НА ГОЛОВНУ | |
№ 3/2016
ГАРКАВЕНКО Валентина Іванівна1, ШКЛЯР Андрій Ігорович2
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
2ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
Рефінансування ЦБ як чинник розбалансування валютного ринку: досвід України (англ. мовою)
Ekon. prognozuvannâ 2016; 3:43-50 | https://doi.org/10.15407/eip2016.03.043 |
АНОТАЦІЯ ▼
На початку політичної кризи в Україні наприкінці 2013 р. та пов'язаного з цим масового вилучення коштів з банків у лютому 2014 р. відбувся перехід – причому не у правовий спосіб – на механізм вільного курсоутворення, який став початковим фактором, що дестабілізував валютний ринок та призвів до стрімкоподібної девальвації національної валюти.
Умови для початку дестабілізації валютного ринку та значної девальвації національної валюти визначальною мірою були спровоковані рішеннями НБУ щодо зняття обмежень для банків на обсяги рефінансування та здійснення Національним банком у І кв. 2014 р. адресних інтервенцій (у т.ч. за пільговим курсом), та обсягами кредитів рефінансування, наданих Нацбанком комерційним банкам у грудні 2013р. – січні 2014 р.
Значна частина коштів, отриманих банками у вигляді рефінансування, була спрямована на валютний ринок, про що свідчать нехарактерні для міжбанківського валютного ринку обсяги продажу валюти наприкінці 2013 р. та січня – початку лютого 2014 р. (у грудні 2013 р. – 39,1 млрд дол. США, у січні 2014 р. – 45,1 млрд дол. США, у т. ч. лише за останній тиждень січня 2014 р. – майже 20 млрд дол. США, що практично дорівнювало обсягу міжнародних резервів на початок 2014 р.).
Значні й нехарактерні для міжбанківського валютного ринку обсяги продажу валюти наприкінці 2013 р. та січня – початку лютого 2014 р. можна пояснити лише спекулятивними діями банків та виведенням капіталу за кордон, оскільки вони жодним чином не були пов'язані з реальним імпортом.
Враховуючи, що достатні обсяги ресурсів у гривні (отримані від НБУ певними банками через механізм рефінансування) та практика продажу валюти за пільговим курсом (через механізм адресних інтервенцій, яка мала місце на початку минулого року), створювали сприятливе підґрунтя для валютних спекуляцій і, незважаючи на це, НБУ не лише не приймав ніяких рішень щодо посилення контролю за валютними операціями банків, а й активно здійснював інтервенції на продаж валюти, можна вважати, що на початку політичної кризи у країні регулятором було створено умови для отримання в короткі терміни величезних прибутків та виводу капітал за кордон.
Замість того, щоб після глибокої девальвації національної валюти у лютому 2014 р. відмовитися від неприйнятного для перехідної економіки і фактично впровадженого не лише без будь-яких обґрунтувань, а й без відповідного рішення режиму плаваючого курсу, НБУ у березні 2014 р. своєю постановою його узаконює.
Неспроможність НБУ обґрунтувати і відстояти перед МВФ недоцільність використання механізму вільного курсоутворення в умовах кризи, рецесії і політичної нестабільності, а також хронічного дефіциту поточного рахунку платіжного балансу, значного зовнішнього боргу, критично низького рівня міжнародних резервів, призвела до включення в Меморандуми про економічну та фінансову політику зобов'язань НБУ продовжувати дотримуватися політики гнучкого обмінного курсу.
Уведення та дотримання режиму вільного курсоутворення з одночасним широкомасштабним та безконтрольним рефінансуванням банків стало генератором подальшого безперервного знецінення курсу національної валюти та неефективного використання міжнародних резервів.
Упродовж 2014 року та січня-березня 2015 р. Нацбанк, замість того, щоб здійснити комплексну оцінку ситуації на фінансовому ринку та визначити політику і механізми щодо її стабілізації, хаотично здійснював пошук ринкових і адміністративних методів впливу на валютний ринок, про що свідчить безсистемне та непослідовне, а в окремих випадках – невиважене запровадження ним заходів.
Нерозуміння бізнесом та населенням політики НБУ та втрата довіри до його дій, досить суперечливі публічні коментарі посадових осіб Нацбанку ще більше розхитували ситуацію та вели до зменшення обсягів торгівлі іноземною валютою як на міжбанківському, так і на готівковому ринку, що призвело до подальшої девальвації національної валюти, тінізації валютних операцій та множинності обмінних курсів.
Маючи необхідні інструменти для недопущення спекулятивних операцій на міжбанківському валютному ринку та, відповідно, неадекватного знецінення національної валюти за рахунок цього фактора, НБУ виявився неспроможним забезпечити ефективний і дієвий контроль за валютними операціями банків.
Масштабні обсяги рефінансування банків, непрозорі процедури надання кредитів рефінансування та практично відсутність контролю за їх цільовим використанням свідчать про відсутність системної, виваженої та зрозумілої політики регулятора.
Ключові слова: девальвація, рефінансування, гнучкий валютний курс, валютні інтервенції
Стаття англійською мовою (cтор. 43 - 50) | Завантажити | Завантажень : 842 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. National Bank of Ukraine. Retrieved from www.bank.gov.ua [in Ukrainian].
3. On regulation of the National Bank of Ukraine liquidity of banks in Ukraine. Resolution of the National Bank of Ukraine of 12.04.2013 number 491. Retrieved from zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z2089-13 [in Ukrainian].
4. On Amending Resolution of the Board of the National Bank of Ukraine on June 19, 2012 № 248. Resolution of the National Bank of Ukraine of 06.12.2013 № 502. Retrieved from zakon3.rada.gov.ua/laws/show/v0502500-13 [in Ukrainian].
5. On Amending Resolution of the Board Ukraine National Bank of Ukraine on December 4, 2013 № 491. Resolution of the National Bank of Ukraine of 27.01.2014 p. № 33. Retrieved from zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0182-14 [in Ukrainian].
6. On some issues of regulation of the money market.Resolution of the National Bank of Ukraine of 21.02.2014 № 86. Retrieved from zakon5.rada.gov.ua/laws/show/v0086500-14 [in Ukrainian].
7. Letter of NBU Board on Resolution of the National Bank of Ukraine of 24.12.2013 №536 (a letter of 24.12.2013 № 19-102/29596). Retrieved from search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/LB13239.html [in Ukrainian].
8. Horodnychenko, Yu., Korenok, O. (09.04.2015). Mathematics for Gontareva: Refinance is not a hindrance for stable exchange rate. LigaBiznes. Retrieved from biz.liga.net/all/all/stati/2984169-matematika-za-gontarevu-refinans-stabilnomu-kursu-ne-pomekha.htm [in Russian].
9. On Amending Resolution of the National Bank of Ukraine on February 24, 2015 № 130. Resolution of the National Bank of Ukraine of 24.02.2015 № 131. Retrieved from zakon5.rada.gov.ua/laws/show/v0131500-15 [in Ukrainian].
№ 1/2020
ГАРКАВЕНКО Валентина Іванівна1, ЄРШОВА Галина Віталіївна2
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
2ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
ВПЛИВ ІНОЗЕМНОГО КАПІТАЛУ НА ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК УКРАЇНИ
Ekon. prognozuvannâ 2020; 1:47-62 | https://doi.org/10.15407/eip2020.01.047 |
АНОТАЦІЯ ▼
Досліджується вплив іноземного капіталу на економічні процеси, що відбувалися в України упродовж 2000–2019 рр. Серед іноземних інвесторів Україна прагне позиціонувати себе як інвестиційний хаб, в який вигідно вкладати кошти та розвивати на його території бізнес. Подекуди складається враження, що іноземні інвестиції ототожнюються із панацеєю, яка дасть Україні можливість досягти рівня розвитку світових лідерів. Водночас проведене дослідження дало змогу зробити висновок, що ефективність та якість прямих та портфельних іноземних інвестицій та боргового капіталу викликають значні сумніви. Упродовж 2000 р. – 10 місяців 2019 р. сукупний обсяг чистих надходжень прямих та портфельних іноземних інвестицій та іноземних позик в Ук-раїну становив 185,3 млрд дол. США. Водночас такий значний за обсягами фінансовий ресурс не став каталізатором структурних перетворень в економіці та розвитку високотехнологічного виробництва. Натомість концентрація іноземного капіталу в окремих видах економічної діяльності призвела до закріплення сировинної спрямованості вітчизняної економіки та загострення внутрішньоекономічних проблем на тлі значного припливу спекулятивного капіталу.
Значна увага в дослідженні приділена географічній структурі іноземних інвестицій та боргового капіталу, що засвідчує істотний вплив офшорних юрисдикцій на діяльність вітчизняного бізнесу та формування моделі його поведінки. Офшоризація капіталу є визначальною рисою національного бізнесу, що стала однією з основних причин деформації економічної моделі розвитку економіки України.
Зроблено акцент на необхідності удосконалення державної політики щодо залучення іноземного капіталу в Україні. Зокрема доведено, що відсутність належного контролю за концентрацією іноземного капіталу в окремих сферах економіки призводить до значних дисбалансів, які при дії інших факторів посилюють кризові явища в економіці. Через це на державному рівні доцільно аналізувати "токсичний вплив" іноземного капіталу на структурні зміни в економіці та його вплив на економічну безпеку України.
Публікацію підготовано рамках за виконання НДР "Фінансові ризики ведення бізнесу в Україні: сектор нефінансових корпорацій" (№ держреєстрації 0118U006088).
Ключові слова:іноземний капітал, прямі іноземні інвестиції, економічний розвиток, іноземні кредити, офшорний капітал
Стаття українською мовою (cтор. 47 - 62) | Завантажити | Завантажень : 590 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Свєтлов Б., Обушна Н. Механізм стимулювання прямого іноземного інвестування в умовах модернізації економіки України. Актуальні проблеми міжнародних відносин. 2012. Вип. 105, част. ІІ. С. 122–128.
3. Луценко І.С. Податкове стимулювання залучення прямих іноземних інвестицій в Україну. Інвестиції: практика та досвід. 2013.№ 18. С. 9–13.
4. Гаркавенко В.І. Валютна лібералізація: доцільність та своєчасність. Наукові праці НДФІ. 2018. Вип. 2. С. 41–44. URL: file:///C:/Documents%20and%20Settings/Admin/%D0%9C%D0%BE%D0%B8%20%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%8B/Downloads/Npndfi_2018_2_10.pdf
5. High-technology exports (% of manufactured exports) / The World Bank. URL: data.worldbank.org/indicator/TX.VAL.TECH.MF.ZS?end=2017&locations=UA-CN-US-OE&name_desc=true&start=1960&view=chart
6. Germany Breaks Korea’s Six-Year Streak as Most Innovative Nation / Bloomberg Innovation Index. URL: www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-18/germany-breaks-korea-s-six-year-streak-as-most-innovative-nation?utm_source=telegram&utm_medium=msg&utm_campaign=telegram
7. Постанова Правління Національного банку України №319 від 11.10.2008 р. "Про додаткові заходи щодо діяльності банків". URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0319500-08
8. Doing Business 2019. Training for Reform. / International Bank for Reconstruction and Development; The World Bank. URL: www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/media/Annual-Reports/English/DB2019-report_web-version.pdf
9. Джерела фінансування інноваційної діяльності промислових підприємств / Держстат України. URL: www.ukrstat.gov.ua.
10. Козак Ю.Г. Міжнародна економіка: в питаннях та відповідях: навч. посібн. Київ: Центр учбової літератури, 2017. 228 с. URL: westudents.com.ua/knigi/141-mjnarodna-ekonomka-kozak-yug.html
11. Єршова Г.В. Конкурентні позиції України серед країн СНД у залученні прямих іноземних інвестицій. Економіка і прогнозування. 2012. № 4. С. 102–109. URL: www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=econprog_2012_4_12
12. Експорт-імпорт товарів за країнами світу у 2016 році / Держстат України. URL: www.ukrstat.gov.ua
13. Экономика Виргинских Островов – ведущие отрасли, ВВП и уровень благосостояния. URL: www.orangesmile.com/destinations/virginislands-british/economics.htm
14. GDP (current US$). All Countries and Economies / The Work Bank. URL: data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD
15. Гаркавенко В.І., Шаповал Ю.І. "Очищення" банківського сектору в Україні: ціна для суспільства та держави. Український соціум. 2017. Вип. 1. С. 60. URL: ukr-socium.org.ua/wp-content/uploads/2017/01/108-123__no-1__vol-60__2017__UKR.pdf
doi.org/10.15407/socium2017.01.108
16. Гаркавенко В.І. Іноземний капітал у діяльності банківського сектора України: досвід минулого, уроки на майбутнє / НАН України; Ін-т екон. та пронозув. Київ, 2011. С. 97.
17. США посилюють контроль за іноземними інвестиціями / ТСН. URL: tsn.ua/groshi/ssha-posilyuyut-kontrol-za-inozemnimi-investitsiyami.html
18. Кущ О. «Любят у нас иностранцев. Почему Украина пережила свою банковскую золотую эру при Кучме». URL: minprom.ua/news/223776.html
19. Проєкт Закону України “Про оцінку впливу іноземних інвестицій на національну безпеку України” / Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. URL: www.me.gov.ua/Documents/Detail?title=ProektuZakonuUkrainiproOtsinkuVplivuInozemnikhInvestitsiiNaNatsionalniInteresiTaBezpeku/
20. International collaboration to end tax avoidance / OECD/G20. URL: www.oecd.org/tax/beps
21. Україна і план BEPS: чому офшори відходять у минуле. Економічна правда. 29 жовтня 2019 р. URL: www.epravda.com.ua/projects/offshore/2019/10/29/652879/
№ 3/2020
ГАРКАВЕНКО Валентина Іванівна1, ЄРШОВА Галина Віталіївна2
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
2ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
Вплив валютної лібералізації на економіку України
Ekon. prognozuvannâ 2020; 3:25-40 | https://doi.org/10.15407/eip2020.03.025 |
АНОТАЦІЯ ▼
Досліджуючи питання трансформації фінансових відносин в Україні, у попередній статті автори здійснили аналіз впливу іноземного капіталу на економічний розвиток вітчизняної економіки та виявили, що його концентрація в окремих видах економічної діяльності сприяла закріпленню сировинної спрямованості вітчизняної економіки, загостренню внутрішньоекономічних проблем. Було зроблено висновок, що, зважаючи на деформовану модель економічного розвитку України, успішні практики розвинених країни щодо залучення іноземних інвестицій та реформування фінансового сектора малоефективні в умовах вітчизняної економіки. Продовжуючи дослідження трансформацій фінансових відносин в Україні, які відбуваються під впливом зближення вітчизняного законодавства із європейськими нормами, автори не могли залишити осторонь питання впливу лібералізації валютного законодавства на економіку. Зважаючи на те, що валютна лібералізація істотно впливає на поведінку іноземних інвесторів, у статті проведено глибокий аналіз законодавчих змін у фінансовому секторі та охарактеризовано основні результати їх впровадження. Проаналізовано позитивні та негативні наслідки валютної лібералізації в Україні для суб?єктів господарювання та економіки загалом. Особливу увагу приділено ризикам лібералізації операцій, пов?язаних із рухом капіталу та поведінці нерезидентів на фінансовому ринку України. Зроблено висновок, що вітчизняна економіка, що має деформовану модель економічного розвитку, належить до фінансово та інституційно слабких держав, не готова до лібералізації валютних відносин, яка, в свою чергу, лише сприяє поглибленню деформацій в економіці та знижує її стійкість до макроекономічних дисбалансів.
Публікацію підготовлено за виконання НДР \"Фінансові ризики ведення бізнесу в Україні: сектор нефінансових корпорацій\" (№ держреєстрації 0118U006088).
Ключові слова:валютна лібералізація, ринок капіталу, валютне законодавство, політика Національного банку України
Стаття українською мовою (cтор. 25 - 40) | Завантажити | Завантажень : 608 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Шемет Т.С. Теорія і практика валютного курсу / за ред. О.І. Рогача. Київ: Либідь, 2006. С. 17.
3. Гроші та кредит: підручник / за наук. ред. д.е.н., проф. М.І. Савлука. 6-е вид. Київ: КНЕУ, 2011. С. 212–223.
4. Quinn D. The Correlates of Change in International Financial Regulation, American Political Science Review. 1997. Vol. 91. № 3. P. 531–551. doi.org/10.2307/2952073
5. Гершанович Е.А. Валютная либерализация: за и против. Известия Томского политехнического университета. 2007. Т. 310. № 1. С. 228–230.
6. Иванов Е.И., Ершов М.В. Валютная либерализация и национальная экономика. Деньги и кредит. 2003. № 6. С. 44. URL: ershovm.ru/files/publications_document_33.pdf
7. Данилишин: після валютної лібералізації ми очікуємо збільшення інвестицій у 5–10 разів. Українське радіо. 16.01.2019 р. URL: www.nrcu.gov.ua/news.html?newsID=84192
8. Гаркавенко В.І. Валютна лібералізація: доцільність та своєчасність. Наукові праці НДФІ. 2018. Вип. 2. С. 41–44. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/Npndfi_2018_2_10
9. Репко М., Кашко О., Піонтківська І. Міжнародний досвід лібералізації руху капіталу. Вісник Національного банку України. 2016. Березень. doi.org/10.26531/vnbu2016.235.026
10. Яременко О.Л. Виступ на засіданні круглого столу "Лібералізація валютного регулювання в Україні: ризики та перспективи" ( 24 вересня 2015 р., ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України”). URL: ief.org.ua/wp-content/uploads/2015/09/%D0%9A%D1%80_%D1%81%D1%82%D1%96%D0%BB-24.09.pdf
11. Международные валютно-кредитные и финансовые отношения / под ред. Красавиной Л.Н. 3-е изд., перераб. и доп. Москва, 2005. 576 с.
12. Árvai Zsófia. Capital Account Liberalization, Capital Flow Patterns, and Policy Responses in the EU’s New Member States. IMF Working Paper. 2005. WP/05/213. doi.org/10.5089/9781451862324.001
13. Гаркавенко В.І. Іноземний капітал у діяльності банківського сектора України: досвід минулого, уроки на майбутнє: наукова доповідь / НАН України; Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2011. 108 с.
14. Вплив глобальних фінансів на валютно-фінансову систему України: монографія / Богдан Т.П., Шаров О.М., Сльозко О.О. та ін.; за ред. д-ра екон. наук Т.П. Богдан; НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". Київ, 2017. С. 106–118.
15. Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. Глава 7. Стаття 145. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text
16. Дорожня карта скасування валютних обмежень / Національний банк України. URL: bank.gov.ua/ua/markets/liberalization
17. Закон України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 р. №2473-VIII. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2473-19#Text
18. Декрет Кабінету Міністрів України від 16.02. 1993 р. №15-93 “Про систему валютного регулювання і валютного контролю”. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/15-93#Text
19. Постанова Правління НБУ "Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті" від 02.01. 2019 р. № 5. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0005500-19#Text
20. Постанова Правління Національного банку України від 14.05.2019 р. № 67 "Про встановлення винятків та (або) особливостей запровадження граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів і внесення змін до деяких нормативно-правових актів". URL: bank.gov.ua/ua/legislation/Resolution_14052019_67
21. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2019 року № 76-р "Про затвердження переліку товарів та (або) галузей економіки, для яких Національний банк має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження заходу захисту, передбаченого абзацом першим частини першої статті 13 Закону України "Про валюту і валютні операції"". URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/76-2019-%D1%80#Text
22. Дохідність ОВДП на первинному ринку / Національний банк України. URL: bank.gov.ua/ua/statistic/sector-financial/data-sector-financial#2fs
23. Статистика фінансового сектору / Національний банк України. URL: bank.gov.ua/ua/statistic/sector-financial/data-sector-financial#2fs
24. Інформація щодо облігацій внутрішніх державних позик, які знаходяться в обігу, станом на 01 березня 2020 року / Міністерство фінансів України. URL: mof.gov.ua/uk/ovdp-shho-perebuvajut-v-obigu
25. Звіт щодо проведення грошово-кредитної політики у 2019 році Раді НБУ / Національний банк України. 25 лютого 2020 р. URL: bank.gov.ua/ua/news/all/zvit-schodo-provedennya-groshovo-kreditnoyi-politiki-u-2019-rotsi-radi-natsionalnogo-banku
26. Рада НБУ визнала неефективною валютно-курсову політику Нацбанку. Бізнес. URL: nv.ua/ukr/biz/economics/rada-nbu-viznala-neefektivnoyu-valyutno-kursovu-politiku-nacbanku-novini-ukrajini-50057756.html
27. Заява Нацбанку. Рада НБУ перевищила свої повноваження. Бізнес. URL: nv.ua/ukr/biz/finance/nbu-rada-nacbanku-perevishchila-svoji-povnovazhennya-novini-ukrajini-50058248.html
28. Прес-реліз НБУ від 5 березня 2018 р. URL: bank.gov.ua/control/uk/publish/article;jsessionid= AE97D48096EE4B6ABE95A0BD62B7BFE0?art_id=65236863&cat_id=55838
29. Гаркавенко В.І., Єршова Г.В. Вплив іноземного капіталу на економічний розвиток України. Економіка і прогнозування. № 1. 2020. С. 47–62. doi.org/10.15407/eip2020.01.047
30. Пацкан В.: Через недоліки прогнозування курсу гривні, недонадходження до держбюджету у січні становили 2,3 млрд грн. 13.02.2020. URL: rp.gov.ua/PressCenter/News/?id=820
31. Рішення Ради НБУ №9-рд від 31.03.2020 р., пункт 2, яким виключено пункти 2 та 3 Рішення Ради НБУ від 13.07.2018 р. №37-рд "Про Стратегію монетарної політики Національного банку України". URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/vr037500-18#Text
32. Постанова Правління Національного банку України № 16 від 06.02.2020 р. "Про внесення змін до Положення про структуру валютного ринку України, умови та порядок торгівлі іноземною валютою та банківськими металами на валютному ринку України". URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0016500-20#Text
33. Рекордное падение лиры. Турция заблокировала доступ Citigroup, BNP Paribas и UBS. 08.05.2020 р. Ліга Фінанси. URL: finance.liga.net/ekonomika/novosti/rekordnoe-padenie-liry-turtsiya-zablokirovala-dostup-citigroup-bnp-paribas-i-ubs
34. Лист НБУ "Про особливості здійснення банками валютного нагляду за деякими операціями" від 17.01.2019 № Р/25-0006/2831. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/v2831500-19#Text
35. Фінансове забезпечення структурної модернізації реального сектора економіки України / за ред. д.е.н. Зимовця В.В.: НАН України; ДУ “Ін-т екон. та прогнозув. НАН України”. Київ, 2017. 470 с.
36. Обсяг переказів в межах України у 2019 році зріс майже на 40% / Національний банк України. URL: bank.gov.ua/ua/news/all/obsyag-perekaziv-v-mejah-ukrayini-u-2019-rotsi-zris-mayje-na-40
№ 1/2022
ГАРКАВЕНКО Валентина Іванівна1, ЄРШОВА Галина Віталіївна2
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
2ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
ВПЛИВ БОРГОВОЇ ПОЛІТИКИ УРЯДУ НА РОЗВИТОК ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
Ekon. prognozuvannâ 2022; 1:107-123 | https://doi.org/10.15407/eip2022.01.107 |
АНОТАЦІЯ ▼
Аналізується вплив боргової політики уряду на розвиток економіки України. Визначено, що нині практично всі показники боргової стійкості в Україні перевищують критичну межу, за якою вона втрачає можливості самостійно вирішити боргові проблеми. Так упродовж 2014–2021 рр. внутрішній державний та гарантований державою борг України збільшився у гривневому еквіваленті у 3,9 раза і станом на кінець 2021 р. становив 1111,6 млрд грн. Збільшення боргу відбулося передусім за рахунок прямого державного боргу, який за аналізований період зріс у 4,1 раза.
Зроблено висновок, що масштабність державних запозичень в Україні перетворює їх на загрозу для економіки, оскільки без зміни чинної державної боргової політики ризик неспроможності уряду виконувати свої зобов'язання з погашення та обслуговування боргу зростатиме. Акцентовано на переосмисленні економічної політики країни у напрямі обмеження боргової залежності країни, удосконалення структури платіжного та зовнішньоторговельного балансів, виваженого підходу до лібералізації відносин у зовнішньоекономічній сфері та залучення іноземних інвестицій.
Здійснено детальний аналіз тенденцій щодо випуску ОВДП, ОЗДП, а також залучення боргового фінансування від міжнародних фінансових організацій. Дослідження тенденцій, а головне структури ОВДП дає підстави стверджувати, що зростання випуску зумовлене не лише необхідністю фінансування дефіциту державного бюджету, а й недоліками і прорахунками грошово-кредитної та боргової політики, а також політикою протекціонізму інтересів окремих бізнес-структур.
Акцентовано увагу на тому, що значна частка коштів нерезидентів в ОВДП збільшує валютно-курсову та фінансову вразливість країни і є фактором, що надає нерезидентам можливість впливати на валютний ринок та, відповідно, на курс національної валюти і стан міжнародних резервів України.
Публікацію підготовлено в рамках виконання НДР "Трансформації у фінансуванні корпоративного бізнесу в умовах нестабільності " (№ ДР: 0121U112770).
Ключові слова:боргова політика уряду, дефіцит державного бюджету, державний борг, боргова стійкість, облігації внутрішньої державної позики, облігації зовнішньої державної позики
Стаття українською мовою (cтор. 107 - 123) | Завантажити | Завантажень : 244 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Теорія фінансів / за заг. ред. В.М. Федосова, С.І. Юрія. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 576 с.
3. Україна і світове господарство: Взаємодія на межі тисячоліть: моногр. / ред. А. Філіпенко. В. Будкін, А. Гальчинський та ін. Київ: Либідь, 2002. 407 с.
4. Богдан Т.П. Глобальний борг як індикатор проблем світової економіки та виклики для фінансової політики України. Фінанси України. 2019. №9. С. 43–63. doi.org/10.33763/finukr2019.09.043
5. Державні фінанси / О.Д. Василик, К.В. Павлюк. Київ: Центр учбов. літератури, 2004. 608 с.
6. Гасанов С.С., Кудряшов В.П., Балакін Р.Л. Досвід ЄС з антикризового управління державними фінансами та його використання в Україні. Фінанси України. 2014. №7. С. 17–30.
7. Педченко Н.С., Лугівська Л.А. Сутність поняття "боргова політика держави". Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2012. №2 (53). С. 229–236.
8. Наш взаємопов'язаний світ. Річний звіт МВФ. 2019. URL: www.imf.org
9. Табах А., Подругина А. Бюджетна політика: новий поворот. ЭКОНОС. Экономический розговор. 8.06.2021. URL: econs.online/articles/opinions/byudzhetnaya-politika-novyy-povorot/
10. Ризики і загрози фінансовій безпеці сектору державних фінансів та шляхи їх подолання: моногр. / О.С. Білоусова, В.І. Гаркавенко, А.І. Даниленко та ін. Київ: ДННУ "Акад. фін. управління", 2013. 308 с.
11. Перспективы развития мировой экономики. Восстановление во время пандемии: опасения по поводу рисков для здоровья, перебои в поставках, ценовое давление / МВФ. Октябрь 2021. URL: www.imf.org
12. Дані щодо зовнішнього боргу України / Мінфін України. URL: www.mof.gov.ua
13. Ярошенко Ф.А., Бушуєв С.Д., Богдан Т.П. Антикризисное управление фінансами в условиях неопределенности: моногр. / Украинская ассоциация управления проектами. Киев: "Саммит-Книга",. 2012. С. 22.
14. Заборгованості за ОВДП за відповідні періоди / Мінфін України. URL: www.mof.gov.ua
15. Постанова КМУ "Про збільшення статутного капіталу Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" від 4 серпня 2014 р. №302. URL: www.kmu.gov.ua/npas/247502705
16. Постанова КМУ "Про збільшення статутного капіталу Національної акціонерної компанії “Нафтогаз України”" від 23 січня 2015 р. №13. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/13-2015-%D0%BF#Text
17. Результати розміщення облігацій внутрішніх державних позик (за відповідні періоди) / НБУ. URL: bank.gov.ua/ua/markets/ovdp-table
18. Офіційні новини НБУ. URL: bank.gov.ua
19. Гаркавенко В.І., Єршова Г.В. Вплив валютної лібералізації на економіку України. Економіка і прогнозування. 2020. №3. С. 25–40. doi.org/10.15407/eip2020.03.025
20. Статистика банківської діяльності / НБУ. URL: bank.gov.ua
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |