peroni R.J. Can Tax Expenditure Analysis Be Divorced from a Normative Tax Base: A Critique of the "New Paradigm" and its Denouement. Virginia Tax Review. 2010. Vol. 30. P. 135–180. URL: papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1674544
8. Palisi P. Tax expenditure analysis - origins, debates and future prospects. 2017. URL: treasury.gov.au/publication/tax-expenditure-analysis-origins-debates-and-future-prospects
9. Altshuler R., Dietz R.D. Tax expenditure estimation and reporting: A critical review. NBER Working Paper 14263. 2008. URL: papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1248924;
doi.org/10.3386/w14263
10. Burman, L.E., Phaup, M. (2011). Tax expenditures, the size and efficiency of government, and implications for budget reform. NBER Working Paper 17268. Retrieved from www.urban.org/sites/default/ files/publication/27696/413130-Tax-Expenditures-the-Size-and-Efficiency-of-Government-and-Implications-for-Budget-Reform.PDF;
doi.org/10.3386/w17268
11. Craig J., Allan W. Fiscal Transparency, Tax Expenditures, and Budget Processes: An International Perspective. NTA Papers and Proceedings. 2002. URL: www.estimacionestributarias.com/archivos/ Gastos%20tributarios.%20Craig%20and%20Allan.pdf
12. Kraan D.-J. Off-budget and tax expenditures. OECD Journal on Budgeting. 2004. №4(1). Р. 121–142. URL: www.oecd.org/gov/budgeting/39515114.pdf;
doi.org/10.1787/budget-v4-art6-en
13. Laporte В., Caldeira Е., C. de Quatrebarbes, Bouterige Y. Tax Expenditure Assessment: From Principles to Practice. Methodological guide. 2018. URL: ferdi.fr/dl/df-PSDXZuxEEh8LihnEhHUoFkjx/ tax-expenditure-assessment-from-principles-to-practice-methodological-guide.pdf
14. Hashimzade N., Heady C., Myles G., Oats L., Scharf K., Yousefi H. The Definition, Measurement, and Evaluation of Tax Expenditures and Tax Reliefs. Technical paper prepared for the National Audit Office. 2014. URL: ore.exeter.ac.uk/repository/bitstream/handle/10871/16391/TARC_Tax_Expenditures_and_tax_reliefs_09-07-14.pdf?sequence=2&isAllowed=y
15. Villela L., Lemgruber А., Jorratt М. Tax Expenditure Budgets. Concepts and Challenges for Implementation. Inter-American Development Bank. IDB Working Paper Series. 2010. IDB-WP-131. URL: idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=35170590
16. Burton, M., Stewart, M. Promoting budget transparency through tax expenditure management: a report on country experience for civil society advocates. Melbourne Law School Legal Studies Research Paper. 2011. №544. URL: poseidon01.ssrn.com/delivery.php?ID= 293089090070115014031064014031089098004008058002025032090123114097083028086080091112122000022099013026035123090082093085117069059076021059086066092015024092102126077047095008089029020090107111066127020109113005072094065097068010098118119102008084024&EXT=pdf&INDEX=TRUE;
doi.org/10.2139/ssrn.1864324
17. Kassim L., Mansour М. Tax expenditures reporting in developing countries: An evaluation. Revue d'économie du développement. 2018. Vol. 26. Is. 2. URL: www.cairn-int.info/article-E_EDD_322_0113--tax-expenditures-reporting-in.htm
18. Tax Expenditures in OECD Countries / OECD. 2010. URL: www.ciat.org/Biblioteca/AreasTematicas/Economia/GastoTributario/2010_tax_expenditure_countries_oecd.pdf; doi.org/10.1787/9789264076907-en
19. Система податкових пільг в Україні в контексті європейського досвіду / Соколовська А.М., Єфименко Т.І., Луніна І.О. та ін. Київ: НДФІ, 2006. 320 с.
20. Налоговые льготы. Теория и практика применения: монография для магистрантов / [И.А. Майбуров и др.]; под ред. И.А. Майбурова, Ю.Б. Иванова. Москва: ЮНИТИ-ДАНА, 2014. 487 с.
21. Майбуров И. Оценка налоговых расходов и эффективности налоговых льгот: методология решения задачи. Общество и экономика. 2013. №4. С. 71–91. URL: elibrary.ru/item.asp?id=19132879
22. Соколовська А.М., Петраков Я.В. Концепція податкових витрат та шляхи її застосування в Україні. Фінанси України. 2013. №11. С. 23–44. URL: finukr.org.ua/?page_id=723&aid=639
23. Иванов Ю., Майбуров И., Назаренко А. Методологические основы оценки и моделирования эффективности налоговых льгот. Общество и экономика. 2016. №10. С. 80–96.
24. Surrey S., McDaniel P.R. The Tax Expenditure Concept: Current Developments And Emerging Issues. 1979. Vol. 20. Is. 2. №2. Р. 225–369. URL: lawdigitalcommons.bc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1605&context= bclr
25. OECD. Best Practice Guidelines – Off Budget and Tax Expenditures. 25th Annual Meeting of Senior Budget Official. 2004. URL: www.resourcegovernance.org/sites/default/files/OECD%20Off-Budget%20&%20Tax%20Expenditures%20Guidelines.pdf
26. Chapman L.F., McKenzie K., Porter S., Lindsay T. Tax Policy Forum: Review of Tax Expenditures, Budget 2016. MPRA Paper № 96926. July 2017. URL: mpra.ub.uni-muenchen.de/96926/1/MPRA_paper_ 96926.pdf
27. Caiumi A. The Evaluation of the Effectiveness of Tax Expenditures – A Novel Approach: An Application to the Regional Tax Incentives for Business Investments in Italy. OECD Taxation Working Papers. 2011. URL: www.researchgate.net/publication/254439340_The_Evaluation_ of_the_Effectiveness_of_Tax_Expenditures_-_A_Novel_Approach_An_ Application_to_the_Regional_Tax_Incentives_for_Business_Investments_in_Italy/link/5facfed4a6fdcc9389ab4629/download
28. Наказ ДПА України Держкомстату України "Правила обліку податку на додану вартість для вдосконалення обчислення вартісної величини впливу пільг з цього податку на формування дохідної частини Державного бюджету України" № 419/453 від 23.07.2004. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0939-04/ed20040723#Text
29. De La Feria R., Krever R. Ending VAT Exemptions: Towards a Post-Modern VAT. VAT Exemptions: Consequences and Design Alternatives. Wolters Kluwer, 2013. Р. 3–36. URL: www.researchgate.net/publication/ 303863105_Ending_VAT_Exemptions_Towards_a_Post-Modern_VAT
30. Податкова гармонізація в Україні в умовах реалізації Угоди про асоціацію між Україною і ЄС: монографія / за ред. А.М. Соколовської; ДННУ "Акад. фін. управління". Київ, 2017. 448 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=458&num=1;
doi.org/10.15407/eip2017.02.093
№ 2/2023
1НДФІ ДННУ "Академія фінансового управління"
Ставки бюджетоутворюючих податків в Україні: чи доцільне радикальне зниження?
Ekon. prognozuvannâ 2023; 2:66-91 | https://doi.org/10.15407/eip2023.02.066 |
АНОТАЦІЯ ▼
В умовах повномасштабної війни Росії проти України набула поширення ідея проведення в нашій країні радикальної податкової реформи, яка би передбачала встановлення ставок податку на прибуток, ПДФО і ПДВ на однаковому рівні – 10%, що згодом трансформувалася в ідею "антикорупційної" податкової реформи. Зниження ставок основних податків, на думку прихильників реформи, забезпечить детінізацію економіки, знищить підстави для корупції і на цій основі зумовить зростання податкових надходжень якщо не в перший рік реформи, то, принаймні, у найближчій перспективі.
Оптимістичні прогнози щодо фіскальних наслідків радикального зниження ставок основних податків в Україні ґрунтуються на спрощених уявленнях про вплив величини податкових ставок на масштаби тіньової економіки та податкові надходження. Метою статті є спростувати ці уявлення, на основі використання результатів теоретичних та емпіричних досліджень розкривши неоднозначний характер зв’язку величини податкових ставок із розмірами тіньової економіки та податковими надходженнями.
Здійснено порівняльний аналіз ставок ПДВ, ПДФО, податку на прибуток і соціальних внесків в Україні та країнах ЄС, що дало змогу встановити, що жодна з країн ЄС не запровадила низькі ставки на всі основні податки та соціальні внески, не знизила ставку ПДВ до рівня мінімальних вимог ЄС (15%), не відмовилася від фінансування пенсійних виплат за рахунок соціальних внесків, розподіляючи їх тягар між роботодавцями і працівниками. Проаналізовано вплив величини податкових ставок, податкового навантаження та інших факторів на рівень тіньової економіки та встановлено, чому зниження ставок податків не є гарантією зменшення масштабів неофіційної діяльності. Обґрунтовано відсутність безпосереднього зв'язку між величиною податкових ставок та корупцією. На основі аналізу арифметичного та економічного ефектів зниження податкових ставок, визначено його неоднозначний вплив на податкові надходження. Здійснено порівняльний аналіз фіскальної ефективності податків, ставки яких пропонується знизити, і податків-компенсаторів та обґрунтовано неможливість компенсації бюджетних втрат шляхом їх підвищення. Зроблено висновок про високі фіскальні ризики радикального зниження ставок бюджетоутворюючих податків загалом та неможливість такого їх зниження під час війни.
Ключові слова:податкова реформа; податкові ставки; соціальні внески тіньова економіка; ефекти зниження податкових ставок
Стаття українською мовою (cтор. 66 - 91) | Завантажити | Завантажень : 213 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Для забезпечення успіху повоєнного відновлення Україні потрібна податкова реформа – експерти. Interfax-Україна. 11 січня 2023 р. URL: interfax.com.ua/news/general/883723.html
3. Длігач А. Податкова політика держави у 2022 році була руйнівною. GMK CENTER. 28 грудня 2022 р. URL: gmk.center/ua/opinion/podatkova-politika-derzhavi-u-2022-roci-bula-rujnivnoj
4. Johnson S., Kaufmann D., Zoido-Lobaton P. Regulatory Discretion and the Unofficial Economy. American Economic Review. May 1998. URL: web.worldbank.org/archive/website00818/WEB/PDF/UNOFFICI.PDF
5. Cristea L.A., Vodă A.D., Ciocanea B., Luca M. Is the Tax Burden a Generating Factor of Fiscal Evasion in South-East Europe? KnE Social Sciences. 2020. Vol. 4, № 1. Р. 153–169. URL: knepublishing.com/index.php/KnE-Social/article/view/5986
6. Friedman E., Johnson S., Kaufmann D., Zoido-Labton P. Dodging the Grabbing Hand: The Determinants of Unofficial Activity in 69 Countries. Journal of Public Economics. 2000. Vol. 76. P. 459–493. doi.org/10.1016/S0047-2727(99)00093-6
7. Hetemі A., Konxheli D., Gulhan O., et al. Factors of the Shadow Economy in the Republic of Albania. EuroEconomica. 2018. Vol. 37, № 3. URL: www.zbw.eu/econis-archiv/bitstream/11159/2597/1/1046201174.pdf
8. Schneider F. Size and Development of the Shadow Economy in Germany, Austria and Other OECD-Countries: Some Preliminary Findings. Revue économique. 2009. Vol. 60, №. 5. P. 1079–1116. doi.org/10.3917/reco.605.1079
9. Laffer A.B. The Laffer curve: past, present, and future. 2004. URL: www.heritage.org/taxes/report/the-laffer-curve-past-present-and-future
10. Brill A., Hassett K.A. Revenue-Maximizing Corporate Income Taxes: The Laffer Curve in OECD Countries. American Enterprise Institute for Public Policy Research, Working paper. 2007. № 137. URL: www.aei.org/wp-content/uploads/2011/10/20070731_Corplaffer7_31_07.pdf
11. Kawano L., Slemrod J. How Do Corporate Tax Bases Change When Corporate Tax Rates Change? With Implications for the Tax Rate Elasticity of Corporate Tax Revenues. 2015 Feb 4. URL: papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2559858; doi.org/10.2139/ssrn.2559858
12. Karas M. Tax Rate to maximize the revenue: Laffer curve for the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. 2012. Vol. 60, № 4. Р. 189–194. URL: www.researchgate.net/publication/265964563_Tax_rate_to_maximize_the_revenue_Laffer_curve_for_the_Czech_Republic/link/54295fbf0cf238c6ea7dcf88/download;
doi.org/10.11118/actaun201260040189
13. Trabandt M., Uhlig H. The Laffer Curve Revisited. Journal of Monetary Economics. 2011. Vol. 58. Р. 305–327. URL: home.uchicago.edu/~huhlig/papers/uhlig.trabandt.jme.2011.pdf; doi.org/10.1016/j.jmoneco.2011.07.003
14. Taxation trends in the European Union: Data for the EU Member States, Iceland and Norway: 2022 edition. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2022. URL: op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/f85da28f-f5be-11ec-b976-01aa75ed71a1/language-en
15. Highest employer social security rates. KPMG. URL: kpmg.com/sg/en/home/services/tax/tax-tools-and-resources/tax-rates-online/social-security-employer-tax-rates-table.html
16. Social Security Rate for Employees. Trading economics. Indicators. URL: tradingeconomics.com/country-list/social-security-rate-for-employees
17. Data on Taxation / European Commission. URL: taxation-customs.ec.europa.eu/taxation-1/economic-analysis-taxation/data-taxation_en
18. Doing business in Romania 2018. Moore Global guide. URL: www.moore-global.com/MediaLibsAndFiles/media/MooreStephens/Documents/Doing%20business%20guides/DBI-Romania-2018_final.pdf?ext=.pdf
19. Council Directive (EU) 2022/2523 of 14 December 2022 on ensuring a global minimum level of taxation for multinational enterprise groups and large-scale domestic groups in the Union. URL: eur-lex.europa.eu/eli/dir/2022/2523/oj
20. Вовк Т., Водянніков О., Коноваленко І. Податкові аспекти права СОТ та acquis ЄС. Орієнтири податкової реформи в Україні. Харків: Консум. 2004. 960 с.
21. Schneider F., Buehn A. Estimating the Size of the Shadow Economy: Methods, Problems and Open Questions. IZA Discussion Paper. 2016. № 9820. URL: ftp.iza.org/dp9820.pdf; doi.org/10.2139/ssrn.2750303
22. Schneider F., Enste D. Shadow Economies: Size, Causes, and Consequences. Journal of Economic Literature. 2000. Vol. 38, № 1. P. 77–114. doi.org/10.1257/jel.38.1.77
23. Navickas M., Juščius V., Navickas V. Determinants of Shadow Economy in Eastern European Countries. Scientific Annals of Economics and Business. 2019. Vol. 66, № 1. P. 1–14. URL: saeb.feaa.uaic.ro/index.php/saeb/article/view/402; doi.org/10.2478/saeb-2019-0002
24. Igudia E., Ackrill R., Coleman S., Dobson C. Determinants of the informal economy of an emerging economy: a multiple indicator, multiple causes approach. International Journal of Entrepreneurship and Small Business. 2016. Vol. 28, № 2/3. doi.org/10.1504/IJESB.2016.076643
25. Schneider F. Estimating the size of the shadow economies of highly-developed countries: selected new results. CESifo DICE Report. 2016. 14(4). Р. 44–53. URL: www.econstor.eu/bitstream/10419/167285/1/ifo-dice-report-v14-y2016-i4-p44-53.pdf
26. Ungureanu M. A., Calugareanu M., Caraus А.-M. Conceptual approaches to tax evasion in Romania. Romanian Economic and Business Review. 2016. Vol. 11, № 3. Р. 7–14. URL: ideas.repec.org/a/rau/journl/v11y2016i3p7-14.html
27. Schneider F., Asllani А. Taxation of the Informal Economy in the EU. Manuscript / European Union. 2022. URL: www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2022/734007/IPOL_STU(2022)734007_EN.pdf /
28. Неформально зайняте населення за видами економічної діяльності. Державна служба статистики України. URL: www.ukrstat.gov.ua/
29. Taxation trends in the European Union: Data for the EU Member States, Iceland and Norway. 2014 edition. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2014. URL: taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2016-09/report.pdf
30. Taxation trends in the European Union: Data for the EU Member States, Iceland and Norway: 2019 edition. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. URL: taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2019-07/taxation_trends_report_2019.pdf
31. European Pillar of Social Rights. The European Parliament, the European Council and the European Commission. 16 November 2017. URL: commission.europa.eu/publications/european-pillar-social-rights-booklet_en
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |