НА ГОЛОВНУ Ласкаво просимо на сайт журналу "Економіка і прогнозування"

№ 2018/3

Ринок: прогноз і кон’юнктура


ОЛЕФІР Володимир Костянтинович1

1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"

Вплив Угоди про асоціацію між Україною та ЄС на ринок споживчих товарів

Ekon. prognozuvannâ 2018; 3:118-137https://doi.org/10.15407/eip2018.03.118


АНОТАЦІЯ ▼

Викладено результати дослідження наслідків для вітчизняного ринку спожив-чих товарів після набуття Угодою про асоціацію між Україною та ЄС чинності. Проаналізовано динаміку експорту вітчизняних споживчих товарів до ЄС упродовж 2016–2017 рр. Визначено групи споживчих товарів, експорт яких до європейських країн зріс найбільше. Упродовж 2016–2017 рр. із 115 товарних груп зростання експорту було зафіксовано по 96 товарних групах , а по 19 товарних групах – зниження. Щодо значної частини товарних груп у 2017 р. було зафіксовано рекордні обсяги експорту до ЄС за останні 10 років.
Угода про асоціацію найбільше посприяла виходу на європейський ринок експортерів таких товарів, як: м'ясо та їстівні субпродукти свійської птиці; меблі; побутова техніка; цукор; консервовані томати; маргарин і подібні харчові сумiшi; вершкове масло. Зниження експортних поставок до ЄС було зафіксовано для окремих видів одягу і взуття, які виготовляються за давальницькою схемою, для окремих агропродовольчих товарів (фруктові та овочеві соки, виноградні вина тощо), товарів побутової хімії тощо. Це зменшення було пов'язано частково із погіршенням кон'юнктури для цих товарів на європейському ринку, а частково – із погіршенням умов виробництва в Україні. Незважаючи на зменшення експорту по окремих видах одягу і взуття, загалом експорт то-варів легкої промисловості до ЄС упродовж 2014–2017 рр. зростав. Обсяги експорту фруктових і овочевих соків у 2016–2017 рр. повернулись до свого нормального багаторічного рівня після "кон'юнктурного сплеску" 2013–2015 рр.
Дослідження показали, що впродовж 2016–2017 рр. суттєвої експансії імпорту споживчих товарів із країн ЄС не відбулося. Виняток становлять практично тільки дві групи товарів: 1) легкові автомобілі, 2) одяг, що використовувався. Для протидії експансії імпорту легкових автомобілів запропоновано підвищити імпортне мито на цю групу товарів відповідно до Угоди про асоціацію.
Імплементація директив ЄС щодо оподаткування алкогольних напоїв і тютю-нових виробів призвела до зростання цін і обсягів тіньового ринку цих товарів. У цьому контексті обґрунтовано доцільність запровадження мінімальної ціни на тютюнові вироби.

Ключові слова: Угода про асоціацію між Україною та ЄС, ринок споживчих товарів, експорт та імпорт споживчих товарів, мінімальні ціни на тютюнові вироби


Стаття українською мовою (cтор. 118 - 137)

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼