НА ГОЛОВНУ | |
№ 3/2009
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
Методологічні підходи до оцінки високотехнологічного сектора економіки України
Ekon. prognozuvannâ 2009; 3:75-85 |
АНОТАЦІЯ ▼
Розкрита сутність методології визначення високотехнологічних галузей та товарів. Адаптовано Класифікатор високотехнологічних товарів ОЕСР, дана оцінка зовнішньої торгівлі високотехнологічними товарами України у 2003–2008 рр., наведено порівняльний аналіз з окремими країнами
Ключові слова:
Стаття українською мовою (cтор. 75 - 85) | Завантажити | Завантажень : 609 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Дослідження світових тенденцій щодо розробки, впровадження та використання високих наукоємних технологій в машинобудуванні та обробних галузях промисловості з метою актуалізації вимог до проектів та критеріїв їх відбору для реалізації Загальнодержавної комплексної програми розвитку високих наукоємних технологій: Звіт про НДР (проміжний) / ДІКТЕД Мінпромполітики України. – Держ. реєстр. № 0106U010000. – К., 2006. – 84 с.
3. Саліхова О.Б. Високі технології: дефініція та оцінка. – К. : ДП "Інформаналіт. агентство", 2008. – 289 с.
4. Abbott Т., McGuckin R., Paul Herrick Р., Norfolk L. Measuring the trade balance in advanced technology products. Discussion Papers. – Washington: Center for Economic Studies, U.S. Bureau of the Census. – January. – 1989. – 148 р.
5. McGuckin, R.H., Abbott, T.A., Herrick P., Norfolk L. Measuring Advanced Technology Products Trade: A New Approach// Journal of Official Statistics, Statistics Sweden. – Vol. 8. – № 2, 1992. – Р. 223–233.
6. Daniel E. Hecker Hightechnology employment: a NAICSbased update, July 2005. – Vol. 128. – № 7. – Р. 57–72.
7. Platzer M.D., Novak C.A., Kazmierczak M.F. Defining the HighTech Industry: AeA’s New NAICSbased Industry. Washington: American Electronics Association. – 2003. – 8 р.
8. WHAT IS HIGHTECH TRADE? Definition based on the SITC nomenclature. Luxembourg : Office for Official Publications of the European Communities. – March 2005. – 4 p.
9. T. Hatzichronoglou Revision of the hightechnology sector and product classification. – Paris : OECD. – 1997. – 25 p.
10. Pilat D., A. Cimper, K. Olsen and C. Webb The Changing Nature of Manufacturing in OECD Countries. – Paris : OECD. – 2006. – 38 р.
11. Закон України від 09.04.2004 р. № 1676ІV "Про Загальнодержавну комплексну програму розвитку високих наукоємних технологій" [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. Законодавство України. – Доступний з: <zakon.rada.gov.ua>.
12. Закон України від 14.09.2006 р. № 143V "Про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій" [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. Законодавство України. – Доступний з: <zakon.rada.gov.ua>.
13. Олейніков О.О. Забезпечення економічної безпеки України в контексті транснаціоналізації високотехнологічного сектору економіки: Автореф. дис... канд. екон. наук: 21.04.01 / Рада нац. безпеки і оборони України ; Нац. інт пробл. міжнар. безпеки. – К., 2007. – 20 с.
14. Олейніков О.О. Сучасні тенденції на світовому ринку високотехнологічної продукції та місце України на ньому [Електронний ресурс] // Робочий матеріал Національного інституту проблем міжнародної безпеки. – Доступний з: <www.niisp.gov.ua/>.
15. Федулова Л.І. Стан та перспективи розвитку високотехнологічного сектора промисловості України // Економіка і прогнозування. – 2004. – № 3. – С. 49–54.
16. Сухоруков А.І., Белашов Є.В. Проблеми розвитку високотехнологічних підприємств України [Електронний ресурс // Робочий матеріал Національного інституту проблем міжнародної безпеки]. – Доступний з: <www.niisp.gov.ua/>.
17. Денисюк В. Високі технології і високонаукоємні галузі – ключові напрями в інноваційному розвитку [Електронний ресурс] // Робочий матеріал Центру ВТІ. – Доступний з: <cvti.kiev.ua>.
18. Дегтярев О.В. Управління зовнішньоекономічною діяльністю високотехнологічних підприємств в умовах глобалізації (на прикладі космічної галузі України): Автореф. дис... канд. екон. наук: 08.02.03 / Київський національний унт ім. Тараса Шевченка. – К., 2006. – 20 с.
19. Оніщенко В.П. Україна на світових ринках високотехнологічної продукції // Зовнішня торгівля: право та економіка. – 2007. – № 1 (30). – С. 5–17.
20. Бобер К.А. Наукоємні та високотехнологічні товари у структурі товарообороту в країнах різного рівня розвитку // Екон.мат. моделювання соц.екон. систем. – 2006. – Вип. 11. – С. 26–32.
21. Федулова Л.І. Прогнозування технологічного розвитку галузей промисловості // Економіка та прогнозування. – 2008. – № 1. – С. 9–28.
22. Геєць В.М., Семиноженко В.П. Інноваційні перспективи України. – Харків : Константа, 2006. – 272 с.
23. Крехівський О.В. Промисловий потенціал України: стан та перспективи. – К. : Фенікс, 2007. – 120 с.
24. Godin B. Measurement and Statistics on Science and Technology: 1920 to the Present (Routledge Studies in the History of Science, Technology, and Medicine). – Abingdon: Routledge, 2005. – 360 p.
25. Riche Richard W., Daniel E. Hecker, and John U. Burgan High technology today and tomorrow: a small slice of the employment pie // Monthly Labor Review. – November, 1983. – Р. 50–58.
№ 2/2011
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
Адресна державна підтримка як чинник стимулювання розвитку високотехнологічних виробництв в Україні
Ekon. prognozuvannâ 2011; 2:9-23 |
АНОТАЦІЯ ▼
Подано авторське трактування основних понять високотехнологічної вироб-ничої сфери та інструментарій її оцінювання. Проаналізовано динаміку вироб-ництва та експорту високотехнологічних товарів України. Визначено основні критерії ідентифікації високотехнологічних підприємств. Обґрунтовано доці-льність адресного державного регулювання та стимулювання випуску націо-нальних високотехнологічних продуктів
Ключові слова:
Стаття українською мовою (cтор. 9 - 23) | Завантажити | Завантажень : 581 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Саліхова О.Б. Державна політика окремих країн щодо розвитку національних високотехнологічних секторів. Уроки для України // Економіст. – 2007. – № 9. – С. 61 – 65.
3. Одотюк І. В. Технологічна структура промисловості України : реалії та перспективи розвитку / НАН України ; Інт екон. та прогнозув. – К., 2009. – 304 с.
4. Геєць В.М.,Семиноженко В.П. Інноваційні перспективи України. – Харків : Константа, 2006. – 272 с.
5. Шеремет Т. Г., Кукіна А.В. Аналіз рівня коливань економічної кон’юнктури України [Електронний ресурс]. – Доступний з: <www.rusnauka.com/1_KAND_2010/Economics/2_57328.d]oc.htm>.
6. Стратегія інноваційного розвитку України на 2010–2020 роки в умовах глобалізаційних викликів / [авт.упоряд.: Г.О.Андрощук, І.Б.Жиляєв, Б.Г.Чижевський, М.М.Шевченко]. – К. : Парламентське видво, 2009. – 632 с.
7. Єгоров І. Ю. Науковий потенціал України у міжнародних статистичних порівняннях / І.Ю.Єгоров, І.А.Жукович, Ю.О.Рижова. – К. : ДП " Інформ.аналіт. агентство", 2010. – 156 с.
8. Дудкина М.Н. Система управления интеллектуальной собственностью наукоемких предприятий ; [ГОУ ВПО " Воронежский государственный технический университет"] : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. экон. наук : спец. 05.13.10. – Воронеж, 2009. – 24 с.
9. Борисенко П.А. Розвиток авіаційної промисловості України в умовах сучасного наукоємного виробництва : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.03 [Електронний ресурс] / П.А.Борисенко; Класич. приват. унт. – Запоріжжя, 2009. – 20 с. – Доступний з: <www.nbuv.gov.ua/ard/2009/09bpasnv.zip>.
10. Игнатов Е.В. Особенности и направления совершенствования стоимостной оценки высокотехнологичных компаний : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. экон. наук : спец. 08.00.10. – М., 2009. – 23 с.
11. Лаптев А.А. Управление стратегическим развитием высокотехнологичной компании : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. экон. наук : спец. 08.00.05. – М., 2007. – 25 с.
12. Давыденко А. С. Построение системы корпоративного управления инновационной деятельностью в высокотехнологичных отраслях промышленности : автореф. дис. на соискание уч. степени дра экон. наук : спец. 08.00.03. – М., 2009. – 48 с.
13. Шурыгин М. Н. Совершенствование системы управления инновационной деятельностью на высокотехнологичном промышленном предприятии : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. экон. наук : 08.00.05. – М., 2006. – 16 с.
14. Фролов И.Э. Потенциал развития наукоемкого, высокотехнологичного сектора российской промышленности // Проблемы прогнозирования. – 2004. – N 1. – С.79–100.
15. Саліхова О.Б. Оцінка високотехнологічної виробничої сфери – фундамент для створення дієздатної інноваційної стратегії держави // Економіка промисловості. – 2010. – № 1. – С. 85–95.
16. Саліхова О.Б. Методика ідентифікації українських високотехнологічних промислових підприємств // Ринок технологій: проблеми та шляхи вирішення : тези доповідей. – К. : УкрІНТЕІ, 2007.– С. 139–145.
17. Про затвердження Методики ідентифікації українських високотехнологічних промислових підприємств : наказ Міністерства промислової політики України від 08.02.2008 р. № 80 ?Електронний ресурс]. – Доступний з : <zakon.nau.ua/doc/?code=v008058108>.
18. Фетисов Г. Будущее российской экономики: экспорт сырья, диверсификация или высокие технологии? // Есть ли у России несырьевое будущее? : тезисы VI Международной Кондратьевской конференции. – М. : МФК, 2007. – С. 59–76.
№ 1/2012
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
Нові підходи до визначення міжнародних порівняльних переваг
Ekon. prognozuvannâ 2012; 1:101-120 |
АНОТАЦІЯ ▼
Проаналізовано динаміку національного виробництва, доданої вартості та екс-порту товарів високотехнологічних секторів переробної промисловості 26 країн. Виявлено диспропорції у змінах цих показників протягом 20 років. Вперше запропоновано при розрахунках високотехнологічної складової у товарному експорті країни застосовувати ваговий коефіцієнт; ввести у науковий обіг нові індикатори порівняльних переваг, в основі яких – принцип спеціалізації: RSP – коефіцієнт виявленої виробничої спеціалізації, CAVA – коефіцієнт порівняльних переваг країни у створенні доданої вартості, REX – виявлений ефективний експорт
Ключові слова:експорт, виробництво, додана вартість, спеціалізація, порівняльні переваги
Стаття українською мовою (cтор. 101 - 120) | Завантажити | Завантажень : 610 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Доклад о ходе осуществления региональных программ // Совет по промышленному развитию. Тридцать восьмая сессия. – Вена, 24–26 ноября, 2010. – 41 c.
3. Lall S. The technological structure and performance of developing country manufactured exports, 1985–1998 // Oxford Development Studies. – 2000. – № 28. – Р. 337–369.
4. Mayer J., Butkevicius A., Kadri A. Dynamic Products in World Exports / J.Mayer, A.Butkevicius, A.Kadri. – Geneva : UNCTAD, 2002. – 54 p.
5. Mani S. (2000) Exports of High Technology Products from Developing Countries: Is It a Real or Statistical Artifact? [Electronic resource]. – Access Mode : <ideas.repec.org/p/dgr/unuint/ 200001.html>.
6. Srholec Martin. Hightech exports from developing countries: A symptom of technology spurts or statistical illusion? / Martin Srholec // TIK Working Papers on Innovation Studies. – December 2005. – 39 р.
7. Competing Economies: America, Europe,and the Pacific Rim. – Washington, DC : U.S, Government Printing Office, 1991. – 276 р.
8. Большой англорусский словарь по экономике и менеджменту. Серия словарей "Economicus" [Електронний ресурс] / – Доступний з : <economicus.gsom.pu.ru/>.
9. Саліхова О.Б. Ідентифікація високотехнологічних промислових підприємств України: методологія та практика. – Ч. ІІ : Ключові критерії ідентифікації вітчизняних високотехнологічних виробників / О.Б.Саліхова, О.В.Крехівський // Статистика України. – 2010. – № 3. – С. 12–18.
10. Balassa Bela Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage // Manchester School of Economic and Social Studies. – 1965. – № 33. – Р. 99–123.
11. Dedrick J., Kraemer KL., Linden G. Who Profits from Innovation in Global Value Chains? A Study of the iPod and notebook PCs, Personal Computing Industry Center, University of California–Irvine (2008) [Electronic resource]. – Access Mode : <pcic.merage.uci.edu/papers.asp>.
12. Science and Engineering Indicators 2010. Р. 6–27 [Electronic resource]. – Access Mode : <www.nsf.gov>.
№ 3/2014
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
Державна політика у сфері нанонауки та нанотехнологій в Україні з урахуванням орієнтирів ЄС
Ekon. prognozuvannâ 2014; 3:121-136 |
АНОТАЦІЯ ▼
Проаналізовано директивні документи ЄС щодо політики в сфері нанонауки та нанотехнологій. На прикладі Німеччини продемонстровано державну підтримку розвитку національної наноіндустрії та її результати, оцінено коло інституцій, технологічні напрями досліджень і галузі економіки, на інноваційні потреби яких вони орієнтовані. Визначено установи НАН України, чиї нанотехнологічні інноваційні продукти зорієнтовані на національне господар-ство, виявлено диспропорції у державному замовленні на підготовку спеціалістів, здатних генерувати нові знання, продукувати, адаптувати та використовувати передові технології. Встановлено найбільш затребувані бізнесом сектори нанонауки. Запропоновано авторське бачення ключових орієнтирів державної підтримки розвитку нанонауки та нанотехнологій в Україні: розвиток фундаментальних знань, активізація технологічних інновацій та їхня комерціалізація, дотриманням соціальної відповідальності в процесі розвитку нанотехнологій.
Ключові слова: нанотехнології, наноматеріали, відповідальне проведення нанонаукових та нанотехнологічних досліджень, державна політика
Стаття українською мовою (cтор. 121 - 136) | Завантажити | Завантажень : 645 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Nanosciences and nanotechnologies: An action plan for Europe 2005–2009 [Електронний ресурс]. – Доступний з : eur-lex.europa.eu.
3. Regulatory aspects of nanomaterials. Summary of legislation in relation to health, safety and environment aspects of nanomaterials, regulatory research needs and related measures [Eлектронний ресурс]. – Доступний з : eur-lex.europa.eu.
4. European Parliament resolution of 24 April 2009 on regulatory aspects of nanomaterials [Eлектронний ресурс]. – Доступний з : www.europarl.europa.eu/.
5. Considerations on a Definition of Nanomaterials for Regulatory purposes [Eлектронний ресурс]. – Доступний з : eur-lex.europa.eu.
6. Recommandation de la Commission du 18 octobre 2011 relative ? la d?finition des nanomat?riaux [Eлектронний ресурс]. – Доступний з : www.europarl.europa.eu/.
7. Commission recommendation on a code of conduct for responsible nanosciences and nanotechnologies research & Council conclusions on Responsible nanosciences and nanotechnologies research. – Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2009. – 24 р.
8. Strategic impact, no revolution. Ex-post evaluation of NMP (FP6) Strategic level. Draft Final Report [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.kmuforschung.ac.at.
9. Science, Technology and Industry Scoreboard 2013 [Eлектронний ресурс]. – Доступний з : www.oecd.org.
10. Horizon 2020 – The Framework Programme for Research and Innovation (2014–2020) [Eлектронний ресурс]. – Доступний з : ec.europa.eu/research/horizon2020/pdf/ proposals/com(2011)_809_final.pdf.
11. The European Nanotechnology Innovation Landscape [Eлектронний ресурс]. – Доступний з : www.nano-connect.org/.
12. nano.DE-Report 2013 [Eлектронний ресурс]. – Доступний з : www.bmbf.de.
13. Nanotechnologie erobert M?rkte [Eлектронний ресурс]. – Доступний з : www.bmbf.de.
14. Kompetenzatlas Nanotechnologie in Deutschland [Eлектронний ресурс]. – Доступний з : www.nano-map.de.
15. Член-кореспондент НАН України Віктор Уваров: "Нанотехнології – надто дорога річ, щоб задовольнятися нанофінансуванням…" [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.nas.gov.ua/text/pdfNews/ nanotehnologii_Uvarov.pdf.
16. Нанотехнології: На шляху від науки до виробництва [Електронний ресурс]. – Доступний з : www. ukrinform.ua/.
17. Державна цільова науково-технічна програма "Нанотехнології та наноматеріали" на 2010–2014 роки [Електронний ресурс]. – Доступний з : zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1231-2009-%D0%BF.
18. Постанова Кабінету Міністрів України "Про державне замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, на підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів для державних потреб у 2013 році" від 17 травня 2012 р. № 583 [Електронний ресурс]. – Доступний з : zakon4.rada.gov.ua.
19. Постанова Кабінету Міністрів України "Про державне замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, на підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів для державних потреб у 2013 році" від 20 травня 2013 р. № 362 [Електронний ресурс]. – Доступний з : zakon4.rada.gov.ua.
20. The Impacts of Nanotechnology on Companies: Policy Insights from Case Studies. – Paris : OECD Publishing, 2010. – 108 р.
21. Nanotechnology patent applications to the EPO by priority year at the national level [Електронний ресурс]. – Доступний з : epp.eurostat.ec.europa.eu/.
22. Саліхова О.Б. Сучасні національні інноваційні стратегії: методологія і практика створення : наук. доп. / О.В.Крехівський, О.Б.Саліхова ; Центр дослідж. наук.-техн. потенціалу та історії науки ім. Г.М.Доброва НАН України, Держ. ін-т комплекс. техн.-екон. дослідж. – К. : Фенікс, 2009. – 55 c.
№ 1/2015
САЛІХОВА Олена Борисівна1, БАК Г. О.2
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
2ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
Роль іноземних технології в інвестиційно-іноваційній модернізації економіки: досвід Республіки Корея, уроки для України
Ekon. prognozuvannâ 2015; 1:105-120 | https://doi.org/10.15407/eip2015.01.105 |
АНОТАЦІЯ ▼
Сформовано авторський інструментарій оцінки інвестиційно-інноваційнійної модернізації економіки та ролі іноземних технологій в цьому процесі. Здійснено етапізацію технологічного розвитку Республіки Корея та проаналізовано державні механізми створення підґрунтя ефективної імплементації іноземних технологій. Емпірично встановлено зв'язок трансферу іноземних технологій в Республіці Корея з показниками інвестиційно-інноваційного розвитку країни. Обґрунтована теза, що заходи державної політики щодо залучення іноземних технологій у націо¬нальну економіку мають відповідати рівню розвитку національних рамкових умов для інновацій і супроводжуватися створенням відповідного макроекономічного оточення через інструменти суміжних політик задля отримання максималь-ного ефекту. Подано рекомендації з підвищення ефективності залучення іноземних технологій у розбудову індустрії України з урахуванням досвіду Республіки Корея. Акцентовано увагу на необхідності враховувати вітчизняні ресурси, етап розвитку національної економіки та глобалізаційні процеси.
Ключові слова: трансфер технологій, технологічні ресурси ТНК, прямі іноземні інвестиції, капітальні товари, ліцензії, індустрія, інвестиції, інновації, державна політика.
Стаття українською мовою (cтор. 105 - 120) | Завантажити | Завантажень : 913 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Kim L. Imitation to Innovation The Dynamics of Korea's Technological Learning Cambbridge. – Harvard Business School Press, 1997. – 301 р.
3. Саліхова О.Б. Стратегії азійських країн з розбудови національної промисловості через залучення технологій ТНК / О. Саліхова, Г. Бак // Зовнішня торгівля : економіка, фінанси, право. – 2014. – № 3. – С. 30–40.
4. Геєць В.М. Інноваційні перспективи України / В.М. Геєць, В.П. Семиноженко. – Харків : Константа, 2006. – 272 с.
5. Геец В.М. Институциональная обусловленность инновационных процессов в промышленном развитии Украины / В.М. Геец // Экономика Украины. – 2014. – № 12.– С. 4–19.
6. Інновації в Україні: Європейський досвід та рекомендації для України : в 3-х т. – К. : Фенікс, 2011. – Т. 3 : Інновації в Україні: пропозиції до політичних заходів. Остаточний варіант (проект від 19.10.2011). – 509 с.
7. OECD: Korea. – Paris : OECD Publishing, 2009. – 268 р.
8. Kim Chuk Kyo. Korea's Development Policy Experience and Implications for Developing Countries Seoul. – KIEP, 2008. – 486 p.
9. Ahn Choong Yong. The Outward-Looking Trade Policy and the Industrial Development of South Korea [Електронний ресурс]. – Доступний з : siteresources.worldbank.org
10. Ahn Choong Yong. New Direction of Korea's Foreign Direct Investment Policy in the Multi-Track FTA Era: Inducement and Aftercare Services [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.oecd.org/
11. Nicolas F., Thomsen S., Bang M. Lessons from Investment Policy Reform in Korea. OECD Working Papers on International Investment. – Paris : OECD Publishing, 2013. – 44 р. doi: doi.org/10.1787/5k4376zqcpf1-en
12. Kim Kwan S. The Korean Miracle (1962–1980) Revisited: Myths And Realities In Strategy And Development [Електронний ресурс]. – Доступний з : www3.nd.edu/~kellogg/publications/workingpapers/WPS/166.pdf
13. Cyhn Jin W. Technology Transfer and International Production: The Development of the Electronics Industry in Korea. – By Cheltenham : Edward Elgar, 2002. – 317 р.
14. Dunning, J. Multinational Enterprise and the Global Econom. – MA : Addison-Wesley, 1993. – 305 p.
15. Саліхова О.Б. Високотехнологічні виробництва: від методології оцінки до піднесення в Україні : монографія / О.Б. Саліхова ; НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. – К., 2012. – 624 с.
16. Саліхова О.Б. Вплив технологічних ресурсів ТНК на інноваційно-інвестиційні процеси промисловості України / О. Саліхова, Г. Бак // Економіст. – 2014. – № 10. – С. 35–38.
17. ТВР Manual. – Paris : OECD, 1990. – 82 p.
18. The Bloomberg Innovation Index [Електронний ресурс]. – Доступний з : www.bloomberg.com/ graphics/2015-innovative-countries/
19. Collins S. South Korea's Experience with External Debt [Електронний ресурс] // NBER Working Paper (Cambridge). – 1988. – No. 2598. – Доступний з : www.nber.org/papers/w2598.pdf
20. Chang S. Vocational Education Policies for Economic Development in Korea. – Seoul : Institute for Development of Personality & Culture, 2011. – 40 р.
21. Хруцкий В.Е. Южнокорейский парадокс / В.Е. Хруцкий. – М. : Финансы и статистика, 1993. – 238 с.
22. Fostering a Creative Economy to Drive Korean Growth. – Paris : OECD Publishing, 2014. – 38 р.
23. Investment Climate Statement 2013 [Електронний ресурс] / Bureau of Economic and Business Affairs. – До¬ступний з : seoul.usembassy.gov
24. Di Caprio A., Amsden А. Does the new international trade regime leave room for industrialization policies in the middle-income countries? [Електронний ресурс]. – Geneva : International Labour Organization. – Доступний з : papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=908169
25. Угода про пов'язані з торгівлею інвестиційні заходи [Електронний ресурс]. – Доступний з : zakon4. rada.gov.ua/laws/show/981_009
№ 2/2020
САЛІХОВА Олена Борисівна1, ГОНЧАРЕНКО Дар’я Олегівна2
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
2Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України
ПОЛІТИКА ЕНДОГЕННОГО РОЗВИТКУ ФАРМАЦЕВТИКИ В КИТАЇ: УРОКИ ДЛЯ УКРАЇНИ
Ekon. prognozuvannâ 2020; 2:139-157 | https://doi.org/10.15407/eip2020.02.139 |
АНОТАЦІЯ ▼
Представлено огляд програм, планів, інструментів науково-технологічної, інноваційної та промислової політики, спрямованої на створення і випуск нових лікарських препаратів; обґрунтовано, що уряд Китаю використовує комплексний підхід щодо реалізації механізмів захисту та зростання фармацевтичної галузі, особливу увагу приділяє біотехнологічним розробкам в інтересах галузі. Продемонстровано, що в країні запроваджено політичні механізми спрямовані на підтримку бізнесу у вигляді субсидій, податкових пільг, створення спеціальних зон розвитку високотехнологічної промисловості, сприяє залученню прямих іноземних інвестицій у контрактне виробництво та дослідження і розробки, що супроводжуються трансфером технологій; через систему публічних закупівель реалізується програма розвитку ендогенних інновацій за допомогою надання цінових преференцій, а також залучаються передові іноземні технології. Значне місце займають ініціативи зі створення кадрового ресурсу, залучення іноземних фахівців і повернення висококваліфікованих китайських мігрантів.
Зроблено наголос на тому, що державна підтримка забезпечила нарощування рівня локалізації виробництва і збільшення числа робочих місць, імпортозаміщення і зниження залежності від імпорту технологій, зростання доданої вартості фармацевтичної промисловості і конкурентоспроможності її продукції. Сформовані науково-технічні компетенції та розвиток технологій сприяли створенню об’єктів прав інтелектуальної власності, поліпшенню споживчих якостей лікарських засобів, виходу фармацевтичних проміжних товарів і кінцевих продуктів на нові зарубіжні ринки. Обґрунтовано, що китайська модель інвестиційно-інноваційного розвитку, що підтримує економічне зростання протягом останніх 40 років, надала можливість сформувати високотехнологічний фармацевтичний сектор на засадах національних інноваційних надбань.
У статті викладено авторське бачення визначальних чинників успіху уряду Китаю у нарощуванні інноваційного потенціалу місцевої фармацевтичної промисловості та стійкості галузі в умовах кризи, викликаної COVID-19.
Публікацію підготовлено за виконання цільової комплексної програми наукових досліджень НАН України «Макроперспективи ендогенізації економічного розвитку України» (державний реєстраційний № 0117U006435).
Ключові слова:Китай, фармацевтична промисловість, технології, інновації, державна допомога, податкові пільги, субсидії, публічні закупівлі, промислова політика
Стаття українською мовою (cтор. 139 - 157) | Завантажити | Завантажень : 526 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2.Schwarz P. European Union to spend half a trillion euros on imperialist interests in coronavirus bailout. World Socialist Web Site. 2020, April 13. URL: www.wsws.org/en/articles/2020/04/13/euro-a13.html
3.The State of U. S. Science and Engineering 2020 / NSF. URL: ncses.nsf.gov/pubs/nsb20201
4.宏观事件点评 —2020 年 1-3 月工业企业利润数据点评. URL: pdf.dfcfw.com/pdf/H3_AP202004271378716988_1.pdf
5.Кораблін С.О. Китай: інвестиційні амбіції, обмеження та можливості Економіка і прогнозування. 2019. № 3. С. 138–157. doi.org/10.15407/eip2019.03.138
6.Прудка О.В. Китайський досвід державного стимулювання інноваційної діяльності. Наука, технології, інновації. 2017. № 4 (4). С. 35–45.
7.Голубка В.М. Механізми регулювання фармацевтичного ринку в Україні: автореф. дис. ... канд. екон. наук: спец. 08.00.03 / Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2016. 20 с.
8.Геєць В.М. Скрипниченко М.І. Від екзогенно залежної до ендогенно орієнтованої стратегії розвитку економіки. Економіка і прогнозування. 2003. № 1. С. 34–46.
9.Геєць В.М. Ендогенізація розвитку економіки у вимірі рівноправності відносин держави, бізнесу та суб’єктів голосування. Економіка України. 2018. № 7. С. 3–19. doi.org/10.15407/economyukr.2018.07.003
10.Саліхова О.Б. Високотехнологічні виробництва: від методології оцінки до піднесення в Україні / НАН України, ДУ "Ін-т економіки та прогнозування НАН України". Київ, 2012. 621 c.
11.Feigenbaum Evan A. Who's Behind China's High-Technology “Revolution”? How Bomb Makers Remade Beijing's Priorities, Policies, and Institutions. International Security. 1999. Vol. 24, № 1. Р. 95–126. doi.org/10.1162/016228899560068
12.药都简介. URL: www.cnmc.gov.cn/ (дата звернення – 21 січня 2020 р.).
13.国家发展改革委关于辽宁药都 发展有限公司发行公司债券核准的批复. 发改企业债券〔2019〕132号. URL: www.ndrc.gov.cn/xxgk/zcfb/qt/201909/t20190929_1181955.html
14.国家中长期科学和技术发展规划纲要 (2006━2020年). URL: ww.gov.cn/jrzg/2006-02/09/content_183787.htmw
15.新药创制专项为百姓健康护航. URL: www.gov.cn/zhengce/2018-10/10/content_5329091.htm
16.新药创制专项为百姓健康护航. URL: www.gov.cn/xinwen/2019-08/01/content_5417723.htm
17.国务院关于印发《中国制造2025》的通知.国发〔2015〕28号. URL: www.gov.cn/zhengce/content/2015-05/19/content_9784.htm
18.六部门关于印发《医药工业发展规划指南》的通知. URL: www.gov.cn/xinwen/2016-11/09/content_5130391.htm
19.Салихова Е. ТурбоНяни. Левый берег. 2020. 2 февраля. URL: lb.ua/economics/2020/02/25/450866_turbonyani_.html
20.《国家重点支持的高新技术领域》全文. URL: www.waizi.org.cn/law/6441.html
21.Liu Huiling, Xing Fei, Yakshtas Kseniya, and Li Bo. Does the high-tech enterprise certification policy promote innovation in China? Economics-ejournal. 2018. December 13. URL: www.economics-ejournal.org/economics/discussionpapers/2018-85
22.Саліхова О.Б. Методичні підходи до оцінки потенціалу виробництва в Україні високотехнологічної продукції, конкурентоспроможної на світовому ринку. Наука та наукознавство. 2007. № 4. Додаток. С. 130–134.
23.Саліхова О.Б. Адресна державна підтримка як чинник стимулювання розвитку високотехнологічних виробництв в Україні. Економіка та прогнозування. 2011. № 2. С. 9–23.
24.财政部 税务总局 科技部 关于提高研究开发费用税前加计扣除比例的通知财税〔2018〕99号. URL: www.chinatax.gov.cn/n810341/n810755/c3754895/content.html
25.国家税务总局关于固定资产加速折旧税收政策有关问题的公告. 国家税务总局公告2014年第64号. URL: www.chinaacc.com/zyssfg/hu2014111718511263263436.shtml
26.鼓励外商投资产业目录(2019年版). URL: www.pkulaw.com/chl/2e6fab8549042788bdfb.html
27.Qing Xia Vicky, Cai Yang Leo. Contract BioManufacturing in China: Creating a New Segment. Contractpharma. 2018. URL: www.contractpharma.com/issues/2018-04-01/view_features/contract-biomanufacturing-in-china-creating-a-new-segment/
28.科技人才队伍建设 . URL: www.gov.cn/gzdt/att/att/site1/20120428/001e3741a558110595fa01.pdf
29.Доклад Юнеско по науке – 2015 – На пути к 2030 году / ITMO University. UNESCO Publishing, 2017. 794 р.
30.中华人民共和国政府采购法(2014年修订)URL: fgw.yinchuan.gov.cn/fgzc/flfg/201812/t20181221_1224321.htm
31.《国家卫生健康委员会关于印发政府采购管理暂行办法的通知》 国卫财务发〔2018〕17号. URL: www.waizi.org.cn/doc/38884.html
32.Public Procurement in China: European Business Experiences Competing for Public Contracts in China. Public Procurement Study. European Chamber, 2011. URL: cbi.typepad.com/files/euccc-public-procurement-in-china-april-2011.pdf
33. 财政部关于印发《自主创新产品政府采购评审办法》的通知 . 财库[2007]30号. URL: www.gov.cn/ztzl/kjfzgh/content_883671.htm
34.財政部關於印發《自主創新産品政府採購合同管理辦法》的通知 財庫[2007]31號. URL: big5.www.gov.cn/gate/big5/www.gov.cn/ztzl/kjfzgh/content_883701.htm
35《中国统计年鉴-2019》. URL: www.stats.gov.cn/ (дата звернення – 17квітня 2020 р.).
36.《中国统计年鉴-2007》. URL: www.stats.gov.cn (дата звернення – 17 квітня 2020 р.).
№ 4/2020
САЛІХОВА Олена Борисівна1, ГОНЧАРЕНКО Дар’я Олегівна2
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
2Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України
ФАРМАЦЕВТИКА УКРАЇНИ: ВІД ЗАЛЕЖНОСТІ ДО ЕНДОГЕННОГО РОЗВИТКУ
Ekon. prognozuvannâ 2020; 4:7-35 | https://doi.org/10.15407/eip2020.04.007 |
АНОТАЦІЯ ▼
Обґрунтовано теоретико-прикладні засади розбудови високотехнологічних фармацевтичних виробництв (ВТФВ); встановлено, що ключовою проблемою країн, які розвиваються, у цій сфері є залежність від ресурсів та ринків розвинених країн, а залучення передових іноземних технологій може стати каталізатором нарощування технологічного потенціалу ВТФВ приймаючих країн за умови активної державної політики з посилення абсорбційної здатності галузі до інновацій, нагромадження знань та людського капіталу, змін інституційного середовища, покращення рамкових умов для інновацій. У контексті розбудови ВТФВ показано значення мережевого характеру набуття фармкомпаніями стійких конкурентних переваг, що базуються на ресурсах, які складно зімітувати або замістити; обґрунтовано, що мережі, вибудовані із місцевими науковими установами, ЗВО, дослідницькими підрозділами інших компаній, дають фармвиробникам можливість отримати доступ до комплементарних активів і стають їх специфічним ресурсом, що забезпечує унікальні конкурентні переваги.
Виявлено методико-статистичні особливості категоризації індустрій за рівнем технологічності в умовах глобалізації; обґрунтовано, що сьогоднішнє низьке значення співвідношення витрат на дослідження і розробки (ДіР) та доданої вартості фармацевтики окремих країн не є ознакою її невисокої технологічності, оскільки отримані нині доходи галузі є результатом довготривалих ДіР та узгоджувальних процедур із виведення на ринок нових лікарських засобів із лагом у 10–15 років. Запропоновано новий інструмент дослідження міжнародної торгівлі високотехнологічними фармацевтичними товарами, особливість якого полягає у категоризації номенклатурних позицій за кінцевим використанням; сформовано Перелік високотехнологічних медичних та фармацевтичних проміжних товарів – ВТ ФПТ (за SITC Rev.4 та УКТ ЗЕД); запропоновано показники: коефіцієнт імпортозалежності фармацевтичного виробництва, «очищений» експорт фармацевтичних товарів та коефіцієнт покриття імпорту ВТ ФПТ, подано формули їх обчислення. Авторський підхід уперше надав можливість оцінити масштаби витрат та залежність фарміндустрії від імпортних компонентів, що втілюють передові технології та є вихідними для ВТФВ.
Виявлено, що в Україні частка іноземних проміжних високотехнологічних товарів у споживанні галузі сягає 82,2%; галузь, працюючи на імпортних субстанціях, виготовляє переважно продукцію для внутрішнього ринку, не заробляючи у валюті навіть для покриття видатків на придбання необхідних інгредієнтів; виробники не спираються на синтезовані хімічні продукти вітчизняного виробництва передусім через те, що продуктів хімічної індустрії для потреб фармацевтики в Україні вже практично немає; нарощування обсягів виробництва відбувається під впливом іноземних технологій та проміжних товарів. Обґрунтовано, що фармацевтичне виробництво має критичну залежність від імпортних поставок для забезпечення безперебійної роботи підприємств та галузі охорони здоров'я.
Виявлено ключові ендогенні бар'єри, що перешкоджають розвитку ВТФВ, серед яких – проблеми у підготовці фахівців та брак вчених, компетенції яких сприятимуть вирішенню завдань ендогенного розвитку галузі; відсутність державної допомоги суб’єктам господарювання на проведення наукових досліджень, технологічну та інноваційну діяльність; брак власних коштів для нарощування видатків на ДіР та реалізацію масштабних інвестиційно-інноваційних проєктів; брак дешевих кредитів, через що українські фармвиробники потрапляють у нерівні умови порівняно із іноземними конкурентами.
Запропоновано концептуальні засади розбудови ВТФВ в Україні; обґрунтовано доцільність нормативно-правових змін, визначення стратегічних пріоритетів та запровадження заходів розвитку ВТФВ в Україні на базі комплексного підходу, що охоплюватиме створення та освоєння у виробництві: фармацевтичних інгредієнтів для лікарських засобів (хімічних та біотехнологічних товарів), медичних виробів, наповнювачів, пакувальних матеріалів, машин та обладнання для фармацевтики, – це сприятиме зменшенню залежності від іноземних технологій, підвищенню рівня локалізації виробництва, зайнятості та надходжень до бюджетів усіх рівнів.
Ключові слова:високотехнологічне виробництво, фармацевтика, промисловість, технології, інновації, ендогенні інновації, технологічна залежність, державна політика
Стаття українською мовою (cтор. 7 - 35) | Завантажити | Завантажень : 525 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. A New Industrial Strategy for Europe. Brussels, 10.3.2020 COM(2020) 102 final. URL: ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-euindustrial-strategy-march-2020_en.pdf
3. Pharmaceutical Strategy – Timely Patient Access to Affordable Medicines. URL: heatinformatics.com/posts/pharmaceutical-strategy-timely-patient-access-affordable-medicines
4. Covid-19 exposes EU’s reliance on drug imports. URL: www.ft.com/content/c30eb13a-f49e-4d42-b2a8-1c6f70bb4d55
5. Геєць В.М. Ендогенізація розвитку економіки у вимірі рівноправності відносин держави, бізнесу та суб’єктів голосування. Економіка України. 2018. № 7. С. 3–19.
6. Промышленная политика и управление развитием промышленности в условиях системных дисбалансов: концептуальные основы: монография / Вишневський В.П., Амоша А.И., Збаразская Л.А. и др. Донецк, 2013. 180 с.
7. Кіндзерський Ю.В. Антикризова промислова політика: варіант вітчизняного концепту. Вісник Національної академії наук України. 2016. № 10. С. 27–42. doi.org/10.15407/visn2016.10.027
8. Доровський О.В. Обгрунтування вибору стратегії розвитку фармацевтичної галузі України: автореф. дис ... д-ра екон. наук: 08.00.03. Харків, 2015. 32 с.
9. Костюк Г., Маргітич В. Про національну стратегію забезпечення ліками в Україні. Дзеркало тижня. Україна. 20 січня 2017 р. URL: zn.ua/ukr/promyshli-. ennost/pro-nacionalnu-strategiyu-zabezpechennyalikami-v-ukrayini-_.html
10. Обговорення проєкту Стратегії розвитку фармацевтичної промисловості України на 2010–2020 роки. 18 травня 2010 р. URL: oormmpu. at.ua/news/obgovorennja_proektu_strategiji_ rozvitku_farmacevtichnoji_promislovosti_ukrajini_ na_2010_2020_roki/2010-05-18-124
11. Розвиток промисловості для забезпечення зростання та оновлення української економіки: наук.-аналіт. доповідь / за ред. Л.В. Дейнеко; НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». Київ, 2018. 158 с.
12. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Політика розбудови фармацевтичної індустрії в Німеччині: Уроки для України. Економіка України. 2020. № 10. С. 63–86. doi.org/10.15407/economyukr.2020.10.063
13. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Фармацевтична промисловість Франції. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. №2. С. 67–85.
14. Постанова КМУ № 534 від 27 травня 2020 р. Про затвердження Державної програми стимулювання економіки для подолання негативних наслідків, спричинених обмежувальними заходами щодо запобігання виникненню і поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на 2020–2022 роки. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/534-2020-%D0%BF#Text
15. Gerschenkron A. Economic Backwardness in Historical Perspective. — Cambridge: The Belknap Press of Harvard University, 1962. 456 p.
16. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Політика ендогенного розвитку фармацевтики в Китаї: уроки для України. Економіка та прогнозування. 2020. № 2. С. 139–157.
17. Veblen T. Imperial Germany and Th e Industrial Revolution. URL: core.ac.uk/download/pdf/7048899.pdf
18. Honcharenko D.O. New Approaches to the Assess-s ment of Foreign Trade in High-Tech Pharmaceuticals. Статистика України. 2020. № 1. С. 35–41. doi.org/10.31767/ su.1(88)2020.01.04
19. Саліхова О.Б., Бак Г.О. Концепції впливу трансферу технологій транснаціональних корпорацій на економіку приймаючої країни. Історія народного господарства та економічної думки України. 2015. Вип. 48. С. 270–295.
20. Геєць В.М. Інституційна обумовленість інноваційних процесів у промисловому розвитку України. Економіка України. 2014. № 12. С. 4–19.
21. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Фармацевтична індустрія Мексики: урок для України. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. № 4. С. 47–69.
22. Crafts N.F.R. Exogenous or Endogenous Growth? The Industrial Revolution Reconsidered. The Journal of Economic History / Cambridge University Press. Dec., 1995.Vol. 55, No. 4. Р. 745–772. doi.org/10.1017/S0022050700042145
23. Simurina J., Tolic I. Dynamics of the technology progress in economic development . Ekonomska Istraživanja/ Economic Research. January 2008. No. 21(3). Р.12–24.
24. Mayer J. Implications of new trade and endogenous growth theories for diversification policies of commodity-dependent countries. December, 1996. No. 122. UNCTAD/OSG/DP/122. URL: core.ac.uk/download/pdf/7043238.pdf
25. Romer Paul M. Endogenous Technological Change. Journal of Political Economy. Oct. 1990. Vol. 98, No. 5. Part 2: The Problem of Development: A Conference of the Institute for the Study of Free Enterprise Systems. P. 71–102. URL: web.stanford.edu/~klenow/Romer_1990.pdf;
doi.org/10.1086/261725
26. Romer Paul M. Growth Based on Increasing Returns Due to Specialization. The American Economic Review. May, 1987. Vol. 77, No. 2. / Papers and Proceedings of the NinetyNinth Annual Meeting of the American Economic Association. P. 56–62. URL: eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/ECON206/Course%20material/Romer%20Growth%20Increasing%20Returns%20AER%201987.pdf
27. Grossman Gene M., Helpman E. Growth, trade and inequality. Econometrica. January, 2018. Vol. 86, No. 1. Р. 37–83. URL: www.princeton.edu/~grossman/GrowthTradeInequality.pdf;
doi.org/10.3982/ECTA14518
28. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Концептуальні засади стратегії розвитку високотехнологічної індустрії лікарських засобів та медичних виробів в Україні до 2030 р. Бізнес Інформ. 2020. № 7. C. 28–35. URL:
doi.org/10.32983/2222-4459-2020-7-28-35
29. Frascati M. Proposed Standard Practice for Surveys on Research and Experimental Development. Paris: OECD, 2002. 256 р.
30. Саліхова О.Б. Високотехнологічні виробництва: від методології оцінки до піднесення в Україні: монографія / НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". Київ, 2012. 621 c.
31. Annual detailed enterprise statistics for industry (NACE Rev. 2, B-E) / European Commission. URL: ec.europa.eu/
32. Business expenditure on R&D (BERD) by NACE. Rev. 2 activity. URL: ec.europa.eu/
33. Corporation tax in the Republic of Ireland. URL: en.wikipedia.org/wiki/Corporation_tax_in_the_Republic_of_Ireland
34. Why Ireland Is Attracting The World’s Top Pharmaceutical Companies and How You Can Benefit. URL: www.innopharmaeducation.com/news/why-ireland-attracting-the-worlds-top-pharmaceutical-companies-and-how-you-can-benefit
35. The Pharmaceutical Industry in Figures. Key Data 2020. Brussels: EFPIA, 2020. 28 р. URL: www.efpia.eu/media/554521/efpia_pharmafigures_2020_web.pdf
36. EvaluatePharma® World Preview 2020, Outlook to 2026. URL: info.evaluategroup.com/
37. Наукова та інноваційна діяльність України за 2018 рік. URL: www.ukrstat.gov.ua/
38. Наукова та інноваційна діяльність України за 2019 рік. URL: www.ukrstat.gov.ua/
39. Стратегія розвитку медичної освіти в Україні від 27.02.2019. URL: moz.gov.ua/uploads/1/8475-medical_education_analytics.pdf
40. Національні рахунки України за 2018 рік. URL: www.ukrstat.gov.ua/
41. Саліхова О. Високотехнологічні товари виробничого призначення в структурі імпорту України. Економіст. 2011. № 9. С. 28–32. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/econ_2011_9_7
42. Саліхова О. Імпорт високотехнологічних товарів в Україну та його визначальні детермінанти. Наука та наукознавство. 2012. № 4. С. 40–56. URL: dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/85921/05-Salikhova.pdf?sequence=1
43. UN Comtrade Database. (2020). comtrade.un.org. URL: comtrade.un.org/data/ [Appeal data: March 1. 2020].
44. Статистичний щорічник за 2018 рік: стат. зб. / Державна служба статистики України. Житомир: ТОВ "БУК-ДРУК", 2019. URL: www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2019/zb/11/zb_yearbook_2018.pdf
45. Science and Engineering Indicators 2020. URL: nsf.gov/statistics/seind/
46. Global life sciences outlook. Focus and transform. Accelerating change in life sciences. 2019. URL: www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Life-Sciences-Health-Care/gx-lshc-ls-outlook-2019.pdf
№ 3/2021
САЛІХОВА Олена Борисівна1, ГОНЧАРЕНКО Дар’я Олегівна2
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
2Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України
ВИКЛИКИ СОVID-19 ФАРМАЦЕВТИЧНІЙ ПРОМИСЛОВОСТІ: ВІДПОВІДІ ЄС ТА УКРАЇНИ
Ekon. prognozuvannâ 2021; 3:93-117 | https://doi.org/10.15407/eip2021.03.093 |
АНОТАЦІЯ ▼
Глобальна пандемія COVID-19, яка призвела до дефіциту лікарських засобів і медичних виробів, а також вихідних товарів фармацевтичного виробництва, насамперед активних фармацевтичних інгредієнтів, продемонструвала неготовність України до таких викликів і загроз. Це спонукає до пошуку дієвих механізмів зменшення уразливості, забезпечення стабільності та розвитку фармацевтичної діяльності.
Мета статті – спираючись на досвід ЄС, обґрунтувати необхідність запровадження заходів політики стимулювання розвитку фармацевтики України задля зменшення залежності галузі та системи охорони здоров'я від імпорту. Для досягнення зазначеної мети використано методи аналізу та синтезу, логіко-діалектичний метод та метод компаративного аналізу, зокрема порівняльно-історичного.
У статті показано характер та масштаби існуючих залежностей фармацевтичного виробництва; виявлено особливості політики ЄС щодо фармацевтики. Встановлено, що керівництво ЄС, дотримуючись багаторічної позиції щодо пріоритетності галузі, активно сприяє її розвитку; нові стратегічні документи ЄС, ухвалені у відповідь на кризу COVID-19, заклали підґрунтя для усунення вразливості та зовнішньої торговельної залежності галузі. Вперше запропоновано концептуальний підхід до формування дуалістичної державної політики та стратегії розбудови високотехнологічного фармацевтичного виробництва України, що базується на синергії та комплементарних заходах політики забезпечення населення лікарськими засобами та промислової політики, орієнтований як на стимулювання розробки та випуску нових фармацевтичних товарів на базі передових технологій та зменшення залежності системи охорони здоров'я від імпорту; так і на посилення конкурентоспроможності фармацевтичного виробництва, збільшення рівня локалізації через використання продукції місцевого виробництв, активізацію суміжних видів діяльності, забезпечення стабільності постачання фармацевтичних товарів та перетворення галузі на стратегічний актив зростання економіки, зайнятості, національної безпеки. Запропоновано концептуальний підхід до визначення пріоритетних напрямів та програмних завдань політики розвитку високотехнологічного фармацевтичного виробництва України, який базується на засадах поліаспектності та комплексності, охоплюючи розробку та випуск не лише лікарських засобів та медичних виробів, а й фармацевтичних інгредієнтів (хімічних та біотехнологічних), наповнювачів та пакувальних матеріалів, обладнання та апаратури для фармацевтичного виробництва.
Обґрунтовано засади формування стратегії розвитку високотехнологічного фармацевтичного виробництва України, що базуються на балансі інтересів споживачів та виробників фармацевтичних товарів із інтересами держави, з огляду на її цілі: дбати про здоров'я нації; забезпечити ефективність економічної системи та соціальну стабільність; сприяти появі нових ефективних ліків на базі передових технологій; зменшити залежність від імпорту та загрози національній безпеці.
Ключові слова:євроінтеграція, фармацевтична індустрія, фармацевтична політика, промислова політика, технологічна залежність, високотехнологічне виробництво
Стаття українською мовою (cтор. 93 - 117) | Завантажити | Завантажень : 439 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Фармацевтика України: від залежності до ендогенного розвитку. Економіка і прогнозування. 2020. №4. С. 7–35. doi.org/10.15407/eip2020.04.007
3. Відкрите звернення асоціації "Виробники ліків України" до президента, прем'єр-міністра, інших високопосадовців. ULR: ua.interfax.com.ua/news/press-release/651870.html
4. Черних В. Фармацевтична галузь за роки незалежності України. Вісник фармації. 2002. №3. С. 3–12.
5. Грошовий Т.А., Підгірний В.В., Тригубчак О.В. Деякі питання розвитку фармацевтичної галузі України. Збірник праць ТО НТШ. Тернопіль: ТДМУ, Укрмедкнига, 2011. Т. 6: Актуальні питання екології та охорони здоров’я. С. 154–172.
6. Хоменко В.М. Теоретичне обґрунтування та реалізація сучасних принципів державного управління фармацією в Україні: автореф. дис. на здобуття наукового ступеня д.фарм.н.: 15.00.01. Харків, 2008. 42 с.
7. Доровський О.В. Обгрунтування вибору стратегії розвитку фармацевтичної галузі України: автореф. дис ... д-ра екон. наук: 08.00.03. Харків, 2015. 32 с.
8. Карамишев Д.В., Сотнікова Л.В. Реалізація державної політики України щодо забезпечення населення лікарськими засобами в умовах інтеграції до Європейського Союзу. Теорія та практика державного управління. 2021. № 1(72). С. 145–157.
9. Сіденко В.Р. Концептуальні засади стратегії інтеграції України в структури Європейського Союзу. Економіка і прогнозування. 2001. № 2. С. 26–41.
10. Кіндзерський Ю.В. Індустріальна дивергенція України з ЄС та проблеми її подолання. Економіка та держава. 2021. № 6. С. 9–18. doi.org/10.32702/2306-6806.2021.6.9
11. Кораблін С.О. Державне регулювання як чинник протидії COVID-19. Економіка України. 2021. №7. С. 27–40. doi.org/10.15407/economyukr.2021.07.027
12. Саліхова О. Локалізація фармацевтичного виробництва в Європі як відповідь на зростаючу зовнішню стратегічну торговельну залежність. Перспективи посткоронавірусних економічних трансформацій та їх вплив на розвиток країн. Місце України у посткризовому світі / наук. ред. В.Юрчишин. Київ: Заповіт, 2021. С. 118–124.
13. Саліхова О.Б. Порівняльні переваги фармацевтичних індустрій країн крізь призму нових індикаторів. Статистика України. 2020. № 2–3. С. 48–58. doi.org/10.31767/su.2-3(89-90)2020.02-03.06
14. EU unveils strategy to reduce dependency on China ULR: www.eiu.com/n/eu-unveils-strategy-to-reduce-dependency-on-china/
15. Special meeting of the European Council (1 and 2 October 2020) – Conclusions. Brussels, 2 October 2020. ULR: www.consilium.europa.eu/media/45910/021020-euco-final-conclusions.pdf
16. Gereffi G. The Pharmaceutical Industry and Dependency in the Third World. Princeton University Press, 2017. 306 р.
17. Саліхова О.Б., Гончаренко Д. О. Фармацевтична індустрія Мексики: урок для України. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. №4. С. 47–68. doi.org/10.31617/zt.knute.2020(109)04
18. Chamarik S. Goonatilake S.Technological independence - The Asian experience. The United Nations University, 1994. 372 р. URL: digitallibrary.un.org/record/177101
19. Woher kommen unsere Wirkstoffe? Eine Weltkarte der API-Produktion. Kurzreport. Pro Generika. Berlin, September 2020. 16 р.
20. Arnum Р. The EU’s API Supply Chain Under Focus. ULR: www.dcatvci.org/7143-the-eu-s-api-supply-chain-under-focus
21. Commission communication to the Council and Parliament on the outlines of an industrial policy for the pharmaceutical sector in the European Community. COM (93) 718. 02.03.94. URL: op.europa.eu/mt/publication-detail/-/publication/6af1ca21-939d-11e9-9369-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-search
22. Council Resolution designed to implement the outlines of an industrial policy in the pharmaceutical sector in the European Union. 1996. URL: op.europa.eu/ga/publication-detail/-/publication/bf15f43c-6a8b-4953-8155-04fc004a1be3/language-en
23. Pharmaceutical Industry: A Strategic Sector for the European Economy / European Commission, Commission Staff Working Document. 2014. URL: ec.europa.eu/growth/content/pharmaceutical-industry-strategic-sector-european-economy-0_en
24. Affordable, accessible and safe medicines for all: the Commission presents a Pharmaceutical Strategy for Europe. URL: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_2173
25. Updating the 2020 Industrial Strategy: towards a stronger Single Market for Europe's recovery. URL: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_1884
26. EU research and innovation in action against the coronavirus: funding, results and impact. ULR: ec.europa.eu/info/sites/default/files/research_and_innovation/research_by_area/documents/ec_rtd_eu-research-innovation-against-covid.pdf
27. INNO4COV-19 – Boosting Innovations for COVID-19 Diagnostic, Prevention and Surveillance URL: idw-online.de/de/news757837
28. EU Strategy for COVID-19 vaccines. Brussels, 17.6.2020 COM(2020) 245 final. Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council, the Council and the European Investment Bank. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0245&from=EN
29. Safe COVID-19 vaccines for Europeans. URL: ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/safe-covid-19-vaccines-europeans_en#check-the-facts
30. COVID-19 Therapeutics Strategy: Commission identifies five promising candidate therapeutics. URL: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_3299
31. Дуюн (Гончаренко) Д.О. Загрози фармацевтичного виробництва України в контексті аналізу зовнішньої торгівлі високотехнологічними товарами. Проблеми науки. 2016. № 2. С. 23–33.
32. Рекомендації слухань у Комітеті від 15 червня 2016 року «Законодавче забезпечення розвитку Національної інноваційної системи: стан та шляхи вирішення» (15 червня 2016 року). Схвалено Рішенням Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти від 6 липня 2016 року, протокол № 46 ULR: kno.rada.gov.ua/news/Robota_Kom/Parl_Kom_slukh/Kom_slukh/8_skl/74403.html
33. Проект концепції Державної цільової програми «Розвиток імпортозамінних виробництв в Україні та заміщення імпортованих лікарських засобів вітчизняними, у тому числі біотехнологічними препаратами та вакцинами на 2011–2021 роки». URL: www.apteka.ua/article/78579
34. Гончаренко Д.О. Розбудова фармацевтики України в умовах євроінтеграції: засади, заходи, пріоритети. Інтеграція наукових досліджень та розробок у практичну діяльність: збірник матеріалів ІІІ всеукраїнської мультидисциплінарної науково-практичної інтернет-конференції (30 червня 2021, Харків). Київ: Яроче́нко Я.В., 2021. С. 30–38 . doi.org/10.51500/7826-09-4
35. Концепція розвитку імпортозамінних виробництв – загроза фармацевтичній галузі та безпеці населення України. Інтерфакс-Україна 2011. URL:ua.interfax.com.ua/news/press-release/68941.html
36. Підбито підсумки реалізації Державної науково-технічної програми розроблення новітніх технологій створення вітчизняних ліків у 2012 р. URL: www.apteka.ua/article/201885
37. Корж Б. Фонд на COVID-19: як використали коронавірусні гроші. URL: voxukraine.org/fond-na-covid-19-yak-vikoristali-koronavirusni-groshi/
38. Проект розпорядження Кабінету Міністрів України "Про схвалення Концепції Державної цільової програми створення та розвитку внутрішнього виробництва високоякісних лікарських засобів для профілактики і лікування особливо небезпечних інфекційних та інших хвороб для забезпечення державних потреб України на 2021–2026 роки. URL: moz.gov.ua/
39. Засідання Президії НАН України 9 червня 2021 року. URL: www.nas.gov.ua/UA/Messages/Pages/View.aspx?MessageID=7891
40. Постанова КМУ "Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року" № 179 від 03 березня 2021 р. URL: www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-nacionalnoyi-eko-a179
41. Сімонов Д. Майже як політ на Марс. Чи може Україна створити власну вакцину проти коронавірусу. URL: hromadske.ua/posts/majzhe-yak-polit-na-mars-chi-mozhe-ukrayina-stvoriti-vlasnu-vakcinu-proti-koronavirusu
42. Маємо потужності, щоб виготовляти вакцину проти COVID в Україні – розробники. URL: www.radiosvoboda.org/a/meyemo-potuzhnosti-aby-vyhotovliaty-vaksinu-proty-covid-v-ukraini/30917997.html
43. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Політика розбудови фармацевтичної індустрії в Німеччині: уроки для України. Економіка України. 2020. № 10. С. 63–86. doi.org/10.15407/economyukr.2020.10.063
44. Гончаренко Д.О. Теоретичні підходи та методологічні засади розвитку фармацевтики України в умовах європейської інтеграції. Бізнес Інформ. 2021. № 5. C. 194–201. doi.org/10.32983/2222-4459-2021-5-194-201
45. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Концептуальні засади стратегії розвитку високотехнологічної індустрії лікарських засобів та медичних виробів в Україні до 2030 р. Бізнес Інформ. 2020. № 7. C. 28–35. doi.org/10.32983/2222-4459-2020-7-28-35
46. Саліхова О.Б., Гончаренко Д. О. Фармацевтична промисловість Франції. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. № 2. С. 67–84. doi.org/10.31617/zt.knute.2020(109)05
№ 4/2022
САЛІХОВА Олена Борисівна1, КРЕХІВСЬКИЙ Олег Володимирович2
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
2Секретаріат Кабінету Міністрів України
Держава у повоєнній розбудові індустрії та відновленні економіки: історичні паралелі та рекомендації для України
Ekon. prognozuvannâ 2022; 4:7-42 | https://doi.org/10.15407/eip2022.04.007 |
АНОТАЦІЯ ▼
Українці у 2022 р. переживають найтрагічніші події з часів Другої світової війни – повномасштабне вторгнення російських військ до України призвело до численних людських жертв, руйнування міст, знищення інфраструктури та промислових об'єктів. Уже з перших днів війни стала очевидна залежність від імпорту промислових товарів (передусім військового призначення), а також те, що викликану цими подіями соціально-економічну кризу неможливо подолати власними ресурсами без іноземної допомоги – як нині, так і після закінчення війни. Це спонукає до пошуку механізмів забезпечення стабільності та відновлення національного господарства. Мета статті – узагальнити світовий досвід пріоритезації індустрії у державній політиці провідних країн світу в умовах суворих випробувань, унаочнити реалізацію державою функцій, які прискорили відновлення економіки; запропонувати висновки та рекомендації для України.
У статті показано місце промисловості у політиці відродження, здобутті економічної незалежності та збільшенні могутності країни; на історичних прикладах продемонстровано, що 300 років держава впливає на промисловість через цілеспрямовані політичні важелі та інституційні рамки, генеруючи оптимальні результати заходів, спрямованих на структурні перетворення, аби подолати наслідки війн, епідемій та криз. Обґрунтовано, що в умовах суворих випробувань держава відігравала провідну роль у відновленні економіки, реалізуючи низку функцій – адміністрування та модерації, стимулювання та каталізації, інтегрування та кооперації, підприємництва та споживання, збереження та захисту – для прискорення розвитку національної індустрії як джерела стабілізації зайнятості, внутрішніх та зовнішніх інвестицій, інфляції, зовнішньої торгівлі та фінансового сектора, сприяючи соціальному балансу та добробуту нації. Запропоновано концептуальний підхід до реалізації функцій держави у повоєнному відновленні української економіки, забезпеченні економічної стабільності та зростанні з опорою на національну промисловість.
Ключові слова:війна, відновлення економіки, промисловість, індустрія, держава, політика, функції держави
Стаття українською мовою (cтор. 7 - 42) | Завантажити | Завантажень : 189 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Національна модель неоіндустріального розвитку України : моногр. / В.П. Вишневський, Л.О. Збаразська, М.Ю. Заніздра, В.Д. Чекіна та ін.; за заг. ред. В.П. Вишневського; НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2016. 518 с.
3. Оксана Маркарова:"Ціль щодо 40% зростання тяжка, амбітна, але досяжна". URL: lb.ua/economics/2019/10/25/440657_oksana_markarova_tsil_shchodo_40.html
4. Чирков В.Г. Правильная экономическая политика переходного периода. возможна ли она? И при каких условиях? Блиц-Информ. 12 мая 1993. № 19(23). С. 3.
5. Гальчинський А.С., Геєць В.М., Кінах А.К., Семиноженко В.П.Інноваційна стратегія українських реформ. Київ: Знання України, 2004. 338 с.
6. Крехівський О.В. Промисловий потенціал України: стан та перспективи. Київ: Фенікс, 2007. 120 с.
7. Кіндзерський Ю. Повоєнне відновленне промисловості України: виклики та особливості політики. Економічний аналіз. 2022. Т. 32. № 2. С. 101–117. doi.org/10.35774/econa2022.02.101
8. Gryshova I., Kyzym M., Khaustova V., Korneev V., Kramarev H. Assessment of the Industrial Structure and its Influence on Sustainable Economic Development and Quality of Life of the Population of Different World Countries. Sustainability. 2020. № 12. URL: www.mdpi.com/2071-1050/12/5/2072; doi.org/10.3390/su12052072
9. Саліхова О.Б. Ренесанс державної інтервенції у промисловий розвиток: останні світові тенденції та уроки для України. Економіка України. 2015. № 9. С. 19–38.
10. Asselain J.-Ch.. Histoire économique: de la révolution industrielle à la première guerre mondiale. Presses de la Fondation nationale des sciences politiques, 1985. 381 р.
11. Friedrich Wilhelm I. König von Preußen (1713–1740). Regierungsantritt und innerer Ausbau des Staates. URL: www.projekt-gutenberg.org/friedri2/gesbrand/chap006.html
12. Strauß F.J., Pleticha H. Politik aus erster hand: Grandfragen der politik in dokumenten und aussagen von zeitgenossen . Arena-Verlag, 1969. 373 s.
13. Preuss Johann David Erdmann Friedrich Der Große. Friedrich der Große. Eine Lebensgeschichte. Mit einem Urkundenbuche. Berlin. 1832. 489 s.
14. From George Washington to the United States Senate and House of Representatives, 3 December 1793. To the United States Senate and House of Representatives. URL: founders.archives.gov/documents/washington/05-04-02-0361
15. Alexander Hamilton's Report on the Subject of Manufactures: Made in His Capacity of Secretary of the Treasury, on the Fifth of December, 1791. United States, Department of the Treasury William Brown, 1827. 77 р.
16. Annual report of the president of Stanford University. Stanford University Bulletin. For the fifty-sixth academic year ending. August 31, 1947. URL: stacks.stanford.edu/file/druid:xz038hp0017/1946-1947.pdf
17. The growth report: strategies for sustained growth and inclusive development. the commission on growth and development. Washington, DC: World Bank, 2008. 198 р.
18. A new global partnership: eradicate poverty and transform economies through sustainable development. Report of the high.level panel of eminent persons on the post-2015 development agenda. NY: United Nations publications, 2013. 69 p.
19. A new industrial policy for Europe. URL: http:// www.wsj.com/articles/sb10001424127887324024004578170932984407010
20. Pianta M. et al. The policy space for a novel industrial policy in europe. Industrial and corporate change / Oxford University press. 2020. Vol. 29(3). P. 779–795. doi.org/10.1093/icc/dtz075
21. Updating The 2020 industrial strategy: towards a stronger single market for Europe's recovery. URL: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_1884
22. Stiglitz J., Esteban J., Lin J. The Industrial Policy Revolution I: The Role of Government Beyond Ideology. NY: Palgrave Macmillan, 2013. 408 р. doi.org/10.1057/9781137335173
23. Die Instruktion für das Generaldirektorium von 1722. URL: www.hiko-berlin.de/fileadmin/redakteur/02_Projekte/100Quellen/Generaldirektorium-1722/Generaldirektorium-1722.pdf
24. Verhandlungen des Vereins zur Beförderung des Gewerbfleißes in Preußen. Band 28. Redakteur Professor Dr. Schubarth. Berlin: Gedrudt auf Kosten des Vereins bei J.Petsch, 1849. 230 s.
25. Seog-Yun Song Politische Parteien und Verbände in der Verfassungsrechtslehre der Weimarer Republik. Duncker & Humblot, 2021. 230 р.
26. Deutschlands Industrielle bündeln ihre Kräfte. Sie schließen sich zum "Deutschen Industrierat" zusammen. Mehr weiß die Frankfurter Zeitung vom 27. Oktober 1916. URL: www.faz.net/aktuell/politik/der-erste-weltkrieg/frankfurter-zeitung-27-10-1916-deutscher-industrierat-gegruendet-14278812.html
27. The British Coal-Tar Colour Industry; its Origin, Development and Decline / Edited by Walter M. Gardner. London: Williams and Norgate, 1915. 437 р.
28. Саліхова О.Б. Залежність Великої Британії від імпорту з Німеччини. Відповіді на виклики Першої світової війни. Історія народного господарства та економічної думки України. 2021. Вип. 54. С. 37–74. doi.org/10.15407/ingedu2021.54.037
29. Geoffrey J., Kirby M. Competitiveness and the State: Government and Business in Twentieth-century Britain. Manchester University press, 1991. 203 р.
30. Codes of fair competition as approved [June 16, 1933]-July 30, 1935 : with supplemental codes, amendments, executive and administrative orders issued between these dates. Ulan Press, November 1, 2012. 618 р.
31. Schröder H.-J. Marshallplan und westdeutscher Wiederaufstieg: Positionen, Kontroversen. Franz Steiner Verlag, 1990. 256 р.
32. Thibault Guillaume Quelle stratégie industrielle pour la France face à la mondialisation? Editions TECHNIP, 2008. 276 р.
33. Саліхова О.Б. Високотехнологічні виробництва: від методології оцінки до піднесення в Україні / НАН України; ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". Київ, 2012. 621 c.
34. Gaulle J. L'avenir du plan et la place de la planification dans la société française. Rapport remis au Premier Ministre. Paris, La documentation française, 1994. 109 p.
35. Крехівський О. В. Державна підтримка розвитку сільськогосподарського машинобудування: економіко-статистичний аспект. Статистика України. 2022. № 1. С. 67–81. doi.org/10.31767/su.1(96)2022.01.07
36. Practical Approaches to Development Planning: Korea's Second Five Year Plan / Edited by I. Adelman. Baltimore: Johns Hopkins Press, 1969. 306 р.
37. Saugstad J. E. Shipping and Shipbuilding Subsidies: A Study of State Aid to the Shipping and Shipbuilding Industries in Various Countries of the World. U.S. Government Printing Office, 1932. 611 р.
38. Selve H. E. Strukturwandlungen der westdeutschen Maschinenindustrie in der Nachkriegszeit. Universität zu Köln, 1957.154 s
39. Jаkli Z. Vom Marshallplan zum Kohlepfennig. Grundrisse der Subventionspolitik in der Bundesrepublik Deutschland 1948–1982. Opladen: Westdeutscher Verlag, 1990. 335 р. doi.org/10.1007/978-3-322-97008-4
40. Haber L. F. The chemical industry, 1900-1930: international growth and technological change. Oxford: Clarendon press, 1971. 452 р.
41. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Політика розбудови фармацевтичної індустрії в Німеччині: уроки для України. Економіка України. 2020. № 10. С. 63–86. doi.org/10.15407/economyukr.2020.10.063
42. Саліхова О. Промислове лідерство Німеччини: погляд на роль держави в історико-економічному аспекті. Історія народного господарства та економічної думки України. 2020. Вип. 53. С. 189–221. doi.org/10.15407/ingedu2020.53.189
43. Gür G. Die Notwendigkeit der Verstaatlichung der Eisenbahnen im Preußischen Reich durch das Eisenbahngesetz . GRIN Verlag, 2015. 12 р.
44. Dawson W.H. Protection in Germany: A History of German Fiscal Policy During the Nineteenth Century. London: P.S. King, 1904. 259 р.
45. Protecting chemical manufactures. The Chemist and Druggist. 1921. Vol. XCIV. No. 2144 (February 26). Р. 77–78.
46. Key industries policy vindicated. The Chemist and Druggist. 1939. Vol. CXXXI. No. 3109 (September 9). Р. 285–286.
47. Kohlmann T. European leaders weigh nationalization options. URL: dw.com/en/coronavirus-forces-eu-leaders-to-weigh-nationalization-options/a-52838689
48. Крехівський О.В., Саліхова О.Б. Повоєнна модернізація промисловості: зовнішні та внутрішні ресурси. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. Серія: Економічні науки. 2022. № 6. С. 101–121. doi.org/10.31617/3.2022(125)07
49. Геєць В.М. Інституційна обумовленість інноваційних процесів у промисловому розвитку України. Економіка України. 2014. № 12. С. 4–20.
50. Саліхова О.Б., Крехівський О.В. Адресний підхід у реалізації державної промислової політики України в умовах зростаючої залежності від імпорту. Статистика України. 2021. № 2. С. 46–57. doi.org/10.31767/su.2(93)2021.02.05
51. Саліхова О.Б., Крехівський О.В. Новий механізм державної підтримки технологічних інновацій для розвитку промисловості. Статистика України. 2018. № 2. С. 30–35. doi.org/10.31767/su.2(81)2018.02.04
52."Укроборонпром" збудує боєприпасний завод спільно з країною – членом НАТО. URL: defence-ua.com/news/ukroboronprom_zbuduje_bojepripasnij_zavod_spilno_z_krajinoju_chlenom_nato-8995.html
53. Carr Francis H. Synthetic Organic Drugs. Their Manufacture as Affected by the War. Abstract of a Paper read before a Congress of the Society of Chemical Industry on July 20, 1916 / F.I.C. The Chemist and Druggist. 1916. Vol. IXXXVIII. No. 1905 (July 29). Р. 778–779.
№ 2/2023
САЛІХОВА Олена Борисівна1, КРЕХІВСЬКИЙ Олег Володимирович2
1ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України“
2Секретаріат Кабінету Міністрів України
Іноземні інвестиції: панацея чи загроза
Ekon. prognozuvannâ 2023; 2:8-32 | https://doi.org/10.15407/eip2023.02.008 |
АНОТАЦІЯ ▼
Ресурси української промисловості були виснажені ще до початку російської агресії у лютому 2022 р., фізичного руйнування промислових об'єктів та інфраструктури, міграції кваліфікованих кадрів та перспективних інноваторів. Небагато виробників технологічно складних товарів мали дослідницькі підрозділи, здійснювали інновації та могли конкурувати на зовнішніх ринках. За деякими технологічними напрямками окремі індустрії спиралися лише на одне-два підприємства – носіїв унікальних компетенцій, які сплачували податки до бюджетів усіх рівнів, забезпечували зайнятість, сприяли збільшенню доходів, скороченню бідності та соціальної напруги у регіонах. Нині ресурси українського приватного сектора критично низькі, тож вирішення проблем повоєнного відновлення, забезпечення стабільності та економічного зростання керівництво країни покладає на іноземні інвестиції. Мета статті – на історичному прикладі продемонструвати бар'єри та загрози, що мали місце у процесі розбудови національних індустрій із опорою на зарубіжний капітал; обґрунтувати виклики, з якими Україна може зіштовхнутися у повоєнному відновленні економіки. Виявлено, що іноземні інвестиції поряд із широко відомою позитивною мають і мало відому негативну сторону; показано, що, оперуючи значними ресурсами, маючи економічну владу та політичний вплив, транснаціональні корпорації – як головні капіталовкладники – здатні не лише прискорити, а й загальмувати розвиток компаній приймаючої країни, вплинути на її бізнес-результати та призвести до значніших проблем – денаціоналізації активів, втрати технологічних компетенцій та виробництв, збільшення зовнішньої залежності, загроз національній безпеці та економічному суверенітету. На прикладі фармацевтичної індустрії Мексики, становлення якої відбувалося після Другої світової війни, показано ключові виклики та загрози, пов'язані з денаціоналізацією і переходом контролю над виробництвом до іноземного бізнесу. Подано застереження для України; обґрунтовано, що визначальним у тому, чи стимулюватимуть іноземні інвестиції модернізацію економіки та структурні зрушення або призведуть до гальмування розвитку, деіндустріалізації, денаціоналізації та масового безробіття, є те, наскільки вони будуть інтегровані урядом у національні плани розвитку, а також наскільки потенціал вітчизняних господарюючих суб'єктів виявиться здатним абсорбувати ці інвестиції та забезпечити максимальні ефекти.
Ключові слова:повоєнне відновлення економіки, прямі іноземні інвестиції, транснаціональні корпорації, промисловість, денаціоналізація
Стаття українською мовою (cтор. 8 - 32) | Завантажити | Завантажень : 87 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Крючкова І.В. Макроструктурні чинники інвестиційних криз в економіці України впродовж 1991–2015 рр. Економіка і прогнозування. 2016. № 1. С. 23–40.
doi.org/10.15407/eip2016.01.023
3. Штепенко К.П., Забураєва О.Ю. Аналіз прямих іноземних інвестицій в економіку України та передумови необхідності їх залучення. Ефективна економіка. 2019. № 5. URL: www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7040 (дата звернення – 28.06.2023). doi.org/10.32702/2307-2105-2019.5.34
4. Кузнєцова Л.І. Структурні індикатори моніторингу макроекономічних дисбалансів в інвестиційній сфері України. Економіка і прогнозування. 2019. № 4. С. 56–69. doi.org/10.15407/eip2019.04.056
5. Гаркавенко В.І., Єршова Г.В Вплив іноземного капіталу на економічний розвиток України. Економіка і прогнозування. 2020. № 1. С. 47–62.
doi.org/10.15407/eip2020.01.047
6. Сіденко В.Р. Регулювання платіжного балансу країни в умовах глобальної нестабільності. Економіка і прогнозування. 2014. № 3. С. 7–19.
7. Кіндзерський Ю.В. Деструктиви промислової політики в Україні та можливості їх подолання. Економіка України. 2012. № 12. С. 4–16.
8. Gereffi G. Drug Firms and Dependency in Mexico: The Case of the Steroid Hormone Industry. International Organization. Winter, 1978. Vol. 32, No. 1: Dependence and Dependency in the Global. Р. 237–286. URL: www.jstor.org/stable/2706200;
doi.org/10.1017/S002081830000391X
9. Gereffi G. The Pharmaceutical Industry and Dependency in the Third World. Princeton University Press, 2017. 306 р.
10. Саліхова О.Б., Гончаренко Д.О. Фармацевтична індустрія Мексики: урок для України. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. № 4. С. 47–69. doi.org/10.31617/zt.knute.2020(109)04
11. Godinez Resendiz R., Aceves Pastrana P. El surgimiento de la industria farmacéutica en México (1917–1940). Rev. mex. cienc. farm, Ciudad de México. 2014, Vol. 45, N. 2. Р. 55–68.
12. Hernandez‐Garcia Yoscelina I., & Chamizo José Antonio, & Kleiche‐Dray Mina, & Russell Jane M. The scientific impact of mexican steroid research 1935–1965: A bibliometric and historiographic analysis. Journal of the Association for Information Science & Technology / Association for Information Science & Technology. 2016. Vol. 67(5). Р. 1245–1256.
13. Brodovsky J. La industria farmacéutica y farmoquímica mexicana en el marco regulatorio de los años noventa. Santiago: CEPAL. 23 р.
14. Wonder Drugs: hearings before the United States Senate Committee on the Judiciary, Subcommittee on Patents, Trademarks, and Copyrights, Eighty Fourth Congress, second session, on July 5–6, 1956. Washington: U.S. G.P.O., 1957. 151 р.
15. Report of the committee on foreign relations on Executive I, Eighty-fifth Congress, First Session. United States Government Printing Office, June 14, 1957. 139 р.
16. Report of the Committee on the Judiciary, United States Senate, made by its Subcommittee on Antitrust and Monopoly, pursuant to S. Res. 52, Eighty-seventh Congress, first session, together with individual views to study the Antitrust laws of the United States, and their administration, interpretation, and effect. Study of administered prices in the drug industry. Washington: U.S. Govt. Print. Off, 1961. 374 р.
17. Richard S., Mueller W. F. Multinational Corporations in Brazil and Mexico: Structural Sources of Economic and Noneconomic Power: Report to the Subcommittee on Multinational Corporations of the Committee on Foreign Relations. Washington: U.S. Government Printing Office, 1975. 212 р. URL: www.econbiz.de/Record/multinational-corporations-in-brazil-and-mexico-structural-sources-of-economic-and-noneconomic-power-newfarmer-richard/10000325893
18. Guzmán А., Guzmán M. V. ¿Poseen capacidades de innovación las empresas farmacéuticas de América Latina? La evidencia de Argentina, Brasil, Cuba y México. Economía: teoría y práctica. 2009. Especial Vol. 1, Is. 1.Р. 131–173. doi.org/10.24275/ETYPUAM/NE/E012009/Guzman
19. Саліхова О.Б. Від аграрної до високотехнологічної держави. Уроки інтеграції Південної Кореї у світову економіку. Стратегія розвитку України (економіка, соціологія, право). 2012. № 1. С. 217–227.
20. Саліхова О., Бак Г. Стратегії азійських країн з розбудови національної промисловості через залучення технологій ТНК. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2014. Вип. 3. С. 30–40.
21. Крехівський О.В., Саліхова О.Б. Повоєнна модернізація промисловості: зовнішні та внутрішні ресурси. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. Серія: Економічні науки. 2022. № 6. С. 101–121. doi.org/10.31617/3.2022(125)06
22. Саліхова О.Б., Бак Г.О. Розбудова механізму управління залученням іноземних технологій для інноваційного розвитку економіки України. Наука та наукознавство. 2016. № 3. С. 18–30. dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/132279/02-Salikhova.pdf?sequence=1
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |