Європейська біоенергетична політика динамічно змінюється, дотримуючись вектора сталого розвитку. Україна, володіючи значним аграрним потенціалом й дотримуючись євроінтеграційоного напряму розвитку, дедалі сильніше залежить від європейських тенденцій. Відповідно зміна структури та рівня попиту на біоенергетичні ресурси впливає на розвиток національного біоенергетичного ринку та виробничу політику українських агровиробників.
Метою виконання дослідження, результати якого викладено у статті, було узагальнення впливу останніх інституційних та законодавчих ініціатив ЄС на розвиток біоенергетичного ринку України та, у зв'язку з цим, аналіз можливих викликів у сфері землекористування.
Відзначається нестабільність розвитку внутрішнього ринку біопалива в Україні. Стагнація на ринку рідких біопалив головним чином обумовлена недоліками регуляторного середовища. Через обмеженість та технологічну застарілість переробних потужностей Україна залишається експортером переважно біоенергетичної сировини й сильно залежною від ринку ЄС, що підтверджено, зокрема, аналізом тенденцій виробництва та експорту насіння ріпаку в Україні. Аналогічна ситуація зберігалась і на ринку твердих біопалив. Встановлено, що ключовим чинником змін стало підвищення у 2015–2016 рр. внутрішніх цін на традиційні енергоресурси, що змінило політику тарифоутворення. Проведений аналіз дозволив визначити ключові напрями та заходи стимулювання розвитку ринку біомаси в Україні.
Зростання попиту на біопаливо поступово зумовлює зміни у структурі землекористування в Україні. Проте через високий рівень розораності території України масштаби цих змін у кількісному вираженні незначні. Встановлено, що за період 2004–2016 рр. площі орних земель зросли лише на 0,3%, але при цьому загрози сталому розвитку несуть не стільки загальні зміни землекористування, скільки структурні зміни у галузі рослинництва. Модельні розрахунки свідчать про можливе посилення у перспективі тиску на земельні ресурси внаслідок реалізації європейської біоенергетичної політики. Проте більш м'якого впливу можна досягти за реалізації сценарію обмеження використання біопального першого покоління (до якого належить ріпакова олія), тим самим скоротивши додаткову потребу у орних землях на третину.
Зроблено висновки, що в майбутньому для виробництва біопалива змінюватимуться лише види використовуваної сировини. Однак і політичні, і ринкові передумови для України сприятливі для вирощування та експорту до ЄС нових видів сировини і забезпечення внутрішніх потреб у біопаливі відповідно до взятих міжнародних зобов'язань. Ринкова політика українських агровиробників (переважно екпортоорієнтована) за таких умов може нести певні ризики сталому розвитку сільських територій. Це вимагає удосконалення регуляторної політики у сфері землекористування та розроблення відповідних механізмів для попередження критичного використання біомаси як єдиного джерела підтримання природної родючості ґрунтів.
Ключові слова: біоенергетика, біопальне, біомаса, непряма зміна землекористування, ЄС
1. Директива 2009/28/ЄС Про стимулювання використання енергії з відновлюваних джерел, якою вносяться зміни і надалі скасовуються Директиви 2001/77/ЄС та 2003/30/ЄС. URL:
ips.ligazakon.net/document/view/mu09267
2. Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the promotion of the use of energy from renewable sources (recast) COM/2016/0767 final/2 – 2016/0382 (COD) URL:
eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:5201 6PC0767R%2801%29
3. Clean Energy for all. The revised Renewable energy Directive URL:
ec.europa. eu/energy/sites/ener/files/documents/technical_memo_renewables.pdf
4. Promoting renewable energy use – Council adopts its position. Press release 18/12/2017. URL:
www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2017/12/18/promoting-rene¬wable-energy-use-council-adopts-its-position/
5. MEPs set ambitious targets for cleaner, more efficient energy use. 2018. URL: http://
www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20180112IPR91629/meps-set-ambitious-tar¬gets-for-cleaner-more-efficient-energy-use
6. Розпорядження Кабінету Міністрів України "Про Національний план дій з відновлюваної енергетики на період до 2020 року" від 1 жовтня 2014 р. № 902-р. URL: http:// zakon5.rada.gov.ua/laws/show/902-2014-%D1%80
7. На біопаливі працює 10% котелень. 17.10.2017. URL:
landlord.ua/na-biopalivi-pratsyuye-10-kotelen/
8. Антоненко В., Зубенко В., Олійник Є., Радченко С. Розвиток та комерціалізація біоенергетичних технологій у муніципальному секторі в Україні. Київ: ПРООН, 2017. 62 с. URL:
bioenergy.in.ua/media/filer_public/ee/f5/eef5a439-70ab-4d49-85e2-fad07 41edc96/jkhfin.pdf
9. Гелетуха Г. Стан та перспективи розвитку біоенергетики в Україні. 2017. URL:
uabio.org/img/files/Events/pdf/BioDay/2-Geletukha-bioenergy-state-and-prospects-ukraine-bioenergyday-12April2017.pdf
10. Thrän D., Peetz D., Schaubach K. Global Wood Pellet Industry and Trade Study 2017 International Energy Agency. URL:
task40.ieabioenergy.com/wp-content/uploads/ 2013/09/IEA-Wood-Pellet-Study_final-2017-06.pdf
11. Аналітичний звіт та рекомендації щодо вирощування енергетичних культур в Україні. Проект "Розвиток та комерціалізація біоенергетичних технологій в муніци¬пальному секторі в Україні". URL:
bioenergy.in.ua/media/filer_public/58/b4/58b4 5b61-d09d-43bf-bcb7-47e0235d39e0/otchet_po_verbe.pdf
12. Енергетичний баланс за 2016 рік / Державна служба статистики України. URL:
www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2012/energ/en_bal/arh_2012.htm
13. Доля "зеленой" энергии в энергобалансе Украины за 6 лет выросла вдвое. 2017. URL:
biz.censor.net.ua/n3042241
14. Зубко Г. Уряд затвердив порядок стимулюючого тарифоутворення для виробників тепла з альтернативних джерел енергії. 2017. URL:
www.kmu.gov.ua/control/uk/ publish/article?art_id=250247770&cat_id=244276429
15. Середньозважені тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням природного газу, для потреб населення, установ та організацій, що фінансуються з держав¬ного чи місцевого бюджету, її транспортування та постачання / Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України. 2017. URL:
saee.gov.ua/sites/ default/files/Tariff_25_09_2017.pdf
16. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери виробництва рідкого палива з біомаси та впровадження критеріїв сталості рідкого палива з біомаси та біогазу, призначеного для використання в галузі транспорту № 7348 від 29.11.2017. URL:
w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_ 1?pf3511=62987
17. Трипольська Г.С., Подолець Р.З. Ринок біопального в Україні. Економіка і прогно¬зування. 2017. № 2. С. 75–92. doi:
doi.org/10.15407/eip2017.02.075
18. MEPs set ambitious targets for cleaner, more efficient energy use. 2018. URL: http://
www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20180112IPR91629/meps-set-ambitious-tar¬gets-for-cleaner-more-efficient-energy-use
19. Sapp M. France says it is against palm oil discrimination. 2018. URL:
www.bio¬fuelsdigest.com/bdigest/2018/01/31/france-says-it-is-against-palm-oil-discrimination/
20. European Parliament 2014-2019. Amendments 1–67. Draft opinion Tiziana Beghin (PE592.301v01-00) Palm oil and deforestation of rainforest. URL:
www.europarl. europa.eu/sides/getDoc.do?type=COMPARL&reference=PE-595.650&format=PDF& language=EN&secondRef=01
21. Sapp M. EU opens subsidy investigation against Argentine biodiesel imports. 2018. URL:
www.biofuelsdigest.com/bdigest/2018/01/31/eu-opens-subsidy-investigation-against-argentine-biodiesel-imports/
22. Schaffartzik A., Plank C., Brad A. Ukraine and the great biofuel potential? A politi-cal material flow analysis. Ecological Economics. 2014. No. 104. P. 12–21. doi:
doi.org/10.1016/j.ecolecon.2014.04.026
23. Baral A., Malins CH. Additional supporting evidence for significant iLUC emissions of oilseed rape biodiesel production in the EU based on causal descriptive modeling approach. GCB. Bioenergy. 2016. № 8. P. 382–391. doi:
doi.org/10.1111/gcbb.12254
24. Geletukha G., Zheliezna T., 2012. Position of Bioenergy in the Draft Updated Energy Strategy of Ukraine Till 2030 – Position Paper / BAU. URL:
uabio.org/img/files/docs/ position-paper-uabio-1-en.pdf
25. Попов А.С. Сучасний стан і основні тенденції використання земель сільськогосподарського призначення. Ефективна економіка. 2016. № 2. URL:
www.eco¬nomy.nayka.com.ua/?op=1&z=4775
26. Тараріко О.Г., Ільєнко Т.В., Кучма Т.Л. Вплив зміни клімату на продуктивність та валові збори зернових культур: аналіз та прогноз. Український географічний журнал. 2016. № 1. С. 14–22.
27. Valin H., Peters D., Van den Berg M., Frank S., Havlik P., Forsell N., Hamelinck C., Pirker J., et al. The land use change impact of biofuels consumed in the EU: Quantification of area and greenhouse gas impacts. ECOFYS Netherlands B.V. Utrecht, Netherlands, 2015. doi: BIENL13120.
28. Бородіна О.М., Киризюк С.В., Яровий В.Д., Єрмольєв Ю.М., Єрмольєва Т.Ю. Моделювання локальних систем землекористування в умовах глобальних змін клімату. Економіка і прогнозування. 2016. № 1. С. 117–128. doi:
doi.org/10.15407/eip2016.01.117
29. Croezen H.J., Bergsma G.C., Otten M.B.J., Van Valkengoed M.P.J. Biofuels: indirect land use change and climate impact. 2010. URL:
www.globalbioenergy.org/uploads/ media/1006_CE_Delft_-_Biofuels_indirect_land_use_change_and_climate_impact.pdf
30. Fischer G., Priele S., Van Velthuizen H., Berndes G., Faaij A., Londo M., De Wit M. Biofuel production potentials in Europe: Sustainable use of cultivated land and pastures, Part II: Land use scenarios. Biomass and Bioenergy. 2010. № 34 (2). Р. 173–187. doi:
doi.org/10.1016/j.biombioe.2009.07.009
31. На Житомирщині у завод з виробництва біоетанолу інвестували 135 млн євро. URL:
agronews.ua/node/85368
32. Нове життя цукрового заводу на Одещині: біоетанол, біоТЕЦ та сонячна станція. URL:
ecotown.com.ua/news/Nove-zhyttya-tsukrovoho-zavodu-na-Odeshchyni-bioetanol-bioTETS-ta-sonyachna-stantsiya-/