Статті автора : Кобута Ірина Вікторівна№ 4/2011
Економіка сільського господарстваКОБУТА Ірина Вікторівна1
1Відділ ринків та торгівлі, напрям економічного та соціального розвитку, Організація з продовольства та сільського господарства Об'єднаних Націй (ФАО), Італія
Оцінка наслідків державного регулювання експорту зерна в Україні
Ekon. prognozuvannâ 2011; 4:139-147 | |
АНОТАЦІЯ ▼
Розглянуто питання важливості експорту зерна для економіки країни та роз-витку сільського господарства. Проведено оцінку наслідків державного регулю-вання експорту зерна в Україні останніх років з використанням методики ОЕСР. Надано рекомендації стосовно шляхів підвищення ефективності урядо-вих дій з регулювання зернового ринку.
Ключові слова:експорт зерна, сільськогосподарська продукція, державне регулювання, експортні обмеження
Стаття українською мовою (cтор. 139 - 147) | Завантажити | Завантажень : 556 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Закон України від 19 травня 2011 р. № 3397IV "Про внесення змін до Податкового кодексу України та про ставки вивізного (експортного) мита на деякі види зернових культур"// Офіційний вісник України вiд 24.06.2011. – № 45. – С. 12.
2. Жигадло В. Виробництво зернових та олійних культур в Україні: проблеми та перспективи в умовах світової продовольчої кризи / В.Жигадло, О.Сікачина ; Аналітичнодорадчий центр Блакитної стрічки ПРООН в Україні. – К., 2008. – 44 с.
3. Украина: Агрохолдинги и перспективы рынка земли / [В.Лапа, А.Лисситса, А.Поливодский, М.Федорченко и др.] ; Украинская аграрная конфедерация, Украгроконсалт. – 2007. – 55 с.
4. Указ Президента України від 29.06.2000 р. № 832/200 "Про негайні заходи в стимулюванні проведення і розвитку ринку зерна" // Офіційний вісник України вiд 14.07.2000 р. – № 26. – С. 51.
5. Кобута И. Экономика экспорта пшеницы в Украине / И.Кобута, В.Жигадло, А.Сикачина (Исследование подготовлено для Продовольственной и сельскохозяйственной организации ООН). – 2011. – 57 с.
№ 2/2014
Ринок: прогноз і кон’юнктураОСТАШКО Тамара Олексіївна1, ЛІР Віктор Еріхович2, КОБУТА Ірина Вікторівна3, ОЛЕФІР Володимир Костянтинович4, БИКОНЯ Олександр Сергійович5
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
3Відділ ринків та торгівлі, напрям економічного та соціального розвитку, Організація з продовольства та сільського господарства Об'єднаних Націй (ФАО), Італія
4ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
5ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Оцінка ризиків і втрат у торгівлі України від запровадження ЄЕП / Митним союзом нетарифних бар'єрів
Ekon. prognozuvannâ 2014; 2:21-35 | |
АНОТАЦІЯ ▼
Розглянуто питання існуючих нетарифних бар'єрів у торгівлі між Україною та Митним союзом (Російською Федерацією, Білоруссю, Казахстаном), особливості та відмінності формування нової системи технічного регулювання у країнах ЄЕП / Митного союзу та в Україні. Зроблено висновки стосовно доцільності застосування в Україні технічних регламентів на альтернативній основі. Проведено оцінку потенційних втрат у зовнішній торгівлі України від запровадження ЄЕП / Митним союзом технічних регламентів на аналогічні промислові та сільськогосподарські товари, проаналізовано випадки заборон на ввезення товарів до країн Єдиного економічного простору.
Ключові слова: зовнішньоторговельна політика, торговельні угоди, нетарифні бар'єри, технічні регламенти
Стаття українською мовою (cтор. 21 - 35) | Завантажити | Завантажень : 774 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
№ 3/2020
Ринок: прогноз і кон’юнктураОСТАШКО Тамара Олексіївна1, КОБУТА Ірина Вікторівна2
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2Відділ ринків та торгівлі, напрям економічного та соціального розвитку, Організація з продовольства та сільського господарства Об'єднаних Націй (ФАО), Італія
Зміни у світовій торгівлі та торговельній політиці в умовах пандемії COVID-19: виклики і можливості для України
АНОТАЦІЯ ▼
Аналізуються тенденції розвитку світової торгівлі та особливості торговельної політики країн світу в період обмежень економічної діяльності, уведених задля запобігання поширенню COVID-19. Проаналізовано також розвиток зовнішньої торгівлі України і заходи торговельної політики, що застосовувались урядом країни в умовах пандемії. На основі визначення викликів і можливостей розвитку вітчизняної торгівлі у період пандемії та аналізу прогнозів і рекомендацій міжнародних організацій обґрунтовуються пропозиції щодо напрямів торговельної політики країни з акцентом на агропродовольчому ринку .
Проведено порівняння прогнозів розвитку світової торгівлі на 2020 р. та 2021 р., розроблених міжнародними організаціями. У першому півріччі 2020 р. світова торгівля розвивалася ближче до умовно оптимістичного сценарію Світової організації торгівлі (СОТ) і сценарію Світового банку, проте очікувана друга хвиля пандемії може повернути траєкторію розвитку світової торгівлі до песимістичного сценарію СОТ, що передбачає зменшення обсягу світової торгівлі у 2020 р. на 31,9%. Розвиток зовнішньої торгівлі України також демонструє тренд, наближений до умовно оптимістичних сценаріїв міжнародних організацій – за перше півріччя 2020 р. обсяг торгівлі товарами зменшився на 10,6% відносно показника першого півріччя 2019 р. Досліджено основні канали впливу пандемії на світову торгівлю, а саме: зменшення виробництва товарів та послуг унаслідок обмежень економічної діяльності, введених країнами світу, порушення глобальних ланцюгів доданої вартості, зростання торгових витрат, різке падіння у сфері послуг, зниження цін на товари з низьким ступенем обробки.
Як і в усьому світі, в Україні негативні наслідки від пандемії COVID-19 значною мірою нівелюються поширенням цифрових технологій торгівлі і навпаки – поширення пандемії стимулює розвиток таких технологій. Уже у ІІ кварталі експорт послуг у сфері ІКТ України відновив зростання і перевищив докризовий показник IV кварталу 2019 р. Визначено переваги і виклики прискореної діджиталізації торгівлі в умовах пандемії.
Проаналізовано протекціоністські заходи країн світу та України, уведені після поширення коронавірусу, з акцентом на заходах, пов'язаних із торгівлею продовольством. Доведено, що обмеження на експорт пшениці, що були уведені урядом України під час пандемії, є результатом щорічної домовленості (Меморандуму) учасників зернового ринку, тому їх не можна вважати урядовим заходом обмеження торгівлі. Також доведено, що введена урядом України заборона експорту гречаної крупи, термін дії якої закінчився 1 липня 2020 р., мала скоріше соціально-політичне значення, адже завдання забезпечення пропозиції гречки на внутрішньому ринку і підтримки споживчих цін на цей продукт вирішувалося за рахунок імпортних поставок. Цей висновок розповсюджується і на інші товари істотної соціальної значущості, імпорт яких суттєво зріс під час пандемії, – насамперед продуктів тваринного походження.
Визначено напрями формування торговельної політики України в умовах зміни у торгівлі та торговельній політиці країн світу. Поширення тенденції до самозабезпечення продовольством у країнах світу зумовить скорочення харчових ланцюгів, зменшення імпортозалежності країн, збільшення державної підтримки і, як наслідок, посилення конкурентних позицій внутрішніх виробників. Тому повне і вчасне фінансування програм державної підтримки сільського господарства України набуває особливого значення. Для підсилення конкурентних позицій малих і середніх сільськогосподарських виробників в умовах прискореної діджиталізації торгівлі, що відбувається внаслідок пандемії, необхідно прискорено розвивати інфраструктуру задля забезпечення доступу сільського населення до високошвидкісного фіксованого Інтернету. Поряд із поширенням протекціонізму у світовій торгівлі існує протилежна тенденція лібералізації агропродовольчих ринків, характерна для країн – імпортерів продовольства. Отже, для країн – експортерів агропродовольчих товарів, до яких належить і Україна, полегшиться доступ на ринки цих країн, відкриються нові ринки, покращиться кон'юнктура експортних ринків.
Ключові слова:: світова торгівля, торговельна політика, пандемія COVID–19, агропродовольча торгівля, протекціонізм
Стаття українською мовою (cтор. 7 - 24) | Завантажити | Завантажень : 721 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. WTO DG welcomes G7 leaders’ statement on COVID-19. URL:
www.wto.org/english/news_e/news20_e/dgra_17mar20_e.htm
2. Trade set to plunge as COVID-19 pandemic upends global economy. WTO press release. 8 April 2020. URL:
www.wto.org/english/news_e/pres20_e/pr855_e.htm
3. Trade Falls Steeply in First Half of 2020. Trade Statistics and Outlook. 23 June 2020. WTO Press Release. URL:
www.wto.org/english/news_e/pres20_e/pr858_e.pdf
4. Global Economic Prospects / World Bank. June 2020. Washington, DC. URL:
openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33748
5. OECD Economic Outlook. Vol. 2020, Is. 1. № 107. URL:
read.oecd-ilibrary.org/economics/oecd-economic-outlook/volume-2020/issue-1_0d1d1e2e-en#page31
6. Schmidhuber Josef, Pound Jonathan and Qiao Bing. COVID-19: Channels of transmission to food and agriculture. Food and Agriculture Organization of the United Nations. Rome, 2020. URL:
www.fao.org/3/ca8430en/CA8430EN.pdf
7. Оперативна оцінка ВВП. Експрес-випуск Держстату у 2020 році. 14.08.2020. URL:
www.ukrstat.gov.ua/
8. Travel & Tourism. Global Economic Impact & Trends 2020 / World Travel and Tourism Council. June 2020. URL:
wttc.org/Research/Economic-Impact
9. UNCTAD Commodity Price Bulletin - May 2020 (UNCTAD/GDS/DSI/CPB/2020/7). 10 July 2020. URL:
unctad.org/en/PublicationsLibrary/gdsdsicpb2020d7_en.pdf
10. AMIS Market Monitor. July 2020. № 80. URL:
www.amis-outlook.org/amis-monitoring
11. Big Tech Could Emerge from Coronavirus Crises Stronger than Ever. New York Times. 2020, 23 March. URL:
www.straitstimes.com/business/companies-markets/big-tech-could-emerge-from-coronavirus-crisis-stronger-than-ever
12. 17 тисяч населених пунктів не мають жодного оптичного провайдера – дослідження Мінцифри. 30 липня 2020 р. URL:
thedigital.gov.ua/news/17-tisyach-naselenikh-punktiv-ne-mayut-zhodnogo-optichnogo-provaydera-doslidzhennya-mintsifri
13. Future Possibilities Report 2020 / Centennial Lab, Ministry of Cabinet Affairs and the Future, UAE. P. 22, 52. URL:
www.un.org/sites/un2.un.org/files/20200720_un75_uae_futurepossibilitiesreport.pdf
14. COVID-19: Trade and trade-related measures. As of 31 July 2020. URL:
www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/trade_related_goods_measure_e.htm
15. Temporarily restricts import of exotic and decorative animals, including insects, arthropods, amphibians, reptiles and other, live fish and hydrobionts from China (G/SPS/N/RUS/178). 3 February 2020. URL:
www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/covid19_e.htm
16. Temporarily restricts import and transit of live fish and fish products from China (G/SPS/N/KAZ/59). 28 February 2020. URL:
www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/covid19_e.htm
17. Requiring any importation and/or movement of animals and pets from Hong Kong, China be accompanied with Laboratory test result for COVID-19 (G/SPS/N/IDN/132). 20 March 2020. URL:
www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/covid19_e.htm
18. Temporary implementation of export licensing requirements on anti-epidemic goods due to the COVID-19 pandemic (G/MA/QR/N/UKR/4/Add.2). 31 March 2020. URL:
www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/covid19_e.htm.
19. Export prohibition to supply the Kyrgyz Republic population with strategic food stuffs and other products (G/MA/QR/N/KGZ/1/Add.1). 24 March 2020. URL:
www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/covid19_e.htm.
20. Due to the global outbreak of COVID-19, temporary export prohibitions were adopted with the aim to prevent the critical shortage of food stuffs (G/AG/N/THA/107). 30 March 2020. URL:
www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/covid19_e.htm.
21. Постанова Кабінету Міністрів України "Про внесення змін у додаток 1 до Постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1109. від 2 квітня 2020 р. № 260". URL:
zakon.rada.gov.ua/laws/show/260-2020-п#Text
22. Mitigating impacts of COVID-19 on food trade and markets. Joint Statement by QU Dongyu, Tedros Adhanom Ghebreyesus and Roberto Azevedo, Directors-General of FAO, WHO and WTO. URL:
www.fao.org/news/story/ru/item/1268973/icode/
23. WTO Report Shows Members Moving to Facilitate Imports even as Trade Restrictions Remain High / WTO. Trade Monitoring. 24 July 2020. URL:
www.wto.org/english/news_e/news20_e/trdev_24jul20_e.htm
24. Anderson Kym, Ivanic Maros, Martin Will. Food Price Spikes, Price Insulation, and Poverty. NBER Working Paper / National Bureau of Economic Research, Cambridge. October 2013. No. 19530.
doi.org/10.1596/1813-9450-6535
25. Мінекономіки та учасники зернового ринку узгодили граничний обсяг пшениці для експорту / Міністерство економіки. 30.03.2020.. URL:
www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=dec6c674-ff93-44b5-bf03-3e7009eb6e65&title=MinekonomikiTaUchasnikiZernovogoRinkuUzgodiliGranichniiObsiagPshenitsiDliaEksportu
26. Demeke Mulat, Pangrazio Guendalina and Maetz Materne. Country responses to the food security crisis: Nature and Preliminary implications of the policies pursued. Initiative on Soaring Food Prices / FAO. 2009. Rome. URL:
www.fao.org/3/a-au717e.pdf
27. Report of the TPRB from the Director-General on Trade-Related Developments. (mid-October 2019 to mid-May 2020). Annex 1 - Measures Facilitating Trade. Trade Policy Review Body. 10 July 2020. URL:
www.wto.org/english/news_e/news20_e/trdev_24jul20_e.htm
28. Постанова Кабінету Міністрів України «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» від 22 квітня 2020 р. № 341. URL:
zakon.rada.gov.ua/laws/show/341-2020-п#Text