НА ГОЛОВНУ | |
№ 2021/4
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
БАГАТОПОЛЯРНІСТЬ СВІТОВОЇ ТОРГІВЛІ: ВИКЛИКИ І «КОРИДОР МОЖЛИВОСТЕЙ» ДЛЯ УКРАЇНИ
Ekon. prognozuvannâ 2021; 4:29-52 | https://doi.org/10.15407/eip2021.04.029 |
АНОТАЦІЯ ▼
Розглянуто тенденції розвитку світової торгівлі убік багатополярності, що зумовлені зростаючим впливом нових лідерів, насамперед Китаю, і послабленням домінування традиційних трансатлантичних лідерів. Розвитку багатополярності у світовій торгівлі сприяють процеси регіоналізації торгівлі, особливо укладання мегарегіональних торговельних угод з урахуванням поточного розподілу влади у світовій торгівлі. Розкрито особливості регіональних торговельних угод, які укладають лідери світової торгівлі – США, ЄС та Китай. Наукова дискусія щодо ролі Регіонального всебічного економічного партнерства (RCEP) зумовлює висновок, що створення RCEP у наступні десятиліття спричинить формування у країнах Азії і Тихоокеанського регіону нового полюсу світової торгівлі, лідером у якому стане Китай. Найбільш дискусійним питанням у зв’язку із розвитком багатополярності у світовій торгівлі є майбутнє Світової організації торгівлі та принципу багатосторонності у торговельних відносинах, на якому базується СОТ. Проаналізовано виклики, які стоять перед СОТ у зв’язку з цифровізацією торгівлі, змінами клімату та пандемією COVID-19, причини і витоки кризи СОТ. Досліджено тенденцію поширення політики економічного патріотизму (націоналізму), що проявляється у торгівлі як політика протекціонізму, в умовах переходу до багатополярності у світовій торгівлі.
Розвиток багатополярності у світовій торгівлі супроводжується процесами, що мають бути враховані у торговельній політиці України. Чи зможе Україна отримати свій «простір для маневру» в умовах нової конфігурації світової торгівлі, що дозволив би наростити економічний потенціал країни, залежить від її торговельної політики, в основі якої – оцінки ризиків і можливостей у торговельних відносинах з «головними гравцями» світової торгівлі. Розвиток торгівлі з Китаєм створює суттєві ризики посилення сировинної орієнтації вітчизняного експорту та імпортозалежності від китайських промислових товарів. Суттєві ризики також містить укладання із Китаєм кредитних та інвестиційних угод. Особливо ризикованими є китайські інвестиції у сільське господарство і харчову промисловість, що спрямовані на використання природного потенціалу країн-реципієнтів і власних технологій для диверсифікації джерел імпорту продовольства в Китай. Формування торговельної політики України у відносинах з ЄС у середньостроковій перспективі відбуватиметься під впливом нової торговельної політики Відкритої стратегічної автономії ЄС. Найбільший виклик створює намір ЄС запровадити Механізм карбонового коригування імпорту (CBAM), що передбачає імпортний збір на імпорт в ЄС електроенергії, цементу, алюмінію, добрив та виробів із заліза та сталі. Для України можливості цієї нової торговельної політики відкриваються завдяки задекларованій у ній підтримці країн Східного партнерства, що мають ПВЗВТ з ЄС, зокрема щодо цифрового та зеленого переходів. Завдяки принципу автономності, який закладено у нову торговельну політику ЄС та який передбачає прийняття рішень відповідно до власних стратегічних інтересів, що має ознаки політики економічного націоналізму, в Україні може бути створено певний «коридор можливостей» щодо застосування протекціоністських заходів для розвитку перспективних вітчизняних галузей промисловості.
Ключові слова:багатополярність, світова торгівля, торговельна політика, регіональні торговельні угоди, економічний націоналізм
Стаття українською мовою (cтор. 29 - 52) | Завантажити | Завантажень : 306 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Shapiro Jacob L. Is a Multipolar World Emerging? Geopolitical Futures. May 2, 2018. URL: geopoliticalfutures.com/multipolar-world-emerging/
3. Summary of the Regional Comprehensive Economic Partnership Agreement. URL: rcepsec.org/wp-content/uploads/2020/11/Summary-of-the-RCEP-Agreement.pdf
4. Ming Zh., Yinmo Ch. Seize the Moment. China Daily. December 21, 2020. URL: www.chinadaily.com.cn/a/202012/21/WS5fdfe55ca31024ad0ba9ce81.htm
5. Petri Peter A., Plummer Michael G. East Asia Decouples from the United States: Trade War, COVID-19, and East Asia’s New Trade Blocs. Peterson Institute for International Economics (PIIE) Working Paper. June 2020. URL: www.piie.com/system/files/documents/wp20-9.pdf; doi.org/10.2139/ssrn.3630294
6. Schulze Peter W. Multipolarity and multilateralism: Cooperative or rival cornerstones of a new world order? Expert Comment / Georg-August University of Gőttingen. 3 Dec, 2019. URL: doc-research.org/2019/12/multipolarity-and-multilateralism/
7. Ли Куан Ю. Мой взгляд на будущее мира. Москва: Альпина нон-фикшн, 2017. 141 c. URL: avidreaders.ru/book/moy-vzglyad-na-buduschee-mira.html
8. Kapoor K. Make in India – Objectives, Advantages & Disadvantages. August 29, 2019. URL: upscbuddy.com/make-in-india/
9. Bown Chad P. The 2018 Trade War and the End of Dispute Settlement as we knew it. Trade War: The Clash of Economic Systems Endangering Global Prosperity / M.A. Crowley (Ed.). CEPR Press, 2019. P. 21–32. URL: voxeu.org/content/trade-war-clash-economic-systems-threatening-global-prosperity
10. Осташко Т.О. Протекціонізм у торговельній політиці США: висновки для України. Економіка України. 2017. № 1. С. 105–119.
11. Baldwin, R. The World Trade Organization and the Future of Multilateralism. Journal of Economic Perspectives. 2016. Vol. 30. Is. 1. Р. 95–116. URL: pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/jep.30.1.95
12. Baldwin, R. Trade and Industrialisation after Globalisation’s 2nd Unbundling: How Building and Joining a Supply Chain are Different and Why it Matters. NBER Working Paper 17716. December 2011. URL: www.nber.org/system/files/working_papers/w17716/w17716.pdf; doi.org/10.3386/w17716
13. Evenett Simon J., Baldwin R. Revitalising multilateral trade cooperation: Why? Why Now? And How? Revitalising Multilateralism. Pragmatic Ideas for the New WTO Director-General / Simon J. Evenett and Richard E. Baldwin (Eds.); Global Trade Alert. 10 Nov 2020. Р. 9–56. URL: www.globaltradealert.org/reports/59
14. T20 Statement for the G20 Trade Ministers’ Meeting. Sorrento, 12 October 2021. URL: www.t20italy.org/wp-content/uploads/2021/10/T20-Statement_Trade_121021.pdf
15. List Frederick. The National System of Political Economy. Translated from the German by G.A.Mftile. Philadelphia: G.B. Lipppincott & Co., 1856. 495 p. URL: ia800302.us.archive.org/26/items/nationalsystemp00colwgoog/nationalsystemp00colwgoog.pdf
16. Clift Ben, Woll Cornelia. Economic patriotism: reinventing control over open markets. Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19, No. 3. P. 307–323, URL: doi.org/10.1080/13501763.2011.638117
17. Thomas Ch. Trade and Development in an Era of Multipolarity and Reterritorialization. Yale Journal of International Law Online. 2018. Vol. 44. P. 77–85. URL: scholarship.law.cornell.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2767&context=facpub
18. 10 Commitments China made when it joined the WTO and has not respected. AEGIS EUROPE publications. URL: static1.squarespace.com/static/5537b2fbe4b0e49a1e30c01c/t/568f7bc51c1210296715af19/1452243910341/The+10+WTO+Committments+of+China.pdf
19. Ezell Stephen J., Atkinson Robert D. False Promises: The Yawning Gap Between China’s WTO Commitments and Practices / The Information Technology & Innovation Foundation. September 2015. URL: www2.itif.org/2015-false-promises-china.pdf?_ga=2.196300396.1589681642.1551882052-593599331.1551882052
20. Helleiner E. The Diversity of Economic Nationalism. New Political Economy. 2021. Vol. 26. Is. 2. URL: doi.org/10.1080/13563467.2020.1841137
21. Sen A. Learn how recent trade developments is propelling the economy. 2 Jan 2020. URL: www.ey.com/en_in/tax/india-trade-policy-version-2-in-the-making
22. India. Trade Policy Review. Report by the Secretariat / WTO. WT/TPR/S/40325 . November 2020. 175 p. URL: www.wto.org/english/tratop_e/tpr_e/s403_e.pdf
23. Trade Policy Review - An Open, Sustainable and Assertive Trade Policy. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Brussels, 18 Feb 2021. URL: trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2021/february/tradoc_159438.pdf
24. World Trade Statistical Review 2020 / World Trade Organization. 2020. 156 p. URL: www.wto.org/english/res_e/statis_e/wts2020_e/wts2020_e.pdf.
25. Ostashko T., Olefir V., Venger V., & Boiko O. A Comparative Analysis of the Trade and Industrial Policies of Ukraine and China in the Context of the OBOR Initiative. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe. 2021. Vol. 24, No. 2. P. 119–136. doi.org/10.18778/1508-2008.24.15
26. Модернізація економічної політики розвитку сфер діяльності та ринків: у 4-х частинах. Частина 2: Торговельна політика: перспективи участі України в ініціативі «Один пояс, один шлях» / за ред. д-ра екон. наук, чл.-кор. НААН України Т.О. Осташко; НАН України; ДУ« Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». Київ, 2020. 334 с. URL: ief.org.ua/docs/mg/326.pdf
27. European Green Deal: Commission proposes transformation of EU economy and society to meet climate ambitions. Press release. 14 July 2021. Brussels. URL: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_3541
28. Dumitru A., Kölbl B., Wijffelaa M. The Carbon Border Adjustment Mechanism explained. Rabobank publications. July 16, 2021. URL: economics.rabobank.com/publications/2021/july/cbam-carbon-border-adjustment-mechanism-eu-explained/
29. Europe fit for the Digital Age: Commission proposes new rules for digital platforms. URL: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_2347
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |