Статті автора : Осипов Володимир Миколайович№ 3/2009
Ринок: прогноз і кон’юнктураОСИПОВ Володимир Миколайович1, ЄРМАКОВА О. А.
1Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
Перспективи створення морегосподарського кластера в Україні
Ekon. prognozuvannâ 2009; 3:111-122 | |
АНОТАЦІЯ ▼
Визначено передумови створення морегосподарського кластера в Україні. Роз-роблено його структуру, окреслено коло учасників, організаційно-правову фор-му та організаційно-територіальну структуру, а також розглянуто переваги кластерного розвитку морегосподарського комплексу України для всіх зацікав-лених сторін. Запропоновано створення ряду регіональних спеціалізованих під-кластерів у морській галузі як складових елементів морегосподарського клас-тера України
Ключові слова:
Стаття українською мовою (cтор. 111 - 122) | Завантажити | Завантажень : 681 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
№ 3/2016
Ринок: прогноз і кон’юнктураВЕНГЕР Віталій Васильович1, ОСИПОВ Володимир Миколайович2
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
Структурні зміни у світовій торгівлі металопродукцією та їх вплив на розвиток металургійної галузі України
АНОТАЦІЯ ▼
Проаналізовано динаміку структурних змін у світовій торгівлі металопродукцією. Виявлено основні тенденції у розвитку світового ринку металопродукції. Визначено вплив структурних змін у світовій торгівлі металопродукцією на розвиток металургійної галузі України. Виявлено основні чинники, що стримують ефективний розвиток підприємств металургійної галузі України. Запропоновано напрями розвитку металургійної галузі України шляхом розширення внутрішнього ринку (через технічне переозброєння підприємств з метою випуску нових видів металопродукції).
Ключові слова: структурні зміни; світова торгівля; ринок металопродукції; металургійна галузь України; структура експорту металопродукції; імпорт металопродукції
Стаття українською мовою (cтор. 77 - 93) | Завантажити | Завантажень : 901 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Івашина О.Ф. Зовнішня торгівля як чинник розширеного відтворення / О.Ф. Івашина // Екон. вісн. ун-ту : зб. наук. пр. – 2013. – Вип. 21/1. – С. 105–111.
2. Экономические проблемы черной металлургии Украины: моногр. / под общ. ред. С.С. Аптекаря, А.И Амоши. – Донецк : ДонГУЭТ, 2005. – 383 с.
3. Макогон Ю. Горно-металлургический комплекс Украины: мифы и реальность [Електронний ресурс]. – Режим доступу :
www.zerkalo-nedeli.com
4. Ялдін І.В. Передумови виникнення та сутність поняття "інтегрована структура бізнесу" / І.В. Ялдін // Проблеми економіки. – 2010. – № 2. – С. 61–72.
5. Наумов Д.Ю. Інвестиції в модернізацію металургійних підприємств України та їх вплив на формування структури і якості кадрового потенціалу галузі / Д.Ю. Наумов // Український соціум. – 2008. – № 4. – С. 71–86.
6. Шевелев Л.Н. Мировая черная металлургия 1950–2000 гг. (реструктуризация, качество, приватизация) / Л.Н. Шевелев. – М. : Издательство "Машиностроение", 1999. – 214 с.
7. Венгер В.В. Конкуренція та конкуренти на регіональних ринках чорних металів / В.В. Венгер, В.О. Точилін // Економіка і прогнозування. – 2013. – № 1. – С. 81–96.
8. Ринки реального сектора економіки України в інституціональному середовищі СОТ: кон'юнктура та інтеграція / за ред. д-ра екон. наук, проф. В.О. Точиліна ; НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. – К., 2012. – 552 с.
9. Оцінка впливу Угоди про асоціацію/ЗВТ між Україною та ЄС на економіку України : наукова доповідь / за ред. акад. НАН України В.М. Гейця, чл.-кор. НААН України, д-ра екон. наук Т.О. Осташко, чл.-кор. НАН України д-ра екон. наук Шинкарук Л.В. ; НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". – К., 2014. – 102 с.
№ 3/2017
Ринок: прогноз і кон’юнктураВЕНГЕР Віталій Васильович1, ОСИПОВ Володимир Миколайович2
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
Внутрішній ринок як фактор розвитку металургійної галузі України
АНОТАЦІЯ ▼
Розглянуто передумови перетворення вітчизняної металургійної галузі у світового виробника та експортера металопродукції. Виявлено залежність вітчизняної металургійної галузі від коливань зовнішньоекономічної кон'юнктури та доведено її негативний вплив у періоди фінансово-економічних криз. З метою зниження негативного впливу зовнішньоторговельної кон'юнктури на розвиток вітчизняної металургійної галузі проаналізовано досвід найбільших країн – виробників сталі. Доведено, що основним ринками збуту цих країн є їх внутрішні ринки. Розроблено та запропоновано основні напрями переорієнтації вітчизняних металовиробників на пріоритетне задоволення внутрішнього попиту шляхом інтенсивного розвитку металоспоживання в середині країни.
Ключові слова: металургійна галузь України; внутрішній ринок; металоспоживаючі галузі, експорт металопродукції, імпорт металопродукції; зовнішньоекономічна кон'юнктура
Стаття українською мовою (cтор. 69 - 84) | Завантажити | Завантажень : 866 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Осташко Т.О., Лір В.Е., Венгер В.В., Олефір В.К., Биконя О.С. Зміна традиційних позицій українського експорту. Економіка і прогнозування. 2017. № 2. С. 57–74.
2. Большаков В.І., Тубольцев Л.Г. Чорна металургія і національна безпека України. Вісник НАН України. 2014. № 9. С. 48–58.
3. Власюк Т.О. Металургійна галузь України на світовому ринку: проблеми та пріоритети. Науковий вісник Національної академії статистики, обліку та аудиту. 2016. № 3. С. 91–103.
4. Кулик І.М. Сучасний стан та основні фактори розвитку чорної металургії в Україні. Бізнес Інформ. 2012. № 5. С. 116–121.
5. Кулицький С. Проблеми розвитку українського гірничо-металургійного комплексу на су-часному етапі. Україна: події, факти, коментарі. 2015. № 14. URL:
nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2015/ukr14.pdf
6. Оболенська Т., Довгань Д. Україна на світовому ринку чорних металів. Вісник Львівського університету. Серія "Міжнародні відносини". 2015. Вип. 36, част. 3. C. 169–176.
7. Кирій В.В., Чічкань О.В. Засади формування фінансово-промислових груп в Україні. Інноваційна економіка. 2012. № 2. С. 269–272.
8. Венгер В.В., Точилін В.О. Особливості взаємодії держави та бізнесу у сфері гірничо-металургійного комплексу України: від підтримки до партнерства. Економіка і прогнозування. 2010. № 2. С. 114–128.
9. Закон України „Про проведення економічного експерименту на підприємствах гірничо-металургійного комплексу України" від 17.07.1999 р. № 934-XIV (втратив чинність). URL: zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=934-14
10. Таблиця "витрати–випуск" за 2014 р. / Держстат України. URL:
www.ukrstat.gov.ua
11. Steel – The Permanent Material in The Circular Economy / WorldSteel Association. URL:
www.worldsteel.org
12. Проблеми, напрями та чинники сприяння розвитку внутрішнього ринку України (реальний сектор економіки) / НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. НАНУ. Київ, 2013. 292 с.
13. 65% металлофонда Украины занимает полностью изношенный металл / Втормет. URL:
vtormet.dp.ua
14. Пустовойт О.В. Інституційна природа економічних циклів. Досвід України / НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". Київ, 2016. 388 с.
№ 1/2019
Ринок: прогноз і кон’юнктураОСИПОВ Володимир Миколайович1, НЕКРАСОВА Любовь Аркадіївна2
1Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
2Одеський національний політехнічний університет
Оцінка конкурентоспроможності виноробного підприємства як інструмент управління його розвитком
АНОТАЦІЯ ▼
Розкрито суть авторського підходу і методичного інструментарію оцінки конкурентоспроможності виноробного підприємства на певній фазі його економічного розвитку з урахуванням комплексу показників, які характеризують усі напрями діяльності підприємства і формують рівень його конкурентоспроможності. Узагальнено методичні підходи до оцінки конкурентоспроможності підприємства, запропоновано поєднання інтегрального і матричного підходів, що істотно розширює методичні можливості оцінки та дає можливість більш глибоко обґрунтовувати управлінські рішення щодо забезпечення розвитку підприємства.
Проаналізовано сучасний стан виноробної галузі України, в тому числі фактори, які стримують її розвиток, та передумови для майбутнього зростання. Наведено результати апробації методичного інструментарію на прикладі п'яти виноробних підприємств Одеської та Миколаївської областей. На основі даних експертного аналізу та фінансової звітності побудовано профілі конку-рентних переваг підприємств і дано оцінку величини їх потенціалу за елементами: "виробництво, розподіл і збут продукції", "організаційна структура та менеджмент", "маркетинг" та "фінанси". Зроблено розрахунок одиничних показників конкурентоспроможності продукції диференціальним методом, визначено нормовані значення економічних показників і розраховано інтегральний показник конкурентоспроможності. Поєднання оцінки конкурентоспроможності та стадії життєвого циклу допомогло відобразити позицію кожного з виноробних підприємств Одеської області в матриці комплексного оцінювання рівня конкурентоспроможності і запропонувати траєкторію розвитку. Виявлено резерви і розроблено відповідні рекомендації щодо поведінки виноробних підприємств і необхідних організаційних змін для підвищення стійкості їх розвитку і конкурентоспроможності.
Ключові слова: стратегія розвитку, оцінка конкурентоспроможності виноробного підприємства, конкурентоспроможність продукції, модель ADL, квадрат конкурентних можливостей, конкурентні переваги
Стаття українською мовою (cтор. 109 - 127) | Завантажити | Завантажень : 1508 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Гончарук А.Г., Аслаханов І.А. Управління ефективністю діяльності підприємств виноробної галузі. Економіка харчової промисловості. 2014. № 1(21). С. 25–29.
2. Ткаченко О.Б., Волошина Т.Н., Тринкаль О.В. Изучение конъюнктуры рынка производства виноградных вин в Украине. Економіка харчової промисловості. 2013. № 3(19). С. 49–54.
3. Державний комітет статистики. 2016. URL:
www.ukrstat.gov.ua/
4. Яблонська Н.В., Крупіна С.В. Проблеми підвищення конкурентоспроможності підприємств виноробної галузі України. Інфраструктура ринку. 2018. № 16. С. 147–150.
5. Гончаров В. Аналіз існуючих підходів і методів до оцінки конкурентоспроможності промислового підприємства. Луганськ, 2006. URL:
experts.in.ua/baza/analitic
6. Азоев Г.Л. Конкуренция: анализ, стратегия и практика. Москва: ЦЭИМ, 2001. 207 с.
7. Ансофф И. Стратегическое управление. Москва: Экономика, 1989. 519 с.
8. Іванов Ю.Б. Теоретичні основи конкурентної стратегії підприємства: монографія. Харків: ВД "ІНЖЕК", 2006. 383 с.
9. Портер М. Конкурентная стратегия: методика анализа отраслей и конкурентов. Москва: Альпина Бизнес Букс, 2005. 234 с.
10. Саєнко М.Г. Стратегія підприємства. Тернопіль: Економічна думка, 2006. 390 с.
11. Томпсон А.А., Стрикленд А.Дж. Стратегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа. Москва: ИД "Вильямс", 2007. 928 с.
12. Шершньова З.Є. Стратегічне управління. Київ: КНЕУ, 2004. 699 с.
13. Некрасова Л.А., Некрасова К.І. Аналіз та перспективи розвитку підприємств виноробної галузі в Україні. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. 6. С. 83–87.
14. Осипов В., Осипова Л. Виноградарство та виноробство України. Сучасний стан, проблеми, тенденції розвитку. Економіст. 2015. № 5. С. 28–31.
15. Бельтюков Є.А., Некрасова Л.А. Конкурентна стратегія підприємства: сутність та формування на основі оцінки рівня конкурентоспроможності. Економіка: реалії часу. 2014. № 2(12). С. 6–13.
16. Павлова В.А. Конкурентоспроможність підприємства: оцінка та стратегія забезпечення: монографія. Дніпро: ДУЕП, 2006. 276 с.