№ 2020/1
Економіка в умовах сучасних трансформаційШИШКОВ Станіслав Євгенійович1
1ПрАТ «Фондова біржа «Перспектива»»
ВІДНОВЛЕННЯ ДОВІРИ ДО ФОНДОВОГО РИНКУ УКРАЇНИ: ЧИ ДОСТАТНЬО УЖОРСТОЧЕННЯ НОРМ ЗА ЗЛОВЖИВАННЯ НА РИНКУ?
АНОТАЦІЯ ▼
Оцінено ефективність протидії зловживанням на фондовому ринку України. Виявлено, що проблема неналежного законодавчого оформлення протидії зловживанням на фондовому ринку має наслідком безсистемне і необ’єктивне правозастосування з боку регулятора (НКЦПФР). З’ясовано, що пропонований варіант імплементації до національного законодавства вимог регламенту MAR (Market Abuse Regulation) та Директиви MAD ІІ (Market Abuse Directive) є неадекватним як у контексті функціональної ролі ринку в економіці, так і в контексті необґрунтованого розширення повноважень регулятора. Констатовано, що неврахування зазначених питань на рівні перспективного законодавства не тільки не підвищить довіру до фондового ринку, а й блокуватиме стимули для його розвитку.
Обґрунтовано, що впровадження у національне законодавство жорстких заборонних норм для протидії зловживанням на фондовому ринку на основі імплементації саме європейського підходу має бути максимально докладним, однозначним та відповідним незрілому стану ринку. При цьому заборонні норми мають стати невід’ємною складовою системних кроків, спрямованих на покращення якості ринку, а за його відсутності – вектором для стимулювання розвитку. Необхідно, аби в умовах незрілості ринку та фактичної відсутності окремих його сегментів жорсткі норми щодо заборони зловживань учасниками ринку застосовувалися виважено та у разі недостатньої обґрунтованості та суб’єктивності правозастосування супроводжувалися симетричною відповідальністю регулятора.
Ключові слова:фондовий ринок, фондова біржа, цінні папери, публічна компанія, публічна пропозиція, лістинг, інформаційна асиметрія, зловживання на ринку, маніпулювання, інсайдерські правочини
Стаття українською мовою (cтор. 63 - 84) | Завантажити | Завантажень : 653 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Річні звіти НКЦПФР. URL:
www.nssmc.gov.ua/reports/
2. АУФТ, УАІБ, ПАРД та Асоціація «Біржові та електронні майданчики» просять Президента України звернути увагу на діяльність НКЦПФР. URL:
aust.com.ua/NewsView.aspx?news=4576
3. Звіт про виконання Комплексної програми розвитку фінансового сектору України до 2020 року за 2018 рік. URL:
www.nssmc.gov.ua/wp-content/uploads/2019/02/%D0%97% D0%B2%D1%96%D1%82-%D0%BF%D0%BE-%D0%9A%D0%9F-2020-%D0%B7%D0%B0-2018 -%D1%80%D1%96%D0%BA-003.pdf
4. Бєлкін Л. НКЦПФР вимагає від торговців цінними паперами телепатичних здібностей. StockWorld. 03.12.2018, 11:13. URL:
www.stockworld.com.ua/ru/column/ nktspfr-vimaghaie-vid-torghovtsiv-tsinnimi-papierami-tieliepatichnikh-zdibnostiei
5. Когут І. ОВДП: є досягнення, але є нюанси. НВ-Бізнес. 01.12.2016, 11:46. URL:
nv.ua/ukr/biz/experts/ovdp-ye-dosyagnennya-ale-ye-nyuansi-300497.html
6. Заруцька О.П. Облігації внутрішніх державних позик в Україні: особливості ціноутворення в умовах недосконалого ринку. Український соціум. 2018. № 1. С. 74–94. URL:
irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN= UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Usoc_2018_1_8.pdf
doi.org/10.15407/socium2018.01.074
7. Заруцька О.П. Обґрунтування можливості впровадження системи аналізу регульованого фондового ринку. Проблеми економіки. 2018. № 2. С. 304–309. URL:
irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&I MAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Pekon_2018_2_41.pdf
8. Зловживання на ринку капіталів: економіко-правові аспекти ; за ред. О.Г. Кошового, д.ю.н., проф. В. М. Тертишника, д.е.н., проф. Н.М. Шелудько. Дніпро: Ліра, 2019. 532 с.
9. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів, № 2284 від 17.10.2019 р. URL:
w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67117
10. Директива 2008/26/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 11.03.2008 р., що вносить зміни до Директиви 2003/6/ЄС про інсайдерські операції та ринкові маніпуляції (зловживання ринком) відносно наданих Комісії виконавчих повноважень. URL:
minjust.gov.ua/m/str_45895
11.Орієнтовний план перекладу актів acquis ЄС на 2019–2020 рр. URL:
www.kmu.gov.ua/diyalnist/yevropejska-integraciya/perekladi-aktiv-acquis-yes/oriyentovnij-plan-perekladu-aktiv-acquis-yes-na-2019-2020-roki
12. Credit Suisse Research Institute. Global Wealth Report 2019, October 2019. URL:
www.credit-suisse.com/media/assets/corporate/docs/about-us/research/publications/global-wealth-databook-2019.pdf
13. Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. № 8073-X. URL:
zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10
14. Закон України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» від 30.10.1996 р. № 448/96-ВР. URL:
zakon.rada.gov.ua/laws/show/448/96-%D0%B2%D1%80
15. «Таск-брокер» звернувся до Верховної Ради через зупинку ліцензії Нацкомісією з цінних паперів. Mind.UA, 25.06.2019, 12;33. URL:
mind.ua/news/20198925-task-broker-zvernuvsya-do-verhovnoyi-radi-cherez-zupinku-licenziyi-nackomisieyu-z-cinnih-paperiv
16. Schmid L., Klein T. Debt vs. Equity and Asymmetric Information: A Review. The Financial Review. 2003. Vol. 37. Issue 3. Р. 317–349.
doi.org/10.1111/1540-6288.00017
17. Шишков С.Є. Структурно-функціональні деформації фондового ринку в Україні: макро- і мікровиміри. Економіка і прогнозування. 2019. № 2. С. 22–66. URL:
irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/opac/search.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_ FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/econprog%5F2019%5F2%5F4%2Epdf
doi.org/10.15407/eip2019.02.022
18. Фондові біржі України: випробування кризою: монографія / С.Є. Шишков; НАН України, Ін-т економіки та прогнозування. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2011. 206 c.
19. Блахньо-Пажих А. Закони не діють у порожнечі, на їх тлумачення впливає багато чинників. Юридична газета. 2018. № 41. URL:
yur-gazeta.com/interview/zakoni-ne-diyut-u-porozhnechi-na-yih-tlumachennya-vplivae-bagato-chinnikiv.html