НА ГОЛОВНУ | |
№ 3/2018
ЄГОРОВ Ігор Юрійович1, РИЖКОВА Юлія Олександрівна2
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
2ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Інноваційна політика та імплементація розумної спеціалізації в Україні
Ekon. prognozuvannâ 2018; 3:48-64 | https://doi.org/10.15407/eip2018.03.048 |
АНОТАЦІЯ ▼
Підписання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом (ЄС) визначає необхідність наближення національної практики використання інструментів інноваційної політики до європейських. На сьогодні у країнах ЄС особливу увагу приділяють інноваційному розвитку регіонів на основі розумної спеціалізації. Розумна спеціалізація для дослідницьких та інноваційних стратегій (S3) застосовується переважно у країнах та регіонах ЄС та є основною вимогою для регіонів ЄС, що реалізують програми розвитку за рахунок коштів Європейських структурних та інвестиційних фондів (ESIF).
Ключовою особливістю концепції S3 є те, що вона орієнтована на підтримку унікальних галузей або видів економічної діяльності, які мають бути пов'язані зі спеціалізацією регіонів. У ЄС S3 розглядають як новий інструмент підтримки, що сприятиме зростанню знань у розвинених регіонах, а також стимулюванню розвитку менш розвинених регіонів та країн.
Відповідно до рекомендацій Керівництва з розроблення стратегії S3, цей процес відбувається у шість етапів: 1) аналіз регіонального/національного контексту та потенціалу для інновацій; 2) управління; 3) спільне бачення; 4) визначення пріоритетів; 5) політика, дорожні карти та план дій; 6) інтеграція механізмів моніторингу та оцінки. Тож основна мета дослідження – застосування методології формування S3 для розроблення стратегії розумної спеціалізації в Україні. У статті представлено оцінку наукової та інноваційної системи на національному рівні відповідно до зазначених рекомендацій за кожним із шести етапів, виявлено їх сильні та слабкі сторони. Також репрезентовано т.зв. "колесо оцінювання", що дозволяє візуально представити великий обсяг інформації, отриманої в результаті оцінювання можливостей застосування розумної спеціалізації.
У висновках автори значну увагу приділили головним бар'єрам на етапах розроблення стратегії, які необхідно подолати для успішної імплементації розумної спеціалізації в Україні як на національному так і на регіональному рівнях.
Ключові слова: інноваційна політика, науково-технічна політика, розумна (смарт) спеціалізація, стратегія розумної спеціалізації, регіональна політика, інноваційна система, інноваційна діяльність, пріоритети розвитку
Стаття англійською мовою (cтор. 48 - 64) | Завантажити | Завантажень : 912 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. McCann, P. (2015). The Regional and Urban Policy of the European Union: Cohesion, Results - Orientation and Smart Specialisation. Edward Elgar, Cheltenham and Northampton, MA. doi: doi.org/10.4337/9781783479511
3. Organisation for Economic Cooperation and Development. Regional Outlook: Productive Regions for Inclusive Societies (2016). OECD, Paris. Retrieved from www.oecd.org/publications/oecd-regional-outlook-2016-9789264260245-en.htm
4. Gianelle, C., Kyriakou, D., Cohen, C., Przeor, M. (Eds.). (2016). Implementing Smart Specialisation Strategies. JRC IPTS, Luxembourg. Retrieved from s3platform.jrc.ec.europa.eu/documents/20182/154972/Implementing+Smart+Specialisation+Strategies+A+Handbook/2a0c4f81-3d67-4ef7-97e1-dcbad00e1cc9
5. Smart specialization platform. Retrieved from s3platform.jrc.ec.europa.eu/s3-guide
6. State Statistical Service of Ukraine. Retrieved from www.ukrstat.gov.ua/
7. Innovation and Entrepreneurship Ecosystem Diagnostics. Ukraine (2017). World Bank. Washington DC.
8. UNECE. Innovation Performance Review. Ukraine (2013). United Nations: N.Y. and Geneva.
9. BILAT-UKR*AINA (2015) - EU FP7 project Bilateral cooperation in Science, Technology and Innovation (STI) between the EU and Ukraine. Retrieved from www.bilat-ukraina.eu/
10. The Center for International Projects Eurovision. Retrieved from www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=4708
11. State Programme of Creation of Innovation Infrastructure in Ukraine in 2009-2013 (2008). Retrieved from zakon0.rada.gov.ua/laws/show/447-2008-%D0%BF
12. Innovation Ukraine - 2020. National Report (2015). Kyiv: NAS of Ukraine [in Ukrainian].
13. Yershova, H. (2017). Innovation activities in Ukraine: main trends and problems. Ekon. prognozuvannâ – Economy and forecasting, 4, 137-148 [in Ukrainian].
14. European Commission: Innovation Union Scoreboard (2016). Retrieved from ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards_en
15. Prozorro – Government of Ukraine Electronic System of Public Procurement (2016). Retrieved from prozorro.gov.ua/
16. Law of Ukraine "On scientific and technical activity". Retrieved from zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19
17. OECD Oslo Manual (2005). OECD: Paris.
18. Presidential Strategy of Reforms – 2020 (2015). Retrieved from nbnews.com.ua/ru/news/132934/
19. National Council Reform. Retrieved from reforms.in.ua/ua/proekty/2020
20. Law of Ukraine "On Priorities in Science and Technology Development". Retrieved fromzakon.rada.gov.ua/laws/show/2623-14/ed20160116
21. Innovation Policy: European Benchmarking for Ukraine (2011). 3d Vol. Innovation in Ukraine: Policy Option for Action. EU Project Enhance Innovation Strategies, Policies and Regulation in Ukraine. Kyiv: Feniks.
№ 4/2022
ГРИГА Віталій Юрійович1, РИЖКОВА Юлія Олександрівна2
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
2ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Наука та інновації в Україні: підходи до формування політики в умовах війни
Ekon. prognozuvannâ 2022; 4:88-108 | https://doi.org/10.15407/eip2022.04.088 |
АНОТАЦІЯ ▼
Повномасштабне воєнне вторгнення РФ в Україну, призвело до багатьох викликів для економічного розвитку, який на сьогодні важко уявити без внеску наукових досліджень та інновацій. Перебудова науково-інноваційної системи стає ще одним викликом для українських політиків. Метою статті є аналіз наукової та інноваційної політики в Україні під час воєнних дій та розроблення ряду рекомендацій для післявоєнного відновлення. Для цього було використано декілька методів, зокрема, узагальнення експертної думки, аналіз відповідної наукової та аналітичної літератури та статистичний аналіз.
У статті інноваційна політика розглядається з позицій трьох підходів до її формування в умовах кризи: виробництво інновацій, купівля інновацій та перепрофілювання наявних технологій і розробок. Наразі Україна використовує переважно другий підхід, купуючи та отримуючи сучасне озброєння та техніку. Водночас в Україні з'явилися інноваційні розробки, рівень виробництва яких недостатній для задоволення власних потреб. Після війни Україна навряд чи зможе купувати необхідне озброєння через фінансові обмеження. Таким чином, уряд має у короткостроковому періоді переорієнтувати зусилля на перепрофілювання існуючих розробок. Однак такий підхід не є сталим у довгостроковому періоді, коли потрібна достатньо широка науково-технічна база, яка в екстрених випадках забезпечуватиме швидке перепрофілювання розробок під нагальні потреби. Війна завдала величезної шкоди науково-дослідницькому потенціалу України, який на сьогодні ще не повністю виміряний та кількісно визначений. Існує два типи збитків: фізична втрата дослідницької та інноваційної інфраструктури (наприклад, наукових установ і високотехнологічних підприємств) і «відплив мізків», на яких повинні зосереджуватися політики, які займаються прийняттям рішень у сфері науки. З огляду на зазначене пропонується набір політичних заходів задля вирішення викликів, до яких призвела війна, у сфері науки та інновацій.
Ключові слова:ДіР, наукова та інноваційна політика, наука, війна, збитки, відновлення, економічний розвиток
Стаття українською мовою (cтор. 88 - 108) | Завантажити | Завантажень : 108 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Vietnam's research and development system in the 1990s: Structural and functional change. Research report / Ed. by Meske Werner and Thinh Dang Duy. WZB Discussion Paper. 2000. №. P 00-401. URL: www.econstor.eu/bitstream/10419/50920/1/329601253.pdf
3. Local economic recovery in post-conflict: guidelines / International Labour Office, ILO Programme for Crisis Response and Reconstruction (ILO/CRISIS). Geneva: ILO, 2010. URL: www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/ed_emp/documents/instructionalmaterial/wcms_141270.pdf
4. Leadbeater C. Innovation and crisis: comparing wartime strategy to our COVID-19 response. NESTA blogs. 2020. URL: www.nesta.org.uk/blog/innovation-and-crisis-comparing-wartime-strategy-our-covid-19-response/
5. Інноваційна Україна 2020: національна доповідь / за заг . ред. В.М. Гейця та ін.; НАН України. Київ, 2015. 336 с.
6. Innovation and Entrepreneurship Ecosystem Diagnostic: Ukraine / World Bank. 2017. URL: documents1.worldbank.org/curated/en/126971509628933853/pdf/2-11-2017-14-55-6-UkraineInnovationandEntrepreneurshipEcosystemDiagnostic.pdf
7. Peer Review of the Ukrainian Research and Innovation System / Horizon 2020 Policy Support Facility EC. 2017. URL: ec.europa.eu/research-and-innovation/sites/default/files/rio/report/KI%2520AX%252016%2520008%2520EN%2520N_UKR_0.pdf
8. Sub-regional Innovation Policy Outlook 2020: Eastern Europe and the South Caucasus / UNECE. 2020. URL: unece.org/sites/default/files/2021-06/UNECE_Sub-regional_IPO_2020_Publication.pdf
9. Кораблін С. Україна: фінансовий вимір війни. Вісник Національної академії наук України. 2022. № 7. С. 39–41. URL: dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/185282/12-Korablin.pdf?sequence=1
10. Бобух І. Оцінка втрат і перспектив розвитку людського капіталу як складового національного багатства України внаслідок військової агресії. Геополітичні та геоекономічні зміни, сформовані під впливом російської агресії, та оновлення місця України у світовому просторі / наук. ред. В. Юрчишин. Київ: Центр Разумкова, 2022. С. 75–81, URL: razumkov.org.ua/uploads/article/2022_TRANSFORMANS_UKR.pdf
11. Mazzucato M. & Dibb G. Innovation policy and industrial strategy for post-Covid economic recovery. UCL Institute for Innovation and Public Purpose, Policy Brief series (IIPP PB 10). 2020. URL: www.ucl.ac.uk/bartlett/public-purpose/sites/public-purpose/files/iipp_policy_brief_10_innovation_policy_and_industrial_strategy_for_post-covid_economic_recovery-final.pdf
12. Витрати на виконання наукових досліджень і розробок за видами робіт за 2010–2020 роки / Держстат України. 2021. URL: ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/ni/rik/vvndrvr_10_20ue.xlsx
13. Sub-regional Innovation Policy Outlook 2020: Eastern Europe and the South Caucasus. 2020. URL: unece.org/sites/default/files/2021-06/UNECE_Sub-regional_IPO_2020_Publication.pdf
14. Кількість інноваційно активних підприємств за видами економічної діяльності / Держстат України. 2021. URL: ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/ni/rik/kiap_ved_20_ue.xlsx
15. The GII reveals the most innovative economies in the world, ranking the innovation performance of 132 economies. GII 2022 results. 2022. URL: www.globalinnovationindex.org/userfiles/file/reportpdf/GII-2022/GII_2022_results.pdf
16. Наконечна Є. Понад два мільйони людей залишили Україну внаслідок війни. Deutsche welle. 8 березня 2022. URL: www.dw.com/uk/ponad-dva-miliony-liudei-zalyshyly-ukrainu/a-61051738
17. Кличко розповів, скільки людей виїхало із Києва з початку війни. 10 березня 2022. URL: apostrophe.ua/ua/news/kyiv/2022-03-10/klichko-rasskazal-skolko-lyudey-vyiehalo-iz-kieva-s-nachala-voynyi/262075?fbclid=IwAR11AWyRd5sUWASyUUobtVrDH5r2ZsUmHtzUANWCN-wL2GrKg3Sxi0q-MCk
18. Gaind N. How three Ukrainian scientists are surviving Russia’s brutal war. Nature. 2022. Vol. 605. Р. 414–416. doi.org/10.1038/d41586-022-01272-3
19. Загородній А. Національна академія наук України продовжує виконувати свої основні завдання. 11 липня 2022 р. URL: nas.gov.ua/UA/Messages/Pages/View.aspx?MessageID=9259
20. За кордон виїхали більш як 23 тисячі вчителів та понад 600 тисяч учнів. Укрінформ. 25 листопада 2022. URL: www.ukrinform.ua/rubric-society/3475112-za-kordon-viihali-bils-ak-23-tisaci-vciteliv-ta-ponad-600-tisac-ucniv.html
21. Національний фонд досліджень: грантовий сезон у 2022 році призупинено до остаточної перемоги над російськими окупантами. 17 березня 2022. URL: svit.kpi.ua/2022/03/17/%d0%bd%d0%b0%d1%86%d1%96%d0%be%d0%bd%d0%b0%d0%bb%d1%8c%d0%bd%d0%b8%d0%b9-%d1%84%d0%be%d0%bd%d0%b4-%d0%b4%d0%be%d1%81%d0%bb%d1%96%d0%b4%d0%b6%d0%b5%d0%bd%d1%8c-%d0%b3%d1%80%d0%b0%d0%bd%d1%82%d0%be/?fbclid=IwAR0xEcnsBNz6HMzZxRdUDfgw_3rMIiVtd7KcGi7MYu0C5ksw3TTzU24y3zw
22. Підтримуючи Україну: глобальні принципи та цінності в науковій та інноваційній діяльності. 29 вересня 2022. URL: www.kmu.gov.ua/news/pidtrymuiuchy-ukrainu-hlobalni-pryntsypy-ta-tsinnosti-v-naukovii-ta-innovatsiinii-diialnosti
23. Дослідження стану МСБ в Україні. 6 хвиля, липень 2022 р. Advanter. URL: drive.google.com/file/d/1SpJwNwG8-TvB8NRCZWmt4MLcNxBr994w/view
24. Кузяків О., Ангел Є., Гулік А., Федець І. Шосте Щомісячне опитування підприємств "Український бізнес під час війни". URL: tfdialogue.ier.com.ua/archives/5616
25. Джерела фінансування інноваційної діяльності промислових підприємств. 2021. URL: ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/ni/dj_fin_igpp/dj_fin_idpp_20ue.xlsx
26. У безпечні регіони переїхали 745 підприємств. 26 вересня 2022. URL: uaprom.info/news/185830-bezpechni-regioni-pereyihali-745-pidpriyemstv.html
27. Потаєва О. 23% бізнесу залучають понад половину співробітників, – опитування. 24 березня 2022. URL: agrotimes.ua/agromarket/23-biznesu-zaluchayut-ponad-polovyny-spivrobitnykiv-opytuvannya/
28. Стан та потреби бізнесу для екологічного післявоєнного відновлення: результати опитування. 12 вересня 2022. URL: cid.center/the-state-and-needs-of-businesses-for-post-recovery-ecological-recovery-survey-results/
29. GERD by sector of performance and type of R&D / Eurostat (NA). URL: ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/RD_E_GERDACT/default/table?lang=en&category=scitech.rd.rd_e
30. Киреєва Н. Українська компанія ELEEK розробила електробайк для ЗСУ. 10 травня 2022. URL: nashkiev.ua/news/ukrainska-kompaniya-eleek-rozrobila-elektrobaik-dlya-zsu
31. Українська кластерна асоціація. URL: www.clusters.org.ua/
32. Програма "Експорт та інтернаціоналізація промислових МСП": 7 пропозицій УКА для уряду. 7 липня 2022.. URL: www.clusters.org.ua/en/blog-about-clusters/export-and-internationalization-7-proposals-for-the-governmen
33. План відновлення України. URL: recovery.gov.ua/
34. Outcome Document of the Ukraine Recovery Conference URC2022 "Lugano Declaration". URL: www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/18%20-%20Department/18%20-%20PDF/2022/05.07/Lugano%20Declaration%20URC2022.pdf
35. Ganster R., Kirkegaard J., Kleine-Brockhoff T. and Stokes B. Designing Ukraine’s Recovery in the Spirit of the Marshall Plan. 2022. URL: www.gmfus.org/sites/default/files/2022-09/Designing%20Ukraine%E2%80%99s%20Recovery%20in%20the%20Spirit%20of%20the%20Marshall%20Plan_0.pdf
36. Пояснювальна записка до проєкту Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік". URL: itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1473860
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |