НА ГЛАВНУЮ | |
№ 4/2014
НИКИФОРУК Елена Игоревна1, ЧМЫРЕВА Лариса Юрьевна2
1ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
2ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
Изменение модели финансирования дорожной инфраструктуры в Украине
Ekon. prognozuvannâ 2014; 4:38-56 |
АННОТАЦИЯ ▼
Исследована современная система управления автомобильными дорогами Украины, которая слишком централизована и сосредоточена в Государственном агентстве автомобильных дорог Украины. Рассмотрена система финансового обеспечения автодорог, которое сейчас осуществляется за счет бюджетных средств (государственного бюджета и местных бюджетов), а также привлеченных ресурсов. Выделены два этапа реформирования модели бюджетного финансирования транспортно-дорожной инфраструктуры, предложено усовершенствование общего подхода к финансированию дорожного хозяйства путем изменения модели бюджетного финансирования. Даются рекомендации по совершенствованию нормативно-правовой базы относительно реформирования автодорожной отрасли.
Ключевые слова: транспортная инфраструктура, автомобильные дороги, реформирование, система управления, бюджетная модель финансирования
Статья на украинском языке (cтр. 38 - 56) | Загрузить | Загрузок : 611 |
ПЕРЕЧЕНЬ ЛИТЕРАТУРЫ ▼
2. Регіони України: проблеми та пріоритети соціально-економічного розвитку : монографія / за ред. З.С. Варналія. – К. : Знання України, 2005. – 498 с.
3. Майнзюк К. Фіскальна децентралізація і ризики для державної єдності в Україні / К.Майнзюк, Ю.Джигир [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.fisco-id.com/?module =an&action=view&id=98
4. Юрій Ганущак: Реформа зробить місцеві бюджети самодостатніми [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.logincee.org/file/13628/library
5. Вдовенко Ю. Інтеграційно-інвестиційний механізм розвитку автодорожньої сфери / Ю. Вдо-венко // Зб. наук. пр. Державного економіко-технологічного університету. Серія "Економіка і управління". – 2007. – Вип. 10. – С. 177–182.
6. Захаров В. Фінансовий механізм системи державного управління автомобільними дорогами України / В.Захаров // Ефективність державного управління : зб. наук. пр. – 2013. – Вип. 36. – С. 225–231.
7. Жулин О. Ризики публічно-приватного партнерства в Україні / О. Жулин // Управління про-ектами, системний аналіз і логістика. – Вип. №10. – К. : НТУ, 2012. – С. 526.
8. Троян О. Інноваційна складова введення платних доріг в Україні [Електронний ресурс] / О. Троян та А. Острик. – Доступний з : www.zgia.zp.ua/gazeta/evzdia_6_084.pdf
9. Крилова Н. Міжнародні стратегії розвитку державно-приватного партнерства в транспортній галузі [Електронний ресурс] / Н.Крилова. – Доступний з : www.sworld.com.ua/index.php/ ru/economy-113/world-economy-and-international-economic-relations-113/16850-113-0849
10. Закон України "Про автомобільні дороги" [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2862-15
11. Положення про Державне агентство автомобільних доріг України [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon2.rada.gov.ua/laws/show/439-2014-п
12. Про утворення відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Ав-томобільні дороги України" [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – До-ступний з : zakon2.rada.gov.ua/laws/show/221-2002-п
13. Офіц. сайт Державної акціонерної компанії "Автомобільні дороги України" [Електронний ресурс]. - Доступний з : www.adu.org.ua/?q=node/99
14. Офіційний сайт Рахункової палати України [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.ac-rada.gov.ua/control/main/uk/publish/article/39301
15. Мова вже не про якість, а можливість просто проїхати [Електронний ресурс] // Дзеркало тижня. – Доступний з : gazeta.dt.ua/promyshliennost/oleksandr-malin-ukravtodor-mova-vzhe-ne-pro-yakist-a-mozhlivist-prosto-proyihati-_.html
16. Закон України "Про джерела фінансування дорожнього господарства України" [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/1562-12
17. Про затвердження Порядку спрямування коштів державного бюджету, призначених для фінансування розвитку мережі і утримання автомобільних доріг загального користування [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon4.rada. gov.ua/laws/show/1731-2003-п
18. "Без Дорожнього фонду в Україні європейських доріг не буде", – громадськість і перевіз-ники [Електронний ресурс] / офіц. сайт Держ. агентства автомобільних доріг України. – До-ступний з : www.ukravtodor.gov.ua/novini/с_"bez-dorozhnogo-fondu-v-ukraini-єvropeiskikh-dorig-ne-bude",-–-gromadskist-i-perevizniki.html
19. "Состояние дел и перспективы дорожной отрасли Украины" [Електронний ресурс]. – До¬ступ-ний з : transport-journal.com/transportna-politika/sostoyanye-del-y-perspektyvyi-dorozh¬noj-otrasly-ukraynyi/
20. Концепція реформування системи державного управління автомобільними дорогами за-гального користування [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : zakon4.rada.gov.ua/laws/show/739-2011-р
21. Нардеп от Одесской области поддержал законопроект о передаче управления автодорогами местным властям [Електронний ресурс]. – Доступний з : trassae95.com/all/popular/2013/ 11/15/nardep-ot-odesskoj-oblasti-podderzhal-zakonoproekt-o-peredache-upravleniya-avtodorogami-mestnym-vlastyam-10741.html
22. Офіційний сайт Укравтодору [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.ukravtodor. gov.ua/novini/с_oblasni,-raionni-ta-silski-avtomobilni-dorogi-stanut-vlasnistyu-mistsevikh-organiv-radi.html
23. Мінінфраструктури та Укравтодор презентували народним депутатам законопроект щодо створення Державного дорожнього фонду [Електронний ресурс] / офіц. сайт Міністерства ін-фраструктури України. – Доступний з : mtu.gov.ua/uk/news/38271.html
24. Щодо розгляду проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного дорожнього фонду [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : budget.rada.gov.ua/kombjudjet/control/uk/publish/article; jsessionid=C177A5A3D73CB166CFDBF340968FCFC3?art_id=51093&cat_id=44731
25. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування системи управління автомобільними дорогами загального користування [Електронний ресурс] / офіц. сайт Верховної Ради України. – Доступний з : w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_1?pf3511=47905
26. Яценюк: Завдання нового уряду – децентралізація влади в Україні [Електронний ресурс] / сайт телеканалу ТВІ. – Доступний з : tvi.ua/new/2014/03/05/yacenyuk_zavdannya_novoho_ uryadu__decentralizaciya_vlady_v_ukrayini
27. Потрібна не федералізація Україні, а децентралізація влади – фахівці [Електронний ресурс] / сайт радіо "Свобода". – Доступний з : www.radiosvoboda.org/content/article/ 25333142.html
№ 3/2018
НИКИФОРУК Елена Игоревна1, ГУСЕВ Ю. В.2, ЧМЫРЕВА Лариса Юрьевна3
1ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
2Министерство инфраструктуры Украины
3ГУ "Институт экономики и прогнозирования НАН Украины"
Государственно-частное партнерство: институциональная среда для развития и модернизации инфраструктуры Украины
Ekon. prognozuvannâ 2018; 3:79-101 | https://doi.org/10.15407/eip2018.03.079 |
АННОТАЦИЯ ▼
Систематизированы иерархические уровни институциональной среды введения государственно-частного партнерства (ГЧП) в Украине: мегаэкономика, макроэкономика, мезоэкономика и микроэкономика. Выявлены участники институциональной среды, которые представлены регуляторными институтами, определяющими нормы отношений, прав и обязательств участников, а также конструктивными и инвестиционными институтами. На уровне мегаэкономики регуляторные институты представлены: принципами и нормами международного права относительно ГЧП, международными соглашениями, рынком международных проектов ГЧП; Стратегией устойчивого развития 2030. Конструктивные институты этого же уровня – это интеграция национальных инфраструктурных сетей, институты международных инфраструктурных проектов (например, Великого шелкового пути). Инвестиционные институты – международные финансовые организации, международные инвестиционные банки, мировой фондовый рынок, инфраструктурные банки и другие.
Регуляторными институтами макроэкономического уровня выступают Конституция Украины, правительственные программы, законы, нормативно-правовые акты относительно ГЧП, концессий, Стратегия устойчивого развития Украины 2030, рынок отечественных инфраструктурных проектов, институт публичных закупок; конструктивными институтами – Министерство экономического развития и торговли, Министерство инфраструктуры, Министерство регионального развития, строительства и жилищно-коммунального хозяйства Украины, проектные офисы, институт государственного программно-целевого планирования, институт взаимодействия между органами государственной власти; инвестиционными институтами – бюджетные средства, целевое финансирование, субсидирование, частные инвестиции, проектное финансирование. Проведен анализ данных относительно количества и качества проектов ГЧП в Украине и мире. Сопоставлены данные относительно выполнения проектов ГЧП в Украине по данным Всемирного банка и отечественных источников и выявлена фрагментарность учета данных по договорам ГЧП и договорам концессий. Сделан вывод о необходимости систематизации и унификации данных на разных уровнях иерархической структуры институциональной среды внедрения ГЧП в Украине: на уровне мегаэкономики и макроэкономики, макроэкономики и мезоэкономики.
Отмечается, что наличие институциональных ловушек обусловливает активизацию дальнейших научных исследований и разработку рекомендаций в сфере внедрения и развития механизмов ГЧП в финансировании развития и модернизации инфраструктуры в таких направлениях, как: нормативно-правовое обеспечение развития ГЧП в Украине путем дальнейшей детализации положений Закона Украины "О государственно-частном партнерстве"; исследование вопросов целесообразности и эффективности различных форм реализации ГЧП (концессии, аренды, лизинга и т.п.) в финансировании крупных национальных проектов, в том числе и проектов по развитию инфраструктуры экономики Украины, а также научное обоснование их использования; исследования региональных особенностей применения механизмов ГЧП в стране в финансировании стратегических инвестиционных проектов, в том числе крупных инфраструктурных проектов, социальных и гуманитарных проектов в рамках реализации новой региональной политики; дополнительные исследования передового международного опыта внедрения и развития механизмов ГЧП в финансировании национальных проектов, в частности относительно привлечению к этому процессу МФО и других негосударственных организаций.
Ключевые слова: государственно-частное партнерство, институциональная среда, инфраструктура, транспорт, проекты, инвестиции
Статья на украинском языке (cтр. 79 - 101) | Загрузить | Загрузок : 1058 |
ПЕРЕЧЕНЬ ЛИТЕРАТУРЫ ▼
2. Eggers W., Startup T. Closing the Infrastructure Gap: The Role of Public-Private Partnerships. A Deloitte Research Study. The global report. 2006. 40 p. Р. 8.
3. Державно-приватне партнерство в системі регулювання економіки / НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2012. 372 с.
4. Публічно-приватне партнерство у відносинах держави з міжнародними організаціями та транснаціональними компаніями / НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2015. 444 с.
5. Gerrard M.B., Michael B. What are public-private partnerships, and how do they differ from privatizations? Finance & Development. 2001. Vol. 38. № 3. URL: www.imf.org/external/pubind.htm
6. Вінницький Б., Лендьел М., Онищук Б., Сегварі П. Досвід та перспективи впровадження державно-приватних партнерств в Україні та за кордоном. Київ: К.І.С., 2008. 146 с. С. 118.
7. Уайт Е., Дезілець Б., Маслюківська О., Шевчук Ю. Посібник з публічно-приват¬них партнерств. Київ: USAID, 2009. 79 с.
8. Запатріна І.В. Публічно-приватне партнерство: потенціал для економік, що розвиваються. Lambert Academic Publishing – Saarbrucken, 2013. 197 c.
9. Сімсон О.Е. Правова модель державно-приватного партнерства як інструмент гармонізації публічних і приватних інтересів в інноваційній стратегії України: автореф. дис. …д-ра юрид. наук: 12.00.04, 12.00.03 / Нац. юр. Ун-т ім. Ярослава Мудрого. Харків, 2015. – 42 с.
10. Пильтяй О.В. Сучасні концепції та підходи до визначення державно-приватного партнерства. Економіка. Управління. Інновації. 2011. № 2. URL: nbuv.gov.ua/j-pdf/eui_2011_2_40.pdf/
11. Бондар Н.М. Державно-приватне партнерство: сутність та принципи. Вісник Національного транспортного університету. 2010. № 21 (1).
12. Квітка С.А. Публічно-приватне партнерство як дієвий механізм взаємодії влади та бізнесу. Аспекти публічного управління. 2015. № 7–8 (21–22). С. 47–56.
13. Грищенко С. Підготовка та реалізація проектів публічно-приватного партнерства. Практичний посібник для органів місцевої влади та бізнесу. 2011. 140 с.
14. Ризики та перспективи розвитку України у період посткризового відновлення / НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2012. С. 243–265.
15. Черевиков Є.Л., Богдан І.В., Іголкін І.В. Фінансове забезпечення стратегічних інфраструктурних проектів на засадах державно-приватного партнерства. Державний бюджет і бюджетна стратегія: від стабілізації до сталого розвитку в умовах економіч¬них реформ: у 4-х т. Т. 1: Стабілізація державних фінансів у контексті стратегії реформ / ДННУ "Академія фінансового управління. Київ, 2011. 1016 с.
16. Запатріна І.В. Публічно-приватне партнерство в Україні: перспективи застосування для реалізації інфраструктурних проектів і надання публічних послуг. Економіка і прогнозування. 2010. № 4. С. 62–90.
17. Реалізація проектів державно-приватного партнерства в Україні. ДПП як механізм ефективної співпраці між державою та приватними партнерами у галузі інфраструктури. 2017. URL: mtu.gov.ua/files.pdf
18. The European PPP Report 2009. EPEC, DLA Piper, 2010. URL: www.eib.org/ epec/infocentre/documents/FINAL%20FINAL%20EUROPEAN%20PPP%20REPORT%202009.pdf
19. Павел Г. Государственно-частное партнерство как инструмент реализации мас-штабных проектов. Аналитическое исследование. 2013. URL: www.webcitation. org/6FclsScjo?url=www.gradient-alpha.ru/assets/docs/PPP-Research-14.03.2014.pdf
20. Никифорук О.І., Чукаєва І.К. Інфраструктурні облігації як інструмент залучення інвестицій для модернізації в практиці зарубіжних країн. Ефективна економіка. 2014. № 4.
21. Мельник А.Ф. Державно-приватне партнерство в системі інститутів національної економіки: механізми розвитку. Економічна думка ТНЕУ. 2017. 302 с.
22. Степанова О. В. Інституційні механізми розвитку державно-приватного партнерства в Україні. Ефективна економіка. 2012. № 6.
23. Алсуф'єва О.О. Механізм узгодження економічних інтересів суб'єктів національної економіки: рівні та засоби координації. Економічний вісник НГУ. 2015. № 1 (49). С. 34–43.
24. Posner А., Shin В., Tkachenko N. Public-Private Partnerships: The Relevance of Budgeting. OECD Journal on Budgeting. 2008. Vol. 9. № 1. doi: doi.org/10.1787/budget-v9-art3-en
25. Щодо розвитку державно-приватного партнерства як механізму активізації інвестиційної діяльності в Україні / Національний інститут стратегічних досліджень. URL: www.niss.gov.ua/articles/816
26. Никифорук О.І. Інструменти та механізми модернізації транспортної інфраструктури: зарубіжний досвід і українські реалії. Економіка і прогнозування. 2012. № 3. С. 64–78.
27. Taylor R.J. Contracting for Health Services. Private Participation in Health Services Handbook. Washington, DC: World Bank, 2003. P. 195–204.
28. Osborne S.Р. Managing Public-Private Partnerships for Public Services: An International Perspective. London: Routledge, 2000. Р. 29–38.
29. Єгорова О. Державно-приватне партнерство в портовому сегменті економіки України. Радикальний крок чи необхідність. Юрбізнес. 2008. № 20(155). URL: yur-gazeta.com/article/1570
30. Державно-приватне партнерство як альтернатива приватизації, на прикладі ВАТ "Укртелеком". URL: ierpc.org/ierpc/papers/
31. Вдовенко Ю.С. Приватно-державне партнерство в автодорожній сфері. Чернігів: Вид-во ЧДТ, 2009. 198 с.
32. Безбах Н.В., Брагінський В.В. Державно-приватне партнерство в реалізації проектів транспортної інфраструктури. Економіка та держава. 2011. № 8. С. 115–118.
33. Риски бизнеса в частно-государственном партнерстве. Национальный доклад. 116 с. URL: www.google.com.ua/url?sa
34. Andres N., Foster J., Guasch S., Haven J. The Impact of Private Sector Participation in Infrastructure: Lights, Shadows, and the Road Ahead. Washington DC: World Bank, 2009. Р. 118–121.
35. Mandri-Perrott C. (Ed.). A Practical Guide to Private Participation in Infrastructure: Using Government Resources as Effective PPP Stimulus. World Bank. 2009. 324 р.
36. Delmon J. (Ed.). Private Sector Investment in Infrastructure. Project Finance, PPP Projects and Risk. 2009. 668 р.
37. Доценко-Білоус Н. Чи потрібен державі партнер. Економічна правда. 2011. URL: www.epravda.com.ua/columns/2011/10/6/300711/
38. Крилова Н.В. Міжнародні стратегії розвитку державно-приватного партнерства в транспортній галузі. URL: www.sworld.com.ua/index.php/ru/conference/the-content-of-conferences/archives-of-individual-conferences/march-2013
39. Розпорядження КМУ від 04.03.2015 № 213-р. "Про затвердження плану заходів з виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та Стратегії сталого розвитку "Україна-2020" у 2015 році". URL: zakon4.rada.gov.ua/laws/show/213-2015-%D1%80
40. Постанова Верховної Ради України від 14.04.2016 № 1099-VIII "Про Програму діяльності Кабінету Міністрів України". URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 1099-19
41. Аналітична доповідь до Щорічного послання Президента України до Верховної Ради України "Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2017 році. Київ: НІСД, 2017. С. 604–612. URL: www.niss.gov.ua/articles/2684/
42. Розпорядження КМУ від 30.05.2018 № 430-р "Про схвалення Національної транспортної стратегії на період до 2030 року". URL: www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-shvalennya-nacionalnoyi-transportnoyi-strategiyi-ukrayini-na-period-do-2030-roku
43. Національна доповідь "Цілі сталого розвитку: Україна" 2017. URL: un.org. ua/images/SDGs_NationalReportUA_Web_1.pdf
44. Крилова Н.В. Міжнародні стратегії розвитку державно-приватного партнерства в транспортній галузі. URL: www.sworld.com.ua/index.php/ru/conference/the-content-of-conferences/archives-of-individual-conferences/march-2013
45. Ukraine – Private Infrastructure Projects. The World Bank & PPIAF. URL: ppi.worldbank.org/snapshots/country/ukraine
46. Офіційний веб-сайт Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. URL: www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=ed00a2ba-480a-4979-84eb-d610a0827a8c&title=ZagalniiOgliad
47. Реєстр концесійних проектів / сайт Фонду державного майна України. URL: www.spfu.gov.ua/ru/content/spf-rent-consessions.html
48. Державно-приватне партнерство в контексті управління державними інвестиціями в Україні. Оцінка. 2015. Міжнародний банк реконструкції та розвитку / Світовий банк. 2016. URL: documents.worldbank.org/curated/en/495131467995051959/pdf/ 106249-UKRANIAN-WP-P153935-PUBLIC-Public-Investment-UKR-Web-cover.pdf
49. Чукаєва І.К., Бган Л.Г. Державно-приватне партнерство у реалізації проектів енергетичної інфраструктури Економіка і прогнозування. 2012. URL: eip.org.ua/ docs/EP_12_4_46_uk.pdf
Календарь событий
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Вс |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |