НА ГОЛОВНУ Ласкаво просимо на сайт журналу "Економіка і прогнозування"

№ 2023/1

Методи і моделі прогнозування


ТВЕРДОХЛІБОВА Діна Вікторівна1

1ДУ ”Інститут економіки та прогнозування НАН України”

Діагностика поточного стану Державного бюджету України

Ekon. prognozuvannâ 2023; 1:115-145https://doi.org/10.15407/eip2023.01.115


АНОТАЦІЯ ▼

На прикладі України показано, що індикатор бюджетної стійкості s1a для одного року може використовуватися для діагностики поточного стану державного бюджету. Розглянуто шість засад побудови такого індикатора, які включають: 1) побудову індикатора s1a для поточного року; 2) розрахунок значення індикатора s1a для поточного року щомісяця, тобто з тією періодичністю, з якою оприлюднюється інформація про виконання Державного бюджету України за період з початку поточного року до поточного місяця поточного року; 3) обчислення індикатора s1a на основі планового значення державного боргу України на кінець поточного року, фактичного значення державного боргу України на кінець попереднього року, планового та прогнозних значень на поточний рік решти його показників-складових; 4) припущення, що планові значення показників – складових індикатора s1a – це ті їх значення, які затверджені в нормативно-правових актах України на поточний рік (а саме: постанові Кабінету Міністрів України про схвалення прогнозу економічного й соціального розвитку України щодо номінального ВВП України та законі України про Державний бюджет України на поточний рік щодо решти показників-складових) або розраховані на основі таких затверджених значень; 5) припущення, що планові значення показників – складових індикатора s1a на місяць поточного року дорівнюють одній дванадцятій їх планових значень на поточний рік; 6) припущення, що прогнозні значення показників – складових індикатора s1a на поточний рік дорівнюють сумі їх фактичних значень за період з початку поточного року до поточного місяця поточного року та їх планових значень на поточний місяць та наступні місяці поточного року. Вказано, що при побудові індикатора s1a на зазначених засадах він може обчислюватися не тільки як бюджетний розрив однорічного бюджетного обмеження, а й двома альтернативними способами: шляхом розрахунку різниці між фактичним значенням приросту державного боргу України за період з початку поточного року до поточного місяця поточного року та його плановим значенням на цей період, а також шляхом розрахунку різниці між фактичним значенням скоригованого сальдо Державного бюджету України за період з початку поточного року до поточного місяця поточного року та його плановим значенням на цей період, взятій з протилежним знаком. Розкрито діагностичні можливості індикатора s1a, а саме: здатність відображати поточний стан у секторі державних фінансів, а також у фінансовому секторі загалом, здатність визначати вплив на нього його показників-складових, здатність визначати вплив на нього змін до закону України про Державний бюджет України на поточний рік та постанови Кабінету Міністрів України про схвалення прогнозу економічного й соціального розвитку України. Зазначено, що використання індикатора s1a посилить обгрунтованість рішень з питань бюджетно-податкової та боргової політики.

Ключові слова:бюджетний розрив, бюджетна стійкість, індикатор бюджетної стійкості, Державний бюджет України, бюджетно-податкова політика, боргова політика


Стаття українською мовою (cтор. 115 - 145) ЗавантажитиЗавантажень : 72

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼